Onnistuneet akvaariokalojesi viljelyt
Valvoja: Moderaattorit
Onnistuneet akvaariokalojesi viljelyt
Tehdäänpä galluppi mitä akvaariokaloja Aqua-Webbiläiset ovat viljelleet onnistuneesti.
Omat viljelyni:
- kiekkokala, viljelty useita eri värimuotoja tuhansia poikasia.
- lehtikala, viljelty, useita eri värimuotoja, montakymmentä tuhatta poikasta.
- corydoras sterbai, tuhansia poikasia.
- corycoras similis. pari kertaa, poikasten lukumäärä noin 50-70 kpl.
- corydoras gossei, poikasten määrä 100-150 kpl.
- corydoras caudimaculatus, useita satoja poikasia.
- corydoras adolfoi, poikasia noin parikymmentä.
- purjesampimonni, satoja poikasia.
Sitten olen kaverini kanssa kasvattanut noin 300-päisen punapiraijaparven poikasia. Tämä ei ollut oma viljely, vaan haimme mädin tuttavalta, jonka akvaariossa kutu tapahtui ja tämä kaveri ei itse halunnut piraijoitaan kasvattaa.
Sitten on vuonna kivi ja kirves tapahtuneita onnistuneita kutuja, joita ei voi laskeakkaan, koska ne onnistuvat poikkeuksetta kunhan vesi on vain märkää. Esimerkiksi maatiaispartamonni, palettikala, seeprakirjoahven, miljoonakala, platy, miekkapystö jne.
Tästä listasta puuttuu varmasti jotakin jota en muista, en ole koskaan pitännyt minkäänlaista kirjanpitoa tai päiväkirjaa onnistuneista kudetuksista. Kuitenkin viimeisinä 5-6 vuotena kudetuksen pääpaino minulla on ollut kiekkokaloissa.
Tästä voivat kanssa-akvaristit jatkaa.
Omat viljelyni:
- kiekkokala, viljelty useita eri värimuotoja tuhansia poikasia.
- lehtikala, viljelty, useita eri värimuotoja, montakymmentä tuhatta poikasta.
- corydoras sterbai, tuhansia poikasia.
- corycoras similis. pari kertaa, poikasten lukumäärä noin 50-70 kpl.
- corydoras gossei, poikasten määrä 100-150 kpl.
- corydoras caudimaculatus, useita satoja poikasia.
- corydoras adolfoi, poikasia noin parikymmentä.
- purjesampimonni, satoja poikasia.
Sitten olen kaverini kanssa kasvattanut noin 300-päisen punapiraijaparven poikasia. Tämä ei ollut oma viljely, vaan haimme mädin tuttavalta, jonka akvaariossa kutu tapahtui ja tämä kaveri ei itse halunnut piraijoitaan kasvattaa.
Sitten on vuonna kivi ja kirves tapahtuneita onnistuneita kutuja, joita ei voi laskeakkaan, koska ne onnistuvat poikkeuksetta kunhan vesi on vain märkää. Esimerkiksi maatiaispartamonni, palettikala, seeprakirjoahven, miljoonakala, platy, miekkapystö jne.
Tästä listasta puuttuu varmasti jotakin jota en muista, en ole koskaan pitännyt minkäänlaista kirjanpitoa tai päiväkirjaa onnistuneista kudetuksista. Kuitenkin viimeisinä 5-6 vuotena kudetuksen pääpaino minulla on ollut kiekkokaloissa.
Tästä voivat kanssa-akvaristit jatkaa.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Minä kun en ole koskaan niin hirmuisesti tuohon viljelypuoleen (ja varsinkaan poikasten kasvatteluun syventynyt, niin minun listani on aika säälittävä tuon Timpan vastaavan jälkeen mutta...
Raitakirjoahven - Cichlasoma spilurum
Apistogramma geisleri
töyhtökääpiöahven - Apistogramma cacatuoides
lippukirjoahven - Laetacara curviceps
punasuppusuu - Nannostomus beckfordi, josta kultamerkki
Tällä hetkellä kasvamassa lehtikalan ja viivakirjoahvenen poikasia
Nokkamonnit sain reilun sentin mittaisiksi, mutta niiden ruokintaan olisi varmastikin pitänyt panostaa vähän tarkemmin. Useamman lajiset tetrat kutevat altaissani jatkuvasti ja niiden kasvattaminen taitaisi olla lähinnä viitsimiskysymys.
Ja minullakin sitten ne platyt, miekkapyrstöt ja millikset. Oliskohan ne olleet siinä?
Raitakirjoahven - Cichlasoma spilurum
Apistogramma geisleri
töyhtökääpiöahven - Apistogramma cacatuoides
lippukirjoahven - Laetacara curviceps
punasuppusuu - Nannostomus beckfordi, josta kultamerkki
Tällä hetkellä kasvamassa lehtikalan ja viivakirjoahvenen poikasia
Nokkamonnit sain reilun sentin mittaisiksi, mutta niiden ruokintaan olisi varmastikin pitänyt panostaa vähän tarkemmin. Useamman lajiset tetrat kutevat altaissani jatkuvasti ja niiden kasvattaminen taitaisi olla lähinnä viitsimiskysymys.
Ja minullakin sitten ne platyt, miekkapyrstöt ja millikset. Oliskohan ne olleet siinä?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
En minäkään ole kovin paljoa syventynyt, lukenut enimmäkseen.
Mutta näitä on tullut viljeltyä, tai oikeastaan ovat itsestään lisääntyneet niin kuin varmasti monella muullakin akvaristilla.
Miljoonakala
Platy
Ja kuten kaikki kai jo tietääkin niin lehtikalatkin ovat yrittäneet mutta poikaset eivät vain ole ehtineet kehittyä uintitasolle asti.
Palettikalatkin ovat kaiketi yrittäneet kerran kutea.
Mutta näitä on tullut viljeltyä, tai oikeastaan ovat itsestään lisääntyneet niin kuin varmasti monella muullakin akvaristilla.
Miljoonakala
Platy
Ja kuten kaikki kai jo tietääkin niin lehtikalatkin ovat yrittäneet mutta poikaset eivät vain ole ehtineet kehittyä uintitasolle asti.
Palettikalatkin ovat kaiketi yrittäneet kerran kutea.
Kyllähän tuo Timpan lista on ihan omassa sarjassa, mutta tässä nyt joitain
täällä lisääntyneitä:
Notropis lutrensis, sinihohdesärki- satoja
Lehtikala, kahta eri värimuunnosta- parisensataa
Kultakala- kolmisenkymmentä
Helmipartamonni- n.25 kpl
Tähtipartamonni- n. 120 kpl
Neonsateenkaari- kymmenisen kappaletta
Taistelukala- en ikinä pääse eroon niistä, aina niitä löytyy jostain puskasta
Aplocheilus lineatus gold- jokunen yksilö, kun en heti tajunnut niiden olevan kalabaaleja ( syövät välittömästi pienempänsä)
Plus sitten keltaset miekkikset ja tetrat, jotka lisääntyy kaikenaikaa
kun vaan olis tilaa kaikkia kasvattaa
T. Kirsi
täällä lisääntyneitä:
Notropis lutrensis, sinihohdesärki- satoja
Lehtikala, kahta eri värimuunnosta- parisensataa
Kultakala- kolmisenkymmentä
Helmipartamonni- n.25 kpl
Tähtipartamonni- n. 120 kpl
Neonsateenkaari- kymmenisen kappaletta
Taistelukala- en ikinä pääse eroon niistä, aina niitä löytyy jostain puskasta
Aplocheilus lineatus gold- jokunen yksilö, kun en heti tajunnut niiden olevan kalabaaleja ( syövät välittömästi pienempänsä)
Plus sitten keltaset miekkikset ja tetrat, jotka lisääntyy kaikenaikaa
kun vaan olis tilaa kaikkia kasvattaa
T. Kirsi
Niinkin eksoottiset lajit kuin:
miljoonakalat (Poecilia [Lebistes] Reticulata),
platyt (Xiphophorus Maculatus) ja
mollit (Poecilia sphenops).
Olen ylpeä niistä.
miljoonakalat (Poecilia [Lebistes] Reticulata),
platyt (Xiphophorus Maculatus) ja
mollit (Poecilia sphenops).
Olen ylpeä niistä.
Viimeksi muokannut Didi, 15:46, 13.09.2002. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Taistelukala
Kääpiörihmakala
Hunajarihmakala
Sinirihmakala
Neontetra
Palettikala
Seeprakirjoahven
ja tietenkin synnyttävistä millis, platy ja miekkapyrstö joskus vuonna nakkisota.
Kutakin n. 3-5 krt, paitsi neontetraa kerran. Aikaa moisista viljelmistä on n. 10 v. Nyt kun nuo seeprakalat ja tiikeribarbit kudeskelevat seura-akvaarioonkin, niin taidanpa koettaa viljellä niitäkin, varsinkin jos poikasten ruokkiminen sujuu näillä "tunnistamattomilla" poikasilla ja ns. näppituntumalla.
-mik-
Kääpiörihmakala
Hunajarihmakala
Sinirihmakala
Neontetra
Palettikala
Seeprakirjoahven
ja tietenkin synnyttävistä millis, platy ja miekkapyrstö joskus vuonna nakkisota.
Kutakin n. 3-5 krt, paitsi neontetraa kerran. Aikaa moisista viljelmistä on n. 10 v. Nyt kun nuo seeprakalat ja tiikeribarbit kudeskelevat seura-akvaarioonkin, niin taidanpa koettaa viljellä niitäkin, varsinkin jos poikasten ruokkiminen sujuu näillä "tunnistamattomilla" poikasilla ja ns. näppituntumalla.
-mik-
Niin,tässä painitaan Timpan kanssa ihan eri sarjassa
Itsellä
-Platy
-Millis
-Seeprakirjoahven
-Seepramalawi-ahven
-Lehtikala (jopa 100 poikasta myyntiin asti)
-Partis
Yksi mitä haluaisin kokeilla,ja kokeilenkin vielä on Kultakala,
Meillä kun nuo tahtovat kutea aika usein ,mutta mäti tulee syötyä sitä mukaa.
Mutta ehkä tässä tulevaisuudessa,kun tuo laiskuus helpottaa

Itsellä
-Platy
-Millis
-Seeprakirjoahven
-Seepramalawi-ahven
-Lehtikala (jopa 100 poikasta myyntiin asti)
-Partis
Yksi mitä haluaisin kokeilla,ja kokeilenkin vielä on Kultakala,
Meillä kun nuo tahtovat kutea aika usein ,mutta mäti tulee syötyä sitä mukaa.
Mutta ehkä tässä tulevaisuudessa,kun tuo laiskuus helpottaa

" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
No enhän minä koskaan edes yritä kudettaa mutta niin vain käy usein 8) . Seuraavilla on on aikuisiksikin kehittyneet poikaset
-Sateenkaariahven (jos 5cm on aikuinen)
-Punakirjoahven
-miljoonakala (oho kuinka harvinaista)
-miekkapyrstö
-paratiisikala
Ja nämä ovat kuteneet mutta ei poikasia:
-palettikala
-kääpiöakara
-lehtikala
Kaikkihan nuo ovat kyllä helppoakin helpompia.
Seuraava kohde olisi viivakirjoahven
-Sateenkaariahven (jos 5cm on aikuinen)
-Punakirjoahven
-miljoonakala (oho kuinka harvinaista)
-miekkapyrstö
-paratiisikala
Ja nämä ovat kuteneet mutta ei poikasia:
-palettikala
-kääpiöakara
-lehtikala
Kaikkihan nuo ovat kyllä helppoakin helpompia.
Seuraava kohde olisi viivakirjoahven
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ansioihini kuuluu:
-juovarihmakalojen n. 30 kpl
-millisten
-platyjen ("puhdas" auringonlasku-väritys)
viljely. Kaikkia on riittänyt ihan kauppaanviemisiksi asti.
Tossa on tälläkin hetkellä vieressäni olevassa altaassa jokunen kymmen juovarihmakalan ihan pikkuista poikasta ruokaa kärkkymässä...
-juovarihmakalojen n. 30 kpl
-millisten
-platyjen ("puhdas" auringonlasku-väritys)
viljely. Kaikkia on riittänyt ihan kauppaanviemisiksi asti.
Tossa on tälläkin hetkellä vieressäni olevassa altaassa jokunen kymmen juovarihmakalan ihan pikkuista poikasta ruokaa kärkkymässä...
-Sami-
Täplämonniset (corydoras paleatus) useaan otteeseen.
Pandamonniset (corydoras panda) useasti myös.
Poikasten kanssa on ollut epäonnea. Lajit kutivat eka kerralla samaan aikaan ja siitä onnistuin kasvattamaan aikuiseksi 5 kpl täpliksiä. Pandanpoikaset sain 2-2,5 cm:ksi, mutta sen jälkeen ne tippuivat. Samoin kävi seuraaville satseille molemmista lajeista. Olisivat varmaan tarvinneet parempaa ruokintaa ja hoitoa, mutta aikani ei riittänyt.
Pikkumonniset (corydoras habrosus) kutivat myös muutamaan kertaan, mutta hedelmöittyminen ei koskaan onnistunut, joten se siitä.
Miljoonakalat tietysti lisääntyy jos vain sen sallin. Viimeisen vuoden olen pitänyt tytöt ja pojat erillään....
Pandamonniset (corydoras panda) useasti myös.
Poikasten kanssa on ollut epäonnea. Lajit kutivat eka kerralla samaan aikaan ja siitä onnistuin kasvattamaan aikuiseksi 5 kpl täpliksiä. Pandanpoikaset sain 2-2,5 cm:ksi, mutta sen jälkeen ne tippuivat. Samoin kävi seuraaville satseille molemmista lajeista. Olisivat varmaan tarvinneet parempaa ruokintaa ja hoitoa, mutta aikani ei riittänyt.
Pikkumonniset (corydoras habrosus) kutivat myös muutamaan kertaan, mutta hedelmöittyminen ei koskaan onnistunut, joten se siitä.
Miljoonakalat tietysti lisääntyy jos vain sen sallin. Viimeisen vuoden olen pitänyt tytöt ja pojat erillään....
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
No onpa ihmiset saavuttaneet vaikka mitä!
Minulla kunnolla poikasia ovat teettäneet vain millikset (äärimmäisen harvinaista kuten todettua
). Apistoista saatiin kaupasta transvestiittiyksilö, naaraan näköinen yksilö tappoi uroksen toisensa jälkeen, joten kyseessä oli joko hämäävän värinen uros tai äärifeministinen naaras...
Sateenkaarikalat kyllä puuhastelevat innokkaasti keskenään, mutta partis, plekot ja muut sateenkaaret kyllä pitävät huolen että mahdollinen kutu häviää ennenkuin sen ehtii edes huomaamaan. Olisihan kiva jos saisi kunnon kutualtaan pystyyn joskus...
Minulla kunnolla poikasia ovat teettäneet vain millikset (äärimmäisen harvinaista kuten todettua
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sateenkaarikalat kyllä puuhastelevat innokkaasti keskenään, mutta partis, plekot ja muut sateenkaaret kyllä pitävät huolen että mahdollinen kutu häviää ennenkuin sen ehtii edes huomaamaan. Olisihan kiva jos saisi kunnon kutualtaan pystyyn joskus...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Huk
No onhan sitä joskus tullut yritetyksi, mutta innostukseni ei koskaan riitä poikasten aikuiseksi kasvattamiseen asti
Nämä ovat kuitenkin kuteneet:
sinirihmakala
taistelukala
lehtikala
partamonni (ja niitä poikasiahan selviytyy vaikka mitä tekisi...)
Seuraavaksi aionkin kasvattaa seeprakala parveani kudettamalla niitä. Luulisi ainakin onnistuvan

Nämä ovat kuitenkin kuteneet:
sinirihmakala
taistelukala
lehtikala
partamonni (ja niitä poikasiahan selviytyy vaikka mitä tekisi...)
Seuraavaksi aionkin kasvattaa seeprakala parveani kudettamalla niitä. Luulisi ainakin onnistuvan

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Hah, minä olen onnistunut lisäännyttämään noin miljoona miljoonakalaa tahtomattani joten annoin akvaarion kaverille sillä ehdolla että ottaa kalatkin ja etsii niille kodit. Sekä partamonneja niin että niitä on edelleen liikaa.
En ymmärrä missä vika kun en palettikaloja (saattoivat olla poikapari) tai mustatetroja ole saanut viljeltyjä vaikka sanotaan niiden olevan helppoja. Rubiinitetranaaraalla oli sentään maha pyöreänä mutta ei sieltäkään mitään tullut... Olen varma että kaikkia kiinnostavat nämä huimat saavutukseni
En ymmärrä missä vika kun en palettikaloja (saattoivat olla poikapari) tai mustatetroja ole saanut viljeltyjä vaikka sanotaan niiden olevan helppoja. Rubiinitetranaaraalla oli sentään maha pyöreänä mutta ei sieltäkään mitään tullut... Olen varma että kaikkia kiinnostavat nämä huimat saavutukseni

Viimeksi muokannut Pallokala, 12:55, 15.09.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Tulisuu ja kolumbiantetra. Ovat lisääntyneet ihan omia aikojaan. Seeprakalat partikset eivät ole vaikka vähän oletin. Palettikalat ovat kuteneet mutta poikasia ei ole onneksi näkynyt. Kolumbiantetrojen lisääntyminen oli kiva yllätys kun parvi oli alkanut jo harventua kansilasien puutteen takia. Toivottavasti tulee lisää.
..Unohtui tuo palettikala,joka on niin vaikea saada lisääntymään
...Ainoa mitä olen tietoisesti/tarkoituksella kudettanut on lehtikala 8)

" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hei!
Reilusti yli 50 vuotta akvaarioita harrastettuani, en enää muista läheskään kaikkia, muutta Suomen akvaarioliiton kultaisen viljelymerkin sain, kun yhtenä ensimmäisistä maailmassa sain poikaset isoiksi kalasta Triglachromis otostigma. Parikymmentä vuotta sitten. Tuolloin sen lisääntymisestä ei vielä tiedetty juuri mitään.
Kala kaivaa tunnelin hiekkapohjaan ja kutee sinne, molemmat vanhemmat hautovat sitten vuorotellen. Vuoronvaihtoa oli erittäin mielenkiintoista seurata. Tunnelina minulla toimi liuskekivien välinen rako.
Että semmoinen tapaus.
http://www.akvaariotieto.info/suomi/akv ... ljlis8.htm
http://www.bigskycichlids.com/Totostigma.htm
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artik ... 09&LOPNR=3
Reilusti yli 50 vuotta akvaarioita harrastettuani, en enää muista läheskään kaikkia, muutta Suomen akvaarioliiton kultaisen viljelymerkin sain, kun yhtenä ensimmäisistä maailmassa sain poikaset isoiksi kalasta Triglachromis otostigma. Parikymmentä vuotta sitten. Tuolloin sen lisääntymisestä ei vielä tiedetty juuri mitään.
Kala kaivaa tunnelin hiekkapohjaan ja kutee sinne, molemmat vanhemmat hautovat sitten vuorotellen. Vuoronvaihtoa oli erittäin mielenkiintoista seurata. Tunnelina minulla toimi liuskekivien välinen rako.
Että semmoinen tapaus.
http://www.akvaariotieto.info/suomi/akv ... ljlis8.htm
http://www.bigskycichlids.com/Totostigma.htm
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artik ... 09&LOPNR=3
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.