Kiinnostusta isoihin omenakotilolajeihin?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Kiinnostusta isoihin omenakotilolajeihin?

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minulla olisi mahdollisuus hankkia isompien omenakotilolajien munaryhmiä, mutta en ihan heti rupea semmoisia ottamaan vastaan, vaan kyselisin ensin, että olisiko joku muukin lisäkseni kiinnostunut pitämään noita ihania kasvinsyöjäjättiläisiä lemmikkeinä. Kasvattaisin vain yhden poikueen isoksi ja pitäisin itse niistä yhden tai kaksi kotiloa.

En nyt ihan tiedä mitä kaikkia lajeja olisi juuri nyt tarjolla, mutta vaihtoehtoina on ainakin Pomacea canaliculata, joka kasvaa keskimäärin 7-8 -senttiseksi ja syö tosiaan eläviäkin kasveja, joten ei suositella kasviakvaarioon. Osa muista lajeista voivat kasvaa vielä isommiksi. Ihan 40-litraisessa näitä jötkäleitä ei kyllä tahtoisi pitää, vaan olisi hyvä tarjota sitä tilaakin. Ovat kuulemma tavallisia omenakotiloita luonteikkaampia.

Täytyy myös ymmärtää se, että näitä omenakotiloitten oskareita ei kannata kasvattaa. Yksinkertaisesti siksi, että hyvin harvalla on tarjota niille sopivaa allasta ja liikkeet tuskin ottaisivat vastaan kasveja syöviä kotiloita kun näitä kasveja syömättömiäkin on tarjolla kaikissa sateenkaaren väreissä. Eli, isot omenakotilot hankitaan lemmikeiksi ja niitten munimat munaryhmät heitetään roskikseen heti munimisen jälkeen.

Kiinnostaisiko ketään muuta?

Tässä kuvassa taaimmaisena melko täysikasvuiselta vaikuttava omenakotilo, edessä aikuinen Pomacea canaliculata.
Kuva
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Kyllä minua kiinnostaisi tuollainen jätti omistaa, mutta ainakaan nyt ja tuskin ihan lähi tulevaisuudessa ei taida tuollaiselle olla kasvitonta ja tarpeeksi suurta allasta tarjota. :?
sirpaani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sirpaani »

Minäkin kiinnostuin asiasta, mutta ainoa vapaa allas on 52 litrainen, joten siihen mahtuisi varmaan enintään 2 kpl ? Lisäaltaita en ensi keväänä tulevan muuton vuoksi nyt voi hankkia, tulevaisuudessa ehkä sitten - jos parempi puolisko ei pistä kovasti hanttiin :mrgreen: .

Kasvinsyöjäkotiloihin kun olen saanut tuntumaa jo noiden omppujeni kanssakin - on tarjolla kyllä kesäkurpitsaa ja hernettä ym, mutta niin vain tuhoavat kasveja, että hyvä kun ehdin uusia ostaa ja istuttaa :(

Jos tuo riittäisi kahdelle jätille, niin tottakai ottaisin pari mielenkiintoista tuttavuutta itselleni. Kertonet sitten varmaan lisää, mikäli noita otat erän kasvatettavaksi.
Kirsey
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kirsey »

Täällä olisi innostusta majoittaa yhtä jättiläistä, mikäli hankinta- ja kuljetuskustannukset pysyvät jonkunlaisessa ruodussa. Minkälaisella aikataululla suunnitelma olisi suurinpiirtein toteutumassa?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Eikö noita voisi sovitella tanganjika- ym. kovavetisiin ja kasvittomiin/lähes kasvittomiin kirjoahvenpyttyihin vai menisivätkö ruuaksi?

Tuosta tavallisten omppujen kasvinsyönnistä minulla on hieman eriävä mielipide tässä katseltuani viime ajat intianvesitähdikkiä josta puuttuu pala sieltä, toinen täältä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Aaaah, The South American ampullarid Pomacea canaliculata ,
taikasanat, ja mielenkiinto heräsi heti.

Tänne ainakin yksi tilauksessa! Ihan keskitalvella ei kyllä voi matkahuollonkaan kautta lähettä (vai voiko?) mutta tuota kuljetusta voi pähkäillä sitten, kun se tulee ajankohtaiseksi. Kunhan saat omaa kokemusta noista enemmän, voidaan varmaan keskustella, sopisiko enemmän kuin yksi minulle.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Täältäkin voisi löytyä tilaa ja kiinnostusta tarjota jättiläiselle koti. :roll:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kiinnostusta löytyy aina ja kaikkeen, resursseja ei :roll: . Eli ehkä hamassa tulevaisuudessa jos lajia on tarjolla sitten kun joskus muutan tai hankin uuden akvaarion... Eli epävarma ehkä täältä suunnalta [;)].
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
sammari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammari »

Meille mahtuisi ja kiinnostusta taatusti riittäisi! Ilmoittele tilanteesta :)
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Minuakin ainakin alustavasti kiinnostaisi :D
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Oih, kyllä miutakin kiinnostaisi, tuohan on vallan upea! 8O
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Jos noita munia tänne tulee piakkoin, niin sanoisin luovutusikäisiä poikasia olevan tammikuun alussa, jolloin niitä voin esimerkiksi Tampereelle ja Helsinkiin tuoda. Matkahuollon kyydillä voisivat silloinkin kulkea jos vain jostain löytyisi lämpöpakkauksia ja kotilot kulkisivat vain muutaman tunnin ilman vaihtoja suoraan hakijalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”