Mikä monninen?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Mikä monninen?

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Punamonnisia ostaessani altaaseen eksyi yksi eri maata oleva, se muistuttaa tätä: http://www.corycats.com/corydoras_atropersonatus.htm mutta pisteet on paaaljon tiheämmässä ja pienempiä. Pyrstössä pisteet tekevät 'tiheän' viivan. Silmän alapuolelta niskan yli menee suht leveä musta raita, kuin kuvan kalallakin. Ja onhan tuo minun kala pohjaväriltään tummempi. Kuvaa en siitä saa kameran kehnouden takia :|

Olen yrittänyt etsiä kuvia, mutta vastaavaa ei ole kohdalle sattunut, onkohan oma lajinsa vai jonkun risteytys?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Sihtimonninen (Corydoras kanei)?

Jos ei ole tuo, niin kerro vielä pari juttua:
-onko selkäevässä tummaa kuviota morsemonninen
-jos on, jatkuuko kyljille asti raitapunamonninen
-tekeekö pilkut raidan/raitoja kyljille kolmijuovamonninen
-onko kuono pyöreä, vai vähän terävämpi pantamonninen
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Sihtimonnista muistuttaa kyllä kovasti. Äsken tuossa sitä tiirailin, niin minusta pisteet tekevät kylkiinkin ihan selkeät suorat raidat(kuitenkin pisteissä on väli). Sihtimonnisella ne hieman kuin 'laineilee'. Kuono minun kalasella on pyöreä. Kolmijuovamonnisella raidat kyljissä on vahvemman väriset. Nuo muut on kyllä pois suljettuja vaihtoehtoja.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mitens se selkäevä ja kyljet? Onko enemmän mustaa (sysievämonninen) molemmissa, vai vähemmän mustaa (hohtomonninen)
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

kirjomonninen corydoras schwartzi ? http://www.akvarieforum.no/images/fish/ ... tzi_03.jpg
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Muistuttaa kirjomonnista. Mun monnisella nuo pisteet kyljissä ei vaan tee yhtenäistä raitaa. Selkäevässä myös pisteitä, kuten pyrstössäkin, ei yhtenäistä mustaa aluetta. Kirjomonnisella myös nuo raidat kyljissä 'laineilee' minun monnisella ne on edelleenkin suorat :)

Yritin taas räpsiä kuvaa, mutta eihän siitä mitään tuolla maailmanlopun vehkeellä tule :mrgreen:
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Käsittääkseni kirjomonnisellakin nuo pisteet kylkiraidoissa ovat yleensä erillään toisistaan (eli eivät muodosta yhtenäistä raitaa). Näin ainakin Rassin "panssarimonnit"-kirjan kuvissa. Tuosta kylkiviivan aaltoilusta en kyllä osaa sanoa mitään.
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Täältäkin ääni kirjomonniselle.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Mä en olis tuosta vielä niin varma, selattuani googlella löytämiäni kuvia. Mun pitää pyytää systeri nappaamaan kuva siitä niin on teidän ehkä helpompi diagnisoida [;)]
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

taskumatti91
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja taskumatti91 »

persoonallinen sihtimonninen? :mrgreen:
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Mulla on samassa altaassa sihti- ja kirjomonnisia. Aika mahdoton sotkea keskenään. Sihtimonninen on melko paljon pienempi ja hentorakenteisempi kuin kirjomonninen. Kirjomonnisen pilkut ovat huomattavasti isompia ja niitä on paljon enemmän kuin sihtimonnisella. Kirjomonnisen suomutus on karkeampi (selkeästi erotettavissa) kun sihtimonnisella suomut vaikuttaisivat olevan pienempiä. Koitan napata kuvan illalla molemmista.
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

artturi kirjoitti:Mulla on samassa altaassa sihti- ja kirjomonnisia. Aika mahdoton sotkea keskenään. Sihtimonninen on melko paljon pienempi ja hentorakenteisempi kuin kirjomonninen. Kirjomonnisen pilkut ovat huomattavasti isompia ja niitä on paljon enemmän kuin sihtimonnisella. Kirjomonnisen suomutus on karkeampi (selkeästi erotettavissa) kun sihtimonnisella suomut vaikuttaisivat olevan pienempiä. Koitan napata kuvan illalla molemmista.
Systeri sanoi, ettei hänenkään kameralla saa kunnon kuvaa kalasta, eli taitaa jäädä mysteeriksi tämän monnisen tunnistus. Olen tässä selaillut noita sivuja vielä, kaikenlaista tulee vastaan, muttei ihan samanmoista. Kiitos Artturille [;)]
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Tiuhti kirjoitti: Olen tässä selaillut noita sivuja vielä, kaikenlaista tulee vastaan, muttei ihan samanmoista.
Ota huomioon, että eivät kaikki saman lajin yksilöt ole ihan samasta puusta veistettyjä. Kuvioinnissa, ruumiin muodossa ja värityksessä voi olla yksilöeroja (ikä, sukupuoli ja perimä vaikuttaa).
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

millia kirjoitti:
Tiuhti kirjoitti: Olen tässä selaillut noita sivuja vielä, kaikenlaista tulee vastaan, muttei ihan samanmoista.
Ota huomioon, että eivät kaikki saman lajin yksilöt ole ihan samasta puusta veistettyjä. Kuvioinnissa, ruumiin muodossa ja värityksessä voi olla yksilöeroja (ikä, sukupuoli ja perimä vaikuttaa).
Siinä tapauksessa se on sihtimonninen suorin raidoin [;)]

Kirjomonnisella on ollut joka kuvassa, jonka netistä olen löytänyt pisteet kiinni toisissaan.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Hyvä tunnistuskeino sihtimonnisesta on se, että sillä on kaikissa evissä pilkkuja, missään ei ole mustia laikkuja paitsi selkäevän juuressa voi olla vähän tummempi alue, mutta ei selkeä läntti. Samoin selkäevän ensimmäiset ruodot ovat vähän tummempia. Selkä- ja pyrstöevissä pilkut näkyvät selkeimmin. Joillain yksilöillä pilkut näkyvät myös rinta- ja vatsaevissä, joillain näkyvät hädin tuskin. En tiedä häviääkö kuonosta pilkut iän myötä, vai onko sekin yksilöeroa, että joillain on ihan selkeitä "pisamia" ja joillain vaan epämääräistä harmaata mössöä.
Kropassa pilkut ovat kuin haulikolla ammutut, joten ei mikään ihme että jollain yksilöllä ne saattavat muodostaa jonkin sortin raitoja.
Pilkut ovat pieniä, tai vielä pienempiä.

http://www.nettaigyo.com/corydoras/ency ... kanei.html
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Joo-o, eiköhän se ole sitten diagnoosi selvä kuitenkin [;)]

Mun kaverilla on juuri tuollaista 'harmaata mössöä' tuo kuono-osa. Selkäevässä hieman pilkkuja ja pyrstöevässä paaaljon [;)]

Tämäkin nuorempana muistutti enemmän punamonnista, sillä oli satulalaikku vai miksi sitä sanotaan. Nyt se on hävinnyt tyystin. Pilkut evissä tosin oli silloin jo poikkeuksena. Selkäevän pari ensimmäistä ruotoa on tummempia.
Kiitos Millia :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”