Täysmeno päällä punapääbarbeilla

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mannervirta
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Täysmeno päällä punapääbarbeilla

Viesti Kirjoittaja Mannervirta »

Kyselisin hieman punapääbarbeista. Tällä hetkellä minulla on 9 klp punapääbarbeja 243 l:ssa (vesiarvot: pH 6,5, KH 0, GH 6, NO2 10, NO3 0 ja lämpötila n. 24 astetta) pohaj on puhallushiekkapohja.

Mitkä kalat sopisivat parhaiten näiden vilkkaiden kalojen seuraksi, olen nimittäin hankkimassa tämän vuoden aikana 189 l:n (mittoja ei tiedossa vielä, mutta pitkän mallisen) ja ajattelin hieman uudelleen sijoitella kalojani, jotta kaikilla kaloillani olisi hyvät oltavat.

Tällä hetkellä 243 l:ssa punapäiden lisäksi on: 8 mustatetraa(pelkäävät punapääbarbeja, ovat tosi rauhallisia), 6 täplämonnista ja 4 kuparimonnista(näiden selkäevä on vaarassa, koska punapäät nyppivät ja kiusaavat monnisisa, ovat usein piilossa takaosassa),2 partistytöä, noitamonni, töyhtökääpiöahvenpariskunta sekä 2 piikkisilmää.

Pidän itse punapääbarbien touhukkaasta menosta ja ajattelinkin tehdä uudesta 189 l:sta niiden oman telmellyskentän, mutta mitkä kalat sopisivat niiden seuraksi parhaiten, etteivät evät tulisi nypityiksi (ei monnisia)? Kirsikkabarbit? Pohjalle sopisivat piikkisilmät, koska niihin punapääbarbit eivät ole kiusanneet, eivätkä niillä ole mitään isoja eviä!

Millaisia kokemuksia Teillä muilla on punapääbarbeista, komeita ne ainakin omasta mielestäni ovat, omani ovat tällä hetkellä niin kutukiihkoissaan että urokset ovat ihan mustia ja vain pää punaisena hohtaen!
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: täysmeno päällä punapääbarbeilla...

Viesti Kirjoittaja Koss »

Mannervirta kirjoitti:(vesiarvot: pH 6,5, KH 0, GH 6, NO2 10, NO3 0 ja lämpötila n. 24 astetta)
Onkohan tuo KH:n arvo oikein? Tuolloinhan pH-arvon pitäisi heitellä aika tavalla.
Mannervirta
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mannervirta »

Olen testannut veden tetran liuskatestillä ennen vedenvaihtoa ja kyllä se KH oli mielestäni sen 0, mutta väriero 0 ja 3 välillä on aika pieni(riippuu valaistuksesta) joten voihan se arvo olla kolmonenkin (tämä testi lienee suuntaa antava, ei tarkka KH:n arvioimiseen). Ph on pysynyt kyllä ihan vakaana ja kalat tyytyväisenä!
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Mannervirta kirjoitti:Olen testannut veden tetran liuskatestillä
Nuo liuskatestit eivät ole niin luotettavia kuin tippatestit. Jatkossa varmaan kannattaa miettiä siirtymistä tippatesteihin, kun uusien testien hankinta tulee ajankohtaiseksi.
Ninde 1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ninde 1 »

Meillä 12 punapään kaverina 10 keltabarbia(pieniä vielä), yksi parvesta jäänyt revontuli, 6 panda monnisia ja kaksi tunnistamatonta isohkoa monnista, partamonni ukko.
Hyvin ovat pärjänneet. Punapäät eivät kiusaa yhtään ketään.
Tuntuvat viihtyvän, kutuväritys päällä koko ajan. Litroja 247. Allas on tosin pitkän mallinen 140 cm. Koko pituuden käytävät.
Kaikista tykkään ja innolla odottelen uuden isomman altaan saamista. Samalla voi vähän lisäillä monnnisia.
Aikaisemmin punapäiden kaverina oli kirsikkabarbeja, muuttivat toiseen altaaseen piikkareiden ja kääpiörihmisten kavereiksi.
Eivät kiusanneet niitäkään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”