Pikkurihman kirjoitus Akvaariomaailmassa 5/02..

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Raita
Junior Member
Junior Member

Pikkurihman kirjoitus Akvaariomaailmassa 5/02..

Viesti Kirjoittaja Raita »

Taitaa tulla väärälle osastolle, mutta järkevämmät siirtäkööt sitten..

Lueskeliko kukaan monni-ihminen Akvaariomaailman numeron 5/02 Ongelmapalstalta viimeisen viestin, kirjoittajan nimimerkki Pikkurihma.

Mitä mieltä olette hänen näkemyksestään monneista ?
Varsin yksipuolinen ja typerä. Ovathan ihmisetkin, jotka tekevät työkseen siivoamista, ihan ihmisiä, eivätkä vain siivoajia.

Okei, siis muiden kantaa kiitos, ovatko monnti mielestänen vain siivoajia 8O ?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Enpä tuota tullut lukeneeksi, mutta itseäni huvitti Maria Tareksen: Kaloja olohuoneessa, jutussa kohta missä epäili miljoonakalojensa joutuneen kotiloiden syömiksi. Ei muuten, mutta minulle jäi kuva, että epäili kotiloiden käyneen pohjalla nukkuneiden milliksien kimppuun... :)
Tai ehkä minä ymmärsin jotenkin väärin?
Lainaus tekstistä:
Miljoonakaloja ei ole löytynyt kuolleena pohjalta ja luulenkin, että akvaarioni kotilot ovat syöneet ne; miljoonakalathan nukkuvat pohjalla ja kotiloita on akvaariossani aika paljon.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

Mari kirjoitti: Miljoonakaloja ei ole löytynyt kuolleena pohjalta ja luulenkin, että akvaarioni kotilot ovat syöneet ne; miljoonakalathan nukkuvat pohjalla ja kotiloita on akvaariossani aika paljon.
Onpas ilkeitä kotiloita, käyvät puolustuskyvyttömien millisten kimppuun noin vain.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Itse asiassa minulle ja etenkin pikkusiskolleni jäi lapsuuden akvaariosta kauheana traumana mieleen se, kun löysimme yhden rakkaista miljoonakalakoiraista makaamasta akvaarion nurkasta vielä hengissä mutta kotilot olivat jo aterialla... Kalaparka lopetettiin vikkelästi. Mutta eivät kotilot tietenkään nukkuvan kalan kimppuun olleet käyneet, kala oli ollut sairas ja jopa mekin alaikäiset olimme tienneet sen.

Joo, luin saman kohdan Marian jutusta enkä usko että nukkuvien kalojen kimppuun käymisestä oli ollut kyse. Se "Pikkurihman" juttu on Ongelmapalstan viimeisenä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Nauratti lähinnä tuo monninvihaajajuttu. Että piti oikein lehteen kirjoittaa että tätä mieltä pitää monneista olla [;)] Ei kirjoittaja liene kovin montaa kesää nähnyt vielä. Huvittavaa.

Ja tappajakotiloita haluaisin itsekin nähdä ;) Siinä itsekin tirskahdin niin äänekkäästi että mies heräsi (olihan lehti luettava yhteen putkeen vaikka oli jo myöhäinen yö)... Voin edessäni nähdä suuren sahahampaisen kotilon nousevan pitkille takajaloilleen ja nappaavan pahaa aavistamattoman, isonpullean miljoonakalanaaraan kerralla suuhunsa :mrgreen:

Tuon että kotilot käyvät lähes kuolleen kalan kimppuun uskon varmasti, olen nähnyt toisten miljoonakalojenkin näykkivän melkein kuollutta kaveria :| (jokin "minua-ällöttää-naama" voisi olla tähän tarpeen...).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Sitä minäkin naureskelin...onhan meilläkin sairaita syöty elävältä, mutta että...! Mites muuten, kun olen ollut huomaavinani vääriä neuvoja akvaariomaailmassa, lähinnä tulee mieleen tuo kyseinen artikkelisarja, niin eikö niihin puututa mitenkään? Kun nyt ajattelee että esim Liisa S ja Pertti Rassikin lehteen kirjoittelee, niin kuka sitten tarkastaa tietojen oikeellisuuden ja onko näillä ns. asiantuntijoilla mitään oikeuksia puuttua toisiin artikkeleihin?
-Chyental-
tinuli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tinuli »

Minä olen ainakin ymmärtänyt, että tämä kotilojuttu on lapsen kirjoittamia kokemuksia akvaariosta. Ei kai kukaan ajattele, että siitä löytyy tieteellistä faktaa? Päiväkirjatyyppistä enemmänkin.
Chyental
Senior Member
Senior Member

tinuli kirjoitti:Minä olen ainakin ymmärtänyt, että tämä kotilojuttu on lapsen kirjoittamia kokemuksia akvaariosta. Ei kai kukaan ajattele, että siitä löytyy tieteellistä faktaa? Päiväkirjatyyppistä enemmänkin.
Lähinnä siltä pohjalta tarkoitin, että kun siinä on toimittu väärin ja se lukee vieläpä akvaarioalan lehdessä, niin monihan saattaapi luulla että kyseinen toiminta oli oikein...
-Chyental-
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Mari kirjoitti: Miljoonakaloja ei ole löytynyt kuolleena pohjalta ja luulenkin, että akvaarioni kotilot ovat syöneet ne; miljoonakalathan nukkuvat pohjalla ja kotiloita on akvaariossani aika paljon.
Sisäinen äidinkielenopettajani sanoo, että Tares mahdollisesti tarkoitti miljoonakalojensa kuolleen "jostain syystä" ja sitten kotiloiden popsineen ruhot poies. Ajatuskulkuni tappajakotiloista pysähtyi ennen kuin alkoikaan kun aloin miettiä altaideni pallukoita. Ei noista olisi edes kissaa suolistamaan, saati sitten miljoonakaloja jahtaamaan.

Tuon kirjoitussarjan takia olen kyllä viettänyt sanoinkuvailemattomia hetkiä. Välillä huumorintajun toimiessa, toisinaan taas ei.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Lisa kirjoitti:
Sisäinen äidinkielenopettajani sanoo, että Tares mahdollisesti tarkoitti miljoonakalojensa kuolleen "jostain syystä" ja sitten kotiloiden popsineen ruhot poies.
No siltähän tuo alku kuulostaa, mutta kun tuon puolipisteen jälkeen tulee tuo toteamus milliksien pohjallanukkumisesta, niin siitä tuli se mielleyhtymä tappajakotiloista.
Lisa kirjoitti:Tuon kirjoitussarjan takia olen kyllä viettänyt sanoinkuvailemattomia hetkiä. Välillä huumorintajun toimiessa, toisinaan taas ei.
Kuin myös.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Raita
Junior Member
Junior Member

En nyt mitenkään halusin noita Tareksen kirjoituksia mustamaalata, mutta sarjassa käsittellään ilmeisemminkin nuoren aloittelevan akvaristin tarinoita, ja sitten eräässä osassa sanottiin, että:
"Olemme nyt koulumme akvaarion hoitajia. Se on 128 litrainen seura-akvaario. Vaihdamme veden ja hoidamme akvaarion muutenkin.Onneksi isä hoitaa akvaariot kotona(!)

Tässä siis pitäisi sarjassa siis pitäisi kertoa, miten kehitytään hyväksi akvaarionpitäjäksi. Ja sitten isukki hoitaa akvaariot.

Itse olen kyllä samanikäinen(juuh, tyhmää olla 13 v. nuori..), mutta hoidan(& kustannan) akvaarioni ihan itse..
*lähtee savuamaan muualle*
arr
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Mielenkiintoinen on myös tuo tiukkaan juurtunut käsite monneista akvaarion puhdistajina. Itse en ole koskaan nähnyt monnia joka puhdistaisi allasta merkittävissä määrin suhteessa siihen, kuinka paljon tämä sama monni sitä olemassaolollaan sotkee.

Kyllä sitä tuntee sääliä niitä poloisia harrastajia (plekoista puhumattakaan) kohtaan, jotka tyypilliseen tapaan ostavat tummaleväplekon seura-akvaariotaan puhdistamaan. :|
Heh.. Itseltäkin löytyy kokemusta siitä, kuinka 40-senttinen tummaleväpleko osaa todellakin pasoa ihan kiitettävästi, jopa altaan isoihin ahvenoihin verrattuna. :mrgreen: Sama pleko niittää mainetta myös levänsyönti-innollaan. Kasvit maistuivat oikein hyvin, levät saan sen sijaan itse raapia laseilta ja kannoista.

-Tälläisiä rakkaita "talonmiehiä" meillä-
"It's an addiction and it can't be fixed"
Chyental
Senior Member
Senior Member

Toinen juttu mikä liippaa vain vähän tätä aihetta. Yhdellä toisella foorumilla oli keskustelua lemmikkeihin liittyvästä asiasta ja yks tyyppi teilasi kaikki mun ja muiden mielipiteet/neuvot, koska hän oli lemmikki-lehdestä lukenut näin. Jälkeenpäin selailin muutamia lemmikki-lehden numeroita, ja mielestäni niissä oli jonkin verran virheellistä tekstiä, joten miten lapsirukat tietävät miten tehdä oikein, kun he pitävät lehdissä kerrottua absoluuttisena totuutena?

Tosin tuohon aiheeseen liittyen, korostin että kaikilla lemmikeillä ei päde samat toimenpiteet, vaan pitää lemmikkiä lukemalla etsiä paras toimintatapa itselle. Ei kelvannut muksulle ei.
-Chyental-
Kupo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kupo »

Raita kirjoitti:Tässä siis pitäisi sarjassa siis pitäisi kertoa, miten kehitytään hyväksi akvaarionpitäjäksi. Ja sitten isukki hoitaa akvaariot.

...mutta hoidan(& kustannan) akvaarioni ihan itse..
*lähtee savuamaan muualle*
Jaah. Mielestäni tuollainen mustamaalaaminen on täysin aiheetonta.
Sinä ehkä hoidat omat akvaariosi ja ehkä neiti Tares hoitaa työnsä koulussa, mutta miksei hänen isänsä hoitaisi akvaarioita? Tai siis ehkä ne kotona olevat akvaariot eivät ole hänen akvaarioitaan tai ehkäpä yksinkertaisesti herra Tares pitää akvaarionhoidosta, jolloin tyttären ei tarvitse tehdä tätä.

Kyllä minunkin isäni tykkää hoitaa akvaarioitamme, eikä minulla ole mitään sitä vastaan.

Olisiko teistä kivaa päästä akvaariolehteen puhumaan? Varmasti. No olisiko se sitten kivaa kun jutuillenne naurettaisiin ja niitä haukuttaisiin/ivattaisiin?
Ja minä en todellakaan ymmärrä tätä, miksi tällä tavoin pitää takertua jonkin perheen yksityisasioihin? Kuka ne vedet vaihtaa ei ole kovin olennaista kunhan kaloilla on parhaat mahdolliset oltavat.

Ja juuri tuolla uutisaiheissa ja artikkeleissa kiellettiin julkinen herjaus, ivaus yms..

Ehkä vähän kärjistettyä ja tylyä tekstiä, mutta ihan hyvällä vaan, ettei aiheudu jatkossa kenellekään (myöskään minulle ;) ) ongelmia.
" 2+2=5 Hyvin suurilla kakkosen arvoilla. "
Raita
Junior Member
Junior Member

Okei, okei, pistin liian tiukkaa tekstiä, mutta tuli vain mieleeni, että jso pitää tehdä sarja aloittelevasta akvaristista, niin onhan niitä sellaisiakin, jotka tekevät sitten kaiken itse, eivätkä vain katsele niitä kaloja.

Akvaarion siivous on olennainen osa harrastusta(mielestäni) [;)]
Kupo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kupo »

Onhan sellaisiakin akvaristeja tietenkin. Ja onhan hän selvästi aloitteleva akvaristi kun vapaaehtoisesti vaihtaa vettä koulun akvaarioon ja hoitaa sitä. Mielestäni tuohon puuhaan sopiikin parhaiten ihminen, jolla kotona on akvaario/ita ja jolla on kokemusta miten homma toimii.

Ja pakkoha nkaikki on jostain aloittaa.. [;)]
" 2+2=5 Hyvin suurilla kakkosen arvoilla. "
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Voi se koulun akvaarionhoitaminen yhtäkkiä alkaa kyllästyttää kun huomaa miten raskasta on kantaa ämpäreittäin vettä edes takas tms. jos ei siihen harrastuksen ikävämpään puoleen ole aiemmin tutustunut.

En tarkoita nyt vain tätä tapausta sillä kukaan meistä ei taida tietää miten akvaariot heillä hoidetaan vaan sitä että kun huolehditaan elävästä eläimestä pitäisi lastenkin heti alkuun tajuta mitä sen lemmikin hyvinvoinnin eteen täytyy tehdä. Turha on ensin itkeä äitille että haluaa hamsterin tai kissanpennun ja sitten hoito jääkin vanhemmille koska ei oo kivaa putsata niiden kakkoja tai viedä koiraa ulos. Minun naapurini ja ystäväni on sentään jo ( [;)] ) 16 vuotta ja muutti asumaan yksin mutta koska ei saa ottaa kesällä hankkimaansa koiraa asuntoon se jai vanhemmille vaikka ehtona sen hankkimisessa oli että tyttö hoitaa sen täysin itse. Kotona käydessäänkään ei jaksa viedä sitä ulos. Tarinan opetus? Nyt koira myydään pois.

Raita, voit olla ylpeä itsestäsi kun jaksat itse huolehtia akvaariostasi. Vaikka voit joutua oppimaan kantapäänkin kautta niin olet varmasti vastuullinen lemmikinomistaja.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Raita
Junior Member
Junior Member

*Kiittää ja kumartaa*

Pakkohan(ja haluankin) ne on hoitaa itse, kun vanhemmat tekivät alusta alkaen selväksi,että jos se akvaario tänne tulee, niin jollei sitä hoideta, se lähtee..

On pysynyt tuolla tähänasti ja onkin alakerran komistus.

*pyöriskelee itsekehussa*

juuh.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Kupo kirjoitti:Mielestäni tuollainen mustamaalaaminen on täysin aiheetonta.[...]
Ja juuri tuolla uutisaiheissa ja artikkeleissa kiellettiin julkinen herjaus, ivaus yms..
Ehkä vähän kärjistettyä ja tylyä tekstiä, mutta ihan hyvällä vaan, ettei aiheudu jatkossa kenellekään (myöskään minulle) ongelmia.
Ei tässä vielä mitään hätää, mutta paikoin ollaan käyty rajoilla keikkumassa. Joten sovitaankos, että pidetään keskustelu henkilökohtaisuuksien ulkopuolella ja vedetään kaikki syvään henkeä <<tunnet kuinka ruumiisi ja mielesi rentoutuvat, ikävät asiat poistuvat mielestäsi uloshengityksen mukana>> ja rauhoitutaan, ennen kuin jatketaan?

Kritiikkiä saa edelleenkin esittää, mutta perustelujen toivoisin olevan hieman syvällisempiä kuin "sen ja sen ikäinen". Ja asian tarkastelun hieman monipuolisempaa. Miksi näin? Ikäkin voi toki olla perustelu, mutta itse ainakin jään kaipaamaan silloin selitystä, miksi kaikkien saman-/tietynikäisten tulisi toimia/kyetä toimimaan samalla tavalla?

Tieteellisesti ajatellenhan on selvä juttu, että ihmiset yksilöinä varttuvat eri tahtiin - joko omasta "tahdostaan" tai "pakon" edessä. Ollessani itse siinä 13v. "epäonnen iässä" ;) esim. leikin itse vielä aika usein, tosin on sanottava, että leikit olivat tietyssä mielessä aika kehittyneitä. Osa kavereistani oli samalla "tasolla", kun taas osa ei enää aina jaksanut kiinnostua meidän puuhasteluistamme. Sitten oli pari "olosuhteiden uhria" joiden vanhemmat olivat lapsen täytettyä 13 ripeästi pakanneet kaikki lelut pois laatikkoon, koska "olet jos liian vanha niille":roll:. Toisaalta taas liuta luokkakavereitani oli käyttäytymisestä päätellen huomattavasti "kehityksestä jäljessä" itseeni verrattuna - meno oli usein kuin lastentarhassa. Yksilöt todellakin kehittyvät joissain asioissa nopeammin, toisissa hitaammin.

Lapsia/nuoria akvaristeja ajatellen, sama pätee mielestäni täälläkin. Osa haluaa ottaa kokonaan vastuun itselleen ja kykeneekin siihen. Osa on vielä tyytyväinen hoitaessaan akvaariotaan yhdessä vanhempien kanssa.

Lisäksi tähän vaikuttaa myös se ovatko vanhemmat kiinnostuneita akvaarioista vai eivät. Jos eväkkäät eivät vanhempia kiinnosta, niin hoitaminen todennäköisesti jää lapsen/nuoren tehtäväksi. (Tosin on muistettava, että alle 18 v:n ollessa kysessä, lopullinen vastuu lemmikistä on vanhemmilla.) Jos taas vanhemmissakin on piilevää akvaristia, niin he todennäköisesti osallistuvat mielellään akvaarion hoitoon. Sitten on ne perheet, joissa on akvaarioita jo ennestään, eli vanhemmilla on purkkeja nurkissa jo ennen kuin lapsi saa sen oman akvaarion. Tällöin on mielestäni varsin luonnollista, että perhe jakaa harrastuksen. Kenties he myös arvostavat yhteisen harrastuksen mahdollistamaan yhdessäpuuhastelua (ja kenties varttuva nuori ottaa koulun tms. akvan hoidettavakseen saadakseen mahdollisuuden hieman suurempaan itsenäisyyteen ;)). Tai sitten akvaristivanhemmat rohkaisevat/patistavat nuortaan hoitamaan akvansa kokonaan itse, opettaakseen hänelle vastuunottoa ja elämän kunnioitusta.

Lapsen/nuoren omat ajatukset ja vanhempian motiivit olisi myös hyödyllistä selvittää ennen johtopäätöksien tekemistä. Pari lausetta - ja se ikä - eivät todellakaan riitä tilanteen ymmärtämiseen.

(Hah, filosofian opintoni näyttävät kantavan hedelmää! :D)
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

Itse olen kyllä samanikäinen(juuh, tyhmää olla 13 v. nuori..), mutta hoidan(& kustannan) akvaarioni ihan itse..

Joo... Sama juttu täällä! 13 ollaan, ja äiti ja iskä+siskot on aina ihmettelemässä että miten niin sulla ei oo rahaa?! Vastahan pari päivää sitten sait 20 euroa! Puolet siitä menee melkein heti kun pitää aina ekaks rynnätä liikkeeseen ostamaan kaloille HERKKURUOKAA, PILKKUTAUTILÄÄKETTÄ, VEDENPARANNUSAINETTA, KASVILANNOITETTA ja mitä milloinkin... Hoidan akvaarioni kokonaan itse, eivät muut meidän perheessä ole kovinkaan kiinnostuneita saati sitten ymmärrä mitään :mrgreen: !
Minusta monni on aivan yhtälailla osa akvaarion kokonaisuutta kuin joku muukin kala. Sillä on aivan oma paikkansa siellä, ei se ole mikään siivooja joka on akvaariossa vain jotta pohjalle ei jäisi tähteitä...
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Asian vierestä;

en ole tullut juurikaan katsoneeksi noista profiileista kirjoittajien ikiä (ou nou, tässä se taas on, kielellinen painajainen... :o ), ja täytyy sanoa, ettei ketään näistä tänne kirjoittelevista 13-vuotiaista ole mitenkään iällisesti erottanut meistä vanhoista variksista. Viksua ja asiallista porukkaa, jotka eivät koettele suomi24-tyyliin hermoja millään korsoraattorilla käsitellyllä kirjoitustyylillä.

kiittää
nasu
ja vaappuu keinutuoliinsa akvaariotaan ihailemaan
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

nasu_02 kirjoitti:en ole tullut juurikaan katsoneeksi noista profiileista kirjoittajien ikiä (ou nou, tässä se taas on, kielellinen painajainen... :o )
Oliskos toimivampi muoto kirjoittajien ikää? :) Olen samaa mieltä että en kiinnitä huomiota kysyjän ikään vaan kirjoitusasuun ja muuhun yleiseen vaikutelmaan mikä rivien välistä voidaan tulkita.

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Jos altaat jättäisi vanhempien huollettavaksi, eipä olisi hetken päästä enää mitään huollettavaa hengissäkään... Ainakaan meillä. Mutta jos isukki kerran vapaaehtoisesti altaan hoitaa, ja osaa hoitaa, mitä siitä valittamaan, sanoo laiska minäni... :mrgreen:

Olihan se Akvaariomaailman juttu aika huvittava, ja kyllä siinä "oman äikänopettajani" mukaan aivan selvästi oletettiin, että kotilot olivat käyneet nukkuvien miltsien kimppuun.

Pikkurihman mielipide loukkasi minua monnien ystävänä, tuollainen mielipide ei voi perustua muuhun kuin tietämättömyyteen! Vaikka kaikki monnit todella siivoaisivat, kerran esim. ympäri allastaan seilaavan selkäuimariparven nähtyään niitä ei enää sano "pelkiksi siivoojiksi".

Saahan jokaisella toki olla oma mielipiteensä, mutta se, kannattaako sitä kaikottaa ääneen, on taas ihan eri juttu... 8O
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Tuohon alimpaan riviin viitaten (jostain syystä en osaa käyttää lainausta, mutta hyvin olen pärjännyt ilmankin)

Juuri tuon takia on muutama kirjoitettu viesti jäänyt lähettämättä kun olen harkinnutkahdesti kerronko kärjistyneitä mielipiteitäni näin julkisesti.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

No jos nyt

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

No jos nyt tuota artikkeli sarjaa haukutaan niin oma mielipiteeni on, että miksi akvaariomaailma laittaa tommosii hukkatila-artikkeleita.

EDIT: Varoitin jo kerran tässä threadissä henkilökohtaisuuksiin menemisistä. Artikkelia saat arvostella, mutta jätäpä jatkossa kommentit kirjoittajasta pois. Tästä välistä siis poistettu henkilön arvostelua, vailla riittävää perustelua.
Muokattu myös kirjoitusasua: virkkeet alkavat suomessa edelleen isolla kirjaimella.-- Cory

Tosin akvaariomaailman jutuissa on viimeisen vuoden aikana tapahtunut suuri...(mikäs se sana onkaan). Tarkoitan, että ne jutut sisältää vähemmän oikeaa tietoa ja enenmän p..kaa :x
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”