Monni vaihtaa väriä?!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Melli
Starting Member
Starting Member

Monni vaihtaa väriä?!

Viesti Kirjoittaja Melli »

Meillä on pikkuinen partamonni ollut nyt n. 3 viikkoa ja minusta se on välillä vaaleampi ja välillä tummempi. Mitä tämä on? Olemme ihan aloittelijoita tässä akvaariohommassa ja akvaariokin on uusi.

Käynnistykset jne. meni ihan hyvin, vesitestit tehty ja veden pitäisi olla ok, pehmeää vettä, ph vajaa 7 ja lämpötilaa n. 24 astetta.

Monni saa 3 kertaa viikossa Novo Pleco-nimistä ruokaa. Vielä en ole antanut muuta ruokaa.

Minun silmään monni vaikuttaa hyvävointiselta, liikkuu jne. normaalisti, syö hyvin.

Onko nyt mun aika mennä optikolle vai onko monnilla joku huonosti?

Laitoimme mangrove-juurakon akvaarioon 5 päivää sitten je vesi meni hiukan ruskeammaksi odotetusti. Voiko tässä olla syytä tuohon värin vaihtumiseen?

Monnilla on akvaariossa kavereina kardinaali- ja mustaneontetroja.

Kiitos avusta jo etukäteen! :)
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Partikset osaavat olla aika kameleontteja, piiloista, pohjamateriaalin väristä, vesiolosuhteista ja mielialasta riippuen.

Jos kala vaihtelee väriä, ei kannata olla kovin huolestunut. Jos otus on koko ajan vaaleana, on juttu jo eri, koska lähes kaikki kalat "kalpenevat", jos jokin on vialla.

Esimerkiksi vaalea pohjahiekka ja liian vähän piilopaikkoja saattaa aiheuttaa kaikkien kalojen värien vaalenemisen. Partis kun on tuollainen pohjapiilottelija, muuntelee suojaväritystään kulloisenkin köllöttelypaikkansa mukaan. Voisin veikata, että kun bongaat epelin esim. juurakon päällä, värit ovat suhteellisen tummat, lasissa roikkuessa tai pohjalla maatessa vaaleammat.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Melli
Starting Member
Starting Member

Huh :)

Viesti Kirjoittaja Melli »

No niinpä se näyttää olevan, olen nyt seuraillut ja todellakin on nyt tumma kun on juurakolla.

Meillä on kyllä vaaleapohja mutta piilopaikkoja juurakon, haaksirikkoutuneen laivan ja kasvien juurella.

Kiitos avusta :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”