Piikkarin itsari

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Johannavee
Member
Member

Piikkarin itsari

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Tossa myöhään illalla olin just käynyt nukkuun kun sisis alko yhes akvas pitämään outoa ääntä, korahteli ja yski tuskissaan. Olin niin väsynyt, että en jaksanut rueta suodatinta "putsaamaan" ja nyt aamulla huomasin et sinne oli uinut piikkari pää edellä ja tarttunut kiinni :( . Siitä siis outo ääni johtui. Siinä harveni nyt kaunis piikkariparvi yhdellä. Muutenkin on vähän olut epäonnea tuon kiekkoaltaan kans viimeaikoina.

Hyvin olin suodattimen korinan kans nukkunut, taisin olla tosi väsynyt. Enpä tiedä oisko tota voinut pelastaa vaik oisin silloin asian tarkistanut. Harmittaa aina nuo terveiden kalojen omituiset kuolemat. Näitähän harakirejä mun piikkareilla viime talvena riitti kun oli kehyksetön allas ja piti ostaa uusi parvi, tohon "turva-altaaseen" kun siirsin muutkin kalat. Piikkarit on vissiin riskialtista porukkaa.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

hmm, siltä tuntuu.
Meillä kävi erään piikkiksen kanssa niin että seuraavana päivänä muutosta altaasta löytyi etulasilta ruumis ja pää suodattimen juurelta. Oli ihan kuin olisi veitsellä leikattu katki. Todella siististi siis. Altaassa muina kaloina tuolloin partis, monnisia, kääpiörihma pariskunta ja suodattimena Hydor R10... Outoa...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
KirsiKirppu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KirsiKirppu »

miulla muutama päivä sitten löytyi tummapiikkisilmä suodattimen hyrrän välistä! suodatin Chrystal Duo K20.. oli uinnut sisään vedenulostulosta 8O Ei ollut mukava yllätys :cry:
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

oma keltarihmani löyti viikon etsinnän jälkeen ulkosuodattimen roottorista! suodatin alkoi pitämään älytöntä meteliä ja purin sen perusteellisesti niin sieltä tuli aikas kiva lemahdus ja märäntyneet ruodot kaivoin tukkeesta pois. Kala oli ollut kadoksissa vajaan viikon ja suodattimenkin olin katsonut, mutta jos se oli silloin vielä tuolla letkussa menossa sinne säiliöön. Mutta tosissaan se haju oli kauhea!
Tästä viisaampana tiedämpähän ainankin tarkistaa letkutkin seuraavan kerran tarkkaan... [;)]
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Minun piikkisilmäni pääsi sisäsuodattimeen sillä seurauksella että menetti suuren osan pyrstöstään - ei siis evästä vaan pyrstöstä. Sitten tuli puukolle töitä.

Juu, piikkarit ovat riskialtista porukkaa ilmiselvästi :cry:
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Johannavee
Member
Member

Joo, ei hyvältä tunnu, kun syksyllä hankkimani piikkariparvi 6 kpl kiemurteli ulos kehyksettömästä, mutta kannellisesta akvasta (3 kpl meni samana tammikuun myrsky-yönä, joka koetteli ruotsia ja tanskaa) ja nyt alkoi uuden parven harveneminen :| . Harmillista. Niin kivoja kaloja, mutta eivät ole turvassa kyllä näköjään ollenkaan akvaariossa!
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

No minulla ei taas ole sattunut mitään havereita piikkiksilleni. Allas on 30 cm korkea, altaassa mattosuodatin, eikä altaassa ole kansilaseja. Mattosuodatin on ainakin piikkareille tosi turvallinen, kun eivät voi tunkea sinne. Ajattelin, että nuo voisivat hypätä tuolta altaasta aika helposti ulos kun se on noin matala eikä siinä ole kansilaseja, mutta eivät ole kertaakaan edes yrittäneet hyppiä ulos tuolta. Aina silti aamulla tarkistan, ettei ole raatoja lattialla. Ensin hankin 10 piikkisilmää ja tässä vähän aikaa sitten 3 lisää, eikä yksikään ole kuollut. [;)]

Se vaan on niin hyvä kun siskoni poikaystävä kysyi minulta, että kuinka monta kalaa sulta on kuollut tämän vuoden aikana, ja siihen voin sanoa ettei yhtään!
Johannavee
Member
Member

VOIH :cry:
Toissapäivänä olin 2 tuntia terassilla ja sinä aikana TOINEN piikkari oli tehnyt saman tempun 8O . En tajua, nää 6 uutta piikkaria on ollut mulla reilut 4 kk ja yhtäkkiä samalla viikolla harakirit taas alkaa (edellisistähän kuoli peräti 3 kpl. saman päivänä, sinä ruotsi-tanskan supermyrsky-yönä luikertelivat kokokansi- ja lasiakvasta ulos). Ilmeisesti piikkarit ei sit meillä viihdy :|.
Johannavee
Member
Member

JA TAAS :cry: 8O [}:)]
Toissa-aamuna heräsin suodattimen karmeaan ääneen ja kuollut piikkarihan sieltä pölähti ulos. Se pikkariharrastuksesta :| .
Siirryn suosiolla nyt monnisiin ja kalastoremontti muutenkin käyntiin lähti eilen akvaariossani. 222 litraa on purkissa siis :)

Tarkoituksena oli hankkia normaalivärisiä täplämonnisia piikkareiden tilalle, mutta erehdyin akvaarioliikkeeseen, jossa oli 50% kesäale ja halpoja tynkäparvia (siis todella tynkäparvia) jäljellä. Sieltä lähti matkaan 6 albiinotäplistä, kääpiörihmahaaremi (3 kpl) ...haaveena on ollut hunikset vaan niitä ei täällä myydä...ja 6 sitruunatetraa. Sitruunatetrat tulevat siirrettäväksi isompaan altaaseen, kunhan kasvavat vähän. Nämä kalat polskautin yksinäisen piikkarin, 3 pienen keltakääpiöahvenpoikasen ja 5 kirsikkabarbin seuraksi ja siirsin mustaneontetrat (9 kpl) alta pois isompaan altaaseen. Lisäksi ajattelin hankkia myöhemmin muutaman oikeanvärisen täpliksen noille albbareille kaveriksi sekä kiilakylkiparven.

Miltä siis kuulostaa suunnitelma?
222 litraa ja
1 piikkari
3 keltsipoikasta (luulen että kaikki naaraita)
3 kääpiörihmaa
10 täplämonnista
5 kirsikkabarbia ja
esim 10-15 kiilakylkeä...eli joko meni överiksi :roll: ?

Huomatkaamme, että nämä 6 sitruunatetraa ovat altaassa nyt vain kasvamassa.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Vaikka sun piikkarit onkin nyt tapattaneet itsensä, mun mielestä tuo jäljelle jäänyt piikkisilmä voi kyllä olla aika yksinäinen. Ja piikkisilmäthän viihtyy suurissa läjissä. Olisiko mahdollista, että ottaisit tuolle yksinäiselle piikkisilmälle edes pari lajitoveria? Mutta harmi että piikkisilmäsi ovat noin tehneet! :( Kun minulla ei ole sattunut mitään havereita *koputtaa puuta*!
Johannavee
Member
Member

En kyllä valitettavasti uskalla hankkia enää lisää piikkareita kuolemaan. Synkkä juttu :(
totoro
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja totoro »

Minulla oli sama pelko oman sisäsuodattimeni kanssa, mutta keksin laittaa sukkauhousun huppumaisesti moottoriosan päälle ja kumilangalla kiinnitin sen tiukasti. Näin piikkikset ei pääse yrittämään kamikaze-iskua tarkoituksellakaan.. :roll: Onneksi kerran huomasin yhden pikku piikkarin ulkosuodattimen ulostuloputkessa, ennen kuin se oli joutunut moottoriosaan. Tuli pikkuinen kiire saada se ulos sieltä. :mrgreen: Sen jälkeen pidin vähän aikaa sukkahousun pätkää (kumilangalla tiukennettuna) ulostuloputken päällä, tosin otin sen pois, kun piikkisilmät olivat kasvaneet isommiksi. Taas yksi sukkahousuvinkki niksipirkkaan. [;)]
punapää
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja punapää »

just tuota muistelinkin, että tuohon on keksitty näitä sukkahousuniksejä [;)] sukkahousut vain akvaan :P
Johannavee
Member
Member

No, minulla meni kyllä niin paljon harmituksen puolelle tämä jo toisen piikkarierän harakirihomma (ostin ne 4 kk sitten vasta) että piikkareita ei enää tule edes sukkahousujen kanssa. Harmittaa täysin terveiden, upeiden kalojen poismeno :cry: .

Monnisia vain tästälähin. Nyt monnisto on täydellinen eli ne eiliset 6 albiinotäplistä ja nyt niiden seuraksi muuttaa 5 kpl C.schwarziita (mikä lie suomenkilinen nimi mutta sieviä kuin siat pienenä :)). En malttanut pysyä alennusmyynnistä poissa ;). Nuo albiinotäplikset, vaikka vain kuusi kpl, ovat niin vilkkaita että saavat näyttämään jo yksinään akvaarion täydeltä 8O
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Osittaisista sukkahousuvirityksistä huolimatta piikkisilmä pääsi kahdesti suodattimeen, onneksi ei kuitenkaan moottorin sisään. Nyt on koko sisäsuodatin paketoitu sukkaan siihen asti että saan uuden suodattimen.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Kylläpä on ihmeellistä ja todella harmillista tuollainen epäonni piikkisilmien kanssa. :( Minulla on 15 piikkiä muttei koskaan ole ollut tuommoisia ongelmia. Tosin talvella harmitti kun 17:sta piikistä 2 kuoli muutaman päivän välein. Ajattelin, että nyt tulee joukkokuolemia ja jännitin joka päivä onko lisää kuolleita. Ei tullut sillä erää lisää kuolemia, vesiarvotkin olivat kunnossa eikä meillä edes ole sisäsuodatinta. Meillä pikit ovat jotkut melko paksuja, joten ajattelin niiden kuolleen samallalailla johonkin rasvamaksaan tms. kuin ihmistenkin. Eihän sitä aina joka kuolemaan löydy mitään syytä.

Ps. Meillä ei piikit tule kyllä ihan pintaan saakka vaikka välillä pohjalta nousevatkin (allas 57,5 cm korkea). :)
Johannavee
Member
Member

Kyllä tosiaan. Minulla on lapsena ollut piikkisilmiä ja ne olivat pitkäikäisiä ja terveitä! Toisin on nyt. Tuo helle teki vissiin piikkarit ihan hulluksi tällä kertaa. Piikkarit tarvitsevat vakaan säätilan näköjään.

Kerron nyt kaikkien iloksi, että akvaariossani on uusi kalasto, eli
222L ja seuraavat kalat piikkarin ohella

12 kiilakylkeä
5 kirsikkabarbia
3 kääpiörihmaa
3 keltakääpiön poikasta
6 C. paleatusta (albiino)
5 C. schwartziita

Ne ostamani sitruunatetrat uskaltauduin laittamaan isoinpaan akvaan koska tulisuut ja lehtikalat suhtautuivat myönteisesti aika pieniin mustaneontetroihinkin ja hyvin meni. Uskomatonta. Tulisuita ja lehtareita pidetään äkäisinä ja tetroja syövinä kaloina ja minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Aikanaan 80-luvun lopulla minulla tulisuut elivät samassa altaassa platyjen ja niiden pikkupoikasten kanssa sulassa sovussa :) . Nämä kalat eivät ole edes yrittäneet huomatakaan pikkutetroja. Noita isompia robertsintetroja, jotka altaassa on ollut pidempään, ne joskus hätistelevät kutualueen luota pois. Tulisuut (2 pariskuntaa) ja lehtikalat (1 pariskunta) tulevat tosi hyvin toimeen myös keskenään ja ovat löytäneet omat alueet akvaariosta parisuhdejuttuja varten. Tulisuuparit keskustelevat välillä keskenään kiduksia levittelemällä ja viihtyvät pohjahiekkaa tonkijoiden tapaan hauskasti seuloen sen sijaan, että häiritsisivät muita kaloja. Toisin suhtautuivat sen sijaan rauhallisena ja kilttinä pidetyt kiekot omassa akvaariossaan uusiin tetroihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”