Kalasto yms. pohdintaa, taas

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marjo77
Member
Member

Kalasto yms. pohdintaa, taas

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Tarkoituksena olisi jo hyvissä ajoin alkaa mietiskelemään uuden akvaarion ostoa. Talokaupat kun tehdään niin uusi akva valtaa paikkansa siellä.

Minkäänlaista tietoa ei siis ole akvaarion koosta ja lisä kalastoa en jaksa itse mietiskellä kauheesti kun on muuta miettimistä nyt. toivoisinkin siinä jelppiä teiltä asiantuntioilta.

Mulla on pari ehdotonta asiaa jota uuteen purkkiin siis tulee joten mietintämyssyt päähän ja ideoimaan!

Asia 1. Altaan ja kalaston on toimittava tulipyrstön kanssa koska se muuttaa sitten tähän uuteen purkkiin, ja tarvitsee kivaa seuraa.

Asia 2. Pohjalle tulee todennäköisesti puhallushiekka.

Asia 3. lisäkalastoksi haluaisin jotain ei niin tavallisia kaloja esim. taistot, pienet tetrat yms.

Joten jos viititte antaa vinkkejä ja ihania kala ehdotuksia niin olisi kivaa.

------------

Eikö kukaan jaksa ideoida mulle? Yhyy :cry:

Kalastopohdinnat täällä Alkeiden puolella, kiitos - Lisa -
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Et itse jaksa miettiä mutta muiden pitäisi miettiä puolestasi? :roll:

Ja toisekseen, paljon helpompi olisi suositella kaloja jos tietäisi edes akvaarion koon. Tulipyrstölle suositellaan käsittääkseni alkaen 250-litraista, päälle 300-litraisessa viihtynee jo paremmin.

Itse olen lukenut niin hurjia juttuja tulipyrstöistä että en uskalla ehdottaa tietämättömyyttäni mitään kaloja sen kanssa, viisaammat varmasti osaavat valkata sille "hyviä" kumppaneita akvaarioon.

Mutta hienoa että olet tullut palstalta apua kysymään, kalakauppiaat saattavat suositella aivan päättömiäkin kalavaihtoehtoja varsinkin jos eivät tulipyrstöä tunne. Mutta pikkuisen lisätietoja tulevasta altaasta ei olisi kyllä pahitteeksi. :)
marjo77
Member
Member

Joo antaa olla. Tyydyn vaan näihin kahteen akvaarioon....Täytyy kattoa asiaa uudestaan kun tiedän altaan koon tarkkaan ja mitä itse laittaisin sinne kaverikasi sopivatko sitten samaan porukkaan. [:I]
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Tulipyrstö on kyllä hiukan hankala kaveri, se voi olla joko kauhean äkäinen tai sitten helppo ja rauhallinen.
Oma "Särki" oli todella piikki takamuksessa, jahtasi niin tetroja kuin plekojakin, onneksi altaassa ei ollut tuolloin monnisia, tiedä kuin se niitä olisi jahdannut, altaalla kokoa 317-litraa.
Katso haulla lisää kokemuksia tulipyrstöstä ja mieti sitten haluatko riskeerata moisen akvaarioosi. :mrgreen:
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minulla taas on semmoinen rauhallinen tulipyrstö, ei oikeastaan jahtaa ketään, on tällä hetkellä vielä liian pienessä altaassa (180l, pituus 100cm). Pääsee piakkoin 130 cm pitkään altaaseen, jossa varmasti nauttii olostaan enemmän, on aika sähäkkä uimari kun sille päälle sattuu, ja nyt vähän näyttää, että altaan seinät on liian lähekkäin. Mutta tästä
Altaan ja kalaston on toimittava tulipyrstön kanssa koska se muuttaa sitten tähän uuteen purkkiin, ja tarvitsee kivaa seuraa.
ymmärsin, että sinulla on jo tulipyrstö?
Tulipyrstö ei todellakaan tarvitse seuraa, mutta ehkä ei halua isoa allasta vain yhdelle kalalle :D ?
Kultapäämonnisiin ei minun tulipyrstöni reagoi mitenkään, samoin neontetrojen antaa olla rauhassa. Ovat ilmeisesti riittävän erinäköisiä kuin tulipyrstö. Loistotetrat ja varsinkin partamonni saavat äkkilähdön, jos tulevat lähistölle. Eli kannattaa keskittyä semmoisiin mahdollisimman erinäköisiin kaloihin, niin rauhallinen rinnakkaiselo altaassa on varmempaa.
Joo antaa olla. Tyydyn vaan näihin kahteen akvaarioon....Täytyy kattoa asiaa uudestaan kun tiedän altaan koon tarkkaan ja mitä itse laittaisin sinne kaverikasi sopivatko sitten samaan porukkaan. Embarrased
Jeps, suunnittelu on tosi hauskaa! Suunnitteluvaiheessa kalavalintoja on tosi helppo muuttaa, toisin kuin valmiissa altaassa, nimimerkillä kokemusta on [;)]
marjo77
Member
Member

Kyllä, mulla on jo tulipyrstö. Se on siitä rauhallisesta päästä olevaa sorttia.

Nykyinen allas on siis aivan liian pieni tulipyrstölleni niin sillä aloin suunnittelemaan isompaa akvaariota. Ja olisihan kiva tietty sinne isompaan jotain muutakin kalastoa sitten hankkia.

Nyt sillä on kavereina lehtikaloja , lasimonneja, lasitetroja ja monnisia ja partiksia. Hyvin tulee juttuun ainakin niiden kans.
OccE..p
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja OccE..p »

Kiinnostais tietää minkä kokoinen sinun nykyinen akvaariosi on kun siellä on sentään lehtikaloja (minimi 200-250l) ja lasimonneja jotka vaatisi parvikalana ja vilkkaina uimareina vähintään myös sen 200l??
Vai oletko ajatellut satsata sitten reilusti isompaan??
-Näinhän se on nähtävä..-
marjo77
Member
Member

Se mun allas on 101x45x50. Mutta kulkee nimellä juwel rio 180. Ja olen meinannut hankkia somman. Ja sanomattakin selvä että tämä on liian pieni. Jotain 400l ehkä olisi hyvä ,500l meneekö liian isoksi...Tiedä häntä, tuskin .

Mutta se 400l on varmaankin kiva?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Tulipyrstöstä: On helppo ja kiltti kaveri kunhan sillä on kolme "perusedellytystä" altaassa

1) Viileä vesi. Liian lämmin hermostuttaa varmasti lisää jo muutenkin "räjähdysaltista" kalaa.
2) Piiloja, piiloja ja piiloja. Meillä on 300l altaassa 1/2 pohjaa täynnä kantoja eli piiloja on paljon, ja tulipyrstö (Sytsä nimeltään) ei ole ikinä ollut lymyävää sorttia. Kun piilopaikka on lähellä, voi rauhassa uiskennella näkyvillä.
3) Sopivan vikkelä kalaseura. Sytsää ainakin rauhoittaa selkeästi loistobarbiparven läsnäolo. Niihin voi vatutuksen purkaa, se ei ikimaailmassa saisi niitä edes kiinni. Ennen loistojen tulia Sytsä kiusasi suurimpia kuparimonnisia, nyt kun sillä on riittävän nopeita ja omalla tavallaan myös agressiivisia kilpakumppaineita altaassa, se ei pure kiukkuaan randomisti kaikkeen mikä eteen ui.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
marjo77
Member
Member

Adrianna kirjoitti:Tulipyrstöstä: On helppo ja kiltti kaveri kunhan sillä on kolme "perusedellytystä" altaassa

1) Viileä vesi. Liian lämmin hermostuttaa varmasti lisää jo muutenkin "räjähdysaltista" kalaa.
2) Piiloja, piiloja ja piiloja. Meillä on 300l altaassa 1/2 pohjaa täynnä kantoja eli piiloja on paljon, ja tulipyrstö (Sytsä nimeltään) ei ole ikinä ollut lymyävää sorttia. Kun piilopaikka on lähellä, voi rauhassa uiskennella näkyvillä.
3) Sopivan vikkelä kalaseura. Sytsää ainakin rauhoittaa selkeästi loistobarbiparven läsnäolo. Niihin voi vatutuksen purkaa, se ei ikimaailmassa saisi niitä edes kiinni. Ennen loistojen tulia Sytsä kiusasi suurimpia kuparimonnisia, nyt kun sillä on riittävän nopeita ja omalla tavallaan myös agressiivisia kilpakumppaineita altaassa, se ei pure kiukkuaan randomisti kaikkeen mikä eteen ui.
Meillä lämmintä 25astetta. Piiloja löytyy vartavasten tehtyyn kiviluolaan ja laitoin vielä ison mopani puun alle kiven ja toisen kannon siihen viereen/ päälle niin siitäkin tuli suojapaikka kans. Jälkimmäiseen on ihastunut nyt enemmän mutta käy pyörähtämässä välillä luolassaankin.

Kiltti siis luonteeltaan on eikä aja muita kaloja ollenkaa. (partis välillä saa lähöt kun menee puun alle puksuttelemaan) Muuten ei ole mitään häiriötä vaikka akva on pieni tulipyrstön vaatimuksiin.

kuitenkin vaikka kaikki menee ok haluaisin sen isomman altaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”