Kaloja 60 litraiseen akvaarioon

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ZV
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:42, 09.03.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kaloja 60 litraiseen akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ZV »

Mitä kaloja voisi laittaa 60 litraiseen akvaarioon? Siellä on tällä hetkellä vain partamonneja. Ei enempää pohjakaloja. :?
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Partamonnitkin pois, allas on yhdellekin partikselle liian pieni.

Millaiset on vesiarvot, pohjamateriaali, altaan lämpötila? Ilman näitä tietoja ei voi kalastoa suositella.

Ja mistä itse tykkäät?
ZV
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:42, 09.03.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZV »

Kirjan tietojen mukaan 60 litraa riittää partamonneille. Ja ainakin tähän asti ovat hyvin tulleet siinä toimeen. :mrgreen:
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

ZV kirjoitti:Kirjan tietojen mukaan 60 litraa riittää partamonneille. Ja ainakin tähän asti ovat hyvin tulleet siinä toimeen. :mrgreen:
Kirjatieto on vanhaa, netistä löytyy tietoa mikä on uusinta ja tutkituinta.

Kyllähän ne toimeen tulee, kaverillanikin tuli toimeen pienessä lasikipossa 4 vuotta ennen kun minä otin kalan meille.
Mut ne vesiarvot?

Esimerkiksi oheisessa linkissä lukee että 80-litrainen akvaario riittää _yhdelle pienehkölle_ partamonnille. Itse en kuitenkaan alle 100-litraiseen laittaisi tätä kalaa joka viihtyessään vihtoo menemään ympräri allasta.

http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=167
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Vastasin tuola monnipuolellakin kysymykseen tästä aiheesta, mutta jatkan vielä täällä... Eli minä myös ehdottomasti sitä mieltä että ei alle 100-litraiseen ja monni/ 100l. Itselläni oli 100-litraisessa kaksi naarasta ja tappelivat jatkuvasti. Jouduin toisen sitten eristämään 40-litraiseen yksiöön ja kyllähän se sielläkin eli, mutta tuskin ihan lajityypillistä elämää. Nyt molemmat polskivat onnellisena 240-litraisessa, eikä toistaiseksi sotaa. :)
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Tiuku_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 15:25, 12.05.2005

Viesti Kirjoittaja Tiuku_ »

Partikset pois heti, olen samaa mieltä kuin ninniw81.
Akvaarioon voisi ottaa vaikka taistelukalan ja pienen parven kuparimonnisia. :)
Elämä on.
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Kuparimonnisia vain siinä tapauksessa, että pohja on hiekkaa. Jos pohjalla on soraa, niin monniset voi suosiolla jättää pois laskuista. Itse ehdottaisin kaloiksi pientä parvea intiaaninsulkia ja kirsikkabarbiparia. Levänsyöjäksi omenakotilo.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

ninniw81 kirjoitti:Kuparimonnisia vain siinä tapauksessa, että pohja on hiekkaa. Jos pohjalla on soraa, niin monniset voi suosiolla jättää pois laskuista. Itse ehdottaisin kaloiksi pientä parvea intiaaninsulkia ja kirsikkabarbiparia. Levänsyöjäksi omenakotilo.
Itse en laittaisi aibnakaan suht kookkaiksi kasvavia intiaaninsulkia näin pieneen altaaseen. Myös vilkkaan kirsikkabarbin laittaisin isompaan altaaseen, samoin kuparimonnisenkin, nekin kasvatat melkoisen kokoisiksi [;)]
misbelief
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 21:31, 19.01.2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja misbelief »

itse ihastuin sinineontetroihin. Pieniä, kauniita, eläväisiä eivätkä ainakaan meillä ollenkaan säikkyjä (vaikka niitä on vain 6 kpl) :)
-sanna-
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 11:06, 29.07.2004

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

käykö sinitetrat 60 litran tankkii? 8O JOtenkin oon saanut semmosen kuvan että niitä suositellaan päälle 100 litraseen akvaarioon... :roll:
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

-sanna-: sinitetra ja sinineontetra on eri lajeja. Näistä tuo sinineontetra jää ymmärtääkseni aika pieneksi ja käy hyvin 60 litraiseen.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

60 litraiseen altaaseen voisi pulauttaa parven värikkäitä neontetroja sekä muutaman veikeän leväkatkan. Vesi saisi olla pehmeähköä, neutraalia/hiukan hapanta ja n. 23-24 asteista.

Mites niiden nykyisten vesiarvojen kanssa? Entä kuinka usein vaihdat vettä, kuinka paljon kerralla? Millainen suodatus? Miten kasvit voivat? Millaista pytyn pohjamateriaali on?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Nuuskapoju
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 15:23, 30.05.2005
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Nuuskapoju »

Minä suosittelisin parvea kardinaalitetroja ne on ehkä vähän vaikea hoitosia mutta kun hoidat niitä hyvin ne ovat komean värisiä ja mukavia katella [;)]
Kodama
Member
Member
Viestit: 376
Liittynyt: 21:27, 14.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Lisa kirjoitti:60 litraiseen altaaseen voisi pulauttaa parven värikkäitä neontetroja sekä muutaman veikeän leväkatkan.
Minun lyhtytetrani söivät leväkatkat, tosin neontetrat ovat hieman pienempiä kuin ne ja tämä tapaus tapahtui ruokinta-aikaan. Leväkatkat ovat kuitenkin aika kalliita kokeiltaviksi :mrgreen: Kyllä se varmaakin toimisi.
Elämä on rankkaa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kodama kirjoitti:Minun lyhtytetrani söivät leväkatkat, tosin neontetrat ovat hieman pienempiä kuin ne ja tämä tapaus tapahtui ruokinta-aikaan. Leväkatkat ovat kuitenkin aika kalliita kokeiltaviksi :mrgreen: Kyllä se varmaakin toimisi.
Mistäköhän äyriäisestä on kysymys? Minulla eivät edes purppurasateenkaarikalaurokset (yli 10cm) ole koskeneetkaan "leväkatkaksi" vakiintuneisiin Caridina Japonicoihin eli amanorapuihin. Amanot ovatkin jo 5cm jötiköitä. Neocaridina sp:t (red cherryt ja bumblebeet) taasen pistivät poskeensa minuuteissa. Japonicat olisivat kiva lisä 60l altaaseen ja syövät tehokkaasti levää [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Zirona
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 18:53, 03.06.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Zirona »

Voisit lattaa sinne vaikka n. 4millistä tai jotain tetroja. Monnin pitäisi olla n.5cm eikä 15 :D
Aina ei voi onnistua, mutta aina voi yrittää.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

ninniw81 kirjoitti:Eli minä myös ehdottomasti sitä mieltä että ei alle 100-litraiseen ja monni/ 100l. Itselläni oli 100-litraisessa kaksi naarasta ja tappelivat jatkuvasti. Jouduin toisen sitten eristämään 40-litraiseen yksiöön ja kyllähän se sielläkin eli, mutta tuskin ihan lajityypillistä elämää. Nyt molemmat polskivat onnellisena 240-litraisessa, eikä toistaiseksi sotaa. :)
Samaa mieltä minäkin! Minulla oli 2 partista 180 litraisessa, ja jatkuva nahina päällä. Hyökkäilivät toistenkin kalojen kimppuun. [}:)] Kun toinen poistettiin, palasi rauha akvaarioon. Ja se jäljelle jäänyt alkoi kasvaa ihan silmissä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”