Liuskatestit perhana! KH-kysymys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
harriet
Starting Member
Starting Member

Liuskatestit perhana! KH-kysymys

Viesti Kirjoittaja harriet »

Junglen liuskatestit antoivat tuossa pari pv sitten ymmärtää että altaan pH olisi laskenut n. 6,2:een vaan Seran tippatesti sanoo 6,5-7. Turhaanko juoksin kaupaan ostamaan KH & pH -plussaa? Nouseekohan pH liikaa ostetusta litkusta, vai pystyykö jollain toisella konstilla pelkkää KH:ta nostamaan? Joo, linkkejä ja ketjuja on kymmeniä, vaan menen jo sekaisin eri mielipiteistä..

Toinen asia: miltä kuulostaisi fisustosuunnitelmani 100-litraiseeni:

n. 10 neontetraa
n. 10 kuparitetraa
1 banjomonni
2 piikkisilmää
1 taistelukala?

pH siis 6,5-7
KH 0
GH 3
nitraatit hanasta jo 20
nitriitti 0

26C
puhallushiekkapohja
sekalainen valikoima kasveja
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Guruilemaan minusta ei ole, mutta banjomonnia lukuunottamatta näkisin (Faunattaren mukaan tykkäsivät olla parvessa vaikkei parvikala olekaan ja silloin tuo allas on liian pieni), että nuo kalat menee jos haluamasi taistelukala olisi naaras, koska se viihtyy viileässä vedessä samaan tapaan kuin nuo muutkin.

KH:ta on ihmiset pyrkineet nostamaan ihan tavan ruokasoodalla, tosin [urlhttp://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=64938]tässä[/url] kokeilussa tulokset ei olleet mitenkään päätä huimaavat. Itse olen lopettanut KH:n nostoyritykset ja olen yrittänyt tyytyä siihen mitä näillä olemassaolevilla vesiarvoilla saa. Poikkeuksena rapuallas, jossa on miljoonakalakoiraita ja neljä neontetraa, sen kokonaiskovuutta (GH) nostan askartelukipsillä.

pH:n mittaamisesta sanoisin, että mittaa vain jommalla kummalla testillä, että näet arvojen mahdolliset todelliset heilahtelut, jos ne antaa (kuten näytti) eri lukemia samalla mittauskerralla. Muuten menee koko harrastus aineiden kanssa lotraamiseksi eikä oikeaa tasapainoa synny koskaan.
"Mä luin jostain..."
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Mutta noista liuskatesteistähän on yleensä sen kaltaista kokemusta, että voivat näyttää mitä sattuu. Mm. omakohtaista kokemusta.
tetranen_
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

Minä suosittelisin ottamaan neontetrojen sijasta kardinaalitetroja, kardinaalit kun menevät lämpimämmässä vedessä. Piikkisilmiä enemmän. :)
Barone
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Barone »

Liuskatesteissä KH ja pH eivät ole luotettavia. GH, NO2 ja NO3 arvot mittaan luiskalla ja KH ja pH arvot tippatesteillä. Luiskatestin epäluotettavuudella on jotain tekemistä orgaanisenkemian kanssa. Viisaammat saa selittää asian.
Kotona 468 l keskeneräinen selkäuimarimonni-allas ja 200 l "ei tietoa"-allas.
Lisäksi löytyy kani ja 2 marsua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”