Kuparimonnisten pikkupoikaset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirre68
Senior Member
Senior Member

Kuparimonnisten pikkupoikaset

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Iloksemme kuparimonnisemme kutivat ja poikaset kuoriutuivat 2 vrk:ssa 8O . Kiireessä laitoimme munat noin puolentoistalitran tupperwaren kippoon ja kipon kiinni magneetilla sen akvaarion yläreunaan, missä kupariset asustavat. Nyt poikasilla on ikää vajaa kaksi vuorokautta, artemian laitetaan tänään "pörisemään". Nyt annettu hädissämme ruuaksi tetran poikasruokaa (ensin liotin sen vesilasissa) ja vihjeenä saadun ohjeen mukaan pari tippaa vettä, jossa seassa kananmunan keltuaista. Ja nyt niitä kysymyksiä:

1) Poikasia on yhteensä noin 17. Kuinka kauan niitä uskaltaa pitää tuossa minikipossa? --> Mahdollisuus siirtää kypsään 56 litraiseen vaikka heti, en toki vielä siirrä, kun niin poikaset pieniä :)
2) Muita ruokavinkkejä, koska yleensäkin taritsevat artemiaa? Ja kuinka paljon sitä uskaltaa laittaa tuohon pikkukippoon?

Kaikki neuvot ovat nyt tarpeen, saisi edes muutaman pysymään hengissä ja kasvamaan suloisiksi, isoiksi monnisiksi. Pelkään kyllä pahinta, ei ekakertalainen voi millään onnistua, vai? No mokien kautta oppii :roll:
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Kuparimonnisten pikkupoikaset

Viesti Kirjoittaja Kati »

kirre68 kirjoitti:1) Poikasia on yhteensä noin 17. Kuinka kauan niitä uskaltaa pitää tuossa minikipossa? --> Mahdollisuus siirtää kypsään 56 litraiseen vaikka heti, en toki vielä siirrä, kun niin poikaset pieniä :)
Eivät ne siinä hengissä pysy sen jälkeen, kun niitä alkaa ruokkia. Noin pienen vesimäärän pitäminen kunnossa ei vain ole mahdollista. Onko purkissa edes ilmastinta? Jos ei, suosittelen vaihtamaan osan vedestä (vaikka emoaltaasta) useita kertoja päivässä, jotta edes happipitoisuus säilyy.

Jos 56-litraisessa ei ole muita asukkaita (?), siirrä poikaset sinne mahdollisimman nopeasti. Ota osa vedestä kutualtaasta, loput hanasta ja odota hetki, jotta kaasukuplat häviävät. Tsekkaa, että lämpötila täsmää ja sitten kotiuttamaan pitkällä kaavalla (akvaarion vettä tupperwarekippoon hyvin vähän kerrallaan).

Lisäneuvoja löytyy haulla. Myös muiden monnislajien poikasten hoitoon annettuja ohjeita voi noudattaa, muistaa vain, että kuparimonnisen kersat ovat sieltä pienimmästä päästä, eli esim. sen artemian kanssa ei ole kauhia kiire. Parempi ehkä olisikin, jos pakastat ekat satsit, jottei tule ongelmia hydran kanssa. Etsi Teemu7117:n aloittamat säikeet helmimonnisista, siellä on paljon hyvää infoa.
kirre68
Senior Member
Senior Member

On siellä sentään ilmastin. Eli siirrämme poikaset jo tänään 56 litraiseen. Tuo ruokintapuoli ihmetyttää. Mitä me niille oikein annettaisiin ruuaksi? Likoelämiä, mutta miten? Kuinka usein jne. Tää on tylsää kun on ihan pihalla. Hakua toki käytän, mutta noiden likoeläinten kanssa olen ihan pihalla 8O
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

kirre68 kirjoitti:On siellä sentään ilmastin. Eli siirrämme poikaset jo tänään 56 litraiseen. Tuo ruokintapuoli ihmetyttää. Mitä me niille oikein annettaisiin ruuaksi? Likoelämiä, mutta miten? Kuinka usein jne. Tää on tylsää kun on ihan pihalla. Hakua toki käytän, mutta noiden likoeläinten kanssa olen ihan pihalla 8O
Harjoittelemaan hakua siitä :mrgreen:!

Haulla likoeläi* löytyi mm. tämä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... oel%E4i%2A, jossa suositellaan tätä linkkiä: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... hvelieläin. Hyvät ohjeet.

Haulla kuparimonni* poik* ruok* löytyi lisäksi mm. tämä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 95&start=0, josta lähteestä siteeraan itseäni:
Kati kirjoitti:Ensiksi likoeläimiä ja/tai jauhemaista poikasruokaa (esim Sera Micron tai Tetra Baby E). Kypsä mattosuodatinkin on tässä avuksi. Mikromadot saattavat myös kelvata heti, itse en ole toistaiseksi kokeillut.
Eli pelkällä kaupallisella poikasruuallakin pärjää, kunhan se on sitä aivan pienimmille poikasille tarkoitettua puuterimaista jauhoa. Edustajalta kuulemani mukaan Seran poikasruoka ainakin toimii myös likoeläinten kasvualustana siltä osin kuin se jää poikasilta syömättä.

Ruokaa voi antaa vaikka parin-kolmen tunnin välein, jos vain ehtii. Kyllä ne henkiin jäävät ja kasvavatkin kohtuullisesti myös kahdella-kolmella ruokintakerralla/pvä, mutta enempi on parempi. Muistaa pitää tietty, että mitä enemmän ruokaa, sitä huonompi vesi. Eli vedenvaihdot kans samassa suhteessa. Jos ruokit paljon, vaihda paljon vettä joka päivä. Jos ruokit maltillisesti (ja kun noita poikasia ei niin kauhean montaa ole), voit 3 x vkossa-tahdilla pärjää jo oikein hyvin.
kirre68
Senior Member
Senior Member

No nih.. nyt on sählätty ja kohellettu ja poikaset siirretty 56 litraiseen. Pikkuisia näytti olevan yhteensä 20. Annamme nyt aluksi teollista poikasruokaa ja yritän tutustua likoeläinten salattuun maailmaan huomenna. Yritimme noudattaa tarkasti Katin ohjeita siirrossa [;)]

Iloisesti nuo tuolla pohjalla pörräävät, pidän teidät ajantasalla, kuinka jatkossa käy.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Iloinen pörrääminen jatkuu. Kun pohjalle tiputtaa teollista poikasruokaa/jotain tablettia murskattuna, johan kuhina käy. Poikasia varmasti hengissä 10, ehkä paljon enemmänkin. "Hukkuvat" 56 litraiseen :mrgreen:

Artemiaa emme vielä ole pistäneet käymään, sillä yhden altaamme mukana tullut pullo oli vuotanut ja eikä Porista saa artemian munia 8O Perjantaina menemme Turkuun, joten sieltä sitten.

On ne kyl söpöi noi vauvat :D
samijuhani77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

kutua myös meillä :)

Viesti Kirjoittaja samijuhani77 »

tänään meillä on kuparimonnisten kutu käynnissä... muuten ihan ok... mutta kun akvaariota vasta kypsytellään... eli perustamisesta on 6 pv... akvaariossa on 12 monnista, kupari - ja vihermonnisia sekä yksi leopardimonninen (joka tarvitsisi kavereita)... ilmeisesti päättelivät että ovat päässeet kutuakvaarioon... :)

140 l siis ja bactozymillä lähdetty liikkeelle ihan tyhjästä... 8 kapselia laitettu yhteensä... eilen oli vesi ihan ok... tänään ostin nitriittitestin ja ajattelin ruveta testaamaan ihan säännöllisesti kerran-kaksi päivässä vettä... myös startzymeä on varastossa jos tarve vaatii, vettä ajattelin vaihtaa joka päivä...

kun akvaariossa ei ole muuta kuin noita monnisia niin voiko ne munat vaan jättää sinne, onko kellä kokemusta kypsyttelyvaiheen kudusta...

Sami

ja kohta sata monnista...
minäkö se olen?
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Kati kirjoitti:
kirre68 kirjoitti:1) Poikasia on yhteensä noin 17. Kuinka kauan niitä uskaltaa pitää tuossa minikipossa? --> Mahdollisuus siirtää kypsään 56 litraiseen vaikka heti, en toki vielä siirrä, kun niin poikaset pieniä :)
Eivät ne siinä hengissä pysy sen jälkeen, kun niitä alkaa ruokkia. Noin pienen vesimäärän pitäminen kunnossa ei vain ole mahdollista. Onko purkissa edes ilmastinta? Jos ei, suosittelen vaihtamaan osan vedestä (vaikka emoaltaasta) useita kertoja päivässä, jotta edes happipitoisuus säilyy.
Kyllä ne semmoisessa pikkupurkissakin hengissä pysyy ainakin viikon ruokinnan aloittamisen jälkeen. Itse olen "startannut" neljä kuparimonnisen poikuetta litran pikkupurkissa jossa ei mitään tekniikkaa. Siellä ne on saanet syödä ja kasvaa noin viikon verran ennen kuin ne on siirretty isompaan. Pientä purkkia käytän siksi että niitä on helpompi täsmäruokkia tässä vaiheessa jos vettä on vähän ja pystyy myös paremmin seuraamaan miten ne syövät ja kehittyvät.

Vettä vaihdoin tietenkin usein, joskus parikin kertaa päivässä, ja imuroin ruoantähteet pois. Neljästä poikueesta, joissa enimmillään yli parisataa poikasta, menetin yhteensä yhden poikasen tässä kipossa vietetyn ensimmäisen viikon aikana.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Morrgan kirjoitti:Kyllä ne semmoisessa pikkupurkissakin hengissä pysyy ainakin viikon ruokinnan aloittamisen jälkeen. Itse olen "startannut" neljä kuparimonnisen poikuetta litran pikkupurkissa jossa ei mitään tekniikkaa. Siellä ne on saanet syödä ja kasvaa noin viikon verran ennen kuin ne on siirretty isompaan.
...
Vettä vaihdoin tietenkin usein, joskus parikin kertaa päivässä, ja imuroin ruoantähteet pois.
Ohhoh. Millä ruokit? Mittasitko missään vaiheessa esim. nitriittilukemia?

Mä olen onnistunut tappamaan yhden somamonnispoikueen karkkipurkkiinsa, kun en saanut niitä siirrettyä omaan altaaseensa heti ruskuaispussin kuluttua loppuun. Yritin ruokkia varovasti ja vaihtaa vettä paljon, mutta silti... No, somat on kyllä selvästi kupareita herkempiä.
TerhiL
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja TerhiL »

Hmm.. Mulla nuo kalanpoikaset oli vielä viikko sitten parin litran astiassa. Vaihdoin vedestä 3/4 päivittäin, ja hyvinpä siinä elelivät, vaikka niitä ruokinkin. Ja tosiaan, kolmeviikkoisiksi ne siinä kasvoivat.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ruokin likoeläimillä ensimmäiset pari päivää ja sen jälkeen myös hienoksi murskatuilla hiutaleilla. Nitriittiä en silloin tainnut mitata, mutta tällä hetkellä on vajaa 200 hunajarihmapoikasta ollut viikon verran 2.5 litrassa vettä ja samaan tyyliin niitäkin kasvatan. Mittasin siitä purkista nitriitin eilen ja nollassa oli. Luulisin että ainakin nuo hunajarihmat kuolisivat heti jos vedessä olisi vikaa, ymmärtääkseni ne ovat hyvin herkkiä (ensimmäistä kertaa kasvatan labyrinttikaloja). Näiden ruokinta koostuu enimmäkseen likoeläimistä ja jonkin verran nestemäisestä poikasruoasta.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Likoeläimet voivat olla yksi vastaus (eikös nestemäiset ruuat ole nekin lähinnä likoja?). Nehän eivät pilaa vettä läheskään yhtä paljon kuin "kuollut ruoka", koska syömättömät pysyvät helposti hengissä seuraavaan vedenvaihtoon asti.

Poikasen toisesta päästä tulee tietysti silti edelleen ulos "materiaa". Mua kyllä nyt hämmentää, mihin se pa*ka katoaa? Kaikkihan me tiedetään, miten helposti selkeä nitriittipiikki saadaan aikaan kypsymättömässä altaassa, ihan isossakin sellaisessa. Luulisi, että karkkipurkillinen menisi pilalle jo siitä, että sille näyttää ruokapurkkia...

Labyrinteissa ja monnisissa on se hyvä puoli, että kumpikin pärjää aika kauan vähähappisessa vedessä. Moni muu kala voisi alkaa rutista jo ainakin siitä, että vesi ei kierrä ja happi vähenee.

200 hunajarihmanpoikasta on aluksi niin tajuttoman pieni biomassa, että ymmärrän hyvin, miksi niitä tekee mieli pitää pienemmässä astiassa. Labyrinteista mulla ei tosin ole kokemusta, monnisista sensijaan jo aika paljonkin. Itse olen käyttänyt about nelikymppisiä matalahkoja altaita, joihin olen lorauttanut poikaset viimeistään siinä vaiheessa, kun ruskuaispussi on syöty. Viime ajat pohjalla on ollut hyvin hieno hiekka (noin sentin kerros) ja suodattimena mattosuodatin, joka on varsin poikasystävällinen - ei syö ketään, sensijaan tarjoaa kaikenlaista laidunnettavaa.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Juu, taitaa se nestemäinen ruoka olla enimmäkseen likoeläimiä tai sen sellaista, mutta tässä purkissa lukee että pitäisi myös sisältää artemiaa. Tiedä sitten onko se siellä murskattuna vai miten.

Tuli mieleen eräs juttu joka on aika tärkeää tässä näin, ihmetyttää itsekin kun en sitä heti maininnut. :roll: Olen ottanut biomassaa (=ruskeaa mömmöä) pääakvaarion suodattimesta ja laittanut poikasaltaan pohjalle. Siinä on tullut mukana typpibakteereja jotka varmaan ovat pitäneet nitriitin kurissa. Sitä olen sitten lisännyt vähän joka pohjanputsauksen jälkeen.

Niin, tottahan se on mitä sanoit hapen tarpeesta. Muiden kalojen kohdalla tämä tapa ei varmaan toimisi.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Meillä kupariset innostuivat jälleen ja nyt tuloksena 50 hedelmöittynyttä munaa. Teen samalla tavalla kuin tämän viestiketjun alussa ja siirrän poikaset noin 3 päivän ikäisenä (jos nyt yleensä kuoriutuvat :roll: ) pariviikkoisten, hyvin kasvaneiden poikasten seuraan. Vai siirränkö? Ei kai noi isosisarukset pysty vielä pistelemään pikkusia poskiinsa? Eihän?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”