Pallopartalevän "tuhoutuminen"
Valvoja: Moderaattorit
Pallopartalevän "tuhoutuminen"
Mistä johtuu pallopartalevän reikiintyminen? minulla on useita kuukausia ollut pallopartalevä, jonka toiselle puolelle on alkanut muodostumaan kolo, joka suurenee vaan ja näyttää siltä, että palloparta menisi ikäänkuin pilalle. Kerran ennenkin kävi näin. Onko 29°:n lämpötila sille liikaa? 

-
- Junior Member
- Viesti:
Lämpötila syynä mitä todennäköisimmin. Meillä 2 palloa tuhoutui kultakalahyökkäyksessä
Veden lämpö oli oikea, mutta seura väärä...

Terkuin, Mari P
http://www.rabbitrush.com/
http://www.rabbitrush.com/
Nyt iski epäilys. Minulla leväpallo on virtauksen mukaan päätänyt asettua paikoilleen. Nyt voin odottaa sen alkavan tuhoutua? Saako pallo olla paikallaan päiviä tai viikkoja? Altaassa ei ole mitään niin isoa kalaa, että siirtelisi palloa. Vettä vaihtaessa sitä ehkä voisi itse avustaa liikkumisessa noin kerran viikossa? Eli kuinka kauan pallonne ovat olleet paikoillaan ennen tuhoutumisen alkamista?
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Useita viikkoja, puhuisin ehkä muutamista kuukausista. Siinä vaiheessa kun pallopartaleviä kaivaa yli puoli vuotta aiemmin istutetun jaavansammalistutuksen alta (josta tässä vaiheessa tulee vedestä nostettuna melkein jalkapallon kokoinen mätäs ylijäämäsammalta ja altaalla on kokoa 45-litraa) voi olla jokseenkin varma että joku leväpalloista hajoaa käsiin...subavdi kirjoitti:Eli kuinka kauan pallonne ovat olleet paikoillaan ennen tuhoutumisen alkamista?
(josta tässä vaiheessa tulee vedestä nostettuna melkein jalkapallon kokoinen mätäs ylijäämäsammalta ja altaalla on kokoa 45-litraa)

No, tiedänpä tulevaisuudessa toisinaan tökkiä palloani.
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla tuollaista hajoamista aiheuttavat piikkisilmät. Surviaisten kanssa saa olla tarkka mihin tiputtaa, sillä jos niitä menee sen pallon päälle niin piikkisilmillä on pakkomielle yrittää tunkeutua sinne pallon sisään! 

Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Minullakin on kyllä piikkisilmiä joku 17 kpl altaassa, voisivatkohan he olla syynä pallopartalevän hajoamiseen, ehkä. Mutta toisaalta pallo on ollut useamman kk:n paikoillaan enkä ole sitä tiennyt liikutella. Ei minulla niin kovaa virtausta edes ole altaassa, että pallo liikkuisi (allas 500l ja 3x Eheimin 2226 ulkosuodatin). Auttaakohan tähän hajoamiseen enää mikään? Pallo on isohko, joten voisikohan hajonneen pään leikata pois tai jotain muuta? 

Minäkään en kyllä ole ikinä nähnyt minkään kalan tekevän mitään pahaa pallolle. Ja toisaalta miksei pallo pientä tonkimista kestäisi, kestäähän muutkin kasvit jonkinlaista "räpeltämistä".VesiEläin kirjoitti:Täällä on Piikkikset olleet pallojen kanssa samassa altaassa ties kuinka kauan, enkä ole niiden ikinä nähnyt "pahoinpitelevän" karvapallukkaa.
Niin, luuletteko, että sitä voi enää auttaa?

-
- Advanced Member
- Viesti:
Niin no, kai sitä kannattaisi aina välillä huljuttaa vedessä, kun eikö se kerää aika tehokkaasti kaikkea möhnää? Sittenhän kituminen vois johtua möhnääntymisestä. Vai?
Mutta mulla intoutuu piikkisilmät välillä todella rajuun leikkiin sen pallon kaa.
Mutta mulla intoutuu piikkisilmät välillä todella rajuun leikkiin sen pallon kaa.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
- Starting Member
Pallo ei ole kellastunut eikä muutenkaan elottoman näköinen, olen myös varovasti huuhdellut palloa silloin tällöin. Yritän jakaa sitä niin, että ainakin hajoavan osan saisin pois ja myöskin jotenkin pitää sitä liikkeessä enemmän...Mitenköhän? Liikuttelemalla varmaankin vaan...vierailija kirjoitti:Siitä hajoavan pallon pelastusyrityksestä:
Olen kuullut puhuttavan, että pallon voisi varovasti käsissä jopa jakaa osiin. Ehkei kannattaisi siis lähteä turhaan leikkelemään mitään osia pois, jos ei ole kellastunut tai muuten elottoman näköinen..