CO2, pH ja KH
Valvoja: Moderaattorit
CO2, pH ja KH
Taustaa:
- Allas 250l
- vetenä helsingin vesi (GH 3.5, KH 2.5) lämpötila 25C
Ja kyssäri
kun johdan ko akvaan hiilidioksia niin miten KH ja pH muuttuvat lyhyellä ja pitkällä aika välillä?
- Allas 250l
- vetenä helsingin vesi (GH 3.5, KH 2.5) lämpötila 25C
Ja kyssäri
kun johdan ko akvaan hiilidioksia niin miten KH ja pH muuttuvat lyhyellä ja pitkällä aika välillä?
Jeps KH on 2.5. sekä itse mitattu että akvaario liikkeessä tippatestillä. Kannattaisiko nostaa? Miten?rsy kirjoitti:eli onko KH altaassasi 2.5? Jos on, niin pH saattaa heitelle/'romahtaa' CO2 -lisäyksen johdosta.
Itse olen lähinnä huomannut että kun CO2 levitys on päällä niin pH on luokkaa 7.0 ja ilman levitystä 7.5 (tippatestillä). Pitäiskö levittää lisää jos haluan että pH on 6.5.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS ry.
- Sukupuoli: Mies
Oletko tarkkaillut CO2-lannoituksen aikana pH:n mahdollista vaihtelua mittaamalla sen aamulla ennen valojen syttymistä ja illalla ennen valojen sammumista?
KH:ta voi nostaa ruokasoodalla. Ei sitä huvikseen kannata nostaa, mutta mielestäni altaasi KH arvo on siinä rajoilla, että pH saattaa helposti heitellä CO2-lannoituksen johdosta.
KH:ta voi nostaa ruokasoodalla. Ei sitä huvikseen kannata nostaa, mutta mielestäni altaasi KH arvo on siinä rajoilla, että pH saattaa helposti heitellä CO2-lannoituksen johdosta.
Luonnollista pH:n muutosta tapahtuu luonnossakin päivittäin, niin tapahtuu akvaariossakin mm. kasvien yhteyttämisen johdosta. On hyvin todennäköistä (ennaltu arvattu), että pH on aamulla matalampi kuin joskus iltapäivästä/illasta, jolloin kasvit ovat yhtettäneet parhaiten ennen kuin nekin käyvät taas "levolle".
Yön aikana veteen kertyy hiilidioksidia kasvien ja kalojen toimesta, jolloin pH on todennäköisesti aamulla alhaisempi.
+-0,5 heitto pH:ssa ei ole järkyttävää, vaan täysin normaalia.
Itselläni on KH lähemmäksi nolla altaissa, johtuen todella heikosta puskuroinnista Hgin vedessä. Kasvit käyttävät karbonaateista akvaariossa sitten loput, jota yritän paikata lisähiilidioksidilla.
Ruokasoodaa en käytä, sillä heikosti puskuroiden veden pH:n se nostaa kyllä kiitettävästi samaan aikaan, kun tippatesti ei juuri havaitse muutosta karbonaattikovuudessa. Muistaakseni toisessa ulkosuodattimessa on kourallinen korallimurskaa estämässä pH:n painumisen viiteen, kuten se yhdessä vaiheessa pyrki sinne aina menemään. pH on nykyisin aika tasaisesti ollut 6,5-7,0 paikkeilla.
Riippuen siitä miten tuon CO2:n sitten liuotat veteen, niin se vaikuttaa suuresti siihen, tapahtuuko vesiarvoissa muutosta vai ei. Siis CO2:n määrä ja se, miten hyvin saat sen liukenemaan. Eikä pidä myöskään unohtaa kasveja, kasvit voivat hyötyä suuresti lisähiilidioksidista ja käyttää liukenevan osan suurimmaksi osaksi. Eli kokeilemalla selviää..
Yön aikana veteen kertyy hiilidioksidia kasvien ja kalojen toimesta, jolloin pH on todennäköisesti aamulla alhaisempi.
+-0,5 heitto pH:ssa ei ole järkyttävää, vaan täysin normaalia.
Itselläni on KH lähemmäksi nolla altaissa, johtuen todella heikosta puskuroinnista Hgin vedessä. Kasvit käyttävät karbonaateista akvaariossa sitten loput, jota yritän paikata lisähiilidioksidilla.
Ruokasoodaa en käytä, sillä heikosti puskuroiden veden pH:n se nostaa kyllä kiitettävästi samaan aikaan, kun tippatesti ei juuri havaitse muutosta karbonaattikovuudessa. Muistaakseni toisessa ulkosuodattimessa on kourallinen korallimurskaa estämässä pH:n painumisen viiteen, kuten se yhdessä vaiheessa pyrki sinne aina menemään. pH on nykyisin aika tasaisesti ollut 6,5-7,0 paikkeilla.
Riippuen siitä miten tuon CO2:n sitten liuotat veteen, niin se vaikuttaa suuresti siihen, tapahtuuko vesiarvoissa muutosta vai ei. Siis CO2:n määrä ja se, miten hyvin saat sen liukenemaan. Eikä pidä myöskään unohtaa kasveja, kasvit voivat hyötyä suuresti lisähiilidioksidista ja käyttää liukenevan osan suurimmaksi osaksi. Eli kokeilemalla selviää..
-
- Starting Member
"Ruokasoodaa en käytä, sillä heikosti puskuroiden veden
VilleJ:"Ruokasoodaa en käytä, sillä heikosti puskuroiden veden pH:n se nostaa kyllä kiitettävästi samaan aikaan, kun tippatesti ei juuri havaitse muutosta karbonaattikovuudessa"
Kuopiossa veden KH kovuus on noin 2.5 jota nostan natriumbikarbonaatilla noin 7ään, lisäämällä 20 g ruokasoodaa noin 450 litraan vettä. Tämä nousu, jo 5g/450 -> noin 1 grad., näkyy KH-testillä. Onkohan sulla testissä vikaa? vai ymmärsinkö jotenkin väärin?
Minun käsitykseni asiasta on se, että korkeammalla karbonaattikovuudella saadaan hiilidioksipitoisuutta ja veden h- -puskurointikykyä nostettua, joten hiilidioksilisäys ei vaaranna veden puskurointikykyä ja johda sitä kautta PHn voimakkaaseen alenemaan, eli korkeampi karbonaattikovuus mahdollistaa korkeamman hiilidioksidipitoisuuden sitoutumisen veteen.
Kuopiossa veden KH kovuus on noin 2.5 jota nostan natriumbikarbonaatilla noin 7ään, lisäämällä 20 g ruokasoodaa noin 450 litraan vettä. Tämä nousu, jo 5g/450 -> noin 1 grad., näkyy KH-testillä. Onkohan sulla testissä vikaa? vai ymmärsinkö jotenkin väärin?
Minun käsitykseni asiasta on se, että korkeammalla karbonaattikovuudella saadaan hiilidioksipitoisuutta ja veden h- -puskurointikykyä nostettua, joten hiilidioksilisäys ei vaaranna veden puskurointikykyä ja johda sitä kautta PHn voimakkaaseen alenemaan, eli korkeampi karbonaattikovuus mahdollistaa korkeamman hiilidioksidipitoisuuden sitoutumisen veteen.
Re: "Ruokasoodaa en käytä, sillä heikosti puskuroiden v
Vaikuttaako tuo kH:n nostaminen 2.5 -> 7.0 ruokasoodan avulla miten pH:n. Minulla tavoite olisi saada pH 6.5 ja siksi sitä CO2:sta sinne osittain myös laitan. toki myös kasvien takia. Mutta minulla muutos on lähinnä luokkaa pH 7.5 -> 7.0. varmaan pitää miettiä lisää CO2 levitystä....jcollan kirjoitti: Kuopiossa veden KH kovuus on noin 2.5 jota nostan natriumbikarbonaatilla noin 7ään, lisäämällä 20 g ruokasoodaa noin 450 litraan vettä. Tämä nousu, jo 5g/450 -> noin 1 grad., näkyy KH-testillä. Onkohan sulla testissä vikaa? vai ymmärsinkö jotenkin väärin?
Edit: ohjelma rivittää tekstin automaattisesti, eli enteriä ei tarvitse painaa muuten kuin kappalejakojen kohdalla.
-
- Starting Member
Lepuski: Vaikuttaako tuo kH:n nostaminen 2.5 -> 7.0 ruokasoodan avulla miten pH:n. Minulla tavoite olisi saada pH 6.5 ja siksi sitä CO2:sta sinne osittain myös laitan. toki myös kasvien takia. Mutta minulla muutos on lähinnä luokkaa pH 7.5 -> 7.0. varmaan pitää miettiä lisää CO2 levitystä....
Oma havaintoni on että ruokasoodan vaikutus on jotain puolen askeleen verran ylöspäin 20g/450 litraan eli pH 7.0 -> 7.5 joten hiilidioksidia tarvitaan lisää jos halutaan pitää se edelleen 7.0 ssa. Eli KH arvon nosto soodalla antaa suuremman CO2-varannon ilman alenemaa pHssa. tai jotain näin.
Oma havaintoni on että ruokasoodan vaikutus on jotain puolen askeleen verran ylöspäin 20g/450 litraan eli pH 7.0 -> 7.5 joten hiilidioksidia tarvitaan lisää jos halutaan pitää se edelleen 7.0 ssa. Eli KH arvon nosto soodalla antaa suuremman CO2-varannon ilman alenemaa pHssa. tai jotain näin.
Uskoisin, että tuo KH 2,5 on ihan riittävä. Itselläni pH on romahtanut vasta, kun KH on pyöreä nolla. Nyt omissa altaissani KH on noin 1,5 tai jopa vain 1 (tämäkin ruokasoodan lisäyksellä). Tuo arvo kuulostaa varmaan aika matalalta mutta se näyttäisi ainakin minulla puskuroivan vettä riittävästi. Ilman aktiivista CO2-levitystä (~15 mg/l) ja turve- tai tammenlehtisuodatusta pH on noin 7-7.3. Nyt se pysyy tasaisesti 6.5:ssä.