Akvaarion rakennus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piranha
Starting Member
Starting Member

Akvaarion rakennus

Viesti Kirjoittaja Piranha »

Minun pitäisi saada teknistä neuvontaa ison akvaarion rakentamiseen.Minulle annettiin mahdollisuus rakentaa työpaikan aulaan iso akvaario, se olisi joko kulma tai L-mallinen allas.Tilavuus tulisi olemaan 1000-1700 litraa.Pohja ei tule olemaan lasista ja kehykset ovat ruostumattomasta kulmaprofiilista tehty.Nyt haluaisin tietää miten lasken lasien kestävyyden , ajattelin käyttää 12mm tai 15mm lasia. L-mallinen allas olisi 2x2m pitkä ,syvyys noin60-100cm ja korkeus60-80cm.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Tässä tietoa lasinpaksuuksista.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Ensinnäkin haluaisin kysyä, "oletko ensimmäistä kertaa pappia kyydissä"? Jos et ole rakentanut altaita ollenkaan suositteleisin olla kasaamatta tuon kokoluokan allasta itse, ainakin sellainen henkilö olisi syytä olla mukana jolla on kokemusta suurien altaiden teosta.

Toisenakin, pysyttele tuossa 60 cm:n korkeudessa, lasi on kallista suomessa, siitä huolimatta suosittelen 15 mm lasia, jos varsinkin firma maksaa kustannukset. Suorat "ruukut" on aina helpompia kasattavia kuin kulma tai L-malliset. Lasit tulee leikata määrämittaisiksi jo lasiliikkeestä tilatessa, paksuista laseista ei oteta enää leikkauksen jälkeen pieniä paloja pois. Tai jos otetaankin menee hiomatyöksi ja se maksaa maltaita. Osaatko laskea lasinmitat oikein?

Monia mieltä askarruttavia asioita on noin suuressa altaassa, esimerkiksi vastuu/vakuutus asiat. Jos tuollainen allas leviää on vettä pirusti lattioilla. Voit kokeilla huvikseen kotonasi asiaa, ota olohuoneestasi matot pois ja kaada keskelle lattiaa litra vettä, katso mitä tapahtuu ja mieti sitten mitä se olisi jos vettä olisikin 1000-2000 litraa lattialla. Tietysti vesitesti kannattaa olla tekemättä parkettilattialla... [;)]

Minä ainakin antaisin ammattimiehelle tuon homman jos olisin yhtään epävarma tai kokematon altaan rakennuksessa. Ja sitä suuremmalla syyllä jos firma maksaa.

Trv: Timppa
JeepKimmo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: http://p1.foorumi.info/koijarit/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JeepKimmo »

Jep,

ei ole mitään ensikertalaisten hommaa...
Niinalta vois saada vinkkiä tekijöistä, jos uskallus loppuu :roll:
http://www.ihalines.fi/niina/kois/
.: Elämä on :.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”