Tetratestin tippatesti, apua kaipaan tulkitsemisessa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kepakko
Starting Member
Starting Member

Tetratestin tippatesti, apua kaipaan tulkitsemisessa

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Mukana tuli siis ohje, että ota vettä 5ml, lisää tippoja niin kauan kunnes veden väri muuttuu. 1 tippa on yksi aste. Testit on KH ja GH. KH testissä veden väri muuttuu keltaisesta vihreäksi ja GH:ssa punaisesta siniseksi? Jos oikein muistan. No, joka tapauksessa ongelmani on, pitääkö minun lisätä tippoja niin kauan kunnes vesi on jälkimmäisen värinen??

Mitään väriasteikkoahan tuossa EI ole mukana. :?
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

Juu-u, yksi tippa kerrallaan ja kevyt ravistus. Esim jos kolmannella tipalla KH testin väri muuttuu vihreäksi niin KH on kolme. Samalla tyylillä GH:n kanssa.
Kepakko
Starting Member
Starting Member

Kiitos kiitos :D Nyt vain testaamaan jännityksellä :mrgreen:
JTa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTa »

ja jos haluat testata tarkemmin, ota veden määräksi esim 10ml, silloin yksi tippa reagenssiainetta = 0,5 astetta kovuutta
Kepakko
Starting Member
Starting Member

Juu, tämä sentääns luki ohjeessakin :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ja kun ottaa vettä 2,5ml, vastaa jokainen tippa kahta astetta. Keskikovassa ja kovassa vedessä aina järkevä tapa. Muutenkin jos tarkkuus riittää tarkoitukseen.
-pipsa-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -pipsa- »

Änkeän nyt tähän kysymykseni kanssa kun jotenkin kuitenkin liippaa aihetta...eli
olen viikon verran nyt kypsytellyt allasta, josta olisi tarkoitus tulla malaweille sopiva.
KH on 7 ja GH on 7-8
onko tämä mahdollista? siis että voiko mennä noin? vai onko kyseessä joku mittaus virhe?

Olen ymmärtänyt, että malaweilla tuo KH pitäisi olla 7 tuntumassa, mutta GH n. 4?
miten pääsen tuollaisiin arvoihin?
Jotain liikkeestä ostettua "suolaa" (en nyt muista sen nimeä) minulla on, mutta kun luin sen ohjeita niin käytettäessä nostaa molempia arvoja (vai pitääkö tässä tapauksessa sanoa laskee?)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”