Suodattimeen juuttuneet kalat

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member

Suodattimeen juuttuneet kalat

Viesti Kirjoittaja Mrs.Smith »

Kävin tänään akvaariokaupassa ja kauhukseni näin yhdessä altaassa kaksi kalaa jotka olivat jotenkin juuttuneet suodattimeen kiinni (toinen ainakin pyrstöevästään)... Enpä ole kuullutkaan että moista voi tapahtua! Onko syynä vain liian voimakas suodatin pienessä myyntialtaassa vai voiko tuollaista tapahtua kotiakvaariossakin ja pitäisikö siihen varautua esim. sukkahousuttamalla sisäsuodatin??? Meille on tulossa keisaritetroja ja heti mietin kauhusenaarioita pitkien evien vuoksi... :(
Rilla
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Rilla »

Olikos ne kalat vielä hengissä? Olen itsekin nähnyt akvaarioliikkeissä kaloja suodattimen imussa, mutta ne ovat olleet kuolleita.

En usko, että normaalit ja terveet kalat kovin helposti jäisivät kiinni suodattimen imuun. Poikaset saattavat kyllä ajautua suodattimeen.

Itsellä on käynyt terveen klovninuoliaisen kanssa päinvastoin. Kala ui fluval 4 (1000l/h) ulostulo virtausta vastaan ja sinne propelli pesäänhän se kuoli :( . Nyt siinä suodattimen ulostulossa on sellainen ristikko.
Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member

Joo, kyllä elossa olivat :(
murmeliotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Kerran jäi minulla nuolimonni pyrstöstään kiinni siihen kohtaan suodatinta mistä sähköjohto menee suodattimeen, en tajua miten siinä oli niin kova imu ettei otto päässyt irti. Tukin kolon eikä sen jälkeen ole ongelmia ollut. Kaupoissa en ole tällaista huomannut. Ja kaikille jotka haluavat tietää; otto selvisi ehjin nahoin koettelemuksesta ja polskuttelee altaassani edelleen [;)]
nuppi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja nuppi »

Meillä joskus muutama kuparimonni yritti itsaria tunkemalla itsensä lasin ja suodattimen väliin. Suodattimen imu oli imenyt henkihieverissä olevat monnisparat kiinnijäämiskohdastaan ihan valkoisiksi ja vereslihalle.
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Muutama päivä sitten löysin miljoonakalan juuttuneena hydorin telineen ja akvaarion lasin väliin pyrstöstään. Päästin kaverin irti, mutta ilmeisesti pyrstö halvaantui tms. sillä tämän jälkeen kala ui pystyasennossa liikuttamatta pyrstöään. Aamulla kyseinen kala sitten löytyi kuolleena suodattimen imuritilästä.
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Minulla on monen monta kalaa kuollut suodattimeen..monneja, kultakala, molleja, platyjä, milliksiä...suodattimena Brio 4. Ylhäällä johdon reikä piti tukkia sinitarralla.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member

Vedin koko sisäsuodattimen nyt sukkahousun sisään, varmuuden vuoksi... Ei kai siitä haittaakaan ole, vai onko?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Nyt se ei kerää roskia enää läheskään yhtä tehokkaasti, mutta eipä siitä muuta haittaa pitäisi olla.

Minulla ei ole koskaan kuollut mitään kalaa suodattimeen, paitsi nyt töyhtökääpiöahvenen pieniä poikasia. :roll: Ei edes keisaritetroja, silloin kun minulla niitä oli. Johonkin ahtaaseen koloon kaloja kai voi jäädä kiinni, mutta pelkän imun vuoksi ritilään ei terve kala jää jumiin.
Ritilään kiinni jääneitä kaloja kyllä näkyy toisinaan akvaarioliikkeissä, ja tarkemmin katsoessa useimmat ovat kuolemaisillaan muutenkin. :|
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kyllä mulla on jäänyt ja kuollut kaloja suodattimiin.

Taisto ukko on jäänyt juwelin altaan oman suodattimen yläimuaukkoon jumiin. Pääsi kyllä itse irti, kun oikein sätki, raukkaparalla kun nuo evät ovat niin suuret että peittivät melkein kokonaan imuritilän. Samasta syystä piikkisilmät ovat karantteenissa, kunnes eivät mahdu kyseisen suodattimen ritilöiden välistä sisälle. Nyt kuitenkin löysin yhden piikkarin AquaEl FAN-2 sisältä kuolleena ja loputkin ovat Hydorin sisäsuodattimen nurkkatelineen takana (josta vielä pääsevät itse pois), ja näiden kolot ovat kapeampia kuin juwelin suodattimen. Eli kyllä näitä sattuu :frown: !
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Mulla tuli ongelmaksi punapäätetraparven kotiutuksessa kun peloissaan kalat uivat suodattimen ja lasin väliin. Joku taisi kuollakin mutta monta onnistuin pelastamaan kun tarkastin paikan monia kertoja päivässä viikon ajan.
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Eheimin Aquaballit ovat meillä vaarallisia! Platyvauvat ovat päässeet sisään, usein hengissä kuitenkin selvinneet, harvemmin kuolleita. Ja partamonnin poikaset uivat johtoaukosta sisään, nyt tukin ne vaahtomuovilla, ts. ihan karkeasta pesusienestä leikatulla palasella. Kolmas tapaus oli selkäuimarimonnit jotka säikkyivät hiekan vaihtoa. Molemmat meni suodattimen sisään, oma moka kun alin kenno jäänyt pois... Siellä olivat jumissa oikein huolella! Toinen selvisi, toinen ei... :cry:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”