veden vaihdosta vielä
Valvoja: Moderaattorit
veden vaihdosta vielä
myyjä törkkäs mukaan sellasen letkuimurin, pitääks sillä joka viikko
putsata hiekat vaan ainoastaa vaihtaa vedet, myyjä sanoi että on alux hankala käyttää tota letkua. voiko sen kraanaveten laittaa sit suoraan? miten levät kandeis ottaa laseista pois, sit kun sitä aikanaan tulee, paras vaihtoehto? niistä istutettavista kasveista: nehän on jossain ihmeen sienessä(villaa?!) niin onko kaaos jos sitä jää hiukan juuriin ?
putsata hiekat vaan ainoastaa vaihtaa vedet, myyjä sanoi että on alux hankala käyttää tota letkua. voiko sen kraanaveten laittaa sit suoraan? miten levät kandeis ottaa laseista pois, sit kun sitä aikanaan tulee, paras vaihtoehto? niistä istutettavista kasveista: nehän on jossain ihmeen sienessä(villaa?!) niin onko kaaos jos sitä jää hiukan juuriin ?
Ei sitä pohjaa nyt ihan hirveän puhtaaksi tarvitse imeksiä, J. Järven (täällä paljon kirjoittava kokenut kaveri jonka juttuja kannattaa nähdäkseni kuunnella) mukaan ei pitäisikään. Kunhan ei ruokaa ja muuta pikimmiten pilaantuvaa jää lojumaan. Kalankakka pois paikoista joissa se on epäesteettistä.
Levät saa laseista varrellisella (akvaariokaupasta) tai varrettomalla (halpahallista) lasikaapimella, sellaisella metalliterällä varustetulla värkillä. Kun vaan terä on terävä, se ei naarmuta lasia niinkuin esim. hankaussienet helposti tekevät.
Se istutussieni ei ole vaarallista, saattaapa vaan aikanaan pullahdella pohjasta ylös eikä silloin ole kaunista. Minä olen poistanut sen kohtuullisella huolella, ei paloista kannata isoa stressiä ottaa.
Mika
Levät saa laseista varrellisella (akvaariokaupasta) tai varrettomalla (halpahallista) lasikaapimella, sellaisella metalliterällä varustetulla värkillä. Kun vaan terä on terävä, se ei naarmuta lasia niinkuin esim. hankaussienet helposti tekevät.
Se istutussieni ei ole vaarallista, saattaapa vaan aikanaan pullahdella pohjasta ylös eikä silloin ole kaunista. Minä olen poistanut sen kohtuullisella huolella, ei paloista kannata isoa stressiä ottaa.
Mika
Tuo pätee hienossa hiekassa. Sorapohjaa täytyy imuroida, ei nääs ole "yhtään kivaa" jos pohja käy hapettomaksi.mjalava kirjoitti:Ei sitä pohjaa nyt ihan hirveän puhtaaksi tarvitse imeksiä, J. Järven (täällä paljon kirjoittava kokenut kaveri jonka juttuja kannattaa nähdäkseni kuunnella) mukaan ei pitäisikään.
Kati
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Näin se soran kanssa valitettavasti on. Tauhka valuu soran sekaan ja pohja voi mennä tukkoon.
Hienon hiekan pinnalle jää kaikki ja sen voi antaa kerääntyä johonkin ei näkyvään paikaan kypsymään; paras paikka luonnollisesti olisi mattosuodatin ja sen tausta, jossa happi ei voi loppua.
Hienon hiekan pinnalle jää kaikki ja sen voi antaa kerääntyä johonkin ei näkyvään paikaan kypsymään; paras paikka luonnollisesti olisi mattosuodatin ja sen tausta, jossa happi ei voi loppua.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Hmm..olen kuullut monesti puhuttavan siitä, ettei hiekkapohjaa tarvitse ollenkaan lapota/puhdistaa.
Petri Viskari kuitenkin kertoi minulle, että kyllä hiekkapohjaa tarvitsee lapota ja möyhiä, ettei sinne synny ammoniakkitaskuja (kai niitä noiksi kutsuttiin
).
Mitenkäs te kasvien kasvattelijat oletteko hämmenneelleet miten tarkkaan hiekkapohjia? Onko koskaan tullut minkäälaisia ongelmia hiekkapohjan kanssa? Miten usein olette möyhineet pohjan?
Ajattelin vain, että jos kasvien joukossa on kasveja, jotka kasvattavat tiheän kasvimaton, niin vaikea sitä on varmaankin alkaa pöyhimään.
Petri Viskari kuitenkin kertoi minulle, että kyllä hiekkapohjaa tarvitsee lapota ja möyhiä, ettei sinne synny ammoniakkitaskuja (kai niitä noiksi kutsuttiin
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mitenkäs te kasvien kasvattelijat oletteko hämmenneelleet miten tarkkaan hiekkapohjia? Onko koskaan tullut minkäälaisia ongelmia hiekkapohjan kanssa? Miten usein olette möyhineet pohjan?
Ajattelin vain, että jos kasvien joukossa on kasveja, jotka kasvattavat tiheän kasvimaton, niin vaikea sitä on varmaankin alkaa pöyhimään.
Mulla on tossa 312 litrasessa ollu hiekkapohja alusta asti, eli n. puolisen vuotta. Kertaakaan en ole sitä suoranaisesti pöyhinyt, koska vauhdikkaat kalat möyhii sitä kyllä minunkin edestäni (osa kaloista piiloutuu hiekkaan, osaa kaivelee muuten vain). Samaten kun karsin kasvustoa tai vaihdan kasvien paikkaa, pohja möyhiintyy. tai kun kaadan vettä altaaseen, niin taas jonkun verran pohja liikkuu.
-Chyental-
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Ei pidä unohtaa "talonmiehiä" eli kierteissarvikotiloita:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... /pohja.php
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... /pohja.php
Tästä on ollut puhetta ainakin muutaman kerran, mutta lyhyesti: eipä juuri pöyhitä, kierteissarvikotilot auttaa, ei ole ollut ongelmia.Lehdykkä kirjoitti:Mitenkäs te kasvien kasvattelijat oletteko hämmenneelleet miten tarkkaan hiekkapohjia? Onko koskaan tullut minkäälaisia ongelmia hiekkapohjan kanssa? Miten usein olette möyhineet pohjan?
t. Kati
noista kierteissarvikotiloista vielä....
olen lukenut vanhojakin juttuja tässä foorumissa kotiloista ja aika paljon ilmeisesti on ollut sen sorttista ongelmaa että kotilot lisääntyvät harmiksi ja riesaksi asti ja niistä halutaan päästä eroon kun ne valtaavat akvaarion.
Kuitenkin näistä kierteissarvikotiloista on vaan positiivista tekstiä, eli ovatko nämä maltillisemmin lisäntyviä kuin toiset kotilot? Eli tuleeko näiden kotiloiden kanssa "liikalisääntymis"ongelmia?
olen lukenut vanhojakin juttuja tässä foorumissa kotiloista ja aika paljon ilmeisesti on ollut sen sorttista ongelmaa että kotilot lisääntyvät harmiksi ja riesaksi asti ja niistä halutaan päästä eroon kun ne valtaavat akvaarion.
Kuitenkin näistä kierteissarvikotiloista on vaan positiivista tekstiä, eli ovatko nämä maltillisemmin lisäntyviä kuin toiset kotilot? Eli tuleeko näiden kotiloiden kanssa "liikalisääntymis"ongelmia?
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Ruokinnan määrästähän tuo riippuu. Jos on hieno hiekkapohja, voi kotiloiden määrää vähentää helposti kun panee haavin akvaarion pohjalle ja pöyhii hiekkaa sen päälle; sitten vain nostelee haavia, jolloin hiekka valuu läpi, ja kotilot jäävät haaviin, mistä ne voi poistaa. Muutaman kerran tätä eri puolilla pohjaa ja kotiloiden määrä vähenee.
Minä en vielä ole keksinyt niistä mitään negatiivista; jättävät kasvit täysin rauhaan ja syövät vain ruoanjätteitä ja jauhavat raakalietteen hienoksi, jolloin se kulkeutuu mattosuodattimeen; siihen ainoaan, jonka enää akvaariooni hyväksyn.
Minä en vielä ole keksinyt niistä mitään negatiivista; jättävät kasvit täysin rauhaan ja syövät vain ruoanjätteitä ja jauhavat raakalietteen hienoksi, jolloin se kulkeutuu mattosuodattimeen; siihen ainoaan, jonka enää akvaariooni hyväksyn.

-
- Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Saman ohjeen sain minäkin Viskarilta:Lehdykkä kirjoitti:Hmm..olen kuullut monesti puhuttavan siitä, ettei hiekkapohjaa tarvitse ollenkaan lapota/puhdistaa.
Petri Viskari kuitenkin kertoi minulle, että kyllä hiekkapohjaa tarvitsee lapota ja möyhiä, ettei sinne synny ammoniakkitaskuja (kai niitä noiksi kutsuttiin).
Eli, lapotessa imuroin aina pohjalta pahimmat pois. Pari kertaa vuodessa möyhin hiekan kunnolla käsin, jotta nuo metaanitaskut saadaan poikkee. Mikäli käyttää pohjalannoitetta, on syytä tietysti vähän varoa sekoittamasta niitä möyhimisen mukana.
~Tinski~
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
No joo. Mainitsihan uusin AM em. herran käveleväksi tietopankiksi.Tinski kirjoitti:Saman ohjeen sain minäkin ViskariltaLehdykkä kirjoitti:Petri Viskari kuitenkin kertoi minulle, että kyllä hiekkapohjaa tarvitsee lapota ja möyhiä, ettei sinne synny ammoniakkitaskuja

Itse olen pitänyt hiekkapohjia jo useita vuosia enkä ole havainnut mitään tarvetta möyhistellä enkä myöskään oikein ymmärrä mitä täytyisi tehdä, että moisia ammoniakkitaskuja saisi aikaiseksi. Jos nyt asia kovasti pelottaa niin laittaa vaikka kierteissarvikotiloita kaivelemaan.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Joissain akvaariokaupoissa on ja muilta harrastajiltakin saanee.sani kirjoitti:...niin voisiko joku vielä kertoa mistä niitä kierteissarvikotiloita saa?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
akvaario.
Minä vaihdan vettä suoraan viemäriin letkulla ja samalla letkulla hanasta uutta ei tarvitse kannella ämpäreitä eli siinä pelkää että vettä tippuu parketille ja pilaa sen.
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.