Hei, olen uusi käyttäjä tällä foorumilla. Olen hankkimassa kerrostaloasuntoon, jossa on parkettilattia, 240l akvaarion. Akvaario painaa varmasti reilut 300 kg ja siinä olisi vielä jalustakehikko. Pelkään, että kävelyn tärähtely voi rasittaa akvaarion liimaussaumoja. Lisäksi olen huolissani parketista, koska jalustakehikon jalat voivat tehdä jäljet parkettiin. Miten estäisin nämä ongelmat? Olen kuullut jostakin levystä, joka asennetaan akvaarion alle. Mistä näitä levyjä saa? Entä kuinka paljon se levy maksaa?
Toinen levy kysymykseni koskee altaan ja jalustan välissä olevaa vaahtomuovilevyä. Akvaariokirjallisuudessa sanotaan, että akvaarion ja jalustan väliin olisi hyvä asentaa jokin levy lämmönkarkaamisen estämiseksi ja tärähtelyn lievennyttämiseksi. Olisiko vaahtomuovi hyvä materiaali tähän? Entä styrox-levy? Kuinka paksu levyn tulisi olla? Auttakaa!
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Siis levyä tarvitsee nimenomaan siihen akvaarion ja jalustan väliin. Eli eka laitetaan lattiale jalusta, jalustan päälle levy, levyn päälle styroxi tai solumuovi ja siihen päälle allas. Itse en ikinä uskaltaisi laittaa allasta pelkän sopumuovin tai styroxin päälle, tuleehan pohjalle melkoinen paino ja kuormitus eikä sitä tue mikään. Voi olla että joku kaunis päivä pohja napsahtaisi halki tms.
Meilläkin myös parketti Jalusta on kuusi jalkainen ja jokaisen jalkaparin alle on laitettu vanerista leikattu 'lauta'. Siinä uskossa olen, et jakaa painoa isommalle alalle, joten jalat ei uppois parkettiin yhtä helposti
Nii ja tietysti akvaarion välissä on levy ja styroksia.
Eli nimenomaan siis akvaarion ja jalustan väliin on tärkeää laittaa levy. Itselläni ja monella muulla on jalustan päällä koivuvanerista sahattu levy ja levyn päällä solumuovimatto tai styroksilevy. Kaikki kolme on puukeskuksesta tai vastaavasta liikkeestä saatavaa tavaraa.
Itse ostin 160x55 cm 16 mm koivuvanerin palan paikallisesta puukeskuksesta ja se maksoi muistaakseni noin 13 euroa. Solumuovin hinnasta en osaa sanoa. Tuon paksuinen levy on varmasti riittävä tuon kokoiseen altaaseen kuin sinulla.
Itse osun vuokra-asunnossa ja minua kiinnostaa aivan yhtä paljon parkettiin jäävät jäljet kuin vuokranantajaa palasina olevat ja tippuilevat keraamiset pistorasiat sekä käteenjäävät vesihanat ja vessanpöntön nupit.
Toki parkettiin saattaa painaumat jäädä ja jos ne tahtoo ehkäistä niin jalustan alle voi esim laittaa juuri jonkunlaiset keskenään samanpaksuiset levynpalat, jolloin paino tosiaan jakautuu per tolppa isommalle alueelle.
Minulla on laudat kaikkien jalkaparien välissä (10 jalkaa eli 5 jalkaparia).
Altaan ja jalustan välissä ei ole kuin telttapatja, koska altaassa on tuplapohja eli noin 4cm paksu.
Allas 725 litraa
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
AINA kannatta laittaa altaan ja jalustan/jalkojen väliin paksu vaneri(ei lastulevyä) ja solumuovi mattoa saa mm. etola strarkki. styroksia en suosittele koska se ei kuivu niin nopeasti ja siitä lohkeilee paloja.
samara kirjoitti:styroksia en suosittele koska se ei kuivu niin nopeasti ja siitä lohkeilee paloja.
Itselläni on useammassa altaassa styroksia alla eikä ongelmia ole ollut. Lohkeilemisen voi estää laittamalla sivuihin ilmastointiteippiä. Myöskään tuosta kuivumisesta ei ole ollut ongelmia. Retkipatja tuntuu ainakin säilyttävän kosteutta jos materiaaliin on tullut murtumia.
Altaan ja jalustan välissä ei ole kuin telttapatja, koska altaassa on tuplapohja eli noin 4cm paksu.
Allas 725 litraa
Ihanko todella sinulla on siis jonkinlainen normaali alumiinikehikko ja siinä suoraan telttapatja päällä 725 litrainen allas. Siis sillä tavalla, että akvaarion pohjalasin alla ei ole periaattessa mitään? Melko hurjalta kuulostaa? Onko akvaario kehysakvaario vai kokolasi? Oletko ostanut uutena vai käytettynä? Onko kyseessä, jokin erikoismalli joka käskettiin esim. ostettaessa pitää noin? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Allas 725 litraa
Ihanko todella sinulla on siis jonkinlainen normaali alumiinikehikko ja siinä suoraan telttapatja päällä 725 litrainen allas. Siis sillä tavalla, että akvaarion pohjalasin alla ei ole periaattessa mitään? Melko hurjalta kuulostaa? Onko akvaario kehysakvaario vai kokolasi? Oletko ostanut uutena vai käytettynä? Onko kyseessä, jokin erikoismalli joka käskettiin esim. ostettaessa pitää noin? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Mikä on "jonkinlainen alumiinikehikko"? Jalusta ja akvaario ovat tehdasvalmisteisia. En tiedä mikä siinä on niin hurjaa kun tuota pohjaa ei kyllä saa rikki tuon akvaarion painosta. Siis pohja ei ole normaalia 22millistä lasia vaan niitä on kaksi eli tuplapohja joten ei ole tarvetta laittaa levyä altaan ja jalustan väliin. Altaassa on tukevat alumiinikehykset.
Eli akvaariosi siis killuu laitojensa varassa tuossa kehikon päällä? Mitä virkaa tuolla retkipatjalla sitten on?
Ilmeisesti tuossa tapauksessa tuplalasi tavallaan vastaa lasia ja jotain levyä. Varsinkin jos olet saanut valmistajalta/myyjältä ohjeet, että tuo on hyvä noin niin sitten siinä ei ole mitään hurjaa. Muuten kyllä.
Niille jotka ostavat akvaarion niin tottakai pitää laittaa joku levy tuohon alumiinikehikon päälle ja siihen päälle solumuovi tai vastaava. Esimerkiksi akvaariokeskuksesta ostettuna ei altaan takuu ole voimassa, jos akvaario killuu ilmassa (laitojensa varassa tuollaisen kehikon päällä).
samara kirjoitti:hurja on kyllä tuo viritys...en kyllä itse laittais tota mun allasta noin,eihän pohjalla ole tukea kun laidoilta vaikka on kuinka tuplapohja!!
Jos puhut minun altaasta se ei ole pelkästään reunojen varassa. Älä puhu hurjasta virityksestä ennen kuin sinä itse olet nähnyt altaan.
paul, siis onko pohjan alla levy vai poikkitukia vai mitä? Jos siellä on telttapatjaa, niin minkä päällä se telttapatja on? Poikkitukia?
Kuulostaa hämmentävältä, ettei pohjan alla olisi muuta kuin telttapatja ja alumiinijalusta.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
iiputti kirjoitti:paul, siis onko pohjan alla levy vai poikkitukia vai mitä? Jos siellä on telttapatjaa, niin minkä päällä se telttapatja on? Poikkitukia?
Kuulostaa hämmentävältä, ettei pohjan alla olisi muuta kuin telttapatja ja alumiinijalusta.
Siellä on poikkitukia.
Lasi on 4,4cm paksu. Se on kestävämpi kuin jokin levy.
Turha ruveta taivastelemaan kun ei tiedä mistä on tarkalleen kyse.
Enempää en jaksa ruveta selittelemään kun jos joku sanoo, että pitää olla niin mikään muu ei ole mahdollista.
Ei ole sinua tarkoitus mitenkään hermostuttaa, mutta sen verran vielä edelleen ihan mielenkiinnosta kysyn, että annettiinko ohjeet kaupasta ostaessasi, että mitään levyä ei tarvitse? Tuolla aiemmin kerroit, että allas ja jalusta ovat tehdastekoisia. Ostitko altaan siis uutena kaupasta vai käytettynä.
Nuo takuuasiat tässä kiinnostavat eniten, kun on ollut tilanteita, joissa takuu ei ole korvannut hajonnutta allasta, mikäli sitä ei ole tehtaan ohjeiden mukaan asennettu. Esim noissa JUTA:n akvaarioissa ja akvaariokeskuksen petrin tekemissä jalustoissa on takuun ehtona käsittääkseni ollut se, että jalustan päällä on levy sekä solumuovi, joiden päällä allas on.
Itse ostin 440 litraisen altaan uutena jalustan kera ja otin sitten samalla kertaa sen levyn ja solumuovin kaupan päällisinä mukaan, eli en itse sitä levyä siihen ostanut. Tuossakaan altaassa levy ei ole kuin 12 mm koivuvaneria, mutta kun koko homma on kerralla sieltä ostettu takuuasiat ovat kunnossa.
Alatasona minulla on itselläni 16 mm koivuvaneria, joka on jo taas aika paljon 12 mm tukevamman oloista.
Tokihan tuo noin paksu altaan pohja paljon kestää ja eihän noiden poikkitukien väli jalustassa kovin suuri ole, joten helppo on kuvitella, että pohja sinulla kestää. Ei siinä mitään.
Ylipäätään mielestäni allasta ostaessa kannattaa selvittää nuo takuun ehdot jo ostovaiheessa, ennenkuin mitään ehtii tapahtua. Sama koskee myös vaikkapa uusien kalojen ostoa. Kannattaa jo ostovaiheessa kysyä kauppiaalta, että miten tilanne hoidetaan mikäli uusien kalojen mukana tulee esim pilkkutauti tai kalat heti oston jälkeen kuolevat. Kaikkia näitä asioita on huomattavasti helpompi selvittää ostohetkellä, ennenkuin mitään vahinkoa on tapahtunut.
Meillä Giantin 317l ja siinä sen oma putkijalusta.Hyvin on parketti kestänyt,mitä nyt vähä on seinän viereiset jalat painaneet lattiaa notkolle.Tämä on selvästi nähtävissä,koska jalkalistan alla oleva parketti on jalkojen kohdalta taipunut.Kuinkahan mahtaisi lattia & koko kerros kestää 840 litrasen painoa
Ystävyys on kuin housuun kuseminen: kaikki näkevät, mitä on tapahtunut,
mutta vain sinä tunnet lämmön.
paul kirjoitti:Turha ruveta taivastelemaan kun ei tiedä mistä on tarkalleen kyse.
Siksihän juuri kysyin mitä sen pohjan alla on...jotta selviäisi se rakenne. Poikkitukia kun on tarpeeksi noinkin paksun pohjan alla niin kestää varmasti. Ihan eri juttu olisi, jos niitä ei siellä olisi
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
jari75 kirjoitti:Meillä Giantin 317l ja siinä sen oma putkijalusta.Hyvin on parketti kestänyt,mitä nyt vähä on seinän viereiset jalat painaneet lattiaa notkolle.Tämä on selvästi nähtävissä,koska jalkalistan alla oleva parketti on jalkojen kohdalta taipunut.Kuinkahan mahtaisi lattia & koko kerros kestää 840 litrasen painoa
Onko parkettilattia kohtalaisen uusi? Parketin allehan asennetaan jonkinlainen solumuovi joka ajan kanssa painuu. Hyvin pienessä mittakaavassa tuo painuminen tapahtuu ensin tavallistenkin huonekalujen kanssa jalkojen kohdalta, kunnes painuma on tasainen kauttaaltaan. Ja jalkalistan ja parketin väliin jää parin millin rako jos listoja ei laske alemmas...
Eli onkohan kyseessä ko. ilmiö? Silloin ei ole merkitystä onko akva 300 vai 800 litrainen, kunhan alla on betoni tai muu vahva rakenne.
jari75 kirjoitti:Meillä Giantin 317l ja siinä sen oma putkijalusta.Hyvin on parketti kestänyt,mitä nyt vähä on seinän viereiset jalat painaneet lattiaa notkolle.Tämä on selvästi nähtävissä,koska jalkalistan alla oleva parketti on jalkojen kohdalta taipunut.Kuinkahan mahtaisi lattia & koko kerros kestää 840 litrasen painoa
Onko parkettilattia kohtalaisen uusi? Parketin allehan asennetaan jonkinlainen solumuovi joka ajan kanssa painuu. Hyvin pienessä mittakaavassa tuo painuminen tapahtuu ensin tavallistenkin huonekalujen kanssa jalkojen kohdalta, kunnes painuma on tasainen kauttaaltaan. Ja jalkalistan ja parketin väliin jää parin millin rako jos listoja ei laske alemmas...
Eli onkohan kyseessä ko. ilmiö? Silloin ei ole merkitystä onko akva 300 vai 800 litrainen, kunhan alla on betoni tai muu vahva rakenne.
Parketti lienee aika vanhahko,olisiko 90-luvun alussa laitettu.Saattaa olla mahdollista,että alla olisi tuo äänenvaimennusmuovi.Varma en ole,eikä tuota viitti ruveta aukikaan repimään Itse talo on normaali 70-luvulla rakennettu betonikerrostalo.
Ystävyys on kuin housuun kuseminen: kaikki näkevät, mitä on tapahtunut,
mutta vain sinä tunnet lämmön.