Pari kysymystä Tanganjikasta

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Pari kysymystä Tanganjikasta

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Elikä moisen altaan perustaminen on alkanut poltella. Vielä ei ole allasta saati varsinaisia kalastosuunnitelmia. Mutta seuraavat asiat on mietityttäneet:

- pitääkö kalat hommata parvina vai voiko olla esim. pariskuntia? Pitääkö olla vastaava haaremi kuin malaweilla?

- lisääntyykö kalat tuhottomasti kuten malawit? Minun malawini ylikansoittavat akvaarionsa, muuten kivoja kaloja :P . Ilmeisesti kotolokutijat saattavat lisiä reilusti, miten muiden tyyppien laita?

- onko tanganjika-ahvenia harrastajilla kaupan vai onko kaikki ostettava kaupasta?

Ninuska ja tanganjikakuume
arasila
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Re: Pari kysymystä Tanganjikasta

Viesti Kirjoittaja arasila »

ninuska kirjoitti:- pitääkö kalat hommata parvina vai voiko olla esim. pariskuntia? Pitääkö olla vastaava haaremi kuin malaweilla?
Riippuu suuresti lajista. Esimerkiksi julidochromiksia ja Neolamprologus leleupeja, N. tretocephaluksia, jne pidetään pareittain, mm. tropheukseksia, cyprichromiksia sekä paracypridchromiksia pidetään parvessa ja seeprakotiloahvenia yhdyskuntina.
ninuska kirjoitti:- lisääntyykö kalat tuhottomasti kuten malawit? Minun malawini ylikansoittavat akvaarionsa, muuten kivoja kaloja :P . Ilmeisesti kotolokutijat saattavat lisiä reilusti, miten muiden tyyppien laita?
Monet kotilokutujat ja prinsessa-ryhmän kalat lisääntyvät todella tehokkaasti. Neolamprologus leleupit ja Altolamprologus calvukset eivät ole minulla saaneet aikaan yhtäkään poikasta kahdessa vuodessa. Tropheukset ehkä muistuttavat eniten malaweja tavoiltaan.
ninuska kirjoitti:- onko tanganjika-ahvenia harrastajilla kaupan vai onko kaikki ostettava kaupasta?
Toisinaan voi olla saatavissa harrastajilta, esim. Ciklidisteihin kuuluu monia tanganjikalaisten harrastajia ja ainakin tropheuksia on ollut säännöllisesti tarjolla. Useimmat tanganjikalaiset kasvavat erittäin hitaasti ja siksi niiden kasvattaminen on kärsivällisyyttä vaativaa puuhaa.
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Ciklidisteihin tulikin jo liityttyä ja ekat lehdet on luettu kannesta kanteen. Asun vaan niin kaukana, että tapaamisiin on vaikea päästä. Kesällä muutamme hiukan lähemmäs ja tarkoitus olisi joskus päästä mukaan paikan päälle tapaamaan muita ahvenharrastajia. Ehkä tapaamme siellä?
tomppa55
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tomppa55 »

Oma Tanganjika just tulilla. Kalat on odottanut Helsingissä jo kuukauden. Sunnuntaina muuttavat meille. Voi tätä odottamisen tuskaa.
Kalat on julidochromiksia, Neolamprologus leleupeja, Altolamprologus calvuksia ja ehkä vielä joku pintalaji, mikä menis noitten kanssa. Altaassa vielä myös yksi Melanochromis auratus ja Aulonogara Jacobfreibergi.
Melanochromis auratusta en ole saanut kiinni siksi on siellä.
Aulonogaran ajattelin pitää kalastossa kun olen niin kiintynyt siihen. Ameriikan harrastajat on pitäneet sitä noitten lajien kanssa mitä mulle tulee menestyksellä. Ainut asia mikä mättää on tietenkin vesiarvot, mutta katotaan miten viihtyy.
Mun mieleen ei noi Mbunat ainakkaan ole. Tykkään henk.koht vähän rauhallisemmasta menosta.
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

Minulla pyörivät altaassa n. leleupit jälkikasvunsa kera :D Kalathan muuttivat meille HAS:n huutokaupan jälkeen ja nyt sinileväinvaasion jälkeen kalat näyttävät jo viihtyvän. Eli Ninuska, jos poikaset vaan saavat kasvaa, täällä olisi niitä myytävänä. Toivossa myös elän, että n. similikset myös kutisivat.
arasila
Member
Member
Viesti:

tomppa55 kirjoitti:Kalat on julidochromiksia, Neolamprologus leleupeja, Altolamprologus calvuksia ja ehkä vielä joku pintalaji, mikä menis noitten kanssa.
Cyprichromis leptosoma? Liikkuu aika lailla pinnan tuntumassa, varsinkin jos virtaus pinnassa ei ole liian voimakas. 200L+ akvaarioihin.

Itse en pitäisi malaweja samassa altaassa, vaikka kaikki lajit eivät ole yhtä herkkiä vesiarvoille. Esimerkiksi calvusten ja frontosojen värit ovat paljon paremmat, jos vesiarvot ovat kohdallaan. Sähkönjohtavuus n. 600 ja pH 8,6, jos haluat nähdä oikeasti mustan "mustan calvuksen".
Minni kirjoitti:Minulla pyörivät altaassa n. leleupit jälkikasvunsa kera Very Happy Kalathan muuttivat meille HAS:n huutokaupan jälkeen ja nyt sinileväinvaasion jälkeen kalat näyttävät jo viihtyvän.
Onneksi olkoon. Minullakin leleupit ovat kuteneet moneen kertaan, mutta ne eivät hoida poikasiaan kovin hyvin ja muut kalat (ripsimonnit?) ovat aina syöneet ne pian pois. Poikasia on myös hankala haalia turvaan, koska kutupaikka on aina kivikasan alla perimmäisessä loukossa.
tomppa55
Junior Member
Junior Member

[quote]Cyprichromis leptosoma? Liikkuu aika lailla pinnan tuntumassa, varsinkin jos virtaus pinnassa ei ole liian voimakas. 200L+ akvaarioihin.

Noita olen juuri ajatellut.

[quote]Itse en pitäisi malaweja samassa altaassa, vaikka kaikki lajit eivät ole yhtä herkkiä vesiarvoille. Esimerkiksi calvusten ja frontosojen värit ovat paljon paremmat, jos vesiarvot ovat kohdallaan. Sähkönjohtavuus n. 600 ja pH 8,6, jos haluat nähdä oikeasti mustan "mustan calvuksen".

Ihan Tanganjika vesiarvoilla meillä mennään.
Ongelmana vaan on se että kaksi viimeistä Malawia eivät suostuneet ansaan menemään ja haavittamiseen mulla ei taidot tuntuneet riittävän. Tyhjensin altaan kyllä puoleen väliin ennen pyydystysyritystä, mutta perhana kun ovat vikkeliä.
Kiviä on vaan niin vietävästi, että en millään viitsi tyhjentää koko pyttyä noiden kahden kalan takia.
Täällä meillä päin vesikin on niin huonolaatuista, etten viitsi laittaa sitä akvaarioon suoraan hanasta. Pakko pistää "kypsymään" viikoksi ennen kuin lasken akvaarioon. Jos pistää suoraan ilman "seisottamista" ja vedenparannus ainetta, niin kalat kärsivät ihan älyttömästi. (hinkkaus ja tärinä)
arasila
Member
Member
Viesti:

tomppa55 kirjoitti:Kiviä on vaan niin vietävästi, että en millään viitsi tyhjentää koko pyttyä noiden kahden kalan takia.
Jooh, tuo kalojen jahtaaminen on näiden kivikkoakvaarioiden riesa. :(

Hyväksi havaittuja konsteja ovat olleet altaan jakaminen kansilaseille yms. pienempiin osoihin ja nukkuvien kalojen pyydystäminen pari tuntia valojen sammutuksen jälkeen.
tomppa55
Junior Member
Junior Member

Eipä olisi ikinä tullut toi nukkuvan kalan pyydystäminen mieleen.
Loistava idea!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”