Kalastoa 200 litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
malipu
Starting Member
Starting Member

Kalastoa 200 litraiseen

Viesti Kirjoittaja malipu »

Eli kysyisin teiltä viisaammilta ehdotuksia ja mielipiteitä mitä hommaisin nykyisen kalaston jatkoksi.

Akvaarioni on 200 litraa. 100*50*40 (p*k*s)
lämpötila 26
PH 7
pehmeä vesi
sorapohja

Nykyinen kalasto:
vanha lehtikala pariskunta
4 saksipyrstöä
1partamonni
1leväbarbi

Kaipaisin akvaarioon värikästä parvikalaa

Tykkäisin loisto-,punapää, ja kirsikkabarbeista.

Mikä näistä olisi paras vaihtoehto ja montako voisin ottaa? Vai olisiko parempia ehdotuksia?
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Leväbarbi tarvitsisisi kavereita vaikka allas on hieman nafti. Niitä ottaisin 3 ja saksipyrstöjä 3 lisää. Ehkä jonkun plecon kaveriksi vielä. Ja kun vanhoista lehtikaloista aika jättää niin tilalle parvi kardinaalitetroja.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
malipu
Starting Member
Starting Member

Olen itsekin ajatellut että voisinko ottaa muutaman leväbarbin lisää. :)
Saksipyrstöjä en haluaisi enempää kun ne on niin mitäänsanomattoman näköisiä minusta :?
Nämä nykyiset kalat tulivat akvan mukana kun sen ostin,joten en ole itse päässyt kaloja valitsemaan.

Eli jos siis ottaisin noita leväbarbeja muutaman lisää, niin voisinko ottaa vielä parven jotain värikkäitä barbeja :roll:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Itse en ottaisi leväbarbeja lisää, vaan luovuttaisin viimeisenkin pois, on aika lyhyt akvaario, viipottaville leviksille. ;)
En tiedä saksipyrstöistä juurikaan, mutta eikös niistäkin tule aika pitkuloita?
Että jos valitsis niiden tilalle jotakin pienemmäksijäävää, saksipyrstötuntija voi sanoa painavan sanansa tähän mutuun.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

http://www.fishbase.org/Summary/Species ... hp?id=4771

Saksipyst; on 13cm mittaan venyv' kiituri, joten tiukkaa tekee...

N'pp'imist;st' katosi nk. erikoismerkit, pahoittelen :(
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
malipu
Starting Member
Starting Member

Jos luopuisin noista saksipyrstöistä, niin mikä olisi sellainen kiva värikäs parvikala, mitä voisin harkita noiden lehtikalojen seuraan? Ne haluaisin ainakin säilyttää. Sekä myös partamonnin ja ehkä leviksen.
Noi saksipyrstöt ovat noin vuoden vanhoja ja pisin on nyt n 7cm. Eli kasvaako tosiaan vielä puolet lisää???
Nämä kalat tulivat kaikki tosiaan akvan mukana ja nyt en tiedä mitä pidän ja mistä luovun ja mitä tilalle. APUVA!!!
Ehdotuksia otetaan vastaan....
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Mun mielestä lehtikalatkin on liian pienessä, mutta menevät kyllä jos ovat rauhallisia, kun korkeus on kuitenkin 50..
Lehtikalojen kanssa jotakin korkeanmallista tetraa pieni parvi, ei tuohon kauheasti porukkaa sovi.
remy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja remy »

Mitäs pidät keltabarbeista? Ovat tosi pirteän värisiä ja helppohoitoisia. Missäpäin asut, mulla olis neljä vailla uutta kotia... Ovat liian pienessä 112l altaassa nyt.
malipu
Starting Member
Starting Member

Mulla oli 2 vanhaa keltabarbia myös ,mutta lopetin ne kun olivat niin vaivaisen näköisiä jo. Muut olivat kuolleet jo parvesta entisellä omistajalla. Ovat kyllä nättejä kaloja, mutta nekin kasvavat aika isoiksi. Haaveilen vähän pienimmistä ja värikkäistä kaloista.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Kalastoa 200 litraiseen

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

malipu kirjoitti:
Tykkäisin loisto-,punapää, ja kirsikkabarbeista.

Mikä näistä olisi paras vaihtoehto ja montako voisin ottaa? Vai olisiko parempia ehdotuksia?
Mun mielestä paras vaihtoehto olisi luultavasti punapääbarbi. Kun eivätkös ne loistobarbit kasva kanssa aika isoiksi, ainakin isommiksi kuin punapääbarbit. Kirsikkabarbit ovat kivoja, niitä minulla on itsellä. Mutta voisiko olla, että ne ovat niin pieniä, että menevät lehtikalojen suusta alas. Barbit voivat kyllä alkaa nyppiä lehtikalojen eviä.

Miten olisi sitruunatetra? Tai viisiraitabarbi? ( se on kuulemma vähän kiltimpi ja pienempi barbi)
malipu
Starting Member
Starting Member

Pikku-barbi: Voisimpa harkita tuota sitruunatetraa. On kivan näköinen pikkutetra, kun katsoin kuvia ja lajiesittelyä sekä sopisi myös lehtikalojen seuraan.

Eli kuinka monta yksilöä olisi sopiva parvi noiden nykyisten kalojeni jatkoksi?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

malipu kirjoitti:Eli kuinka monta yksilöä olisi sopiva parvi noiden nykyisten kalojeni jatkoksi?
Luovuta levikset ja sakset pois niin sitruunoita sopii parvi lehtikalojen kavereiksi, muuten ei sovi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”