Viherniilinhauki & juovaokamonni?
Valvoja: Moderaattorit
Viherniilinhauki & juovaokamonni?
Mikä on tämä otus, kokemuksia ja kommentteja? Liekö liian isoksi kasvava 400-litraiseen, jollaista olen hankkimassa? Ko. altaassa nimittäin on 10 - 15-senttinen viherniilinhauki ja se olisi kenties mahdollista ostaa tuon akvaarion mukana. Erikoisuus toki kiinnostaisi mutta onko mitään järkeä tuollaista altaaseen ottaa mukaan? Petokalahan se on, sen verran jo selvitin.
Entä juovaokamonni, ei liene ihan samanlainen kummallisuus kuin tuo viherniilinhauki? Sellainenkin altaasta löytyy, kokoa en muista mutta taisi jo yli 10 senttiä olla.
Entä juovaokamonni, ei liene ihan samanlainen kummallisuus kuin tuo viherniilinhauki? Sellainenkin altaasta löytyy, kokoa en muista mutta taisi jo yli 10 senttiä olla.
Juovaokamonni (meillä oli kotoisasti Juovis) on lempeä, mutta suurisuinen kala.
Ei hätyyttellyt meillä tasan ketään. Makoili päivät purkissansa, kävi iltaruokinnalla nappasemassa muutaman pohjatabletin hetulaan ja paineli takaisin purkkiinsa niitä mussuttelemaan. Siinä se. Iso, pyöreä vatsa sillä oli, sen verran siitä muistan.
Totuuden nimissä... Kiva kala.
-K-

Totuuden nimissä... Kiva kala.
-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
Minulla on ollut juovaokamonni noin vuoden ajan. Tässä hiukan omia kokemuksiani.
Suurimman osan aikaa okamonnini viettää piilossa kannon alle kaivamassaan kuopassa. Akvassa on hienoa hiekkaa pohjana ja hiekka senkun pöllyää, kun kala kaivaa kuoppaa itselleen mieluisaksi. Muualla kuin kannon alla se ei kaivele, joten siitä ei harmia ole. Hauskan näköistä puuhaa minusta.
Aikaisemmin kalaa näki todella harvoin, koska se liikkuin vain yöllä, kun oli mahdollisimman pimeää. Parin viime kuukauden aikana se on alkanut uskaltautua iltahämärissä liikuskelemaan ympäriinsä.
Rauhallinen, ei kiusaa muita kaloja. Usein puskee omenakotiloita lasia vasten niin että öisin kuuluu kummallista kolinaa. Kotilot tuskin ilahtuvat, mutta pysyvät hengissä, eikä tuntosarviakaan ole kadonnut.
Kala kurnuttaa nostettaessa vedestä, ja on tehnyt sormeen pienen haavankin puolustautuessaan, kun sitä on yritetty häätää kolostaan siivouksen ajaksi.
Juovaokamonnini on mukava ja kaunis, ja olen kiintynyt siihen. Kuitenkin näin jälkeenpäin ajatellen ottaisin mielummin hiukan vilkkaamman monnin, joka syö levääkin ja ei kasvaisi aivan niin isoksi. Mutta nyt kun se on minun, en tietenkään siitä luovu.
Olen myös kuullut, että saattavat nälkäisinä yrittää syödä yöllä nukkuvia kaloja, mutta en ole havainnut, enkä osaa sanoa todenperäisyydestä mitään. Kova syömään kyllä.
Aijoo, kokoa on sitten isona runsaasti yli 10 cm, käsittääkseni 30 cm alkaa olla lähempänä todellista kokoa.
S
Suurimman osan aikaa okamonnini viettää piilossa kannon alle kaivamassaan kuopassa. Akvassa on hienoa hiekkaa pohjana ja hiekka senkun pöllyää, kun kala kaivaa kuoppaa itselleen mieluisaksi. Muualla kuin kannon alla se ei kaivele, joten siitä ei harmia ole. Hauskan näköistä puuhaa minusta.
Aikaisemmin kalaa näki todella harvoin, koska se liikkuin vain yöllä, kun oli mahdollisimman pimeää. Parin viime kuukauden aikana se on alkanut uskaltautua iltahämärissä liikuskelemaan ympäriinsä.
Rauhallinen, ei kiusaa muita kaloja. Usein puskee omenakotiloita lasia vasten niin että öisin kuuluu kummallista kolinaa. Kotilot tuskin ilahtuvat, mutta pysyvät hengissä, eikä tuntosarviakaan ole kadonnut.
Kala kurnuttaa nostettaessa vedestä, ja on tehnyt sormeen pienen haavankin puolustautuessaan, kun sitä on yritetty häätää kolostaan siivouksen ajaksi.
Juovaokamonnini on mukava ja kaunis, ja olen kiintynyt siihen. Kuitenkin näin jälkeenpäin ajatellen ottaisin mielummin hiukan vilkkaamman monnin, joka syö levääkin ja ei kasvaisi aivan niin isoksi. Mutta nyt kun se on minun, en tietenkään siitä luovu.

Olen myös kuullut, että saattavat nälkäisinä yrittää syödä yöllä nukkuvia kaloja, mutta en ole havainnut, enkä osaa sanoa todenperäisyydestä mitään. Kova syömään kyllä.
Aijoo, kokoa on sitten isona runsaasti yli 10 cm, käsittääkseni 30 cm alkaa olla lähempänä todellista kokoa.
S
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itselläni on viherniilinhauki ja mulla on sille 570 litrainen akvaario. kyllä sen mun mielestä menee siinä 400 litrankin akvaariossa, kun ne ei nyt niin kovin nopeasti kasvakaan. miä pitempi akvaario sen parempi kun sehän tykkää virtauksesta ja tykkää uida sitä vastaan. mun niilinhauki tulee toimeen jopa neontetrojen kanssa eikä ole syönyt niitä. että kunhan sitä ruokii hyvin sen ei tarvi metsästää. hauen ruokavalioon kuuluu katkarapupelletit ja sit ostin jotain kiekkokaloille tarkoitettu sekoitusta missä on jotain lihaa ja sitä se syö. joskun katkarapuja, mutta niissä on kuulemma niin paljon valkuaista ettei sovi jokapäivälle.
T:kisse
T:kisse
Meidän juovaokamonni on n. 15 cm pitkä. Ei ole koskaan kyllä mitattu sitä eli koko on jotain tuota luokkaa. Sitä ei juurikaan valoisalla ajalla näe. Tykkää olla kannon koloissa. Ei ole koskaan häiriköinnyt ketään. Mekkaloi jos joutuu kuiville
Joskus se on ollut kannon kolossa kun sisustusta on muutettu ja sen on kyllä hetken kuluttua kuullut. Se on ollut meillä jo 15 vuotta, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Mukava kala, jota näkee vai hämärän aikaan.

P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.