40-litrainen tyhjillään
Valvoja: Moderaattorit
40-litrainen tyhjillään
Mulla on tosiaan 40-litrainen allas tuossa odottamassa asukkeja. Mitäköhän siihen voisi laittaa? Ei tule oikein itselle mitään mieleen ja kamalasti houkuttaisi nyt asuttaa se joillakin eväkkäillä. Mitä siihen mahtuisi?
~~...Oops. Did my sarcasm hurt your feelings? ..Get over it!~~
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Annetaanpa sittenkin mahdollisuus näillekin altaille.
Siihen mahtuisi esimerkiksi parvi kääpiö- tai safiirirasboroita, samoin kääpiö- tai pikkumonnisia. Noiden pikkuisten rasboroiden kanssa voisi ottaa vaikkapa 3 ruskoharaa. 
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Mitään isompia monnisia ei kannata laittaa ko. altaaseen. Sen sijaan taistelukalakoiras tai -naaras mahtuisi altaaseen. Kääpiösuppusuukin mahtuisi.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
kylpyankka
- Advanced Member

- Viesti:
Jospa auttaisi kun kaksi olisi samaa mieltä.VesiEläin kirjoitti:Jätetään noi 40-litraiset(Ja alle sen) ihan karanteeni- ja poikasaltaiksi, jossa kalasia pidetään vain VÄLIaikaisesti.![]()
(Moneskohan kerta kun lauseen olen toistanut.)
Ei sen kalankaan varmasti kiva ole ja kokemuksen syvällä rintaäänellä (juujuu
Jos on tilaa sille 40 litralle niin eikös olisi vähän isommallekin?
Kuulostaa vaan jokseenkin hirmuisalta, kun puhutaan, että kyllä se ja se kala mahtuu tuon kokoiseen. Mahtuu isompaankin.
Tämä ei mitenkään aiheen aloittajalle, vaan ihan yleisesti tulee aina mieleen kun on näihin ihan pikkuisiin akvaarioihin kalastopohdintaa.
Kyllä miekin tuota 40-litraista poikasallastani katsellessa olen sitä mieltä, että ei siihen mitään vakituisesti asuvaa eväkästä halua laittaa.
Ehkä tilan puolesta nyt jotain menis, mutta mielestäni noin pienessä on melkoisen vaikea saada vesiarvoja ja olosuhteita muutenkaan pysymään vakaana. (Viisaammat oikaiskoon, jos ei näin ole..) Siivota saa jatkuvasti ja jos vähän vedenvaihdossa laiskottelee, on heti esim. mahdoton bakteerikerros pinnalla. Nuo heittelehtivät olosuhteet tuskin on pidemmän päälle millekään kalalle hyväksi.
Ehkä tilan puolesta nyt jotain menis, mutta mielestäni noin pienessä on melkoisen vaikea saada vesiarvoja ja olosuhteita muutenkaan pysymään vakaana. (Viisaammat oikaiskoon, jos ei näin ole..) Siivota saa jatkuvasti ja jos vähän vedenvaihdossa laiskottelee, on heti esim. mahdoton bakteerikerros pinnalla. Nuo heittelehtivät olosuhteet tuskin on pidemmän päälle millekään kalalle hyväksi.
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

Mulla on 40L poikas- karanteenialtaana ja kasvit rehottavat. Platyt voivat hyvin, ja siellä karanteenissa inkkareita. Kaikki on 40L NIIIIN tasapainossa kun olla ja voi. Ainakin sen näköinen on allas. Ja vaikka akvaariossa ei ole edes oikeaa lamppua. Tekniikkaa altaassa on pieni sisäsuodatin ja 2 lamppuinen spotti. Kasvit rehottavat, ja leväkin kyllä välillä riehaantuu, mutta kaikki on mennyt tosi hyvin.
Minun kokemusten mukaan on huomattavasti vaikeampi pitää vakaana noin pienen akvan vesiarvot. Jos tällaiseen kaloja laittaa, niin suosittelen vaihtamaan vettä vähän kerrallaan monta kertaa viikossa.
Omassa 40l akvassa täällä hetkellä pari pikkuista taistelukalan poikasta, enkä mielelläni isompia sinne laitakkaan pidemmäksi aikaa.
Mieluummin kalalle liian iso akvaario (onko sellaista
) , kuin liian pieni 
Omassa 40l akvassa täällä hetkellä pari pikkuista taistelukalan poikasta, enkä mielelläni isompia sinne laitakkaan pidemmäksi aikaa.
Mieluummin kalalle liian iso akvaario (onko sellaista
-
silkkitassu
- Junior Member

Olisikos mahdollista tarjota eläkekoti muutamalle millisukolle tai platyukolle 40l akvaarioon hyvällä hoidolla?
Mihin esim. juuri miljoonakalapojat (esim. 5kpl) tarvitsevat enempää uintitilaa, eiväthän ne isojen pyrstöjensä kanssa juuri vauhdilla viiletä? Eikä tässä tarvittaisi poikasillekaan tilaa...?
Vesiarvojen vakaudesta sen verran, että kun bakteeristo on kunnossa ja ruokinta maltillista, niin kyllä se tasapaino hyvin säilyy pienemmässäkin purkissa. Varovaisuutta kyllä vaatii.
Itse en kannata 40l akvaarion pitoa, paitsi ehkä juuri noille minirasboroille ym., mutta sanokaas mielipiteenne vielä millispoikien suhteen?
Mihin esim. juuri miljoonakalapojat (esim. 5kpl) tarvitsevat enempää uintitilaa, eiväthän ne isojen pyrstöjensä kanssa juuri vauhdilla viiletä? Eikä tässä tarvittaisi poikasillekaan tilaa...?
Vesiarvojen vakaudesta sen verran, että kun bakteeristo on kunnossa ja ruokinta maltillista, niin kyllä se tasapaino hyvin säilyy pienemmässäkin purkissa. Varovaisuutta kyllä vaatii.
Itse en kannata 40l akvaarion pitoa, paitsi ehkä juuri noille minirasboroille ym., mutta sanokaas mielipiteenne vielä millispoikien suhteen?