Miljoonakalat nykyään

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 16:42, 09.08.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Miljoonakalat nykyään

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

Kysymykseni kuuluu tiivistettynä näin;

Miten viime aikoina ostamanne miljoonakalat ovat pärjänneet hoidossanne?

Kysyisin tätä siis ihan vain uteliaisuudesta. Kun aloittelin itsenäistä akvaarioharrastusta noin viisi vuotta sitten, ostin alkuun mm. miljoonakaloja, koska niistä oli jäänyt mukava mielikuva jostain vuosien takaa. Nyt mulla ei ole ollut niitä pitkään aikaan ja olenkin keskittynyt ihan muihin kaloihin, lähinnä koska silloin viisi vuotta sitten millisten kanssa ei tullut mistään mitään. :cry:

Onko nyt ollut myynnissä yhtään parempia kaloja?
En ole ostoaikeissa, mutta kysytään silti. [;)]
Puukiipijä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 15:50, 12.04.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Puukiipijä »

Ostimme jossain vaiheessa milliksiä. Kaksi koirasta ja neljä naarasta. Toinen koiras oli semmoinen ruipelo tummanvärinen, toinen semmoinen ihan normaali. Naaraat olivat tavallisia, yhdellä niistä oli valkoinen, mustapilkkuinen pyrstö.
Ruipelo koiras oli aika pieni, ei paljoa yritellyt, koska suurempi koiras oli aina lähistöllä kosiskelemassa. Tilaisuuden tullen ruipelo kuitenkin oli TODELLA sinnikäs kosiskelija. Harvoin näki sen tanssivan. :)
Isompi koiras tanssi kauniisti. En nähnyt sen koskaan onnistuvan, mutta kyllä naaraat paksuksi tulivat. :?
Poikaset olivat todella nättejä. Toista allasta kun ei ole, ne saattavat kärsiä sisäsiittoisuudesta. Harmi vaan. Joku kolmas sukupolvi meneillään. Katsotaan. :|

Ennen sitä meillä oli vain koiraita.
Agua
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 14:32, 11.05.2005
Paikkakunta: Kotka

Re: Miljoonakalat nykyään

Viesti Kirjoittaja Agua »

Eagle Ray kirjoitti:Kysymykseni kuuluu tiivistettynä näin;

Miten viime aikoina ostamanne miljoonakalat ovat pärjänneet hoidossanne?
Vastaus: melko huonosti. :frown:

Minäkin rupesin lämmittämään vanhaa millis harrastusta uudelleen tuossa toukokuussa. Kaloja on kuollut mitä moninaisempiin/erilaisiin oireisiin sekä oireetta, yhteensä n. 10 kpl.

Vettä aloin kovettaa n. 1-2 kk sitten, GH nyt n. 11. Aikuisia kaloja ei ole kuollut (toistaiseksi...) sen jälkeen. Liekö sitten sattumaa vai mitä. Kaikki kalat olivat eläinkauppiaan mukaan kotoisin pehmeästä vedestä, mutta itse olen nyt siinä uskossa että pärjäävät joka tapauksessa paremmin kovemmassa.
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 16:42, 09.08.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Miljoonakalat nykyään

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

Agua kirjoitti:[
Vettä aloin kovettaa n. 1-2 kk sitten, GH nyt n. 11. Aikuisia kaloja ei ole kuollut (toistaiseksi...) sen jälkeen. Liekö sitten sattumaa vai mitä. Kaikki kalat olivat eläinkauppiaan mukaan kotoisin pehmeästä vedestä, mutta itse olen nyt siinä uskossa että pärjäävät joka tapauksessa paremmin kovemmassa.
Mun miljoonakalojen veden pH oli muistaakseni lähes 7.5, eli veden täytyi olla ainakin tarpeeksi kovaa. Sellaista Lahden vesi on. Muille kaloille olen joutunut hieman pehmentämään vettä.
Mutta oli miten oli, vanhoihin hyviin milliksiin ei näytä olevan paluuta.
:(
Tarja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 15:54, 01.05.2005
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tarja »

Minulla on nyt milliksiä muutama aikuinen ja jokunen poikanen. Vesi on neutraalia ja pehmeää. Oiskohan nyt 3 tai 4 sukupolvi menossa. Tuossa on (kuulema) joltain suomalaiselta kasvattajalta luonnonmuotoja ja sitten huntupyrstöisiä aasian tuoteja.
Ovat nyt lisääntyneet hyvin. Tosin värivalokoima on aika suppea. Naaraat ovat joko mustia tai luonnonmuotoja, uroksissa yksi luonnonmuoto ja kaksi sinipyrstöistä (muu vartalo musta). Ja poikasetkin vaikuttavat tummilta.
Kesyrottakasvatusta
amanda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 11:04, 27.08.2004
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti

Re: Miljoonakalat nykyään

Viesti Kirjoittaja amanda »

Eagle Ray kirjoitti:
Mun miljoonakalojen veden pH oli muistaakseni lähes 7.5, eli veden täytyi olla ainakin tarpeeksi kovaa. Sellaista Lahden vesi on. Muille kaloille olen joutunut hieman pehmentämään vettä.
Saako kysäistä missäpäin Lahtea asut? Me asumme keskustassa, ja täällä on melko pehmeä vesi, milliksille olen joutunut kovettamaan aika paljon. Niissä akvaarioissa, joiden vettä en muokkaa mitenkään, asettuu PH itsekseen 6,8:aan ja GH välille 3-5.

Altaassa jossa on turvesuodatus, laskee PH ihan pienellä turvemäärällä kuuden pintaan ja GH lähelle nollaa.

Minulla on muuten elinvoimainen milliskanta, saat täältä poikasia jos haluat, kunhan kasvavat. :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Agua
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 14:32, 11.05.2005
Paikkakunta: Kotka

Re: Miljoonakalat nykyään

Viesti Kirjoittaja Agua »

Eagle Ray kirjoitti:
Mun miljoonakalojen veden pH oli muistaakseni lähes 7.5, eli veden täytyi olla ainakin tarpeeksi kovaa. Sellaista Lahden vesi on. Muille kaloille olen joutunut hieman pehmentämään vettä.
pH on sidoksissa karbonaattikovuuteen (KH) ei kokonaiskovuuteen (GH). Eli pH voi olla korkea pehmeässäkin vedessä. Milliksille siis pitäisi tuota kokonaiskovuutta nostaa n. arvoon 10-30 dh.
Elven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:56, 04.09.2003
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Elven »

Mun millikset viihtyvät selvästi paremmin pehmeässä vedessä. Aikani kovettelin vettä ja yritin pitää vesiarvot milliksille sopivina muutenkin. No, kaloja kupsahteli tasaiseen tahtiin. Lopulta luovutin aineiden kanssa lutraamisen, ja laitoin ihan pelkkää hanavettä ilman mitään 'lisäaineita'. Noh, kalat piristyivät selvästi, ja nyt ei ole pitkään aikaan kuollut yhtään kalaa ja poikivat tasaiseen tahtiin. Vaihdan akvaan vettä noin puolet kerran viikossa, ja edelleen ihan pelkkää vettä vaan, ei edes vedenparannusainetta.
Ilmeisesti nämä millikset on sitten jossain pehmeässä vedessä kasvatettuja, eivätkä 'oikeita' millisarvoja kestäneet.
Agua
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 14:32, 11.05.2005
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Agua »

Elven kirjoitti:Mun millikset viihtyvät selvästi paremmin pehmeässä vedessä. Aikani kovettelin vettä ja yritin pitää vesiarvot milliksille sopivina muutenkin.
Millaiset nuo arvot sitten nyt ovat? Täällä on vesijohtoveden GH 2,6, kaloja kupsahteli jatkuvalla syötöllä ennen kuin aloin sitä kovettaa.

Kokemuksieni mukaan millikset lisääntyvät tasaiseen tahtiin vesiarvoista riippumatta. :roll:
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 16:42, 09.08.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Miljoonakalat nykyään

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

amanda kirjoitti:[
Saako kysäistä missäpäin Lahtea asut? Me asumme keskustassa, ja täällä on melko pehmeä vesi, milliksille olen joutunut kovettamaan aika paljon. Niissä akvaarioissa, joiden vettä en muokkaa mitenkään, asettuu PH itsekseen 6,8:aan ja GH välille 3-5.
)
Anttilanmäellä. Ehkä on kuitenkin todennäköisintä, että mittaussysteemit oli liian vanhoja tai en osannut käyttää niitä. En tahtoisi muuten uskoa että veden pH vaihtelisi noin paljon yhden kaupungin sisällä. :?

Ja sitten Aguan kommenttiin;
Niinhän se olikin, tiesin kyllä tuon mutten muistanut. [:I]
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Mulla oli 50 litrainen synnyttävä allas, jossa muutama millis (ja platy) 06.2004-05.2005, mutta luovuin siitä muuton yhteydessä.

Ostin kalat poikasina, noin 2 cm. Aluksi kaikki meni hyvin joulukuuhun asti. Mitä nyt kovetin vettä reippaasti, hanaveden gh 3, pidin altaassa miniminä 10 gh:ta. Ph pysyi varmasti 8 paikkeilla, kun sekaan heitti silloin tällöin ruokasoodaa. Mutta joulukuussa toin sitten yhden uuden millis rouvan sekaan, ja joululomalla iski pilkkutauti kaikkiin vanhoihin kaloihin. Lääkitsin sen ja kaikki taas ok, kunnes maaliskuussa laitoin pari partis poikasta syömään vihreksi muuttuneet lasit puhtaiksi. Ja taas pilkkutauti pääsiäisenä. Vielä vappunakin iski pilkkutauti, ilman mitään syytä. Toukokuun lopussa lopetin loput kalat ja niiden poikaset, jotka olivat selvinneet hengissä. En niitä halunnut enään pitää, kun heti sairaita, jos jotain uutta laittoi akvaan (esim partikset toisesta akvasta, jossa ei ole ollut vuosiin pilkkutautia tai muutakaan).

Meillä on ennekin (viime vuostuhannella) ollut milliksiä ja muita synnyttäviä ja aina silloin on ollut pilkkutautia. Kun näitä kaloja ei ole ollut akvaariossa, ei tautejakaan ole ollut (koputtaa puuta).

Mielestäni kalat ovat todella herkkiä sairastumaan, enkä niitä suosittele aloittelijoille tai seura akvaarioihin.
Heli69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 11:32, 28.07.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heli69 »

Minulle tuli viime keväänä miljoonakaloja 'rescue'-tapauksina. Yritin sanoa, että altaani vesi liian pehmeää, mutta olisivat kuulemma päätyneet muuten nurmikonlannoitteeksi...

Yksi omenakotiloiden hakija määritteli nuo poecilia endlereiksi eli näiksi luonnonmuodoiksi. Pärjäävät hyvin: koko tänä aikana kuollut pari vanhempaa naarasta eli noilla uskoakseni siis ihan luonnollinen kuolema. Ja lisääntyvät riesaksi asti, kun mukavaa pöheikköäkin poikasille on tarjolla!
YV:llä tavoittaa tai heli(ät)styrkka(piste)fi
Varmimmin/nopeiten FB:n kautta yksärillä https://www.facebook.com/heli69
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Heli69 kirjoitti: Yksi omenakotiloiden hakija määritteli nuo poecilia endlereiksi eli näiksi luonnonmuodoiksi. Pärjäävät hyvin: koko tänä aikana kuollut pari vanhempaa
Miljoonakalat eivät välttämättä ole luonnonmuotoja vaikka ne olisivatkin niiden näköisiä... Minullakin oli kantaa josta väitettiin että se on luonnonmuotoa, mutta olikin vain taantunutta sukusiitettyä "maatiaismilliskantaa". Vaikka koiraiden pyrstöt olivat värittömiä ja kylkikuviot muistuttivat luonnonmuotoja, silloin tällöin osa poikasista sai pyrstöönsä väriä.

Kannattaa lukea tuon ketjun loppu:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=15866
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

sani kirjoitti:Miljoonakalat eivät välttämättä ole luonnonmuotoja vaikka ne olisivatkin niiden näköisiä...
Eivätkä ainakaan "endlereitä", vaikka luonnonmuotoa olisivatkin ;)

Meillä on luonnonmuotoa ja hyvin ovat pärjänneet, kuolleita ei ole näkynyt. Vesi on pehmeää ja hapanta, koska samaa kantaa olevia kaloja on monella kuollut veden kovettamisen myötä.

Paljon paremmin nämä ovat pärjänneet, kuin ne joskus 20 vuotta sitten olleet miljoonakalat. Silloin tosin en vettä vaihtanut, enkä tiennyt muutenkaan mitään akvaarionpidosta.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Minulla ei ole hirveän hyviä kokemuksia miljoonakaloista. Kunnon akvaarikaupoista ostetut, kovassa vedessä kasvatetut miljoonakalat ovat kyllä pärjänneet loistavasti kovettamassani vedessä, mutta pehmeässä vedessä eläneet eivät vaikka kuinka hitaasti veden kovuutta olen nostanut.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

JuuLia kirjoitti:pehmeässä vedessä eläneet eivät vaikka kuinka hitaasti veden kovuutta olen nostanut.
Miksi olet nostanut kovuutta jos kerran kanta on pehmeässä vedessä viihtyvää? :o
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Koska tarkoituksena oli perustaa kovanvedenallas miljoonakala koiraille, muutamalle platylle ja omenakotiloille, nämä miljoonakalat ovat lähinnä ns. pehmeästä vedestä pelastettuja. Ne tulivat siis altaaseen ensin ja vedenvaihtojen yhteydessä olen pikkuhiljaa kovuutta nostanut. Ymmärrän toki pointtisi ja minusta on vähän typerää toitottaa että kaikki miljoonakalat kovaan veteen kun nämä pitkään pehmeässä vedessä lisääntyneet kotimaiset kannat eivät sitä näytä oikein edes kestävän. Eivät siis ole mitään luonnonmuodon näköisiäkään, komeat huntuevät niillä on.
jyrza
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 21:42, 25.05.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja jyrza »

Mulla on pH 7, ehkä vähän päälle. Hyvin voivat. Aluksi kun olin vähän pienemi millikset eivät minulla menestynyt hoitojen laiminlyönnin takia. :( mutta nyt olen oppinut että joka torstai 1/3 tai 1/2 vedestä on vaihdettava. Mutta hyvin vetelevät nyt. :D
salla_ketola
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 15:18, 12.11.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja salla_ketola »

Luin tässä vähänaikaa sitten jostakin, että ulkomailta tuotujen miljoonakalojen kotimaassa ovat lisänneet veteen suolaa sairauksien estämiseksi, jotta kasvattamisen kannattavuus olisi suurempi. Kun sitten milikset tuodaan suomeen ja meillä tavallisiin vesioloihin, joissa ei ole suolaa, alkaa tauteja tulla ja kaloja kupsahdella. Tämä on tullut koettua itsekkin.

Ostin kesällä kolme miljoonakalanaarasta jo kotona olevien urosten seuraksi. Olivat kaikki liikkeessä vireän oloisia, hyvän näköisiä. Kuljetuksen jälkeen kaikki hyvin, oma akvaario ollut aina täysin terve jne. Silti jo ensimmäisen yön jälkeen oli ensimmäinen naaras kuollut. Samana päivänä heitti myös toinen henkensä. Vesiarvot ja kaikki olivat kunnossa. Suurta ihmettelyä. Kolmas naaras oli sitkeämpi. Siihen ilmestyi pilkkuja, jotka heti mustamaalasin pilkkutaudiksi (koska ei ole juurikaan kokemusta sairastavista kaloista.) Hain lääkityksen ja aloitin sen. Ei mitään vaikutusta. Naaras pysyi edelleen hengissä. Lueskelin kirjoja ja havaitsin että kyseessä voisi olla jotain, mitä kirjassa nimittivät homeeksi. Eli joku bakteerien aiheuttama sairaus. Noh, hain lääkityksen tähänkin ja aloitin samantien. Alkoi parantuminen ja naaras selvisi :D

Tätä kuitenkin seurasi jatkuva sairausten kierre, joka verotti lompakkoani kohtuullisesti, kun kyseinen lääke ei ollut mitään ihan halpaa. Muilla kaloilla ei ilmennyt mitään. Pistin naaraan lopuksi väliaikaissijoituksen poikasakvaarioon. Luin jostain, että ennen kyseistä hometta on hoidettu suolakylvyillä, eli veteen on lisätty hieman suolaa. Tässävaiheessa olin jo niin valmis tekemään mitätahansa että viimeinen naaras selviää, että koitin tätä. Ja tämä tehosi. Päivässä parissa kaikki oireet kadonneet ja naaras oli kaikinpuoli reipas ja terhakka. Tauti uusi parikertaa, muta samalla hoidolla aina ohitse. Nyt ei ole ilmennyt mitään pariin kuukauteen ja kyseinen naaras on jo synnyttänyt kaksi poikuetta :D Olen ylpeä :mrgreen:

Eli omasta kokemuksestani voisin sanoa, että on laatu heikentynyt. Varsinkin ulkomaalaisten. Tästälähdin ostan vain ja ainoastaan suomalaista. Pistää perjaatesyistä vihaksi kun kalat kupsahtelevat päivä oston jälkeen :frown: Vaikka eihän ne miljoonakalat nyt kovin kalliita olekkaan :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”