P***leen kierteiset

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

P***leen kierteiset

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Olen yrittänyt noukkia noita perhanan maisemanrumentajia pois altaasta niin paljon kun ehdin. Lupaavalti vaikutti jo hetken, mutta nyt taas kunnon invaasio päällä. Ei se mitään, kyllä niitä altaasta noukkii, mutta Jostain ihmeestä ne on onnistunu möyrimään myös mun parvekelaatikkohärdelliin. Sen kautta kiertää kahden altaan vesi. Tulevaisuudessa vielä mukaan samaan kiertoon lisätään muutamia altaita lisää kunhan vaan saan ton uv-puolen kuntoon.
Kysymys kuuluukin: Onko niistä kierteisistä siellä parvesysteemissä mitään haittaa? Muuta kun tietysti esteettinen.
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Kellään ei siis ole ideoita?

Noh, nyt on kuitenki pakko keksiä jotain, joten tapan kotilot ja suodattimen pöpöt schenktolilla. Pakko, ennen ku kotilot rikkoo ton vesipumpun. Kerron sitte vaikka myöhemmin miten kävi.

Harmi vaan, ku altaat on jo muutaman viikon pelannu ku unelma ja platyt kasvaa silmissä (sekä koko, että poikasmäärä...). Täytyy toivoo, ettei mitään katastrofaalista ei tapahdu.
artoleh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 19:49, 25.09.2003
Paikkakunta: Mänttä

p***keleen kirteiset

Viesti Kirjoittaja artoleh »

Kokeileppa tiikerinuoliaisia.Ja alan liikkeissä on myös loukkuja.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Tiikerinuoliaiset eivät vain käy joka akvaarion kokonsa takia. Tietenkin jos pienen ostaisi hetkeksi, mutta minne sen voisi käytön jälkeen antaa. :roll:
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Hmm.. Tietty joku pienempi nuoliainen (kaarinuoliainen(?))..? riippuen tietty onko platyt kovassa vai "normi" vedessä :P mut tietävämmät auttakoon, tuo nuoliaispuoli on mulle hieman outo..

ps. tai perusta kääpiöpalloallas.. ;)
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Itsellä 3 eri tyyppiä kotiloita oli, myrkytin mutta ei toiminut (kuoli vain vallisneria). SItten altaaseen kääpiönuoliaisia, eikä ole kotiloita näkynyt. Kääpiönuoliaiset ovat runsaasti esim. tikrunuoliaisia pienempiä + myös parempitapaisia muita kaloja kohtaan, mutta valitettavasti kyllä sikakalliita.

Aikaisemmalta "uraltani" olen kokenut kaksi asiaa merkittäväksi hyödyksi kotilontorjunnassa: 1) vähemmän ruokaa, ei ylijäämiä pohjalle, 2) ne kasvit pois joita kotilot syövät. Tekniikka ei täysin tuhoa kotiloita, mutta vähentään niiden määrän minimiin.

Totaalipoiminta (väh. kerran päivässä poimitaan kaikki näkyvät pois) on omalla kohdallani osoittautunut hyödyttömäksi.
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Täsmennyksenä mun aikasempaan viestii.

Altaissa (molemmat paljaita) olevat kotilot on helppo nyppiä pois. Mut tämä populaatio parveilee tollasessa isossa parvekelaatikkokeskussuodatussysteemissä. (Hieno sana eikö vaan) Mulla on pieni pelko, että ne tukkii koko systeemiin, matskuja kun löytyy moneen junaan. Ja vielä kun toi koko hökötyksen pumppuosa on siellä sisällä, ni seki tuo omat ongelmansa:)
Noh, onneks mä joudun kohta purkaan koko systeemin joka tapauksessa. Kävi sellanen mäihä, et saan parilla kympillä upouuden uv-sterilisaattorin tohon kiertoon.
Pystyn nyt pelaileen vähän turvallisemmin:)
Tapionpoika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 17:21, 18.07.2005

Viesti Kirjoittaja Tapionpoika »

laita sinne pallokala
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Oletko kokeillut onkia? Pistät vaikka kukkakaalin palan lusikanvarteen ja siihen langan. Iltasella laitat ongen altaaseen, puolen tunnin päästä saat nostaa eka satsin kierteisiä pois, ja eikun onki takaisin.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Täähän olis helppo nakki, jos ne tosiaan olis siellä altaassa. Ongelma vaan on, että ne on suodattimessa.
Kellään vinkkejä, miten tänne sais liitettyä kuvan, ni pääsisitte vähän kärryille, mistä puhun.
tepy
Senior Member
Senior Member
Viestit: 578
Liittynyt: 19:07, 01.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Re: kierteiset on inhokkeja !

Viesti Kirjoittaja tepy »

ansk-u kirjoitti:ne on RUMIA
8O Nehän on hienoja! Voin kyllä kuvitella, miksi niitä ei haluta suodattimeen. Mutta muutenhan ne on kerrassaan söpöjä ja tarpeellisia varsinkin hiekkapohjassa. Mulla on kolmea erivärisiä kierteitä kaikissa hiekkapohja-altaissa. Varsinkin nuo "tiikeriraidalliset" on hienoja!
jossuliini
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 20:19, 09.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Kuvan laittaminen viestiin
Näitä löytyy haulla paljon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”