Silikonien vaihto?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Silikonien vaihdatus ja hinta?
Pikaista apua kaivataan silikoonien kanssa
Yksi juttu silikoneista
Silikoonaus
Silikonit!
Akvan silikonien uusiminen
Silikonien vaihto
Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?
Koska silikonit pitäisi vaihtaa?
Tuollaisia keskusteluja mm. löytyi haulla.
Noihin kysymyksiin vastauksena akvaarioliikkeissä tehdään silikonien vaihtoja kannattaa soitella lähiliikkeisiin ja kysellä tarjouksia. Itse tiedustellessani viime keväänä moista operaatiota 170litraiselle oli hintahaitari 30-89€.
Pikaista apua kaivataan silikoonien kanssa
Yksi juttu silikoneista
Silikoonaus
Silikonit!
Akvan silikonien uusiminen
Silikonien vaihto
Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?
Koska silikonit pitäisi vaihtaa?
Tuollaisia keskusteluja mm. löytyi haulla.
Noihin kysymyksiin vastauksena akvaarioliikkeissä tehdään silikonien vaihtoja kannattaa soitella lähiliikkeisiin ja kysellä tarjouksia. Itse tiedustellessani viime keväänä moista operaatiota 170litraiselle oli hintahaitari 30-89€.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Silikonit voi myös vaihtaa itse ,mikä on helppo päivän homma. Itse vaihoin viime syksynä 300litraseen.
Akvaario silikonia saa esim. rautakaupoista, kannattaa kysyä myyjiltä ja varmistaa että tuote sopii varmasti akvaarioon.
Sitten vaan akvaariota tyhjentämään ja kun viimeisetkin vedet+hiekat on pois ja akvaario puhdas niin kuivaat vaan koko akvan ja raaputat vanhat silikonit pois. Tämä on työn ärsyttävin osa omasta mielestä, varmista että väline jolla raaputat ei naarmuta akvaarion laseja. Kun viimeisetkin silikoni riekaleet on saatu pois, puhdista vielä saumat ja varmista että akvaario on kuiva. sitten vaan uudet silikonit kehiin. Muista antaa silikonien kuivua pari päivää.
Akvaario silikonia saa esim. rautakaupoista, kannattaa kysyä myyjiltä ja varmistaa että tuote sopii varmasti akvaarioon.
Sitten vaan akvaariota tyhjentämään ja kun viimeisetkin vedet+hiekat on pois ja akvaario puhdas niin kuivaat vaan koko akvan ja raaputat vanhat silikonit pois. Tämä on työn ärsyttävin osa omasta mielestä, varmista että väline jolla raaputat ei naarmuta akvaarion laseja. Kun viimeisetkin silikoni riekaleet on saatu pois, puhdista vielä saumat ja varmista että akvaario on kuiva. sitten vaan uudet silikonit kehiin. Muista antaa silikonien kuivua pari päivää.
"300l Etelä-Amerikkaa"
Tein tuon homman viimeviikolla ekaa kertaa ja kahteen altaaseen. Se oli loppujen lopuksi ihan mukava homma. Molemmat akvaariot 60l ja 128l vuotivat ennen operaatiota ja pitävät nyt hyvin vettä. Silikonin pursotin suoraan tuubista sellaisella pursottimella kohdalleen ja astianpesuaineeseen kostutetulla sormella vedin pinnan tasaiseksi. Silikonia on turha laittaa hirveän paksua kerrosta. Jää vain rumasti näkyviin ja on seuraavalla kerralla huomattavasti hankalampi poistaa (toiseen akvaarioon oli laitettu ainakin sentin kerros ja oli tosi kurja poistaa sitää). Ohut kerros pitää ihan hyvin. Kunnollinen kuivatus (pari päivää) ja saumojen varovainen, mutta huolellinen huuhtelu, että saa tiskiaineen huuhdeltua pois. Ja ei kun täyttämään allasta... Itse tuskaillen odotan että kypsymisen merkkejä alkais näkymään.
Onnea matkaan!
Onnea matkaan!
Pesuaineita ei saa minun tietääkseni käyttää tässäkään vaiheessa, niinkun ei muutoinkaan akvaariossa. Itse pesin vedellä ja sitruunamehulla (kalkkisaostumat). Tuon tein kylläkin jo ennen kun raaputin vanhat silikonit pois, ettei uuden silikonin alle vaan jää kosteutta. Pinnat, mihin uusi silikoni tulee, putsasin auton bensan joukkoon laitettavalla jäätymisenestoaineella. Sisälsi etanolia ja isopropanolia ja haihtuu hyvin nopeasti pinnalta. Jostain täältä löysin suosituksen käyttää tuollaista.