kalan strippaus!!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
kalan strippaus!!
Onnistuin strippaamaan kalani onnistuneesti. Oli yllätävän helppo homma. Kun avasin sen suu, niin ne vaan ui ulos vauhilla. Niitä oli 5kpl jäljellä. Viides yritys äiti kalalla ja joka kerta oli syönny. Onnellinen olen. Sinihuuliahven siis kyseessä.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Mulla on ollut aikamoisia ongelmia saada ruostemalawit (I. sprengerae)
pysymään hengissä.
Kaikki muut kivikkolajit tulevat oikein hyvin keskenään toimeen, mutta nämä ei.
Tappelevat jatkuvasti. 3 on jo ajettu hengiltä.
Siirsin hautovan emon n. kuukausi sitten omaan paljuun kaikessa rauhassa hoitamaan jälkeläisiään.
Kyhäsin äkkiä lähes kokopohjan peittävän liuskekivi sokkelon johon ei emo mahdu kuin pariin koloon.
Pussi leuan alla sen kuin paisuu mutta kaloja ei ole näkynyt.
Suunnittelin eilen päivällä strippusta illaksi, jotta saisin edes pari poikasta
pelastettua.
Päästyäni eilen kotiin huomasin että liuskekivien välissä vilisi ainakin 6
pientä ruostepilkkua.
Toivottavasti niitä on lisää ja pysyvät hengissä.
pysymään hengissä.
Kaikki muut kivikkolajit tulevat oikein hyvin keskenään toimeen, mutta nämä ei.
Tappelevat jatkuvasti. 3 on jo ajettu hengiltä.
Siirsin hautovan emon n. kuukausi sitten omaan paljuun kaikessa rauhassa hoitamaan jälkeläisiään.
Kyhäsin äkkiä lähes kokopohjan peittävän liuskekivi sokkelon johon ei emo mahdu kuin pariin koloon.
Pussi leuan alla sen kuin paisuu mutta kaloja ei ole näkynyt.
Suunnittelin eilen päivällä strippusta illaksi, jotta saisin edes pari poikasta
pelastettua.
Päästyäni eilen kotiin huomasin että liuskekivien välissä vilisi ainakin 6
pientä ruostepilkkua.

Toivottavasti niitä on lisää ja pysyvät hengissä.
-
- Advanced Member
onnellinen
Olin oottanu pitkään että näen sinihuulilta kalanpoikasia, mutta sillä on ollu tapana syödä niitä! Jos uskoo että osaa olla hellävarainen sen kalan kanssa niin siinä strippaamisessa ei o mitään mitä vois kalaa satuttaa, pitää vaan olla varautunut siihen. Pidin naaraan kiinni kaavin kautta ja haarukan reunalla avasin suunsa varovaisesti ämpärissä sieltä ne sitten kaikki kerralla ui ulos
ja mä olin onnellinen!!!

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Re: kalan strippaus!!
Ikivanha viestiketju mutta aihe on ajankohtainen, niin en uutta viittiny avata
Siispäs, ostin parisen kk sitten kolme red empressiä eli yhen ukkelin ja kaks akkaa. Silloin näytti parin päivän sisällä siltä, että toisella naaraista olisi ollut leukapussissa "jotain".. no, se sitten päättikin alkaa syömään ja pariin kertaan näin kun sen suusta pullahti ryttääntyneitä (ilmeisesti hedelmöittymättömiä) munanrippeitä ja alkoi syömään siis normisti siitä lähtien.
Nooh, nyt on sama naaras jo jonkin aikaa taas laihtunut ja on leukapussi selkeesti pullollaan. Tarkkaa viikkomäärää en osaa kyllä sanoa, mutta pystyykö tuosta mitenkään sanoo, onko sillä poikasmuodossa vai munamuodossa nuo jos siellä jotain on...? Tummunut on leuka jonkin verran myöskin...
Autelkaahan, että missä kohtaa kannattas jos kannattaa yrittää siirtää erilleen muista...?

Nooh, nyt on sama naaras jo jonkin aikaa taas laihtunut ja on leukapussi selkeesti pullollaan. Tarkkaa viikkomäärää en osaa kyllä sanoa, mutta pystyykö tuosta mitenkään sanoo, onko sillä poikasmuodossa vai munamuodossa nuo jos siellä jotain on...? Tummunut on leuka jonkin verran myöskin...
Autelkaahan, että missä kohtaa kannattas jos kannattaa yrittää siirtää erilleen muista...?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Täältä lunttailin erinäisiä speksejä: http://www.aquaticcommunity.com/fish/redempress.phpHedelmiina kirjoitti:Autelkaahan, että missä kohtaa kannattas jos kannattaa yrittää siirtää erilleen muista...?
Voi olla, että jossain on tarkempaa/oikeampaa tietoa

-
- Advanced Member
Kiittih
eli kantaa nelisen vkoa, mahdollisimman pian eristys ISOON altaaseen niin ei sosiaalinen asema naaraalla järky... Ymmärsin ainaki ellen ihan hakoteillä nyt ole. Mulla on vaan nano 30l tyhjänä mut pakko senbon alkuun kelvata. Aika hiljasta on saada mahtuu isompaa purkkia lisää kämppään
Täytynee illalla yrittää jelppii tuota naarasta kunhan en ihan pelota sitä hengiltä että kiinni saan....

-
- Advanced Member
Youtubessa on paljon hyviä videoita! Kannattaa katsoa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
Olen onnistunut strippaamaan parikin kertaa P.saulosi naaraan. Ekalla kerralla nieli poikaset, toisella kerralla laitoin 2 viikon hautomisen jälkeen poikasaltaaseen ja sai sylkäistä poikasia itse viikon päästä tästä (tämä oli joku suositus, että eka kerta olisi kalalle "luomusynnytys"), loput kuitenkin lypsettiin. Poikasia tuli 13kpl. Nyt sunnuntaina lähes 3 viikon hautomisen jälkeen sama naaras lypsettiin ja poikasia tuli 8. Ekan poikueen aikana naaras ei syönyt, mutta nyt näiden toisten aikana söi ja epäilenkin, että nieli poikasia vahingossa. Mietin myös sitäkin että syökö hautoessaan itselleen vai poikasilleen, sillä poikaset söivät heti strippauksen jälkeen tottuneesti hiutale ruokaa.
317l Malawila
-
- Advanced Member
Jaa ´a, on noi malawit aika vallottavia! <3 mä oon täällä hihkunut ilosta kun sain tuon empress-naaraan leukapusseineen tuonne pikkualtaaseen vihdoin ja viimein. Pelkäsin, että pelästytän sen niin, että nielasee vauvvat vaan tuolla se nyt möllöttää; tuijottaa mua vähän kiukkusen näkösenä mutta availee koko ajan vähän suutaan ja vauvat töllöttää suurilla silmillään mua takasin! <3 Ihan huikeeta.
Josko tuo nyt luomusynnyttäs nuo ekat vauvansa, niin mun ei tarviis käydä käsiks siihen - olis varmasti tosiaan parempi juttu niin niinkuin mpiil kirjotitkin
Josko tuo nyt luomusynnyttäs nuo ekat vauvansa, niin mun ei tarviis käydä käsiks siihen - olis varmasti tosiaan parempi juttu niin niinkuin mpiil kirjotitkin

-
- Junior Member
Joskushan noi naaraat imaisee poikaset takaisin eli loput poikaset kannattaa lypsää ja vielä kurkistaa suuhun kunnolla ettei yhtään poikasta jemmaile kielen takana
Laitoin naaraan heti strippauksen jälkeen isoon pimeään altaaseen takaisin ja annoin saman tien ruokaa kun on ihan nääntynyt.

317l Malawila
-
- Advanced Member
öö.. meinaakko, että mun kannattas sittekin strippaa se...? et jos nielaseekin vielä vaikka on poikaset jo aika ison näkösiä.
-
- Junior Member
Ei se niitä varmaan nielaise mutta saattaa sylkäistä ja ottaa sitten taas yhtäkkiä takaisin suuhun, kun tuntee poikasten olevan uhattuna eli ees taas puljaamista
Ei haluaisi poikasista luopua. Varmistukseksi anna sylkäistä poikasia ulos ja heti kun huomaat niin käyneen niin strippaat varmuuden vuoksi ettei poikasia ole jäänyt suuhun ennen kuin palautat emon takaisiin isoon altaaseen.

317l Malawila
-
- Advanced Member
ookoo, täytyy seurailla millo pulauttelis niitä ulos niin tarttusiin sitten hetkeen
Ehdin tosin seurailla vasta huomenna töiden jälkeen... mutta kiitokset vinkeistä! Mä täällä "ensikätilönä" kovasti jännitän 

-
- Junior Member

-
- Advanced Member
Poonah09 kirjoitti:hienoa että sait kalan siirrettyä vauvomis altaaseen... toivottavasti sieltä nyt poikaset pääsee pihalle kohta.
Oli jo päästäny aamulla vauvat ulos suustaan

n

-
- Junior Member
No, nyt voit sitten lypsää emon ja laittaa takaisin omaan altaaseensa 

317l Malawila
-
- Advanced Member
Noniin, elämäni ensimmäinen kalan strippaus tehtynä ja meillä uiskentelee nyt reilu 20 pientä Protomelas Taeniolatus red empress vauvvaa <3 laittelen kuvia ku saan koneelle 

-
- Junior Member
Voi kuinka hienoa
Ilmoittele kun ovat luovutusikäisiä, saattaisi kiinnostaa![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ilmoittele kun ovat luovutusikäisiä, saattaisi kiinnostaa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
317l Malawila
-
- Advanced Member
mpiil kirjoitti:Voi kuinka hienoa![]()
Ilmoittele kun ovat luovutusikäisiä, saattaisi kiinnostaa
Hih, jännä mitenkä aikuinen nainen innostuu niin kivasti tällasista ekoista omista malawi
vauvoista

Tottahan toki ilmoilen, nyt pitää saada nuo syömään seuraavaks!
-
- Junior Member
Hienoa.... oliko vaikea koetus?
Minä voin sitten toimia kalan välittäjä naisena Vantaan ja Virtojen välillä jos on tarvetta
siellä kun rampataan kuitenkin aika tiuhaan.
Minä voin sitten toimia kalan välittäjä naisena Vantaan ja Virtojen välillä jos on tarvetta

-
- Advanced Member
Itseasiassa ei ollu niin vaikeeta ku alunperin luulin, nappasin mamakalan haaviin, otin toiseen käteen niin että oli vedessä ja avasin suuta ensin sormin ja sit lusikan päällä ja pikkukalat vaan plumpsahteli tasasesti suusta ulos ja viel varmistin avaamalla pari kertaa vaikka olin aika varma ettei yhtäkään enää ollu suussa.
On ne kyllä isompia kun myös luulin, ei uskois että mahtuu noin monta saman kalan suuhun!
Jeps, kiitokset
ilman muuta kuriiriapu tulee tarpeeseen jos kalat lähtee reissaamaan 
On ne kyllä isompia kun myös luulin, ei uskois että mahtuu noin monta saman kalan suuhun!
Jeps, kiitokset