Kolumbiantetra?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

kaki8
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:01, 01.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä-Jas

Kolumbiantetra?

Viesti Kirjoittaja kaki8 »

Onko jossain päin Suomea myynnissä kolumbiantetroja ja mitä ne maksaa? Jyväskylän liikkeissä ei ole näkynyt.
They say if you play a Microsoft CD backwards you hear satanic messages. That's nothing, because if you play it forwards it installs Windows.
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Riosta ostin alkuvuodesta ko. kaloja. Sittemmin tuplanneet omatoimisesti määränsä akvaariossani.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Jostain päin Helsinkiä löytyy. :) Tässä yksi keskustelu mikä lopuksi painottuu kolumbiantetran hintaan ja ostopaikkoihin Heltsingissä.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... mbiantetra
kaki8
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:01, 01.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä-Jas

Viesti Kirjoittaja kaki8 »

Sittemmin tuplanneet omatoimisesti määränsä akvaariossani
Kun seuraavan kerran kutevat ja poikasia tulee ehkä jopa ylimääräisiä, niin minulle voit tarjota. [;)]
They say if you play a Microsoft CD backwards you hear satanic messages. That's nothing, because if you play it forwards it installs Windows.
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cW »

Tänään käydessäni Uudessa Akvaariossa (Turussa) näytti olevan kolumbiantetroja. En tosin älynnyt katsoa hintaa :roll:

Uusi Akvaario
Yliopistonkatu 38
02 250 3681
coeliac disease
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

proto kirjoitti:Riosta ostin alkuvuodesta ko. kaloja. Sittemmin tuplanneet omatoimisesti määränsä akvaariossani.
Mitä sinulla on näiden tetrojen seurana, kun ovat päässeet lisääntymään?
Millaisissa oloissa kalat elelevät (altaan koko, vesi yms.)?

Itse olen harkinnut parven ostamista ja olisi kyllä kiva, jos ne saisi lisääntymään.

-Kingfisher-
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Kingfisher kirjoitti:
proto kirjoitti:Riosta ostin alkuvuodesta ko. kaloja. Sittemmin tuplanneet omatoimisesti määränsä akvaariossani.
Mitä sinulla on näiden tetrojen seurana, kun ovat päässeet lisääntymään?
Millaisissa oloissa kalat elelevät (altaan koko, vesi yms.)?
Mulla ne lisääntyivät kahden vannekirjoahvenen seurassa 440-litraisessa altaassa. :D Muita kavereita olivat vajaa kymmenen monnista, kolme sampimonnia, yksi partis ja neljä banjomonnia. Allas mitoiltaan 165*60*45 (k), muistaakseni.

Siellä ne vaavit uiskentelivat vanteiden edessä eivätkä tulleet syödyiksi. En muista montako ostin kolumbiantetroja alun pitäen. Arvelen parven tuplaantuneen. Nykyisin se on 16-päinen.

Lisääntymiseen kiihottivat pakastesurviaiset. Runsaat kasvit antoivat suojaa poikasille. Näkymä oli hieman umpeenkasvanut. Altaassa oli suuren suuri mäntytukki.

Vesi on joensuulaista hyvin pehmeää. pH oli silloinkin jossain 6,5-6,8 kieppeillä. Kasveja, kuten jo sanoin, vähän liikaakin :arrow: nitraattitaso? Vedenvaihdot viikoittain n. kolmannes.

Ostin emokalat Joensuun lemmikkikeskuksesta. Sittemmin kolumbiantetroja on tullut myös joensuulaisen Paras kaveriin.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Tiinanen kirjoitti:Mulla ne lisääntyivät kahden vannekirjoahvenen seurassa 440-litraisessa altaassa. :D Muita kavereita olivat vajaa kymmenen monnista, kolme sampimonnia, yksi partis ja neljä banjomonnia. Allas mitoiltaan 165*60*45 (k), muistaakseni.

Siellä ne vaavit uiskentelivat vanteiden edessä eivätkä tulleet syödyiksi. En muista montako ostin kolumbiantetroja alun pitäen. Arvelen parven tuplaantuneen. Nykyisin se on 16-päinen.
Tosi hauska kuulla, että tuommoisessakin seurassa on poikasia syntynyt ja selvinnyt. En vanteita sen paremmin tunne, mutta olen kyllä nähnyt ja luulisi niiden tekevän selvää tetran poikasista, kun niillä on kokoa sen verran. Ehkä kasvillisuus on sitten ollut suojana.

Jahtasivatko tetrat itse omia jälkeläisiään?

-Kingfisher-
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Allas oli 320 litrainen ja muusta kalastosta mainittakoon mm. tulisuu pariskunta. Eli suurin osa poikasista varmaan oli syöty ennen kuin huomasin ne. En siis yrittänyt kudettaa.

Muuten allas on hämmästyttävän samankaltainen edelliseen verrattuna - mäntytukkia myöden. Altaan toinen pää on yhtä pöheikköä ja uskon sen edesauttaneen aivan pienten poikasten selviytymistä.
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Kingfisher kirjoitti: Jahtasivatko tetrat itse omia jälkeläisiään?
Kyllähän niitä joku söi kun ei tuon enempää henkiin ole jäänyt. Veikkaisin, että 1 ½ sentin mittaisesta poikasesta kukaan ei enää välittänyt.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Missä vaiheessa poikaset alkoivat kasvaa korkeutta? Joko 1,5 cm mittaisesta kalasta näki tulevaa korkeampaa muotoa vai vieläkö sen mittainen poikanen oli semmoinen matala luikku?

-Kingfisher-
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Kyllä minusta jo 1.5 cm kala alkoi kasvaa myös korkeutta.
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

BTW onko kellään tietoa että mistä näitä kaloja saisi tällä hetkellä, Porin akvaariokeskuksen porukkaa on koittanu niitä mulle metsästää, toistaiseksi ilman mainittavaa menestystä...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Helsingissä tietäisin parikin kauppaa ihan suoralta kädeltä, mutta tarkoitatko nyt Porin kauppoja ainoastaan?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Lisa kirjoitti:Helsingissä tietäisin parikin kauppaa ihan suoralta kädeltä, mutta tarkoitatko nyt Porin kauppoja ainoastaan?
No Porissa niitä tuskin lienee... helsinkiin on turhan pitkä matka lähteä kalan hakuun... jos niitä on helsingin akvaariokeskusksessa niin sieltä niitä voisi saada tilattua tänne Poriin...
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

KingLittle kirjoitti:BTW onko kellään tietoa että mistä näitä kaloja saisi tällä hetkellä, Porin akvaariokeskuksen porukkaa on koittanu niitä mulle metsästää, toistaiseksi ilman mainittavaa menestystä...
Helsingin seudulla on näitä ollut melkein jokaisessa liikkeessä. Ainakin Helsingin akvaariokeskuksessa oli eilenkin, Vantaalla Akvaarioliike Kurjessa jne. Kaikkien liikkeiden nimiä en muista ulkoa, mutta ainakin viidestä liikkeestä olen näitä bongannut kahden kuukauden sisällä.

Turun akvaariossa niitä oli myös ollut ainakin jonkin listan mukaan tämän vuoden puolella. Luulisi olevan nyttenkin.

Aika vaikea uskoa niiden hankkimisen olevan kovin hankalaa, kun täällä tarjontaa on varsin paljon.

-Kingfisher-
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Joo mutta kun tää Pori on sellanen käpykylä että kaikki platya ja neontetraa erikoisemmat kalat on melkein erikseen tilattava :(
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

KingLittle kirjoitti:Joo mutta kun tää Pori on sellanen käpykylä että kaikki platya ja neontetraa erikoisemmat kalat on melkein erikseen tilattava :(
Tuo on harmillista. Tietty sen ymmärtää, että jos ei ole menekkiä kaloille, niin ei kauppiaan kannata niitä pitää. Toisaalta on se niinkin, että jos ei ole mitä myydä, niin ei tule kauppoja. Kumpiko sitten on parempi kauppiaalle? Minun mielestä kauppojen tekeminen ja asiakkaan palveleminen. Sillähän ne firmat elävät. Ehkä kauppiaiden pitäisi sielläkin päin ajatella valikoimiaan hieman uudelleen. Yrittäisi edes yksi liike erottua joukosta paremmalla tarjonnalla. Asiakkaat varmasti palkitsisivat sen käymällä samassa liikkeessä toistuvasti.

-Kingfisher-
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

No joo, tosin sikäli pitää hattua nostaa että kalojen tilaaminen käy suhteellisen tehokkaasti, eiköhän ne noi kolumbiantetrat mulle enemmin tai myöhemmin jostain löydä.
Ulpukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 00:18, 18.11.2002
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ulpukka »

Osaisiko joku kertoa näistä kolumbiantetroista hieman tarkemmin, millaisia ovat? Montako näitä pitäisi laittaa? Pysyvätkö parvessa? Onko parempi hankkia 15 vai 5 kpl, vai mikä olisi sopiva parvikoko?

Löysin netistä kuvia, ovat siis tämmöisiä harmahtavia joilla punaiset evät? Nimittäin jonkin lemmikkiliikkeen sivuilta löytyi myös "kolumbiantetran" kuva ja kuvassa oli kellertävä hieman läpinäkyvä kala, täysin erinäköinen kuin aiemmat löytämäni kuvat.

Sopivatkohan nämä tiikerinuoliaisten kanssa samaan, olen tuumannut etten ottaisi kuin kahta pääasiallista kalalajia (jotain pienehköä parvikalaa monta yksilöä + väh. 3 tiikerinuoliaista) plus muutaman pohjakalan, vaikka piikkisilmiä tmv.

Altaan kooksi tulee vähintään 317 litraa, suurempaakin kaavaillaan. Emme ole siis vielä allasta hankkineet vaan vasta sitten kun sopiva osuu kohdalle.
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Mulla on itselläni just kaupassa varauksessa 15kpl noita kolumbialaisia. Eli se tosiaan lienee parvikala. Ja vaikka vielä mulla ei noista sen enempää kokemusta ole mutta en mä ainakaan näe mitään syytä miksei ne sopisi tiikerinuoliaisten seuraan siinä kuin muutkin tetrat...
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Minulla olisi parvi ko. tetroja myynnissä myyntiosastolla. Kun saan altaan kaupaksi niin parvi jonka yksilöt ovat kuteneet tulee myyntiin. Sitten voi hakea Jyväskylästä. Löytyy täältä käpykylästä eivätkä ole edes kalliita. :mrgreen:
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Ulpukka kirjoitti:Osaisiko joku kertoa näistä kolumbiantetroista hieman tarkemmin, millaisia ovat? Montako näitä pitäisi laittaa? Pysyvätkö parvessa? Onko parempi hankkia 15 vai 5 kpl, vai mikä olisi sopiva parvikoko?
Jos tilaa riittää niin osta ihmeessä mieluummin 15 kpl:tta kuin 5. Minulla on nyt ollut noin 2 viikkoa 17 kpl:tta kyseisiä kaloja. Ovat vilkkaita syömään, vaikea kuvitella kalaa, jonka seurassa nämä jäisivät ilman ruokaa, ellei sitten kala olisi todella pelottavan suuri ja agressiivinen. Minulla nämä ovat raitakirjoahventen seurana ja hyvin tulevat toimeen. Pääosin kalat pysyvät parvessa, mutta yksittäiset kalat harhailevat välillä ympäri allastakin. Välillä kalat ovat hyvin yksimielisesti nokka samaan suuntaan tiiviissä parvessa. Omat kalani ovat 180 litraisessa altaassa. Kun on kyseessä näinkin pieni allas, niin ei parvikäyttäytymisestä saa niin hyvin kuvaa kuin isommassa altaassa. Allas tietty saisi olla isompikin, mutta toisaalta nämä kaverit tulevat tosi hyvin toimeen nykyisessä kodissaan. Nähtäväksi jää mitä sitten tapahtuu, kun raitakirjoahvenet alkavat kutemaan. Tuleekohan tetroille evakkoon lähtö?
Ulpukka kirjoitti: Löysin netistä kuvia, ovat siis tämmöisiä harmahtavia joilla punaiset evät? Nimittäin jonkin lemmikkiliikkeen sivuilta löytyi myös "kolumbiantetran" kuva ja kuvassa oli kellertävä hieman läpinäkyvä kala, täysin erinäköinen kuin aiemmat löytämäni kuvat. ?
Valot vaikuttavat myös tämän kalan väreihin. Sydämmenvaltaajien nettisivuilla olevat sinertävän harmaakylkiset ja huomattavan punaeväiset kalat ovat värikkäimmästä päästä kolumbiantetroja, mitä minä olen nähnyt. Kalojen tulee viihtyä hyvin ja oikea valaistus on myös tärkeä, että kalat näyttäisivät yhtä upealta kuin kyseisessä kuvassa. Omat tetranikaan eivät ole ainakaan vielä yhtä näyttäviä kuin siinä kuvassa. Ehkä ne ajanmittaan muuttuvat, kun kokoa ja ikää tulee lisää.

-Kingfisher-
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 12:28, 18.01.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Olen haeskellut isohkoa tetralajia 540-litraiseen altaaseeni kirjoahventen seuraksi (lehtikaloja,avainkirjoahvenia,sateenkaarikirjoahvenia..) ja kun keisaritetra osoittautui reviirikalaksi niin olen päätynyt kolumbiantetraan!
Pelkäsin jo,ettei lähialueilta ko.kalaa löydy,mutta ilokseni huomasin,että niitä löytyy 2 eläinkaupasta Kuopiosta :D
Ovatko kolumbiantetrat nirsoja ruuansuhteen vai kelpaako perusruokana ihan tavallinen hiutaleruoka?Tietysti ruokin kalojani myös elävällä ruualla,kuivatuilla verimadoilla,tubifexilla,herneillä yms.,mutta perusruokana annan Tetran hiutaleruokaa.Altaan pH on 7..
Miten iso parvi kannattaisi hankkia?
Kasveja ei altaassa ole hirveästi,sillä haluan,että lehtikaloilla olisi PALJON tilaa uida :mrgreen:..Viihtyvätkö ne vähän karummassakin altaassa?
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Lehdykkä kirjoitti:Olen haeskellut isohkoa tetralajia 540-litraiseen altaaseeni kirjoahventen seuraksi (lehtikaloja,avainkirjoahvenia,sateenkaarikirjoahvenia..) ja kun keisaritetra osoittautui reviirikalaksi niin olen päätynyt kolumbiantetraan!
Pelkäsin jo,ettei lähialueilta ko.kalaa löydy,mutta ilokseni huomasin,että niitä löytyy 2 eläinkaupasta Kuopiosta :D
Ovatko kolumbiantetrat nirsoja ruuansuhteen vai kelpaako perusruokana ihan tavallinen hiutaleruoka?Tietysti ruokin kalojani myös elävällä ruualla,kuivatuilla verimadoilla,tubifexilla,herneillä yms.,mutta perusruokana annan Tetran hiutaleruokaa.Altaan pH on 7..
Miten iso parvi kannattaisi hankkia?
Kasveja ei altaassa ole hirveästi,sillä haluan,että lehtikaloilla olisi PALJON tilaa uida :mrgreen:..Viihtyvätkö ne vähän karummassakin altaassa?
Kolumbiantetrat varmasti tulevat toimeen ahventesi kanssa, mutta todellakin kyseessä on aika vauhdikas kala ruoka-aikaan, joten siinä mielessä se ei välttämättä ole paras vaihtoehto rauhallisemmista oloista pitävälle lehtikalalle. Ei huono vaihtoehto, mutta ei varmaankaan se paras.

Ruuaksi kelpaa kaikki kanasta tikapuihin ja vanhoihin saappaisiin - no ei nyt sentään. Kolumbiantetrat eivät ole nirsoja ruuan suhteen, mutta osaavat silti kyllä valikoida ja arvottaa eri ruokia mieltymyksiensä mukaan. Tulin itse ostaneeksi kuopiolaisia Kero-hiutaleita paikallisesta S-marketista ja voin kertoa, että ei ole sitten mikään hittituote kolumbiantetrojen (ei muidenkaan kalojeni) mielestä. Sitten minulla on Seran hiutaleita ja Tetra Min hiutaleita, ja kyllä Tetra maistuu parhaiten. Kolumbiantetrat eivät kovin innokkaasti syö mitään pohjalle vajonnutta ruokaa, joten pinnalla kelluvat ja hitaastivajoavat ruuat ovat niille parhaita. Elävät öttiäiset ovat niiden mieleen, mutta ensin kyllä kannattaa syöttää jotain muuta ruokaa ja vasta herkkupaloina eläviä otuksia, että muillekin seuralaisille jää jotain suuhun pantavaa. Yksi kolumbiantetra ehtii vetää 3-5 hiutaletta suuhunsa siinä, kun raitakirjoahveneni 1-2 hiutaletta, ja tetra kerää hiutaleet sieltä täältä. Ahven lähinnä möllimällä samalla altaan kulmalla.

Itselläni on myös lehtikaloja ja avainkirjoahvenia toisessa altaassa. Jos vertaa raitakirjoahventa, avainkirjoahventa ja lehtikalaa ruokailunopeuden ja tehokkuuden suhteen, niin ylivoimaisesti näistä ahmatti on raitakirjoahven. Siis, tästä voisi päätellä, että sinun altaassasi tulee olemaan vielä suurempi ero ruokailunopeudessa ja tehokkuudessa ahventesi ja kolumbiantetrojen välillä. Saat siis vähän vahtia, että kaikki saavat ruokaa.

-Kingfisher-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”