Vedenvaihto ja pH-ero

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Vedenvaihto ja pH-ero

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Elikkä jos (kuten olen ymmärtänyt) akvaarioon pitäisi vaihtaa vettä kerran viikossa 50%, mutta akvaarion oma pH on noin 6.5 ja vesijohtoveden 8.5, niin mitä kalat pitävät noin isoista vedenvaihdoista?

Luin myös täällä aika monien päästävän vettä suoraan hanasta akvaan? Itse ollut siinä luulossa että vettä pitää seisottaa ensin?

Edit: Isot kirjaimet ja vähennetty turhia välimerkkejä. Pehis
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Hanaveden pH putoaa tosi nopeasti altaan veden tasolle, joten älä suotta huoli. Eivät kalat ole siitä millänsäkään, ellei sinulla ole jotain aivan megaherkkiä lajeja. Ja vettä ei tarvitse seisottaa, ellei paikallinen vesilaitoksesi lisää siihen klooria (ja jos lisää, niin vedenparannusainetta lisäämällä pääsee helpommalla).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Soitto vesilaitokselle kertoo lisättävän kloorin määrän ja laadun (vapaata vai sidottua klooria).
Vesijohtovesi on emäksistä, koska siitä on putkiston syöpymisen estämiseksi poistetty ylimääräinen vapaa hiilidioksidi (hiilihappo). Sitä kuitenkin liukenee hyvin nopeasti ilmasta veteen, jolloin pH putoaa akvaariossa nopeasti. Kun otat veden letkulla, niin uusi vesi kannattaa ohjata päin jotain akvaarion lasia, siten että vesi leviää ohueksi kerrokseksi, jolloin se ilmastuu helpommin.

Mitää äkillistä pH:n muutosta ei tule, vaan jonkinasteinen keskiarvo (Sinun tapauksessasi pH 6,5 ja 8.5 antaa jotain pH 7-8, mikä ei kummoinen nousu ole, eikä sekään sekunneissa tapahdu). Noin pienen eron kalat kestävät vaikeuksitta. Jo kasvien yhteyttäminen vuorokauden eri aikoina voi aiheuttaa huomattavasti suuremmankin eron pH:oon.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Jeps, tein eilen illalla toisen kerran vedenvaihdon... 80L vettä 200-litraiseen tankkiin... ekalla kerralla kun sen tein mustatetrat vetivät aivan kalpeiksi mutta eilen ne ei enää näyttänyt olevan moksiskaan :)

Jukka, tässä linkki porin veden analyysiin voit kertoa mielipiteesi jos jaksat ? :)

http://www.pori.fi/ves/Toimintakertomus/analyysit.htm
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

KingLittle kirjoitti:Jeps, tein eilen illalla toisen kerran vedenvaihdon... 80L vettä 200-litraiseen tankkiin... ekalla kerralla kun sen tein mustatetrat vetivät aivan kalpeiksi mutta eilen ne ei enää näyttänyt olevan moksiskaan :)

Jukka, tässä linkki porin veden analyysiin voit kertoa mielipiteesi jos jaksat ? :)

http://www.pori.fi/ves/Toimintakertomus/analyysit.htm
Hei!
En nyt kommentoi tuota vettä, mutta pehmeältä näyttää ja noin pehmeän veden pH:n saa jo hiilihapolla alas. Sitähän ei tuossa vesijohtovedessä ole yhtään.
Syy miksi en nyt kommentoi, ovat laskennalliset; pitää muuttaa suureita, koska akvaariopitoisuudet ilmoitetaan toisin.

Muutoin tuo ensimmäinen puolet-vaihto saattoi olla liikaa kerralla, mutta jo toinen ei sitten enää ollutkaan.

On siis syytä tehdä pari- kolme pienempää veden vaihtoa parin kolmen päivän välein, jotta vedenlaatu ei niin jyrkästi muutu (näin siis, jos vettä on aiemmin vaihdettu kovin nihkeästi). Ja jatkossa sitten vähintäin puolet viikottain.

Letkuillahan se ei kummoinen opraatio edes ole :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Eli olet sitä mieltä että hanasta sopii päästää suoraan vettä tonne ? Säädän vain hanasta oikean lämpötilan ja annan palaa ? :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

KingLittle kirjoitti:Eli olet sitä mieltä että hanasta sopii päästää suoraan vettä tonne ? Säädän vain hanasta oikean lämpötilan ja annan palaa ? :)
Periaatteessa kyllä, mutta tuo kloori. Natriumtiosulfaatilla se lähtee hetkessä. En vain osaa sanoa tarvittavaa määrää (pieni se kummiskin on).

Ehdotus kokeeksi: anna veden virrata käsisuihkullä täysillä ammeeveen tai lattialle tms. ja haistele, esiintyykö kloorin hajua. Jos havaitset niin sen haihtumista voi edistää kun vaden päästää akvaarion jotain estettä vasten, jolloin vesi leviää ohueksi kalvoksi ja ilmastuu.

Mittaa pH akvaariossasi ennen ja heti vedenvaihdon jälkeen ja taas parin kolmen tunnin kuluttua. Saat selville miten veden laatu happamuuden suhteen muuttuu. Ja tarkkaile kalojesi käyttäytymistä, jos kaikki näyttää hyvältä, niin anna palaa :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Ceres
Member
Member
Viestit: 390
Liittynyt: 19:42, 08.09.2002
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Tunnustan että minä taidan olla aloittelijoiden aloittelija (isolla A:lla) nimittäin [:I]
Olen seisottanut vettä ja heittänyt vielä parannusaineet perään...

Lukemalla näköjään oppii. Ei kaikkea kerrota kirjoissakaan, siis näissä aloittelijan opuksissa joita olen lueskellut.
Mikäli sikäli ymmärsin lukemaani, ei siis seisotteluja jos parannusaineita.

Naurakaan vaan, minkäs minä aloittelijaisuudelleni voin [:I]

Ceres

Edit: Vähennetty turhia välimerkkejä ja hymiöitä. Pehis
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!

En minä ainakaan naura yhtään. Alussa kaikki tietävät vähemmän, ja kauppiaat ovat eteviä myymään.

Jos vedenparannusainetta todella kloorin poistoon tarvitaan, niin se hoituu natriumtiosulfaatilla ja ne kolloidit PVPllä
http://www.akvaariotieto.info/suomi/ohjeita/vedenp.php
http://www.akvaariotieto.info/suomi/ohjeita/pvp.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kawai
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 14:24, 05.12.2001
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Itse olen myös Porissa ja minä ainakin päästelen surutta veden altaaseen lisäämättä mitään vedenparannusaineita. Kalat ovat kaikki olleet aina hyvävointisia. Mielestäni täkäläinen vesi ei haise kloorilta lainkaan kuten joissakin paikoissa, joissa aiemmin olen asunut, joten pahempiakin paikkoja senkin puoleen on olemassa.

Itsellä on Ph altaassa iltapäivällä mitattuna 6,6 ja 6,8 välillä. Vedenvaihtoväli normaalioloissa n viikko, 50% kerrallaan. CO2-lisäys reilun kuukauden ajalta. Aiemmin Ph oli hieman korkeampi. 250-litraisessa altaassa vain yksi Tetran levitin.

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

Alussa sanottiin, että vettä pitää vaihtaa kerran viikossa 50%. Mä oon lukenu ja eläny siinä luulossa, että kerran kahessa viikossa 1/3 riittää... ? Mitäs sanotte?
aku
Member
Member
Viestit: 291
Liittynyt: 16:56, 18.10.2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja aku »

Parempi olisi kerran viikossa 1/3. Minäkin käyttelin ennen ''vedenparannusaineita'' (Vai lienevätkö aloittelijan rahastusaineita :mrgreen: ) . Sitten vain lopetin käytön eikä kalat ole moksiskaan.
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

aku kirjoitti:Parempi olisi kerran viikossa 1/3. Minäkin käyttelin ennen ''vedenparannusaineita'' (Vai lienevätkö aloittelijan rahastusaineita :mrgreen: ) . Sitten vain lopetin käytön eikä kalat ole moksiskaan.
1/3 on minimi joka tulee viikossa vaihtaa. Itse vaihdan kuitenkin puolet viikoittain - pysyvät nitraatit sun muut kuona-aineet kurissa.
-Sami-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”