Intianvesitähdikki
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Intianvesitähdikki
Moro
Hyviä keinoja kaivataan yllä olevan kasvin liikakasvun hillitsemiseksi. Vesitähdikkiä saa karsia viikottain ja olen jo miettinyt vaihtoehtoa jossa
pätkin koko pensasmaisen pöhyikön ja karsisin siitä pisimmät varret ja istuttaisin ne uudelleen sekä loput kiskoisin juuristoineen altaasta pois. Samalla huomasin että onkos tyypillistä tuolle kasville että lehdet muuttuvat punertaviksi vain jos valoina käyttää tuollaista sylvanian aquastarin sin-pun sävyistä valoa 2x30w (10000K) putkia.
Onkos nyt siis liikaa valoa 40 cm korkuiseen altaaseen ja olisikos syytä vaihtaa ne ArcadiaFreshwater putkiin jos haluaa tähdikin loistamaan valoissa vain vihreänä. En käytä lannotteita enkä hiilareita lainkaan.
Hyviä keinoja kaivataan yllä olevan kasvin liikakasvun hillitsemiseksi. Vesitähdikkiä saa karsia viikottain ja olen jo miettinyt vaihtoehtoa jossa
pätkin koko pensasmaisen pöhyikön ja karsisin siitä pisimmät varret ja istuttaisin ne uudelleen sekä loput kiskoisin juuristoineen altaasta pois. Samalla huomasin että onkos tyypillistä tuolle kasville että lehdet muuttuvat punertaviksi vain jos valoina käyttää tuollaista sylvanian aquastarin sin-pun sävyistä valoa 2x30w (10000K) putkia.
Onkos nyt siis liikaa valoa 40 cm korkuiseen altaaseen ja olisikos syytä vaihtaa ne ArcadiaFreshwater putkiin jos haluaa tähdikin loistamaan valoissa vain vihreänä. En käytä lannotteita enkä hiilareita lainkaan.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Käsittääkseni tuohon intianvesitähdikin liikakasvuun ei sen viihtyessä ole oikein muita keinoja kuin se karsiminen. Silloin kun itselläni tuota vielä oli, niin kyllä sai kerran-kaksi viikossa napsaista katki jos ei halunnut että allas umpeen kasvaa/valoa pääsee muillekin rehuille.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Junior Member
En ymmärrä kuinka kellään voi olla kyseisen kasvin liikakasvusta ongelmaa, hyvä kun onnistun itse hengissä pitämään.
Varsin ylväitä nuo kohtalaisen kaljut varret joista koitan epätoivoisesti pensasta kasvattaa. (Valaistuksena 2 x 18W sylvania aquastar, lannoitteena PMDD ja saviturveblööt.)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Intianvesitähdikki
Öhöm, näin ainakin meikäläinen menettelee joka toinen viikko intianvesitähdikin kanssa. Kaikki ulos altaasta ja parhaat 15 cm:n pätkät takaisin.Jokilaakso kirjoitti:olen jo miettinyt vaihtoehtoa jossa
pätkin koko pensasmaisen pöhyikön ja karsisin siitä pisimmät varret ja istuttaisin ne uudelleen sekä loput kiskoisin juuristoineen altaasta pois.
Minulla on jo ikävä vanhaa tähdikkipuskaani
Ennen muuttoa sitä oli ihan hillitön määrä, iso läjä meni roskiin kun en saanut minnekään laitettua eikä halukkaita ottajiakaan löytynyt tarpeeksi. Sitten jouduin sattuneesta syystä pitämään akvaa vain puolillaan vettä jonkun viikon, jolloin kasvit olivat aika länässä, enkä pohjalannoitepölläkän takia uskaltanut laittaa PMDD:täkään normaaleja annoksia. No, sitten kun vaihdettiin uutta jalustaa alle, jouduin toteamaan, että se valtava puska ei ollutkaan enää niin valtava
Selkäuimarit olivat vielä avuliaasti silpunneet melkein kaikki varret, ja nyt tuossa taitaa olla kokonaista kuusi säälittävää vartta entisen puolimetrisen kasvuston sijasta. Ehkäpä se sieltä vielä röyhähtää...

Sandariini.: "En ymmärrä kuinka kellään voi olla kyseisen kasvin liikakasvusta ongelmaa, hyvä kun onnistun itse hengissä pitämään. Varsin ylväitä nuo kohtalaisen kaljut varret joista koitan epätoivoisesti pensasta kasvattaa. (Valaistuksena 2 x 18W sylvania aquastar, lannoitteena PMDD ja saviturveblööt.)"
Mulla oli aiemmin samoin, mutta hankin heijastimet loisteputkiin ja johan alkoi rehottaa tähdikit ja muutkin kasvit. Viikossa kasvaa molemmat altaat sen näköisiksi, ettei ois sataan vuoteen karsinut
Lannoitteina käytän myöskin PMDD:tä ja saviturvepalleroita.
Mulla oli aiemmin samoin, mutta hankin heijastimet loisteputkiin ja johan alkoi rehottaa tähdikit ja muutkin kasvit. Viikossa kasvaa molemmat altaat sen näköisiksi, ettei ois sataan vuoteen karsinut

-Ansku
Joo ylälehdistään kahdestakin syystä:SnowBear* kirjoitti:Tuo punertuminen riippuu vähän siitä mikä intianvesitähdikki sulla on. Jotkut punertuvat todella helposti ylälehdistään kun taas toiset pysyvät melkein aina vihreinä.
1) nämä lehdet ovat lähinnä valonlähdettä (punertuu eli muodostaa karotenoideja nopeammin kuin klorofylliä) vain riittävän kirkkaassa valossa.
2) vain tietenkin uudet lehdet punertuvat kun klorofyllin muodostus on vielä kesken.
t. Harry