Mulla on sisäsuodatin BRIO 1:n aktiivihiilisuodatin ja nyt kuulin, että aktiivihiiltä ei pitäisi käyttää koko aikaa. Pitääköhän tämä tieto paikkansa?
Jos pitää niin voiko tämän aktiivihiilen korvata jollain muulla vai ostaa ihan kokonaan uusi suodatin?
Onko suodatin liian pieni akvaarioon, jos sitä pitää putsata viikon välein?
Kuinka usein yleensäkään suodatin pitäis putsata?
Akvaarion koko on 98l.
Aktiivihiilisuodatin
Valvoja: Moderaattorit
-
DragonLady
- Starting Member

Aktiivihiili poistaa vedestä kaikkein pienimmätkin aineet. Tästä on hyötyä, jos on tarvinnut lääkitä akvaariotansa, niin voi sitten suodattaa ylimääräiset pois lääkekuurin jälkeen. Tosin vedenvaihdot poistavat ja pienentävät myös lääkemääriä.
Aktiivihiiltä ei kannata käyttää omasta mielestäni sen takia, koska pysyäkseen tehokkaana, sitä tarvitsisi vaihtaa viikon välein. Ja koska vettä kuitenkin vaihdetaan jatkuvasti, niin ei siihen kerkeä makeavetisissä akvaarioissa kertyä mitään ei toivottua. Eri asia sitten merivesipuolella..
Lisäksi haittana saattaa olla se, että sitoo itseensä myös kasviravinteet, joita on juuri lisätty tarkoituksella veteen.
Aktiivihiiltä ei kannata käyttää omasta mielestäni sen takia, koska pysyäkseen tehokkaana, sitä tarvitsisi vaihtaa viikon välein. Ja koska vettä kuitenkin vaihdetaan jatkuvasti, niin ei siihen kerkeä makeavetisissä akvaarioissa kertyä mitään ei toivottua. Eri asia sitten merivesipuolella..
Lisäksi haittana saattaa olla se, että sitoo itseensä myös kasviravinteet, joita on juuri lisätty tarkoituksella veteen.
Siis Projectin Brio 1? Minulla oli tuollainen 98-litraisessa ja vaikka se oli vain kakkossuodattimena ulkosuodattimen rinnalla niin silti ei ollut tarpeeksi tehokas. Tukkeutui melkein täysin viikossa. Oli pakko vaihtaa tehokkaampaan, jota nyt putsailen kahden viikon välein.
En millään usko että Brio 1 riittäisi yksinään tuon kokoiseen akvaarioon, edes vaikka olisi vähän kaloja. Muistaakseni valmistajan mukaan mene korkeintaan 70 l akvaariossa, mutta en laittaisi edes siihen yksinomaiseksi suodattimeksi.
En millään usko että Brio 1 riittäisi yksinään tuon kokoiseen akvaarioon, edes vaikka olisi vähän kaloja. Muistaakseni valmistajan mukaan mene korkeintaan 70 l akvaariossa, mutta en laittaisi edes siihen yksinomaiseksi suodattimeksi.
-
DragonLady
- Starting Member

No ainakin tossa ohje vihkosessa oli näin sanottu. Toi suodatin oli akvaarion mukana tullut. Siksi minä rupesinkin epäilemään sen pienuutta kun pitää niin tiheeseen putsata.Morrgan kirjoitti:Siis Projectin Brio 1? Minulla oli tuollainen 98-litraisessa ja vaikka se oli vain kakkossuodattimena ulkosuodattimen rinnalla niin silti ei ollut tarpeeksi tehokas. Tukkeutui melkein täysin viikossa. Oli pakko vaihtaa tehokkaampaan, jota nyt putsailen kahden viikon välein.