Kiinteä sisäsuodatin?
Valvoja: Moderaattorit
Kiinteä sisäsuodatin?
Elikkäs kyselisin tuollaisesta suodatintyypistä. Olen vihdoinkin Hankkimassa uutta "isompaa" akvaariota
kun muutimme isompaan asuntoon johon voi vihdoinkin akvaarion ottaa. Olen katsellut eräässä akvaarioliikkeessä akvaariopaketteja
(allas,valot,sisäsuodatin). Onkohan kellään kokemuksia noin yleisesti tuollaisista suodattimista. Se on sellainen kiinteä boxi akvaarion sisäseinässä jossa on sisällä pumppu + halutut suodatinmateriaalit. Akvaarion koko on 320 litraa ja suodattimen virtauskyky n.1400l tunnissa, jos nyt en ihan väärin muista. Kalalajeista en vielä ole ihan selvyyteen päässyt ja pikkuisen pitäis vielä säästääkkin
.
-
tepy
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Kyllä Juwelin oma suodatin riittää, jos ei ole sellaisia kaloja jotka pitävät kovasta virtauksesta, tai pahaa ylikansoitusta. Itselläni on Juwel Rio 300. Suodattimessa on massaa tosi paljon sisäsuodattimeksi. Itse hommasin tosi pienen ulkosuodattimen lisäksi (450 l/h), että sain pintaveden kunnolla liikkeelle, kun halusin suunnata suihkuputken pohjaan päin. Ja myös varalle, jos toiselle sattuu jotain, niin ei jää ihan ilman suodatusta. Ilmankin olisi pärjännyt, vaikka asutusta löytyy altaasta hiukan liikaakin
.
Diffuusorin hommasin siihen lisävarusteena, tuli edullisemmaksi kuin pumput ja muut härpäkkeet erillisenä.
Diffuusorin hommasin siihen lisävarusteena, tuli edullisemmaksi kuin pumput ja muut härpäkkeet erillisenä.
Kannattaa myös etukäteen selvittää tuollaisen kiinteän suodattimen huolto vikatapauksessa. Eli jos suodattimeen tuleekin vikaa akvaarion ollessa jo asutettu, niin meneekö mahdottoman vaikeaksi. En osaa sen kummemmin kommentoida, kun en ole niihin tutustunut, mutta tuli tällainen seikka vain mieleen.
Tuollaiset kiinteät sisäsuodattimet ovat mielestäni mainioita, sillä kuulemma niillä on jopa 3 kertaa suurempi suodatuspinta-ala kuin normaaleissa mekaanisissa sisäsuodattimissa. Niiden biologinen suodatusteho lähentelee siten mattosuodattimen tehoa. Tosin allastahan ei kannata ylikansoittaa koskaan, oli minkälainen suodatin tahansa.
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.