Sopisiko nämä kiekkojen kanssa?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mikko78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 07:36, 15.05.2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Sopisiko nämä kiekkojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja mikko78 »

Olen perustamassa kiekko-allasta ja ajattelin laittaa muitakin kaloja sekaan. Ajatuksena on laittaa muutamia tiikerinnuoliaisia ja ehkäpä joku pleko (appelssiinipleko/purjepleko). Mahtaisko noi pärjätä keskenään ja montako kiekkoa tonne voisi laittaa ja altaan koko olisi 160*60*60 n.570l ?

esim. 4kpl tiikerinnuoliaisia
1kpl pleko
? kiekkoja
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Nuo tiikerinuoliaiset suosittelisin unohtamaan, ovat aika menijöitä ja moni on "valitellut" että 2metrinenkin allas on tyylin yhdellä pyrstön heilautuksella sinkautettu päästä päähän kun oikein kisailemaan yltyvät. Kokoakin voi kertyä sellaiset kunnioitettavat 20-30cm:ä.

Leväbarbit voisivat mennä, kasvavat n. 15senttisiksi jötkäleiksi. Esim. 6yksilön parvi.
Plekoksi kävisi esim. joku vampyyripleko-> L-264, L-240... Tai vaikka kultajuovapleko.Varoituksen sana, yleensä se yksi pleko ei riitä vaan niitä on saatava lisää ja lisää ja lisää...:mrgreen:
Kiekkoja voisi olla joku 6-12yksilö, riippuen hankitko poikasina vai täysikasvuisina yksilöinäja siitä oletko suunnitellut laittavasi esim. jonkin tetraparven altaaseen myös.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
JanneH
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 19:45, 10.11.2004
Paikkakunta: Vantaa, Myyrmäki Rock City

Viesti Kirjoittaja JanneH »

crisse_83 kirjoitti:Nuo tiikerinuoliaiset suosittelisin unohtamaan, ovat aika menijöitä ja moni on "valitellut" että 2metrinenkin allas on tyylin yhdellä pyrstön heilautuksella sinkautettu päästä päähän kun oikein kisailemaan yltyvät. Kokoakin voi kertyä sellaiset kunnioitettavat 20-30cm:ä.
Itse olen ylläolevasta eri mieltä, omassa tankissa uiskentelee kolme tiikerinuoliaista ovat siellä jo pulikoineen reilun 2v ja kyllä vielä menee aikas monta "pyrstöllistä" ennen kun pääty lasi vastaan tulee. Se miten kasvaa on eri juttu koska itse ruokin kalojan 3 kertaa päivässä ja aika vähän kerrallaan. Ja siihen menee hippasen useempi vuosi ennen kun se 20-30cm on kasassa.
crisse_83 kirjoitti:Leväbarbit voisivat mennä, kasvavat n. 15senttisiksi jötkäleiksi. Esim. 6yksilön parvi.
Plekoksi kävisi esim. joku vampyyripleko-> L-264, L-240... Tai vaikka kultajuovapleko.Varoituksen sana, yleensä se yksi pleko ei riitä vaan niitä on saatava lisää ja lisää ja lisää...:mrgreen:
Kiekkoja voisi olla joku 6-12yksilö, riippuen hankitko poikasina vai täysikasvuisina yksilöinäja siitä oletko suunnitellut laittavasi esim. jonkin tetraparven altaaseen myös.
Leviksistä olen samaa mieltä että 6 on aika hyvä määrä. Tuon kokoiseen tankkiin hankkisin 12 nuorta yksilöä ja lähtisin siitä sitten aikanaan karsimaan jos tulee tarpeelliseksi.

Mutta jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee kunhan jotain tolkkua hommassa on. Yksi tykkää tyttärestä toinen äidistä.
JanneH
* Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt *
Kuvia
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

crisse_83 kirjoitti: Plekoksi kävisi esim. joku vampyyripleko-> L-264, L-240... Tai vaikka kultajuovapleko.Varoituksen sana, yleensä se yksi pleko ei riitä vaan niitä on saatava lisää ja lisää ja lisää...:mrgreen:
Juuri näin.. mulla on nykyään kiekkojen kanssa salamanteri-, lumipallo-, ja punasilmäplekot ja lisää tekee mieli :)
mikko78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 07:36, 15.05.2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja mikko78 »

Kiitoksia! Ei nuo tetrat oikein houkuttele mutta alkaa olla toi kalasto muuten melko kasassa. Elikkä ajatuksena on ottaa n.10kpl kiekkoja ja pari plekoa kuten appelssiini ja krokotiiliplekot. Täytyy harkita noita tiikerinnuoliaisia vielä mutta mitäs muita varteenotettavia plekoja tuonne vois sopia ja edellytyksenä olisi että kasvaisi ainakin tonne 30cm tietämille ja tietenkin näyttävä muuten? Sopisiko tuollaisen kalaston kanssa kutupari vannekirjoahvenia kun toisesta altaasta ne pitäisi poistaa?
Tigeri
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 20:02, 03.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Neuvoisin välttämään niiden vanneahventen laittoa sinne kiekkoaltaaseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”