Mitä Suomeen päätyneitä Serrasalmus-lajeja tiedät?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
diversity
Junior Member
Junior Member

Mitä Suomeen päätyneitä Serrasalmus-lajeja tiedät?

Viesti Kirjoittaja diversity »

Harrastin 90-luvun ajan Serrasalmus-piraijoita ja sen aikaiset kokemukseni eri piraija-lajien löytämisestä olivat melkoisen masentavia aina tukkulistoja myöten. Myöhemmin olen nettikirjoitteluistakin huomannut että maamme piraijaharrastuksen tilaa voi verrata nälänhädästä kärsivien maiden ruokahuollon kehittyneisyyteen.

Otsikon kysymykseen kaivataan siis vastauksia sellaisilta jotka asiansa tietävät ja tuntevat ne lähemmäs 30 piraija-lajia ja osaavat kohtalaisesti erottaa ne toisistaan tai lähisukuisista ei-piraija tetroista. Mikäli et luotettavasti erota vaikkapa pacuja, Metynnis-, Catoprion yms. tetrojen eri-ikäisiä yksilöitä piraijoista niin vastaaminen on täysin turhaa.

Em. kommenttien sävy saattaa olla hieman nuivasti luettavissa mutta kaipaisin nyt mutu-kommenttien sijasta tietoa.

Vuosien varrella olen ajellut erinäisiä matkoja katsomaan jotakin erikoisempaa piraijaa joka ei sitten edes ollut mikään piraija. Kuitenkin joskus todellisuus on tarua ihmeellisempää. Pari kertaa olen vuosien varrella pudottanut melkein silmät päästäni nähtyäni vahingossa maahamme päätyneitä harvinaisempia kaloja joiden hintalapussa olisi pitänyt olla oikeasti etukertoimena 10.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”