Miten tiedän kestääkö jalusta akvaariota?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Ruusu
Member
Member

Miten tiedän kestääkö jalusta akvaariota?

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Mulla on (vielä) tyhjä 150-litrainen akvaario. Tällä hetkellä se on lipaston päällä, ja mietinkin, että miten voisin olla varma että lipasto kestää akvaarion painon...?

Lipasto vaikuttaa tukevalta: se on rakennettu 15mm paksusta levystä (materiaalista en osaa sanoa, kun en ole asiantuntija, mutta täyspuuta se ei varmaan ole, olisko jotain kovaa liimalevyä). Pituus on 104cm ja leveys 45cm (akvaario on 84cm*40cm), korkeus n. 60cm. Siinä on yksi väliseinä puolessavälissä, ja ovina liukuovet. Päällilevy on kuitenkin sivulevyjen "välissä" eli se ei lepää niiden päällä. Pitäisikö kutsua naapurit istumaan ja keinumaan sen lipaston päällä? Akvaariokaupassa neuvottiin teettämään lipaston kokoinen 9mm paksu levy, joka laitetaan akvaarion alle jotta paino jakautuisi tasaisesti (johtuen juuri siitä että päällilevy ei ole sivulevyjen päällä).

Mutta mitäs jos tuleekin vahinko ja akvaario rysähtää alas? Asumme kerrostalossa. Miten pitää silloin toimia? Ostanko vesi-imurin jo valmiiksi...?

Akvaarioon on myöhemmin tulossa pari kirjoahventa.
kirjo
Member
Member

Kaapista...

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Ei se mitään rysähdä, kun hommaat sen yhtenäisen päällilevyn.
Meillä on yhden altaan alla myös liukuovinen, kirpparilta ostettu kaappi.
Keskitukea ei ole kuin alhaalta tokaksi ylimmälle hyllylle, mutta pöytätaso on 2,5 cm paksua yhtenäistä puuta. Kaapin mitat ovat täsmälleen samat kuin 150 l altaan. Ainoa vika on neljä metallijalkaa, veikkaan että jos kaappia joskus nostetaan, on muovilattiassa jalkojen muotoiset, siistit reiät.. :) Usko kauppiasta vaan, on noita liikkeissäkin heppoisemmilla viritelmillä. Ja yhtä hyvin liike voisi sanoa, että ei kestä, osta meiltä kunnon jalusta!
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kaikki rakastavat ilonpilaajaa. Meistä siis tuskin tulee ylimpiä ystävyksiä.

Minä en laittaisi 150ltr allasta tuollaisen lipaston päälle. Hiekkoineen ja vesineen altaasi painaa noin 200kg. Tyypillinen peruslaatikosto on tehty lastulevystä, jossa on pinnoite päällä. Lastulevy on helposti murenevaa ja etenkin ohuena heikkoa materiaalia. Lisäksi se on innokasta vetämään kosteutta sisäänsä ja muuttumaan ihan taikinaksi. Juuri se, että päälilevy on päätyjen välissä tekee rakenteen muutenkin heikoksi. Jos haluat rikkoa lipaston niin mene kaverin kanssa seisomaan sen päälle. Veikkaan, että rutisee ja notkuu, ellei rysähdä kasaan. Takalevytkin ovat usein 3-4mm kovalevyä niitattuna kiinni, ne ovat kehno tuki estämään rakenteen notkahdusta.

9mm levy ei juuri auta siinä välissä. 9mm vaneri taipuu metrin mittaisena vielä niin helposti, että se ei auta mitään. Ellei lipastossa ole jotain pystyseinää keskellä, se on todennäköisesti - ikävä kyllä - käyttökelvoton akvaariojalustana.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Jos epäilet kestävyyttä, voisithan tukea lipastoa, esim jos taustalevy on perinteisen ohut, vaihda paksumpaan ja kansilevyn päälle laitat ehdottomasti toisen levyn.
Tom80
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tom80 »

Joops!

Yhdyn sauraman kommenttiin! En kyllä tohtisi itse laittaa allasta sellaiselle alustalle jos tuntuu vähänki siltä, että kestääkö vai ei.

Mietippäs vielä toisen kerran sitä alustaa...voi kannattaa!
Eeva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Eeva »

Tuli mieleen, että lipasto voi painua akvaarion alla niin, että liukuovia ei saakaan enää avattua tai ne voivat muuten "vinksahtaa".

Meillä oli 128-litrainen sellaisen matalan kaapiston päällä, ja kaappien ovet olivat sitten ihan eri korkeudella! Muuton yhteydessä alusta vaihdettiin tukevaan, nelijalkaiseen puupöytään ja hyvin on toiminut.
Ruusu
Member
Member

Ollaan me siinä lipaston päällä istuttu jo monesti. Se on vanha kaappi. Appivanhempani olivat vahvasti sitä mieltä että se kestää. Mutta kannattaisko SILTI ostaa akvaariolle ihan oma jalusta? Mitä sellaiset maksaa? En halua lattiaan reikiä jaloista koska asumme vuokralla...
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Enpä olisi ihan täysin samaa mieltä edellisten kommenttien kanssa,eli noissa joissa epäiltiin lastulevyn yleistä kestävyyttä ja soveltuvuutta akvaario jalustaksi.

Oikein toteutettu lastulevy kaappirakenne on todella luja alusta akvaarioille.Itselläni on 700,340,ja 120 litraisissa 12mm lastulevystä tehdyt jalustat ja takuulla lujemmat kuin yleisesti myytävät alumiinikehikot.

Lastulevy tosiaan on kyllä kosteusherkkää mutta sillä ei ole juuri merkitystä kun tarkoitus on,että se vesi ja kosteus olisi siellä akvaarion sisä-eikä ulkopuolella.

Tuosta esimerkki tapauksesta on vähän vaikea sanoa näkemättä kestääkö vaiko ei. Veikkaisin että viisasta olisi vahvistaa hiukan,ongelma on juuri tuo ylätaso poskien välissä rakenne.Eli kuorma välittyy tason kiinnitysruuvien kautta mikä on vähän heikko rakenne.

Itse liimaisin tason poskiin kiinni ja lisäisin muutaman ruuvin.Sen lisäksi keskituen pitäisi olla syvyyssuunnassa koko matkalla ja tarkeää ois myös että se ulottuu lattiaan saakka eikä vain alahyllylle,eli sokkeliin tarvitaan ylimääräinen levyn kappale.
Lisäksi olisi hyvä olla ylätason alapinnassa etureunassa leveyssuunnassa tukilista,(jäykistää tasoa)
Vielä kannattaa tarkistaa tausta levyn kiinnitykset naputtaa parit naakelit jos tarpeen.
Ja kun lopuksi vielä hankit sen lisälevyn siihen altaan alle ja vielä liimaat sen kiinni niin kyllä kestää.
Ruusu
Member
Member

Välilevy on tosiaan vain alahyllylle, ei ulotu lattiaan. Sokkeli on umpinainen (joka sivulta). Siihen on helppo laittaa sitten tuki. Mitä tarkoitat sillä että liimaan tason poskiin kiinni? Minkälaisen tason?
Takalevynä on vain ohut vanerilevy, joka on niiteillä kiinni. Sen voisi uusia. Tarttee ottaa mitat tarvittavista levyistä ja käydä tilaamassa ne. Mikähän olisi paras paikka mistä ne saisi? Asun koillis-Helsingissä eikä mulla ole autoa... jees, tosi kiva. No ehkä saan lainaksi. Kuinka paksua levyä ostan? Tuo nykyinen on itse asiassa 20mm (kävin mittaamassa) eikä 15mm kuten arvelin.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Eli ylätaso (se mikä siinä jo on)päädyistänsä poskiin kiinni liimalla ja pari lisäruuvia perään.Taikka vaihtoehtoisesti sisänurkkiin listan tai kulmapellinpätkät jotka ruuveilla sitovat ylätason ja posket toisiinsa.

Takalevyä turha vaihtaa jos se on käypä.3-4mm vahvuinen riittänee,kunhan on kunnolla kiinni.

20mm aika järeää tavaraa,lisälevyn ei mielestäin tartte olla yhtä paksua,osta se minkä pörssi kestää.

Kannattaa kysellä jostakin paikallisesta puusepän/keittiökaluste verstaasta,esität asiasi ja käyttäydyt kohteliaasti niin saat levysi todenäköisesti halavalla.

Ele unohda ylätason poikittais tukilistaa.
Ruusu
Member
Member

Kiitos Joppe!
minusta tuli nyt puuseppä! Kirjoittelen kun edistyn... =)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

joppe kirjoitti:Lastulevy tosiaan on kyllä kosteusherkkää mutta sillä ei ole juuri merkitystä kun tarkoitus on,että se vesi ja kosteus olisi siellä akvaarion sisä-eikä ulkopuolella.
Niinhän se olisi tarkoitus, mutta huoltohommissa tuppaa ainakin allekirjoittaneella vettä silloin tällöin loiskumaan myös reunojen yli väärälle puolelle. Varsinkin kaloja pyydystettäessä rapa lentää... Ja pinnoituksessa ei tarvitse olla kuin ihan pieni naarmu, josta vesi pääsee imeytymään lastulevyn sisälle ja siinä kohtaa on sitten levyssä muhkura.
Minä hommaisin kyllä alumiini- tai sitten ihan umpipuusta tehdyn jalustan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Minäkin kannatan umpipuista jalustaa. Lastulevyjalusta voi olla edullinen ja tyylikäs, mutta vettä roiskuu aina, ja hajoamistilanteessa lastulevyalusta aiheuttaa vain lisäongelmia (nimim. kokeiltu on)
Ruusu
Member
Member

Mistähän saisin sellaisen alumiini- tai umpipuujalustan? Mitä sellaiset maksaa? Menenkö mielummin akvaariokauppaan vai johonkin huonekalukauppaan?
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Mari kirjoitti:
joppe kirjoitti:Lastulevy tosiaan on kyllä kosteusherkkää mutta sillä ei ole juuri merkitystä kun tarkoitus on,että se vesi ja kosteus olisi siellä akvaarion sisä-eikä ulkopuolella.
Niinhän se olisi tarkoitus, mutta huoltohommissa tuppaa ainakin allekirjoittaneella vettä silloin tällöin loiskumaan myös reunojen yli väärälle puolelle. Varsinkin kaloja pyydystettäessä rapa lentää... Ja pinnoituksessa ei tarvitse olla kuin ihan pieni naarmu, josta vesi pääsee imeytymään lastulevyn sisälle ja siinä kohtaa on sitten levyssä muhkura.
Minä hommaisin kyllä alumiini- tai sitten ihan umpipuusta tehdyn jalustan.
Juu kyllä sitä vettä on roiskunut yhdellä jos toisellakin vähän sinne ja tänne.mutta tähän mennessä en ole vielä huomannut muhkuroita.Mutta tosiaan mahdollisuus on aina olemassa.

Ja akvaarion hajoamis tapauksessa lastulevy jalusta kyllä kärsii, mitä en ole tullut ajatelleeksi, joskin siinä tapauksessa kun 700 litraa vettä on matkalla viidennestä kerroksesta alaspäin muhkurainen jalusta ei ole kovin suuri ongelma.

Jos pörssi on kondiksessa niin puujalusta on toki tyylikkäämpi ratkaisu.Mutta ne pitää melkein teettää mittatilaustyönä tai ostaa alan liikkeestä kun valmishuonekaluissa ei ole huomioitu akvaariokäytön vaatimuksia(tosin niitäkin voi vahvistella) ja teettäminen valitettavasti ei ole halpaa.
Akvaarioliikkeestä voi kysellä mutta luulen,että eivät kustannussyistä ostele erikokoisia puujalustoja varastoon.
Käytännössä alumiini jalusta lienee helpoin tapa ja ihan käypä.
Ruusu
Member
Member

Nythän mä sen keksin! Ostan Lundiaa. Meillä on jo sitä. Niitähän saa vaikka millaisia laatikostona ja kaappeja, ja varmasti kestää, kun yksi kirjahyllyn tasokin kestää jo 145kg vakaata rasitusta. Eikös niitä olekin 40cm(tai yli)*90cm hyllystöjä/kaapistoja? Aika kalliita on, mutta tosi tyylikkäistä ja kestäviä.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Muistaakseni mäntykaappini Hgin Akvaariokeskuksesta ei ihan hirveästi maksanut, ja toimitusajan vastapainoksi sen ulkonäköön voi vaikuttaa. Lundiallakin on kuitenkin oma hintansa.
Ja kyllä lastulevykaappi on ongelma, jos vesivahinko sattuu: vesi tekee siitä kirosanallisen painavan, joten sen siirtäminen on tavallistakin hankalampaa. Ja siirtäähän se pitää, jos aletaan kuoria lattiapäällysteitä...
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Täälläpäin kuulin kaupunkitarinan yhdestä asianharrastajan aiheuttamasta vesivahingosta kun kuudennesta kerroksesta tuli 1000litraa vettä ulos ja alas.
Vahinkokustannusarvio oli (tarinan mukaan) 600000 mk.

Asia ei ehkä ole vertailukelpoinen mutta kun vahinko sattuu pilalle mennyt jalusta ei ole kovin suuri ongelma,se hukkuu muihin murheisiin.
Ja vakuutus yhtiöltä sitä kuiteskin voi uutta kinua muitten maksujen joukossa.
Ruusu
Member
Member

Kävinpä nyt sitten ostamassa Lundian laatikoston, 100*40cm (korkeutta en muista, varmaan 50cm tms). Asennan sen ilman sokkelia, että paino jakautuu sitten koko pinta-alalle. Se kestää painoa 500kg, ja maksoi 215 euroa. No, eipähän ole riskiä vesivahingolle... Kokopuu kestää.
Janda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janda »

Ruusu kirjoitti:Kävinpä nyt sitten ostamassa Lundian laatikoston, 100*40cm (korkeutta en muista, varmaan 50cm tms). Asennan sen ilman sokkelia, että paino jakautuu sitten koko pinta-alalle. Se kestää painoa 500kg, ja maksoi 215 euroa. No, eipähän ole riskiä vesivahingolle... Kokopuu kestää.
Onko tuossa joku kaappiovi systeemi, että sinne saa piilotettua suodattimen sisälle? Osaatko sanoa minkä kokoisina noita muuten oli myytävänä? Ihanko lundian perus hyllypaloista tuo on?
Ruusu
Member
Member

Tämä laatikosto on ihan perusLundiaa, ei paloista koottu vaan se tuli kokonaisena, valmiiksi koottuna. Niitä on eri kokoisia; parhaiten näet eri koot sivulta www.lundia.fi. Vähän keskeneräiset sivut ilmeisesti, kun kuvia ei ole. Laatikostojen koot ilmoitetaan seuraavasti: esim. tämä mun ostama oli A 100/242 (ja jalopuusävy, vähän kalliimpi mutta sitä mulla oli jo valmiiksi) eli 100cm pitkä, 40cm leveä ja laatikoita vasemmalla 2 isoa, keskellä 4 pientä (puolet isojen koosta) ja oikealla taas 2 isoa.

Taitava nikkaroi laatikkojen tilalle kaapit, mutta kaapiston voi koota myös niistä Lundian hyllypaloista ja -tikkaista. Tällöin kannattaa alle 100cm leveälle akvaariolle laittaa hyllyjaksot 50cm+50cm, jolloin paino jakautuu kolmelle esim. 48cm korkealle tikkaalle (kahden varaan ei kannata laittaa). Valmiin kaapiston päälle kannattaa laittaa vielä 104*44cm kokoinen pöytälevy. Kaapistossa on se huono puoli verrattuna laatikostoon, että paino on tosiaan vain niiden tikkaiden (ja ehkä sokkelin) varassa sekä tietysti hinta joka nousee korkeammaksi. Kaapisto täytyy myös kasata itse, mutta hyvä puoli siinä on että voi valita ovet ja vetimet itse mieltymyksensä mukaan: lasi, peili, paneeli, maitolasi jne. Tikkaiden ja hyllytasojen lisäksi tarvitaan kaapistoon myös tikkaiden täytelevyt, takalevy, ovet, vetimet, pöytälevy sekä mahd. sokkeli. Hintaa koituu siis yllättävästi.

Enpä tiedä miten kaukana ulkosuodatin voi olla akvaariosta, mutta kyllä sinne kaappiin jotain tietysti menee. Taustalevystä saa helposti sahattua/porattua reiät johtoja varten. Laatikoihin se on varmasti vaikeampaa, mutta mulla on sisäsuodattimet niin sen ei väliä...
Paula Luotola
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Mistä löysit laatikostoille nuo "kantoarvot"? Itse olen hakenut niitä kissojen ja koirien kanssa ja kysellyt myyjiltäkin, eikä kukaan ole osannut sanoa mitään. Itse olin ajatellut, että tikkaat pystypuina kantavat itse asiassa tosipaljon, siis silloin kun hyllysysteemi on asennettu oikein ja on suorassa. Pöytälevyä en itse ehkä ostaisi lundialta, liimapuulevy taitaa olla missä vaan rautakaupassa halvempaa [;)] .

Kun tässä saadaan joulukuun palkat kouraan, tulee meille 200-litraisen alle juuri tällainen "kolme tikasta, hyllyt ja päälylevy -systeemi". Lisäksihän lundialla on kohtuu uutena juttuna tullut nämä hyllyjen välilevyt, joilla kantavuutta voisi parantaa pitempiä hyllyjä käytettäessä.
Ruusu
Member
Member

Aika outoa etteivät ole osanneet sanoa kantoarvoja. Hämeenlinnassa Lehmusto kyllä tiesi sanoa. Soittele sinne! Hyllytasojen kantoarvothan ovat siinä Lundian esitteessä, mutta laatikostojen ei.
Platypus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Platypus »

Jatkanpa tähän vanhaan triidiin omalla kysymyksellä... Elikäs tulossa on 200 litran akvaario ja suunnittelin sijoittavani sen tällaisen päälle:
http://riemun.huuto.net/auctionimages/3 ... 2-orig.jpg

Tuota mallia ei ilmeisesti enää tuoda maahan, eikä maahantuoja osannut vastata kestävyyskyselyihin. Taso on kokopuinen, suora (tarkistin vatupassilla) ja mielestäni erittäin tukeva. Päällimmäinen levy on 30 mm paksu ja muut levyt 18 mm. Akvaarion alle tulee luonnollisestikin lisäksi vielä vaneri ja solumuovi. Visainen kysymys kuuluukin, uskallanko luottaa tuon kestävyyteen? Haluan nukkua yöni rauhassa sitten kun allas on kotiutunut ja täytetty :D
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Luulis että kestää, ainakin mun mielestä. Jos se kerran on umpipuuta. Meillä mies kyhäsi vanerista (24mm jalat 3 kpl, pöytälevy 21 mm) 112-litraiselle jalustan. Vasta viikonloppuna sain vettä ja muuta sisään, mutta eipä tuo ole romahtanut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”