Mitä kiviä akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
syysenkeli 84
Starting Member
Starting Member

Mitä kiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja syysenkeli 84 »

täytyykö akvaarioon laitettavien kivien olla oikeita akvaario kiviä vai voiko
kiviä kerätä itse pihalta ja laittaa akvaarioon ?
Tietämätön aloittelija
Mayday
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mayday »

Tätä aihetta jatkaakseni, voiko kivistä irrota muuta kun kalkkia? Kävin tuolta ulkoa tonkimassa kiviä, eikä ne ainakaan etikalla ruvenneet kuohumaan. Voiko ne siis ilman huolta laittaa akvaarioon?
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Kyllä niitä voi laittaa, kiuaskivet käyvät myös!
Kuhan eivät pahemmin "kiiltele", ettei niissä ole mitään metalliaineksia...<-ammattimaisesti selitetty [;)]
Ja tietenki puhtaalta paikalta!
-uusio-harrastaja-
palmu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja palmu »

Ulkoa voi kiviä kyllä huoletta laittaa. Käytettyjä kiuas kiviä en kyllä itse altaaseen laittaisi, mutta uusia käyttämättömiä kylläkin.
Jos olet pieni puu tuulisen mäen rinteellä, niin ole kaikkein paras pieni puu juuri sillä paikalla.
2marjaa
Senior Member
Senior Member

palmu kirjoitti: Käytettyjä kiuas kiviä en kyllä itse altaaseen laittaisi, mutta uusia käyttämättömiä kylläkin.
Miksei käytettyjäkin, kunhan ovat siistejä [;)]
-uusio-harrastaja-
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Niin, harvemminpa sinne kiukaalle mitään myrkkyjä nakotaan. :roll: Tosin tuli mieleen nuo kaikki saunatuoksut yms. Eikö ne ole öljyjä? Miten niille oikeasti käy sielä saunassa, kun kaikki ei varmasti höyrysty? Ja itsekin syyllistyn joskus nakkomaan olutta kiukaalle. Siitä tulee ihana vastapaistetun leivän tuoksu. :mrgreen:
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Minä keräsin naapurin rakennustyömaalta iltaisin kiviä. Salaa - pimeyden turvin...

Ai vitsi että tämä elämä on joskus jännittävää!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

jokelamaniac kirjoitti:Minä keräsin naapurin rakennustyömaalta iltaisin kiviä. Salaa - pimeyden turvin...

Ai vitsi että tämä elämä on joskus jännittävää!
Ja kerrostalojen ulkopintaremontin työmaalta saa hiekkapuhallushiekkaa :roll: . Tai no, ennemmin kannattaa pyytää lupa.

Luonnosta tuotuja kiviä ei tarvitse keittää tai muutenkaan hyysätä, itse olen liian laiska harjaamaan joten liotan vedessä kunnes kaikki iltomoska lähtee, noin 1vrk. Mereltä tuodut kivet ovat saaneet kuivaa ja sitten olen huuhdellut irtohiekan yms pois. Jos ei tiedä mitä kiviä saa laittaa akvaarioon niin etsii netistä kuvia syväkivilajeista, mm. graniitti ja gneissi. Niistä ei 100% varmuudella liukene mitään. Ei kaikesta tarvitse tehdä aina niin mystistä, vaikeaa ja tieteellistä hommaa aloittelijalle [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Hainpa taas pihalta pikkukiviä/soraa kattilallisen! Naapureiden verhot vaan heilahti kun vilkaisin ikkunoihin päin! "Nyt se pöljä on alkanu kiviä keittämään!"

(Pientä akvaariota sisustan uusiksi...Rannalta löysin myös hienoja puita, tein niillä pengerrystä)
-uusio-harrastaja-
MKL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MKL »

Alkoi askarruttamaan tuo kiiltelevien kivien (katinkultaa? jotain muuta?) sopimattomuus akvaariossa. Aika monihan käyttää käsittääkseni liuskekiveä ja sehän kiiltelee jonkun verran? Vai oliko tässä nyt joku juju jota en tajunnut? :?

nimim. tulin juuri kotiin rantakivikasan kanssa, joukossa myös niitä "kiilteleviä" kiviä.
Life's way too short to stay on topic.
Hulina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hulina »

Haluaisin nyt laittaa pari kiveä tuonne altaaseen, mutta en tiedä sopivatko nämä akvaarioon ollenkaan? Koska olen epävarma, kysäisenpä asiaa teiltä. Ja kivissä on myös hieman sellaista sammalta-tai-mitä-lienee joka ei lähde irti, haittaako? Tässä kuva:

http://i70.photobucket.com/albums/i101/ ... /kivet.jpg
saaga
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saaga »

Kävin just tänään keräilemässä kiviä :) Niitä semmosia valkoisia "läpinäkyviä" ja keitin ne ennen akvaan laittoa... En minä ainakaan ilman kunnollista puhdistusta uskalla niitä sinne laittaa :?
Juwel Rekord 120
Hulina
Junior Member
Junior Member

Laitoin kivet nyt ämpäriin kiehuvankuuman veden kera. Kokeilen sitten uudestaan rapsutella sitä kasvustoa niistä pois. Voikohan tuota punertavaa kiveä edes laittaa akvaarioon?
saaga
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kävin just laittaa webshottiin uusia kuvia.
Käy sieltä kato minkälaisia kiviä mulla on. Taisi mullakin olla siellä sellainen punainen kivi ja ei ole vaikuttanut mitenkään veden kovuuteen. Itseasiassa jouduin kovutta tänään vähän nostamaan kipsillä. :)
Juwel Rekord 120
Hulina
Junior Member
Junior Member

Oletko jostakin järvestä tms. löytänyt noin nätin pyöreitä kiviä? :)

Laitan nyt kuitenkin sen harmaan kiven tuonne omaan akvaani, vaikka siitä ei ne sammalen tms. jämät lähtenytkään, vaikka kuinka jynssäsin...
saaga
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Hulina kirjoitti:Oletko jostakin järvestä tms. löytänyt noin nätin pyöreitä kiviä
En kun ihan tuosta rivitalon seinustalta :mrgreen:
Juwel Rekord 120
Hulina
Junior Member
Junior Member

Oletko jostakin järvestä tms. löytänyt noin nätin pyöreitä kiviä? :)

Laitan nyt kuitenkin sen harmaan kiven tuonne omaan akvaani, vaikka siitä ei ne sammalen tms. jämät lähtenytkään, vaikka kuinka jynssäsin...
Edit. Laitoinkin punaisen, kun harmaa ei mahtunut. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”