Tässä iltana parina tein 54 litraiseen akvaarioon punasavesta jonkunlaisen temppelin. Tänään sain sen poltettua ja laitettua akvaarioon. Visiona on saada temppelin pinta tummumaan "vanhemman" näköiseksi ja tuo sammal rehottamaan sopivasti, jotta temppelistä tulisi vähänkuin sademetsän syvyyksiin hautautunut.
Tässä parikuvaa akvaariosta: kokokuva, lähikuva, temppeli
Odottakaas kun on kulunut jokunen viikko. Siinä vaiheessa se vie "jalat alta".
Voipiolla että kun vielä parantelen niin, voisi harkita kuukaudenallas kilpailua.
Kuinka usein joudut perkaamaan kasveja? Sullakin tuolla kuitenkin aika ripeekasvusta vihannesta.
Mulla poksahtaa 112l:n akvaariossa mopo käsistä about viikossa. Vesiasteri rehottaa niin tolkuttomasti, että olen ruvennut käyttämään kasviravinteita 1 1/2 kertasen annoksen.
Kyllä tuo suunnilleen on pysynyt hallinnassa. Kasvit on kasvanut vasta senverran vähän aikaa. Mutta kun meinaa karata, niin silloin karsitaan. Tosin olen muutellut kasvien paikkaa niin tiuhaan että eivät ole kerenneet kasvaa liikaa. Ainut ongelma on se, että hiekan pinnalla jossain kohdin meinaa kasvaa vihreää levää. Se luultavasti johtuu hiekkakerroksen ohuudesta, jolloin savi pääsee pölähtelemään välillä hiekan alta. Mutta muuten allas on reilassa.
Onpa todella upea. Ja se että temppeli on itse tehty, eikä kaupasta ostettu, tekee maisemasta vielä aidomman näköisen. Erittäin hyvä.
Täytyy sanoa että sinulla tuota sisustus silmää ja taitoa löytyy.
Itse jäin kaipaamaan jotain tuonne temppelin taakse, mahdollisesti punaista vaikka eihän se oikein tuollaiseen sademetsäfiilikseen taida sopia. Vielä pomppaa tuo temppeli värinsä takia silmään mutta kun vähän vanhenee niin varmasti tulee ihan nätti.
Avomiehelläni on hieman erillainen käsitys akvaarion sisustuksesta kuin minulla ja hänkin haluaisi temppelin altaaseen, ei kylläkään mitään noin tyylikästä vaan linnan ja sinne päälle he-man ukon heiluttamaan miekkaansa...
Miten punasavea sitten poltetaan? Kun mietin, josko tekisi jonkun hauskan luolan omaan altaaseen... Oikein upea temppeli lehtis! Voit alkaa myymään noita, jos innostut taiteilemaan.
Minä en ole polttanut, mutta saviuuneja on usein ainakin työväen- ja kansalaisopistoilla. Kiinnostaisi tietää kuitenkin millaista tulee kotiuunissa, minkä lämpötila ei taida riittää ihan täydelliseen, mutta tulisiko siitä tarpeeksi vahvaa joihinkin käyttötarkoituksiin? Vain kuivannut polttamaton savi on haurasta ja pehmenee veteen. Punasavi muuttuu uunissa punaiseksi ja vahvaksi.
111na kirjoitti:Kiinnostaisi tietää kuitenkin millaista tulee kotiuunissa, minkä lämpötila ei taida riittää ihan täydelliseen, mutta tulisiko siitä tarpeeksi vahvaa joihinkin käyttötarkoituksiin?
En ole kokeillut kotiuunissa polttoa, mutta punasavi vaatii polttoon noin 1000 asteen kuumuuden, joten epäilen onnistuuko kotioloissa. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, jos joku sattuu kokeilemaan.
Kotiuunissa poltto vastaa vain pika kuivausta. Jotta minkäänlaista "kovettumista" tapahtuisi savessa pitää lämpötilan olla 900 astetta. Tämä koskee kaikkia savia. Punasavi sitten tarvitsee 1000 astetta lopulliseen kovetukseen ja värin saamiseen, kivisavet vielä lämpimämpää (1150++).
kansalaisopistolta kannattaa kysellä, mutta pienemmillä paikkakunnilla varsinkin voi olla että uunia lämmitetään vain kerran tai kaksi vuodessa. Ollessani keramiikkapajalla työharjoittelussa pajan pitäjä poltti pientä maksua vastaan muidenkin töitä. Eli pajoilta kannattaa myös kysellä. Saattaapi olla että saa myös ostaa piempiä määriä savea ja käyttää työskentely tiloja.
Takassa poltettaessa voi hyvällä lykyllä saada tarpeeksi lämmintä - eihän ensimmäisillä keraamikoilla vuonna nolla ollut näitä meidän keramiikkauuneja . Pitää vain olla hyvin tarkka pesun kanssa jottei sitä tuhkaa tule akvaarioon, se kun ei välttämättä ole sitä kaikkein myrkytöntä...