Luonnosta öttiäisiä kaloille
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
Piraattineito
- Starting Member

Luonnosta öttiäisiä kaloille
Millaisia luonnosta kerättyjä ötököitä syötätte kaloille? Itse oon kokeillut vaikka mitä ihan seura- akvaarioon, ainakin pienet madot, kirvat, hämähäkit ja hernemadot ovat maistuneet hyvin.
Ja sitten tietysti hyttysentoukat ja -kotelot pihan vesipöntöstä. Ei kai nuo kirvat ole liian sokeripitoisia? Karkkia kaloille... 
Re: Luonnosta öttiäisiä kaloille
Hyttysen toukkia on syötetty.Piraattineito kirjoitti:Millaisia luonnosta kerättyjä ötököitä syötätte kaloille?
96l+38l+20l
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
keväällä kannattaa mennä ötökkäretkelle, sieltä pyydystetään hyttysentoukkia, hankajalkaisia ja vaikka mitää. Tähän aikaan vuodesta joutuu rajoittumaan niihin, mitä sisätiloissa pystyy itse kasvattamaan. Pienet jauhomadot kuulemma maistuvat isoimmille ahvenille.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Pitipä sitten kokeilla ja tarjota pienen pieniä jauhomatoja kaloille. Suurin kirsikkabarbi innostui heti ja palettikalaukko hetken ihmeteltyään. Paletti oli huvittavan kummastuneen näköinen ensimmäisen madon napattuaan ja piti sitten jonkin aikaa "makustella" ja mussutella sitä
.
Näyttäisi nyt siltä, että tuosta matoviljelmästä nyt hyötyy hämähäkkieni, hamsun ja oravan lisäksi kalatkin
.
Näyttäisi nyt siltä, että tuosta matoviljelmästä nyt hyötyy hämähäkkieni, hamsun ja oravan lisäksi kalatkin
-
salla_ketola
- Junior Member

Itse en ole tarjonnut toistaiseksi vielä mitään muuta ötökää, kuin mitä on tullut ostettua pakasteruokaa akvaariokaupasta... Nyt kuitenkin ajattelin tuleville kalavauvoille artemiaa kasvattaa ja likoeläimiä....Siitäpä minulla olisi myös kysymys...
Eli ensin noista likoeläimistä. Lueskelin että saa kasvamaan kun pistää keitettyyn veteen kuivaheinää. Tarkoittanee siis ihan tavallista kuivattua heinää? Jäi hiukan epäselväksi joten ajattelin varmistaa, vaikka olo hieman tyhmältä tuntuukin
Taidanpa tuota tallilta hakea, siellä sitä ainakin on....
Ja sitten tuosta artemian kasvattamisesta muutama kysymys. Olen lukenut että monet eivät laita minkäänlaista hapetusta tai lämmitystä tähän viljelmään, vaan pistävät purkin akvaarion lampun päälle ja siinä sitten sekoittelevat niin että ötöt saa happea. Itse ajattelin samalla tavoin tehdä. Miten artemia tulisi käsitellä ennen poikasille antoa? Jossain näin myynnissä siivilän jolla olisi tarkoitus ötököitä ilmeisesti jotenkin lajitella vai? Vai onko kyseinen hökötys suolaveden poishuuhtelua varten? Jos on niin huuhteletteko ötökät hanaveden alla ennen poikaille antoa? Entä jos pakastatte artemian ennen poikasille antoa, miten toimitte?
Tulipa taas esitettyä monta kysymystä, toivottavasti joku kertoo vastaukset
Eli ensin noista likoeläimistä. Lueskelin että saa kasvamaan kun pistää keitettyyn veteen kuivaheinää. Tarkoittanee siis ihan tavallista kuivattua heinää? Jäi hiukan epäselväksi joten ajattelin varmistaa, vaikka olo hieman tyhmältä tuntuukin
Ja sitten tuosta artemian kasvattamisesta muutama kysymys. Olen lukenut että monet eivät laita minkäänlaista hapetusta tai lämmitystä tähän viljelmään, vaan pistävät purkin akvaarion lampun päälle ja siinä sitten sekoittelevat niin että ötöt saa happea. Itse ajattelin samalla tavoin tehdä. Miten artemia tulisi käsitellä ennen poikasille antoa? Jossain näin myynnissä siivilän jolla olisi tarkoitus ötököitä ilmeisesti jotenkin lajitella vai? Vai onko kyseinen hökötys suolaveden poishuuhtelua varten? Jos on niin huuhteletteko ötökät hanaveden alla ennen poikaille antoa? Entä jos pakastatte artemian ennen poikasille antoa, miten toimitte?
Tulipa taas esitettyä monta kysymystä, toivottavasti joku kertoo vastaukset
-
m.n
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Jos on valmis hieman uhraamaan rahaa ja haluaa säästää vaivaa artemian kasvatuksessa niin akvaarioon.fi sivulta löytyy hobby artemiakasvattamo. Itselläni on ollut kaksi samanlaista jo vuosia käytössä. Erittäin kätevä kun haluaa kasvattaa jatkuvasti artemiaa. Keskellä on sihti, jolla artemiat nostetaan ja laitetaan akvaarioon. Laitteesta tulee artemiaa muutaman päivän ajan hyvin, jonka jälkeen kuoriutuvuus laskee ja laitteeseen täytyy laittaa uudet vedet.