Apua suodatinostopäätöksiin!

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Apua suodatinostopäätöksiin!

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Helppiä taas kaivattaisiin, kun päättämättömyys iskee. :P

Eli tulossa on 240 litrainen akvaario, jossa mukana sisäsuodatin (Juwel 1000 l/h). Ulkosuodattimeksi olin jo päättänyt tilata Eheimin classic 2217:n, mutta viime metreillä alkoi mietityttämään, josko 2215 olisi sittenkin akvaariooni riittävä? Tällä hetkellä kalastoon olisi suunnitteilla jonkin sortin rihmoja ja tetroja, eli eivät kovin suuria virtoja tarvitsene.
-Silli-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Silli- »

Oletko harkinnut mattosuodatinta? Tulisi selvästi edullisemmaksi ja antaa mainion biologisen suodatuksen. Ja kasveilla verhoiltunahan se on aika kauniskin..
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Tuo Eheim 2215 on ihan riittävä altaaseesi. Mikäli haluat enemmän virtausta, valitse 2217. Itse varmaankin päätyisin tehokkaampaan, sillä hinnassa on melko pieni ero.
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Kyllä vain olen katsellut mattosuodatintakin yhtenä vaihtoehtona. Tuntuisi järkevältä tsydeemiltä, kunhan vain olisi taitoa tehdä ja valita oikeanlaiset tarvikkeet. Tutustuin taas vähän ohjeistussivuihin ja keskusteluihin aiheesta. Päällimmäiseksi jäi mieltä askarruttamaan, että mitenköhän pitäisi huomioida tuo sisäsuodatin, kun on hankkimassa mattosuodattimeen kiertovesipumppua. Voinko toisinsanottuna sortua ostamaan liian tehokkaan pumpun? Maton karkeudesta saati paksuudestakin on niin monenlaista käden vääntöä, että vähän sekaisin tuntein...

Nonnih, nyt mulla on taas mielessä yksi vaihtoehto lisää suodatinsoppaani, yeah! :D
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Miksi tehdä mattosuodatin? Sinullahan on jo sellainen, nimittäin tuo Juwel. Sehän on melkein kuin mattosuodatin.
96l+38l+20l
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Yhdyn Peten kommenttiin. Miksi ihmeessä altaaseen pitää laittaa toinen suodatin?
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Noh, olen päätynyt mielipiteeseeni toisesta suodattimesta sen vuoksi, että mm. kauppiaan omilla sivuilla on suositus "Suosittelemme pääsuodattimeksi esim. Eheim professionel II 2026". Ok, on pistetty kallein vaihtoehto mitä on löytynyt, mutta suositus on kuitenkin mielestäni perusteltu, mitä akvaariokirjoja ja tätä palstaa olen lukenut.

Olen löytänyt paljon viestejä Juwelin sisäsuodattimesta, jossa todetaan sen olevan riittämätön, ja minä kun en haluais riskeerata ensimmäistä akvaarioprojektiani moisella jutulla. Loisto juttu, jos tulee toimimaan kuin unelma!

Eihän sellaisesta pienestä mattosuodattimesta voi haittaakaan olla akvaarion kulmassa, jos saan siittä mielenrauhan? [;)]
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Eipä siitä muuta saakkaan kun mielenrauhan:) Ja akvaarioliike muutaman ylimääräisen euron kassaan. Ja tämä tulee ihan rehellisesti. Olenhan itsekin akvaarioliikkeessä töissä.
Ymmärtääkseni yleisin ongelma, mihin tällä palstalla on törmätty, on pumppaustehon riittämättömyys. Jos tuntuu, että pumppausteho ei riitä, voi sitä lisätä yksinkertaisesti vaihtamalla roottorin. Sillä pumppaustehoa saa nostettua aina 1500l/h:n asti. Sijoitus muistaakseni muutaman kympin. Kalliin ulkosuodattimen ja halvan roottorin erotuksella voit sitten vaikka sijoittaa akvaarioon vähän näyttävämmän kasviston taikka lisätä valotehoa hankkimalla putkiin heijastimet tai peräti lisävalosarjan:)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Itselläni kaksi Juwelin allasta ja en todellakaan usko että harrastuksesi menisi mönkään Juwelin oman suodattimen takia, mahdottoman hyvä tuo nimittäin on. Ainut mitä itse suosittelen lisäksi on sisäsuodattimeksi esim. Aquaball 2212, jos jotain mielenrauhan turvaamiseksi kaipaa.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=juwel%2A
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Jokilaakso
Starting Member
Starting Member

Juwel Rio 180L

Viesti Kirjoittaja Jokilaakso »

Terve

Itse ostin kyseisen altaan kuukausi takaperin
ja mietin myös toista suodatinta kyseiseen altaaseen
tuon Juvelin oman sisäsuodattimen rinnalle.Mietin myös miksi kauppias
hiukka mollasi kyseistä Juweli sisäsuodatinta koska toimivuus on mielestäni vallan mainio ja bakteeripintaakin on riittämiin mutta virtaus
600L/tunnissa hiukka epäilytti.
No päätin ostaa kaveriksi Tetratekin EX700 (700L/t) ulkosuodattimen
koska suodatin oli suhteellisen kilpailukykyinen
Eheimiin nähden ja eteenkin huomattavasti edullisempi
ja kuitenkin kaikki vastaavata hanat,liittimet,suodatinaineet,ym..
mukana vakiona.
Etuna näen kathta suodatinta käytettäessä sen ettei altaan bakteerikanta
pääse pahemmin heilahtelemaan ja samoin veden kiertoakinkin pääsee
paremmin säätelemään.
Nyt pitäisi vain noista vesiarvoista ottaa selvää
koska Seran tippa Ph testi näyttä 7,5 ja vedenlämpö 28
mutta kaikki kalat ja kasvit näyttävät voivan hyvin mutta silti
pitäisi nuo muut arvot saada tietoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”