Tuholaisten torjuntaa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cW
Member
Member

Tuholaisten torjuntaa

Viesti Kirjoittaja cW »

Asunnossani oleva sokeritoukkapopulaatio alkaa muodostua erittäin hermoja riipiväksi ongelmaksi. Vaikka sokeritoukat ovatkin ns. harmittomia, en halua katsella niitä enää. Viimeinen tikki tuli puoli tuntia sitten kun heräsin yhden juoksennellessa kylkeäni pitkin.

Nyt kaipailenkin kokemuksia tehokkaista kotimyrkyttäjän kikoista millä noista pääsisi eroon lopullisesti. Kaupallisissa myrkyissä kun on järjestään kaikissa varoituksia akvaarion suhteen, aerosoleja en itsekään viitseisi hengitellä, ripoteltavat jauheet ovat hankalia siivota ja leviävät liiankin hyvin joka paikkaan. Mahtaisiko esimerkiksi etikasta olla mihinkään? Ja toisaalta sekoittuvatko etikat höyryt akvaarioveteen ja aiheuttavat siellä ongelmia?

Mutta nyt kahville, jos vaikka siten toipuisi hieman ilkeästä herätyksestä...
coeliac disease
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Terve Kiinasta!

Siinäpä oivallista, elävää ruokaa akvaariokaloille (olettaen tietysti, etteivät ole myrkytettyjä).
Ainakin minä olen pyydystellyt ja pudotellut niitä akvaariooni, aina tavatessani. Eivätkä ne siellä vedenpinnalla kauaa vanhene, sillä piinan alla vaanivat hirmuiset :twisted:, aina ahneat tetrani.
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

vristo kirjoitti:Siinäpä oivallista, elävää ruokaa akvaariokaloille (olettaen tietysti, etteivät ole myrkytettyjä).
Kyllähän minäkin olen noita kaloille syötellyt. Tosin lopetin sen jälkeen kun olin antanut yhden erittäin ison ja lihavan yksilön, jonka sitten eräs tiikeribarbeista ahmaisi kerralla ja kokonaan. Barbiressukka sairastui ja kuoli viikon kuluttua.

Jotakin populaation koosta kertoo se, että aina sokeritoukan löytäessäni lopetan se jokseenkin välittömästi. Päivässä kertyy "frageja" 10-20, ilman että sen kummemmiin tarvitsee edes yrittää. Kyllä nämä kosteat, saumoistaan harvat elementtirakennukset ovat kivoja...
coeliac disease
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Täällä Kiinassa on näiden sokeritoukkien lisäksi (isoja) myös torakoita (olen nähnyt pienempiä koiranpentuja, kuin isoimmat täällä näkemäni torakat :x ).
Aluksi ne iljettivät, mutta siihen oli totuttava ja akvaariokalani saavat nykyään elävää ruokaa harva se päivä :D . Lisäksi aina tervetulleet gekkoliskot, joita vilistelee myös seinillä, vähentävät niitä tehokaasti.
Terhikki
Starting Member
Starting Member

Luomua

Viesti Kirjoittaja Terhikki »

Luomuvaihtoehto sokeritoukkien karkotukseen on punaseetriöljy.

"Aromaattinen punaseetriöljy on luonnon oma suoja hyönteisiä vastaan. Se pitää poissa koit, sokeritoukat, turkiskuoriaiset, muurahaiset, kirput, ja torakat. Öljyä voi sivellä mm. lattialistojen alle tai lattianrajaan. Varottava aineen joutumista silmiin. Ei nautittavaksi. Tri-nor ky 03-513 5934"

Pullon koko 60 ml ja on pari vuotta sitten maksanut 75 markkaa. Helsingingistä Luontopuodista. Olen tuolla pullollisella käynyt kahteen kertaan noin 40 neliön kämpän jalkalistat alta ja päältä ja vähän muihinkin koloihin sitä on törkitty. Lisäksi myynnissä on punaseetripuusta tehtyjä henkareita ja palikoita mitä voi laittaa kaappeihin yms.

Aine toimi ainakin minulla ihan hyvin ja vaikutusaika on ollut noin vuosi. Alussa haju on melko pistävä ja jos mahdollista suosittelen herkimmille ensimmäisen yön viettämistä toisaalla. Hajun pistävyys häviää melko nopeasti ja itse hajukin muutamassa viiossa. Se on öljyä eli ei kannata roiskia tapeteille, ainakaan kovin näkyvälle paikalle.

Museovirastolla ainakin joskus myrkytettiin kerralla koko talon viemärit noin kerran vuodessa. Eli jos ongelma on suuri myös muissa asunnoissa voisi tätä vaihtoehtoa harkita.
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

Luulempa että gekon hankkiminen ja vapaana pitäminen ei saa kovinkaan paljoa kannatusta [;)] Näin ollen tuo punaseetri voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, vaikka kalliilta kuullostaakin. Nopealla kuukkelin kiusaamisella ei aiheesta löytynyt kovin montaa suomalaista saittia. Lähinnä kiinnostaisivat tutkimustulokset ja mahdolliset käyttöä rajoittavat tai estävät tekijät. Olen nimittäin antanut kertoa itselleni että tietyissä tapauksissa eteeriset öljyt voivat olla terveydelle haitallisiakin. Siksi olisi mukava lukea puolueetonta tekstiä aiheesta.
coeliac disease
Terhikki
Starting Member
Starting Member

Jos englanti taipuu

Viesti Kirjoittaja Terhikki »

Tässä pari sivua ameriikan maasta, tiedä sitten niiden tieteellisyydestä. Jenkeissä(kin) tuo punaseetri on kallista, mutta sitä käytetään esimerkiksi vaatekaappien sisäseininä pitämään koit yms. öttiäiset pois.

http://www.aromaticcedar.com/

http://www2.fpl.fs.fed.us/Techsheets/So ... useng.html

Itse kuulin tästä jossain radiojutussa ja päätin testata. Jauheet on ihan hyviä ne kyllä tappaa ötökät, mutta kun ei niistä pääse tappamalla eroon. Mitkään myrkyt eivät niitä hävitä, jos koko rakennusta ei myrkytetä samalla ja silloinkin vaikutus on vain väliaikainen.

Minä mieluummin en edes näkisi niitä ja siihen tarkoitukseen tämä öljy tehosi. Itse en halunnut mitään ruiskutettavia myrkkyjä juuri akvaarioiden takia. Eipä kai ne muutkaan myrkyt sen terveellisempiä ole kuin aromaattiset "myrkyt"?
Kreivi nolla
Starting Member
Starting Member

webistä löytynyt keino

Viesti Kirjoittaja Kreivi nolla »

Hollantilainen kansanperinne kertoo, että sokeritoukkia voi pyydystää perunanpuolikkaan avulla. Yön yli sokeritoukkia houkutellut peruna heitetään vikkelästi toukkineen päivineen ulos talosta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”