Pallopartalevän "tuhoutuminen"

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Pallopartalevän "tuhoutuminen"

Viesti Kirjoittaja Misu »

Mistä johtuu pallopartalevän reikiintyminen? minulla on useita kuukausia ollut pallopartalevä, jonka toiselle puolelle on alkanut muodostumaan kolo, joka suurenee vaan ja näyttää siltä, että palloparta menisi ikäänkuin pilalle. Kerran ennenkin kävi näin. Onko 29°:n lämpötila sille liikaa? 8O
epeli2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja epeli2 »

Pallopartalevän suosituslämpötila on 24 astetta joten uskoisin että reikiintyminen johtuu korkeasta lämpötilasta. Käsittääkseni pallo alkaa liian lämpimässä hajota tai tässä tapauksessa reikiintyä.
Don't be a crab. Eat one.
Mari P
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mari P »

Lämpötila syynä mitä todennäköisimmin. Meillä 2 palloa tuhoutui kultakalahyökkäyksessä :roll: Veden lämpö oli oikea, mutta seura väärä...
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Joo, näin se täytyy olla, harmi. Pidän kovasti tästä kyseisestä pallosta mutta ei voi mitään, edellisellekin kävi näin. :cry:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla ovat pallopartalevät olleet vuosia jatkuvasti n. 27-28 asteessa ja kesäisin 29 asteessa, eivätkä ne kyllä siihen kupsahda. Sen sijaan liian pitkä paikallaan olo aiheuttaa kuvatunlaista hajoamista.
subavdi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Nyt iski epäilys. Minulla leväpallo on virtauksen mukaan päätänyt asettua paikoilleen. Nyt voin odottaa sen alkavan tuhoutua? Saako pallo olla paikallaan päiviä tai viikkoja? Altaassa ei ole mitään niin isoa kalaa, että siirtelisi palloa. Vettä vaihtaessa sitä ehkä voisi itse avustaa liikkumisessa noin kerran viikossa? Eli kuinka kauan pallonne ovat olleet paikoillaan ennen tuhoutumisen alkamista?
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

subavdi kirjoitti:Eli kuinka kauan pallonne ovat olleet paikoillaan ennen tuhoutumisen alkamista?
Useita viikkoja, puhuisin ehkä muutamista kuukausista. Siinä vaiheessa kun pallopartaleviä kaivaa yli puoli vuotta aiemmin istutetun jaavansammalistutuksen alta (josta tässä vaiheessa tulee vedestä nostettuna melkein jalkapallon kokoinen mätäs ylijäämäsammalta ja altaalla on kokoa 45-litraa) voi olla jokseenkin varma että joku leväpalloista hajoaa käsiin...
subavdi
Junior Member
Junior Member

(josta tässä vaiheessa tulee vedestä nostettuna melkein jalkapallon kokoinen mätäs ylijäämäsammalta ja altaalla on kokoa 45-litraa)
:mrgreen:

No, tiedänpä tulevaisuudessa toisinaan tökkiä palloani.
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mulla tuollaista hajoamista aiheuttavat piikkisilmät. Surviaisten kanssa saa olla tarkka mihin tiputtaa, sillä jos niitä menee sen pallon päälle niin piikkisilmillä on pakkomielle yrittää tunkeutua sinne pallon sisään! 8O
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Minullakin on kyllä piikkisilmiä joku 17 kpl altaassa, voisivatkohan he olla syynä pallopartalevän hajoamiseen, ehkä. Mutta toisaalta pallo on ollut useamman kk:n paikoillaan enkä ole sitä tiennyt liikutella. Ei minulla niin kovaa virtausta edes ole altaassa, että pallo liikkuisi (allas 500l ja 3x Eheimin 2226 ulkosuodatin). Auttaakohan tähän hajoamiseen enää mikään? Pallo on isohko, joten voisikohan hajonneen pään leikata pois tai jotain muuta? :(
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Täällä on Piikkikset olleet pallojen kanssa samassa altaassa ties kuinka kauan, enkä ole niiden ikinä nähnyt "pahoinpitelevän" karvapallukkaa.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

VesiEläin kirjoitti:Täällä on Piikkikset olleet pallojen kanssa samassa altaassa ties kuinka kauan, enkä ole niiden ikinä nähnyt "pahoinpitelevän" karvapallukkaa.
Minäkään en kyllä ole ikinä nähnyt minkään kalan tekevän mitään pahaa pallolle. Ja toisaalta miksei pallo pientä tonkimista kestäisi, kestäähän muutkin kasvit jonkinlaista "räpeltämistä".

Niin, luuletteko, että sitä voi enää auttaa? 8O
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Niin no, kai sitä kannattaisi aina välillä huljuttaa vedessä, kun eikö se kerää aika tehokkaasti kaikkea möhnää? Sittenhän kituminen vois johtua möhnääntymisestä. Vai?

Mutta mulla intoutuu piikkisilmät välillä todella rajuun leikkiin sen pallon kaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Itse olen puristellut varovaisesti palloa juoksevan veden alla, ehkäpä kerran pari kuukauteen.
Hyvin pallo voi ja kasvaa. Lämpötilaa altaassa 26 - 27.
Ostin muuten kaksi pallukkaa lisää kun niitä satuin jälleen löytämään, ihania karvapalloja. :mrgreen:
vierailija
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja vierailija »

Siitä hajoavan pallon pelastusyrityksestä:
Olen kuullut puhuttavan, että pallon voisi varovasti käsissä jopa jakaa osiin. Ehkei kannattaisi siis lähteä turhaan leikkelemään mitään osia pois, jos ei ole kellastunut tai muuten elottoman näköinen..
Misu
Advanced Member
Advanced Member

vierailija kirjoitti:Siitä hajoavan pallon pelastusyrityksestä:
Olen kuullut puhuttavan, että pallon voisi varovasti käsissä jopa jakaa osiin. Ehkei kannattaisi siis lähteä turhaan leikkelemään mitään osia pois, jos ei ole kellastunut tai muuten elottoman näköinen..
Pallo ei ole kellastunut eikä muutenkaan elottoman näköinen, olen myös varovasti huuhdellut palloa silloin tällöin. Yritän jakaa sitä niin, että ainakin hajoavan osan saisin pois ja myöskin jotenkin pitää sitä liikkeessä enemmän...Mitenköhän? Liikuttelemalla varmaankin vaan... :)
subavdi
Junior Member
Junior Member

Mitenköhän? Liikuttelemalla varmaankin vaan...
Taidan töniä sormin silloin, kun kädet menee muutekin altaaseen. :P
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Repimällä vaan paloiksi. Se on levä, ei mikään herkkä kasvi :)

Ja siitä hajoamisesta. Veikkaan sen johtuvan siitä, että jokin osa leväpallurasta ei saa valoa tarpeeksi kun se kyhjöttää paikoillaan. Minä laitan leväpalloni levyiksi eikä palloiksi, näyttää mielestäni paljon luonnollisemmalta niin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”