Onko tämä styrox liian paksu akvan alle?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Mannervirta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 17:06, 28.10.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Onko tämä styrox liian paksu akvan alle?

Viesti Kirjoittaja Mannervirta »

Ostin uuden 243 l:n akvaarion, ja nyt akva on kypsymässä kolmatta päivää.Nyt yhtäkkiä mieleeni juolahti, että olenko tehnyt mokan tässä jalustan kanssa.
Jalustana on 6-jalkainen ja sen päällä 9mm vesivanerin pala. Tämän vanerin ja akvan välissä on vielä styroxin pala 2,5 cm.Akva on kehyksellinen.
Onko tämä styrox liian paksu? Kysyin akvaarioliikkeestä käykö tämä ja he sanoivat kyllä, mainitsivat myös solumuovista, mutta halvempi oli ostaa styroxin pala!
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Miksi ei kävisi? En itse ainakaan tiedä mitään suositusta, mitä tulee styroxin paksuuteen.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
vauhtimamma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 88
Liittynyt: 21:05, 27.09.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vauhtimamma »

Tähän samaan voi varmaan laittaa kysymyksen että olenkos minä tehnyt suurenkin virheen kun en ole laittanut mitään akvaarioiden alle?
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

vauhtimamma kirjoitti:Tähän samaan voi varmaan laittaa kysymyksen että olenkos minä tehnyt suurenkin virheen kun en ole laittanut mitään akvaarioiden alle?
Siis käsitykseni mukaan sinne altaan ja alustan väliin laitetaan jotain "pehmikettä" vain pistekuormituksen vähenemiseksi. Eli jos altaassa ei ole kuin hieno puhallushiekka pohjalla, eikä lainkaan teräväsärmäisiä, isoja kiviä, ei styroxia tai muutakaan tarvita.

Meillä kummankaan altaan alla ei ole styroxia: 128 litraisella on lecaharkkojalusta. Harkkojen ja altaan välissä on vain 2 cm:n paksuinen vaneri, ei styrokxia tai solumuovia. 350 litrainen seisoo omalla jalustallaan, eli kelopöllien ja altaan välissä on n. 5 senttinen vaneri.

Pääasia on, että allas tulee tasaiselle alustalle, mikä estää pohjalasin pistekuormittumisen.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Myfyriwr
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:40, 13.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Paremminkin huolehtisin jos altaassasi olisi isoja kiviä tm pistekormitusta aiheuttavia esineitä eikä lainkaan styroksia tai solumuovia alla.

Pääasia on että siellä on jotain tasaamassa kuormaa jos sinulla on kehysakva, ainoa haitta jota tuosta voisi kuvitella olisi esteettinen ja sekin on makuasia joista ei tunnetusti voi kiistellä :mrgreen:
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Meillä on joka altaa alla 2,5 cm paksu styroksi.
Käsitykseni mukaan styrox ei edes voi olla liian paksu, sillä mitäpä se paksu styroxi haittaisi?
hannu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hannu »

nikita kirjoitti:Meillä on joka altaa alla 2,5 cm paksu styroksi.
Käsitykseni mukaan styrox ei edes voi olla liian paksu, sillä mitäpä se paksu styroxi haittaisi?
Kyllä se styrox voi olla liian paksu. Paksumpi levy tekee alustasta aina huteramman sivusuunnassa. Styroxin tehtävä on jakaa altaan paino koko pohjan alalle pelkkien kehysten sijaan. Tuota tehtävää varten ei normaaleilla kehyksillä tarvita kovin monen millin styroxia. Jostain syystä ihmiset kuitenkin laittavat altaidensa alla jopa 5 cm paksuja styrox-levyjä muuten tukevaa alustaa heikentämään.

Hannu
pepepoksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 08:45, 03.11.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pepepoksu »

Kertokaapas nyt toisellekin aloittelijalle: Mulla on 270-litrainen kehyksellinen akvaario, johon kuuluu alumiininen jalusta. Jalustassa on pelkät "raamit". Mitä siis siihen jalustan ja paljun väliin pitää/kannattaa laittaa?

Jalustan (=paljun ulkomittojen) kokoinen vaneri ja pohjan sisämittojen kokoinen styrox tai vastaava? Vai pitäisikö sekä pohja että reunat tukea jotenkin (eivät tiettävästi ole samassa tasossa)?

Viikonloppuna ajattelin täyttää ja aloittaa kypsyttämisen.
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Ja miksi ei solumuovia? siistimpi,ei vety,ei lohkeile,helppo leikata :?
Mannervirta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 17:06, 28.10.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mannervirta »

Akvaario tuntuu hieman "höteröltä", kun sitä yrittää heiluttaa, siksi mä hieman pelästyinkin, että olenko tehnyt väärin? Hiekkaa on n. 35-40 kg pohjassa sekä 5 kpl kananmunan kokoista kiveä.
Akva (108x50x45) on nyt kypsymässä, ei kai mun pidä nyt alkaa vaihtamaan tota styroxsia ohuempaa solumuoviin kääk???
Styrox (2,5 cm) on ostettu rautakaupasta ja se on sellaista valkoista, missä on vaal. sinisiä pilkkuja siellä täällä.
Se on kun kysyy jokapuolelta neuvoa, niin aina saa vastaukseksi eri vastauksen, niin ota nyt siitä nyt jotain selvää!
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Käyhän tuo styroksikin,meitä on niin moneksi :mrgreen:
subavdi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 22:59, 22.04.2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Akvaario tuntuu hieman "höteröltä", kun sitä yrittää heiluttaa,
Tuo epavakaus on asiaan eniten vaikuttava kommenttisi. Jos omani vaikuttaisi epavakaalta, taitaisin tehda asialle jotakin.

Oma pienempi, kehystetty altaani, 128 l, on alumiiniputkijalustalla. Altaan ja jalustan valissa on styroksia, ei muuta. Nyt mitatuna 2,3 cm eli lienee ollut alunperin tuota monella muullakin olevaa 2,5 cm paksua. Allas tuntuu ihan vakaalta, ei huoju, ei heilu. Tuolla tavalla se on ollut paikoillaan yli kaksi vuotta. Altaassa ei toisaalta juurikaan ole pistekuormiakaan, joista voisi saada harmaita hiuksia...

Isompi altaani, > 450 l, alla on puolestaan kaappi ja solumuovi. Tuossa alkaa olla painoa niin paljon, etta painon tasaisella jakautumisella koko pohjan alalle on jo enemman merkitysta.

Aiheeseen suhtautumiseen vaikuttaa tietysti kunkin harrastajan omat pelot tai stressin sietokyky. Jos altaan alustan ja tukevuuden suhteen tulee epailyja, lienee parempi tehda jotakin asialle kuin stressaantua kalaharrastuksen parissa. :P

Alan kaupassa minulle on sanottu, etta solumuovi tasaa joustavampana paremmin pistekuormia. Talla on tietysti suurempi merkitys altaan koon ja samalla painon kasvaessa.

P.S. Pahoittelen skandinaavien puuttumista koneelta. Aviomieheni ei ole hoitanut kunnolla velvollisuuksiaan taman kannettavan kohdalla poistaessaan talta eraan johtavan tietokoneiden ohjelmatalon tuotteet...
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Minulla herää yksi kysymys: Minkä takia ihmiset ostavat näitä "alumiinijalustahäkkyröitä" altaittensa alle? Niitä monella on, joten kuuluvatko ne akvaariopaketteihin vai mitä?

Ihan järjelläkin ajateltuna, eikö ole asuntoystävällisempää ja jopa turvallisempaa hankkia jonkinlainen muu jalusta altaalle? Meinaan tuttavaperheellämme on isohko allas juuri tällaisen jalustahäkkyrän päällä ja kun vanhassa ok-talossa asuvat, on jalusta painunut lattiaan. Itse en ainakaan uskaltaisi luottaa moiseen systeemiin.

Toinen on juuri se, mitä joku jo sanoikin: Kun on tällainen jalusta, joutuu altaan pohjan tukemaan. Eikö siis ole yksinkertaisempaa ostaa vaikkapa lecaharkkoja ja istuttaa niiden päälle vaneri, jolloin ei enää tarvitse styroksilla pelata? Tai pienemmille altaille ostaa huonekaluliikkeestä jokin lipasto, kaapisto, TV-taso tms. jolloin altaan alle ei tarvitse laittaa mitään.

Jokaisella on tietenkin oma makunsa, minua lähinnä kiinnostaa (utelias kun olen) tietää, miksi ihmiset käyttävät ko. jalustoja?
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mulla on SPR:n kirppikseltä ostettuja umpipuisia huonekaluja: mm. teakpöytä, mahonkilipasto (rungot umpikimpilevyä) ja niiden päällä rautakaupan sininen routastyroksi, joka on peitelty roudarinteipillä (Ilmastointiteippi, harmaa) ja hyvin pelittävät vanhassa vinolattiaisessa omakotitalossa...lipastot kirppiksellä: 10 ja 5 €, tuolla Jyppilän Kirrissä...akvat 65- ja 128-litraa. 350-litrasen Juvelin alla MDF-levyinen originaali-mustakaluste, joka maksoi hunajaa...Punakorvakilppareiden akva (500-litraa) on vanhalla umpipuisella penkillä + routastyroksi,vähän vinossa mutta hyvin pelittää... :P
Viola & eläintarhantynkä
haiska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 19:42, 24.11.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja haiska »

Tallulah kirjoitti:Minulla herää yksi kysymys: Minkä takia ihmiset ostavat näitä "alumiinijalustahäkkyröitä" altaittensa alle? Niitä monella on, joten kuuluvatko ne akvaariopaketteihin vai mitä?
Meillä juuri tämä mainitsemasi alumiinijalustahäkkyrä 128 litraisen alla. Ei nyt varsinaisesti kuulunut kauppaan, mutta suosittelivat siellä (jkl rio).
Ensin meillä alla vain retkipatjasta leikatut luirut, nyttemmin vesivanerikin alla.
Uskoisin siis, että akvakauppiaan neuvot vaikuttavat tässä paljon, niinkuin meilläkin...
Minun ei tarvitse tietää ehdotonta totuutta.
Kukaan ei tiedä.
Kunhan tiedän sen verran että tulen toimeen...
etiiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 16:48, 21.08.2005
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja etiiti »

Yksi "hyvä puoli" ainakin tulee mieleen noista alujalustoista. Ne on varta vasten akvaariokäyttöön tehtyjä, ja mittojen mukaan valmistettuja. Tämä siis tarkoittaa sitä, ettei tarvitse itse suorittaa lujuuslaskelmia enää, kun joku on sen jo valmiiksi tehnyt siten, että kestää. Mikä tahansa kaluste kun ei kestä akvaariollista vettä, hiekkaa, kantoja ja kiviä...
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

haiska kirjoitti:
Tallulah kirjoitti:Minulla herää yksi kysymys: Minkä takia ihmiset ostavat näitä "alumiinijalustahäkkyröitä" altaittensa alle? Niitä monella on, joten kuuluvatko ne akvaariopaketteihin vai mitä?
Meillä juuri tämä mainitsemasi alumiinijalustahäkkyrä 128 litraisen alla. Ei nyt varsinaisesti kuulunut kauppaan, mutta suosittelivat siellä (jkl rio).
Ensin meillä alla vain retkipatjasta leikatut luirut, nyttemmin vesivanerikin alla.
Uskoisin siis, että akvakauppiaan neuvot vaikuttavat tässä paljon, niinkuin meilläkin...
Niin varmasti onkin. Mekin muuten on ostettu juuri samaisesta liikkeestä ihan saman kokoinen allas. [;)] Meillä ei hankittaessa kyllä ollut mitään puhetta jalustasta, joten eivät äijät sitä suositelleet/ehdottaneet tms.

Tuon altaan alla meillä oli ensin Sotkasta ostettu musta TV-taso, joka sitten tupattiin täyteen VHS-kasetteja, että vähän tukevoitui. :mrgreen: Nykyään sen alla on lecaharkot ja vaneri.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
hannu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hannu »

Tallulah kirjoitti:Minulla herää yksi kysymys: Minkä takia ihmiset ostavat näitä "alumiinijalustahäkkyröitä" altaittensa alle? Niitä monella on, joten kuuluvatko ne akvaariopaketteihin vai mitä?


Toinen on juuri se, mitä joku jo sanoikin: Kun on tällainen jalusta, joutuu altaan pohjan tukemaan. Eikö siis ole yksinkertaisempaa ostaa vaikkapa lecaharkkoja ja istuttaa niiden päälle vaneri, jolloin ei enää tarvitse styroksilla pelata? Tai pienemmille altaille ostaa huonekaluliikkeestä jokin lipasto, kaapisto, TV-taso tms. jolloin altaan alle ei tarvitse laittaa mitään.

Jokaisella on tietenkin oma makunsa, minua lähinnä kiinnostaa (utelias kun olen) tietää, miksi ihmiset käyttävät ko. jalustoja?
Miten tämä vanerin päälle asetettu allas eroaa siitä alumiinijalustalla olevasta? Jos välissä ei ole styroksia on altaan pohja tyhjän päällä, olettaen, että kyseessä ei ole kokolasinen allas.

Hannu
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Meillä on nyt tuo 360 litrainen allas lecaharkkojalustalla, harkkojen alla on vaneri ja harkkojen päällä on vaneri, harkkoja on kolme kolmen kappaleen pinoa. Vanerin päällä on joku ihme styroxin tapainen levy, joka siis ajaa saman asian ja on aika paksu, kun luultiin, että mitä paksumpi sitä parempi. No nyt tuo allas lähtee pois ja tilalle on tulossa huomenissa 430 litrainen allas. Tuo nykyinen allas on vielä pari-kolme viikkoa pystyssä, toivottavasti myös pysyy pystyssä... Tuossa ei siis ole kehyksiä.

Uudessa altaassa on sille tarkoitettu puukaappi, miten voin olla varma, että se on kestävä? En ole sitä vielä nähnyt, huomenna näen. Mitä pitää ottaa huomioon? Allas on niin painava kuitenkin (n. 600 kiloa täytenä).

Altaan ja kaapin väliin myyjällä on styrox-levy.

Tuon 100-litraisen alla on kaappi sille tarkoitettu, mutta emme laittaneet ollenkaan styroxia. Altaassa on mustat muovikehykset, tarvitseeko tämä styroxin?

Entäs se tuleva altaamme, eikö ole turvallisempaa laittaa styrox? Allas on kehysallas.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Täällä on 343 ja 112 litran alla niille tarkoitettu kaappi ja välissä solumuovia. 54 litran alla on epämääräinen lipasto, siinäkin väkissä solumuovi. Vuoden ovat pystyssä pysyneet ja uskallan olettaa, että vastaisuudessakaan eivät päälle kaadu. :) Isoin akvaario kehyksellä varustettu ja piemmät kokolasia.

Eikös joihinkin altaisiin suositella solumuovia/styroksia ja joihinkin sitten taas ei, valmistajan mukaan.
Felis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 14:17, 16.11.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Felis »

Meillä laitetaan juuri uusia silikoneja 350L altaaseen täällä ja jalustana on kokopuinen erittäin tukeva matala taso. Altaan alla aiemmin on ollut solumuovi, mutta oli silloin terrakäytössä, riittääkö tuo solumuovi vielä akvakäytössä, vai hankinko styroxia? Altaassa on ylä- ja alareunoissa kehykset.

Lisäksi piti kysyä, että olisiko tuon kokoiseen syytä laittaa poikittaistuki keskelle ylös (altaassa on noin 5cm leveät lasiliuskat etu- taka-, sekä sivulaseissa, antavatko ne tukea, vai ovatko vain kansilaseille?), entäpä millaisia poikittaistukia laitetaan alas, kun kuulin sellaisiakin olevan ja tarvitseeko tämä?
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Mulla on 240l altaan alla 10cm styroksi :mrgreen:
En löytäny kotoa pienempää :roll:
Pulipuli
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 09:26, 07.04.2005

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Hei saako isompien kivien pistekuormituksen minimoitua laittamalla retkeilypatjan palasen kiven alle?? Siis se pehmittää ne kohdat, missä kivi painaa lasia.
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

Minulla oli 190 litrasen alla 5cm paksu styroxi ja ainoa vika oli sen esteettisyys eli oli aika ruman näköinen. Nyt on 315 litrasen alla 2,5cm paksu styroxi ja on aika paljon kauniimpi.Lisäksi styroxi on edullista eli yksi levy 2,5cm styroxia maksaa 2,20.Minä sain vielä ilmaiseksi kun siitä oli kulmasta pieni pala pois.

Kuva
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 521
Liittynyt: 18:33, 28.12.2005
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Meillä on sitä 5 cm styroxia. Talvella kun haettiin, niin ohuemmat koot olivat niin jäässä ulkovarastossa, että niitä ei saanut irrotettua. Ja tossa toisessa akvaariossa styrox tuli akvaarion mukana edelliseltä käyttäjältä.

Mun mielestä se styrox on ihan ok, se on päällystetty kankaalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”