Odessa(n)barbi

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tuire
Junior Member
Junior Member

Odessa(n)barbi

Viesti Kirjoittaja Tuire »

Hei!

Onko kellään kokemusta ko. kalasta? Netistä löytyi kovin vähän tietoa... Aikuiskooksi mainittiin joissain lähteissä 3-4 tuumaa (7-10cm) ja joissain taas 5-6 cm, kumpi on lähempänä totuutta?

Tuire
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Itse en ole pitänyt. Riippuu varmaan kannasta ja oloista minkäkokoiseksi kasvavat, mutta ne aikuiset mitä olen Suomessa akvaarioissa nähnyt ovat olleet lähempänä tuota kuutta kuin kymmentä senttiä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Millaiset vesiolot toi kala vaatii? Lämpötila, kovuus, ph ja akvaarion koko, entä miten monta kannattaa hankkia? Näykkiikö eviä? Onko vilkas vai rauhallinen? Ei oikeen löydy netistä tietoa.
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

saagelo kirjoitti:Millaiset vesiolot toi kala vaatii? Lämpötila, kovuus, ph ja akvaarion koko, entä miten monta kannattaa hankkia? Näykkiikö eviä? Onko vilkas vai rauhallinen? Ei oikeen löydy netistä tietoa.
Google auttaa ja avittaa: http://www.google.com/search?q=Odessanb ... e-haku&lr= sekä http://www.google.com/search?hl=fi&ie=I ... e-haku&lr=
Sekä kirjoistahan saa myös tietoja, omatoimisuutta!

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Tuire
Junior Member
Junior Member

Odessan barbista

Viesti Kirjoittaja Tuire »

Heips!

Odessan barbi ei tietääkseni ole tieteelliseltä nimeltään Barbus ticto vaan ihmisen risteyttämä barbi, joka ei siis esiinny luonnossa ja täten ei kai ole varsinainen laji, eikä sillä taida olla siksi varsinaista tieteellistä nimeäkään? Korjatkaa joku, jos olen väärässä. Noista suomenkielisistä hauista ei löytynyt kalan vaatimuksia. Lisätietoja löytyy googlella hakemalla sanoilla: odessa barb, tosin muistaakseni ristiriitaista tietoa mm. tuon koon suhteen.

Tuire
skye
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skye »

Heips!

Mulla on ollut parvi näitä ihania barbeja. Muuten ihan helppo hoitoisia, mutta vaativat viileämpää vettä(mitä kauppias ei tietenkään vahingossakaan kertonut suositellessaan). Missää suomen kielisessä kirjassa ei tätä mainita. Itse luin asian Aquarium Atlaksesta (En muista mistä osasta). Kuolevat pois liian lämpimässä vedessä. Valitettavasti. :(
Viimeksi muokannut skye, 15:19, 24.04.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oppo
Senior Member
Senior Member

Re: Odessan barbista

Viesti Kirjoittaja oppo »

Tuire kirjoitti:Odessan barbi ei tietääkseni ole tieteelliseltä nimeltään Barbus ticto vaan ihmisen risteyttämä barbi, joka ei siis esiinny luonnossa ja täten ei kai ole varsinainen laji, eikä sillä taida olla siksi varsinaista tieteellistä nimeäkään?
Tähän en osaa vastata, jollakin sivulla tuo barbus ticto vain tuli eteeni muka tieteellisenä nimenä. Joka lajiin perehtynyt saa jatkaa tästä, minun tietoni eivät kata tätä lajiketta ja jos kuukkelikaan ei löydä hyviä sivuja niin olen neuvoton. Eikö missään kirjassa muka mainita tätä kalaa? En jaksa itse tarkistaa.

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Odessan barbista

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Tuire kirjoitti:Odessan barbi ei tietääkseni ole tieteelliseltä nimeltään Barbus ticto vaan ihmisen risteyttämä barbi, joka ei siis esiinny luonnossa ja täten ei kai ole varsinainen laji, eikä sillä taida olla siksi varsinaista tieteellistä nimeäkään? Korjatkaa joku, jos olen väärässä. Noista suomenkielisistä hauista ei löytynyt kalan vaatimuksia. Lisätietoja löytyy googlella hakemalla sanoilla: odessa barb, tosin muistaakseni ristiriitaista tietoa mm. tuon koon suhteen.

Tuire
Samaa mieltä olen kanssasi. Vakiintunutta tieteellistä nimeä ei vielä ole. Toisen kantamuodon, josta odessabarbi on risteytetty, on epäilty olevan kaksipilkkubarbi eli Barbus ticto stoliczkae, Stoliczka's Barb. Kaksipilkkubarbillekin näyttää löytyvän useita nimiä, kuten Barbus ticto ticto.

Odessanbarbin tarkka alkuperä on hämärän peitossa. Jostakin idän suunnalta kala kuitenkin on lähtöisin.

Tässä nimiä, joita löysin odessa(n)barbille:
Odessabarbi, Barbus odessa, odessa barb
Tämä lienee se paras nimi toistaiseksi.

Tähän soppaan saisi, joku barbien lajisystematiikan asiantuntija tehdä selvyyttä. Aika kirjava käytäntö tuntuu olevan ja kun nimille tapahtuu jotain, niin netissä tietoa tarjoavat eivät välttämättä päivitä tarjoamiaan tietoja uusimman tiedon mukaiseksi. Näin yhdelle ja samalle kalalle tulee takuulla jatkossakin löytymään useita nimiä sekoittamaan meidän päitämme.

-Kingfisher-
Lea
Junior Member
Junior Member

odessabarbit

Viesti Kirjoittaja Lea »

Itselläni on parvi odessabarbeja ja tietoa olen löytänyt nimikkeellä Barbus Odessa.Kala on vilkas parvikala ja vaatii uimatilaa, joten akvaariota ei saa täyttää liian täyteen kasveilla. Koiraat ovat todella näyttäviä ja terveinä ja olonsa kotoisaksi tuntiessaan ovat kirkkaan rubiininpunaisia. Naaraat taas muistuttavat kovasti kaksipilkkubarbia, koska ovat ihan värittömiä, mutta suomut kiiltelevät kauniisti valossa. Kala viihtyy pehmeässä vedessä ja ph 7-7,5 on hyvä. Ei näyki muita kaloja,kun on sopiva parvi, kahdeksan tai useamman yksilön ja kun akvaario on tarpeeksi suuri, ne keskenään kisailessaan jättävät muut kalat rauhaan. (joskin eivät revi toistensakkaan eviä)Viihtyy enimmäkseen keskivedessä/pohjan tuntumassa, mutta tulevat heti kerjäämään ruokaa, jos joku tulee akvaarion eteen. Kaloista huomaa hyvin, varsinkin koiraista, jos asiat eivät ole ok tai ne stressaa. Koiraista voi punainen väri hävitä melkein kokonaan ! Kun ostin ne kaupasta, niin niistä ei myyjäkään erottanut, mitkä ovat koiraita ja mitkä naaraita, vaikka muuten ero on todella selvä, juuri koiraiden punaisen värin takia. Yrittäessäsi viljellä niitä,varmista että sinulla on sopiva pari, koiraan tulee olla vähintään 18, naaraan 12 kuukauden ikäinen. Odessabarbithan syövät ihan mitä vaan ja esimerkiksi jatkuvasti kutevat nokkamonnieni poikaset menevät samantien niiden suihin. Muista antaa myös viherhiutaleita, muuten ne voi rupee nyppimään kasveja. Koosta on monenlaista tietoa, mutta omasta mielestäni toi 7 cm pituus vois olla aika lähellä totuutta. Ihania, värikkäitä, kestäviä kaloja.Kannattaa hankkia, jos et ole viellä hankkinut :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”