Käyttöliittymäajatuksia

Täällä voit keskustella aqua-webin uutisista ja artikkeleista. (Uusien viestien lähettäminen rajoitettu ylläpitoon)

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Käyttöliittymäajatuksia

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Foorumilla ensimmäisiä kertoja kävijänä kiinnitin huomiota käyttöliittymän kankeuteen. Nämä ongelmat taitavat liittyä valittuun foorumitekniikkaan (Snitz Forums). Parempi järjestelmä käytettävyydeltään on http://www.kalastus.com/keskustelu foorumissa, jonka hyviin puoliin kuuluu myös se, että uudet viestit on nähtavillä saapumisjärjestyksessä ilman otsikkosidonnaisuutta. Seuraavat seikat ovat ainakin sellaisia, joihin mielestäni tarvitaan parannusta.

- Ihmettelen, miksi ryhmien aiheet on pitänyt jakaa alasivuille niin, että kullakin sivulla on vain 15 aihetta. Esim tätä kirjotettaessa monniryhmässä on 36 otsikkoa, jotka ovat levittäytyneet kolmelle alasivulle. Luulen ymmärtäväni, että asiassa on yritetty ajatella modeemikäyttäjiä. Samalla nopeamman yhteyden käyttäjät on jätettykin sitten huomiotta. Jossakin pitäisi olla vipu, josta voisi valita asetuksen, jolla kaikki ryhmän otsikot saa näkyviin yhdelle sivulle.

- Toinen seikka mitä ihmettelen on se, että esim luettuani monniryhmän uudet viestit täytyy minun mennä aloitussivulle päästäkseni esim Kirjoahvenet-ryhmään. Miksei ryhmien välillä voisi hyppiä suoraan, vaan olen pakotettu lataamaan foorumien pääsivun joka kerta uudelleen?

- Turhaa informaatiota on mielestäni "Viimeinen Viesti" sarakkeessa oleva sekunnin tarkka lähetysaika ja lähettäjän nimi. Lähetysajasta riittäisi tiiviimpikin tieto (dd.mm.yy hh:mm). Lähettäjän nimen ilmoittaminen tässä yhteydessä on turhaa ja kun lähettäjän tiedot on pakotettu eri riville ("viimeinen viesti"-sarakkeen solu on silloin 2 - 3 riviä + marginaalit), niin tästä seuraa se, että näytölle ei mahdu niin monta otsikkoa, kuin mahdollista olisi.

- Kovasti turha toiminto on "liekehtivä" kansioikoni kunkin otsikon edellä. Sen, että minkä otsikon alla on enemmän kuin 10 viestiä, näkee sarakkeen "vastauksia" alta.

- Miksi Linkki Managerin otsikon "Muut" alla on erillinen "Muut" alaryhmä? Otsikkoa klikkaamalla pääsee Muut-ryhmän alavalikkoon, jossa vaihtoehtoja on vain yksi - eli se "Muut". Hassua.

-------------------------

Jaa. Huomasinpa tuossa, että sivun alalaidassa löytyykin valintalaatikko, josta voi hyppiä ryhmästä toiseen suoraan, eli tältä osin kommenttini oli turha.

--
Tapio
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Foorumilla ensimmäisiä kertoja kävijänä kiinnitin huomiota käyttöliittymän kankeuteen. Nämä ongelmat taitavat liittyä valittuun foorumitekniikkaan (Snitz Forums). Parempi järjestelmä käytettävyydeltään on http://www.kalastus.com/keskustelu foorumissa, jonka hyviin puoliin kuuluu myös se, että uudet viestit on nähtavillä saapumisjärjestyksessä ilman otsikkosidonnaisuutta.
Mielipiteensä jokaisella, itse olen enemmän tykästynyt tähän toimintamalliin. Tuo malli joka em. sivustossa on ei mielytä
taas minua. Uudet viestithän näkyy täällä /active.asp sivulla, eli ne viestit mitkä on kirjoitettu viimeisen käynnin jälkeen/muu valittu ajanjakso (15min-1kk).
- Ihmettelen, miksi ryhmien aiheet on pitänyt jakaa alasivuille niin, että kullakin sivulla on vain 15 aihetta. Esim tätä kirjotettaessa monniryhmässä on 36 otsikkoa, jotka ovat levittäytyneet kolmelle alasivulle. Luulen ymmärtäväni, että asiassa on yritetty ajatella modeemikäyttäjiä. Samalla nopeamman yhteyden käyttäjät on jätettykin sitten huomiotta. Jossakin pitäisi olla vipu, josta voisi valita asetuksen, jolla kaikki ryhmän otsikot saa näkyviin yhdelle sivulle.


Tuo 15 on aikoinaan otettu juuri modemi käyttäjien takia, isoja sivuja kun ei ole kiva latailla. 15 viestin sisään mahtuu
useimiten myös tuoreimmat ja eniten vastauksia saaneet aiheet. Tuon 15 viestiä/sivu saa kyllä helposti muutettua isommaksi
jos siihen tuntuu olevan tarvetta, toistaiseksi saanee olla asetettuna siihen.
- Toinen seikka mitä ihmettelen on se, että esim luettuani monniryhmän uudet viestit täytyy minun mennä aloitussivulle päästäkseni esim Kirjoahvenet-ryhmään. Miksei ryhmien välillä voisi hyppiä suoraan, vaan olen pakotettu lataamaan foorumien pääsivun joka kerta uudelleen?
Tuohon vastasitkin jo itse...
- Turhaa informaatiota on mielestäni "Viimeinen Viesti" sarakkeessa oleva sekunnin tarkka lähetysaika ja lähettäjän nimi. Lähetysajasta riittäisi tiiviimpikin tieto (dd.mm.yy hh:mm). Lähettäjän nimen ilmoittaminen tässä yhteydessä on turhaa ja kun lähettäjän tiedot on pakotettu eri riville ("viimeinen viesti"-sarakkeen solu on silloin 2 - 3 riviä + marginaalit), niin tästä seuraa se, että näytölle ei mahdu niin monta otsikkoa, kuin mahdollista olisi.
Ainakaan minua ei haitta tuo "tarkka" ajannäyttö, ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että on kiva tietää kuka on
kirjoittanut viimeisen viestin. Voipi olla että joidenkin ihmisten viestit kiinnostaa enemmän kuin toisten.
Sitäpaitsi jos "puristaa" kaiken tiedon kahdelle riville niin homman selkeys kärsii, eli riviväli painuu liian tiiviiksi(oma mielipide).
- Kovasti turha toiminto on "liekehtivä" kansioikoni kunkin otsikon edellä. Sen, että minkä otsikon alla on enemmän kuin 10 viestiä, näkee sarakkeen "vastauksia" alta.
Tuokin on helposti muutettavissa isomaksi, taidankin muuttaa sen samantien -> 20 viestiä. Tuo 10 on asetettu aikoinaan
kun käyttäjiä ei ollut niin paljon kuin nykyään ja viestejä tuli vähemmän. Tarkoitushan sillä on kiinnittää huomiota
ns. suosittuihin aiheisiin...
- Miksi Linkki Managerin otsikon "Muut" alla on erillinen "Muut" alaryhmä? Otsikkoa klikkaamalla pääsee Muut-ryhmän alavalikkoon, jossa vaihtoehtoja on vain yksi - eli se "Muut". Hassua.
Kuten paljon muutakin tässä maailmassa, tuo hassu juttu johtuu siitä että en aikoinaan keksinyt parempaa "alaotsikkoa kuin muut.
Jäänteitä siitä ajasta, tuo manageri nimittäin vaatii että on "ison otsikon" alla alaotsikko. Jos sinulla on joku hyvä nimiehdotus sille niin otetaan ilomielin vastaan

Lisäksi "kankeus" ja hidastelu ym toimimattomuus johtuu pitkälti nykyisestä palvelimesta jossa sivut ovat,
tähän on onneksi muutos tulossa kuukauden sisällä jolloin siirrytään kaupalliselle palvelimelle.


- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Mielipiteensä jokaisella, itse olen enemmän tykästynyt tähän toimintamalliin. Tuo malli joka em. sivustossa on ei mielytä
taas minua. Uudet viestithän näkyy täällä /active.asp sivulla, eli ne viestit mitkä on kirjoitettu viimeisen käynnin jälkeen/muu valittu ajanjakso (15min-1kk).
Niinpä onkin. Tämä snitz toimii mainitsemaani kalastus.com:in sivuihin sikäli eri tavalla, että snitz käyttää evästeitä (cookie). Eli kunkin käyttäjän koneelle varastoidaan tieto siitä, mitä on asiakas on lukenut. Tuolla mainitulla kalastussivulla kunkin asiakkaan tiedot tallentuvat serverille. Tämä tarkoittaa esim. minun tapauksessani sitä, että kun käytän useita tietokoneita aktiivisesti (kotona kolme, töissä kaksi), niin tämän aquawebin viesteistä näyttää olevan "lukemattomia" monet sellaiset aiheet, jotka olen jo joltakin toiselta koneelta lukenut. Kalastussivulla tilanne pysyy oikeana riippumatta siitä, miltä koneelta käyn milloinkin viestit lukemassa.
Tuo 15 on aikoinaan otettu juuri modemi käyttäjien takia, isoja sivuja kun ei ole kiva latailla. 15 viestin sisään mahtuu
useimiten myös tuoreimmat ja eniten vastauksia saaneet aiheet. Tuon 15 viestiä/sivu saa kyllä helposti muutettua isommaksi
jos siihen tuntuu olevan tarvetta, toistaiseksi saanee olla asetettuna siihen.
Eikö olisi järkevää tehdä tästä toiminnallisuudesta valinnainen toiminta. Olisi siis mahdollista valita a.) "näytä 15 viestiä / sivu" tai b.) "näytä kaikki viestit". Ymmärtääkseni tuon ei pitäisi olla kovin vaikea toteuttaa - en kylläkään tunne Snitzin tuomia rajoituksia.
Ainakaan minua ei haitta tuo "tarkka" ajannäyttö, ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että on kiva tietää kuka on
kirjoittanut viimeisen viestin. Voipi olla että joidenkin ihmisten viestit kiinnostaa enemmän kuin toisten.
Sitäpaitsi jos "puristaa" kaiken tiedon kahdelle riville niin homman selkeys kärsii, eli riviväli painuu liian tiiviiksi(oma mielipide).
Niin. Ei se tietysti käyttöä estävä vika tai haitta ole. Usein on vain niin, että mitä vähemmän joutuu skrollaamaan, sitä parempi. Kun tuon lähettäjän nimi varaa aina yhden rivin, niin skrollattavan tekstin määrän kasvaa varsin paljon pelkästään tuosta syystä - 100 viestiä = sata "ylimääräistä" riviä. Tämä on mielestäni jo paljon.

Toki on totta, että esim "Timpan" tai "prboy":n viestit voivat olla jonkin satunnaisen "Tapio":n viestejä mielenkiintoisempia, mutta ainakin minä pääsääntöisesti päätän aiheen otsikon perusteella, onko kyseessä minua kiinnostava viesti vai ei. Poislukien tietysti "plonkatut" kirjoittajat (vrt. nyyssit).
Tuokin on helposti muutettavissa isomaksi, taidankin muuttaa sen samantien -> 20 viestiä. Tuo 10 on asetettu aikoinaan
kun käyttäjiä ei ollut niin paljon kuin nykyään ja viestejä tuli vähemmän. Tarkoitushan sillä on kiinnittää huomiota
ns. suosittuihin aiheisiin...
Kiitokset muutoksesta. Osoitit, että näillä korjausehdotuksilla on jotain merkitystä .
Kuten paljon muutakin tässä maailmassa, tuo hassu juttu johtuu siitä että en aikoinaan keksinyt parempaa "alaotsikkoa kuin muut.
Jäänteitä siitä ajasta, tuo manageri nimittäin vaatii että on "ison otsikon" alla alaotsikko. Jos sinulla on joku hyvä nimiehdotus sille niin otetaan ilomielin vastaan
Jos iso otsikkö vaatii alleen pakosta alaotsikon, niin sittenhän asialle ei voi mitään. Eikö asian voisi kiertää niin, että pakottaa molemmat otsikot viittaamaan samaan sivuun?

Olen peräti iloinen, että projektisi on ottanut näin hyvin tuulta alleen. Vakikirjoittajia on riittävästi ja vierailijoitakin ilmeisesti aika paljon. Nämä minun ajatukseni käyttöliittymän parannuksista ovat vain nöyrä tarkoitus tehdä sivustoa käytettävämmäksi - en mitään pahaa tarkoita.

--
Tapio

Muokattu - Tapio on 05/11/2001 17:52:49
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

...kun käytän useita tietokoneita aktiivisesti (kotona kolme, töissä kaksi), niin tämän aquawebin viesteistä näyttää olevan "lukemattomia" monet sellaiset aiheet, jotka olen jo joltakin toiselta koneelta lukenut.
Ihmeellistä, itse käytän pyöreesti 20 eri konetta ja silti näkyy kaikki niin kuin pitää (?) Koulussa tulee pyörittyä monella eri koneella, kotosalla ja töissä jopa lomamatkalla kaikki toimi niin kuin pitää.
Eikö olisi järkevää tehdä tästä toiminnallisuudesta valinnainen toiminta. Olisi siis mahdollista valita a.) "näytä 15 viestiä / sivu" tai b.) "näytä kaikki viestit". Ymmärtääkseni tuon ei pitäisi olla kovin vaikea toteuttaa - en kylläkään tunne Snitzin tuomia rajoituksia.
Kaikki on ajattelemisen arvoista, hoidetaan kuitenkin muutto pois jaloista ensin ennenkuin ruvetaan mitään muokkauksia tekemään.
...niin skrollattavan tekstin määrän kasvaa varsin paljon pelkästään tuosta syystä - 100 viestiä = sata "ylimääräistä" riviä. Tämä on mielestäni jo paljon.
Sivut jossa nuo tiedot näkyy ovat jo rajoitettu tiettyyn kokoon, eli mainitsemasi 100 riviä ei tule tapahtumaan.
Toki on totta, että esim "Timpan" tai "prboy":n viestit voivat olla jonkin satunnaisen "Tapio":n viestejä mielenkiintoisempia, mutta ainakin minä pääsääntöisesti päätän aiheen otsikon perusteella, onko kyseessä minua kiinnostava viesti vai ei. Poislukien tietysti "plonkatut" kirjoittajat (vrt. nyyssit).
Samalla linjalla minäkin, pakosta kun luen kaikki viestit, tai ainakin pyrin parhaani mukaan. Tänään meni vaivaiset 2 1/2 tuntia kun olin lomalla viikon Jokatapauksessa on mielestäni mukavaa tietää kuka on kirjoittanut ekan ja viimeisen viestin.
Kiitokset muutoksesta. Osoitit, että näillä korjausehdotuksilla on jotain merkitystä .
Kaikkia ääni kuullaan , huonoa ehdotusta/kysymystä ei ole olemassa.
Jos iso otsikkö vaatii alleen pakosta alaotsikon, niin sittenhän asialle ei voi mitään. Eikö asian voisi kiertää niin, että pakottaa molemmat otsikot viittaamaan samaan sivuun?
En ole tarkemmin tutkinut koodia siitä kantilta, pitänee ottaa asiakseen kunhan aikaa löytyy...
Olen peräti iloinen, että projektisi on ottanut näin hyvin tuulta alleen. Vakikirjoittajia on riittävästi ja vierailijoitakin ilmeisesti aika paljon.
Suuret kiitokset *kumartuu*, hyvin tämä on tosiaan lähtenyt pyörimään.
Nämä minun ajatukseni käyttöliittymän parannuksista ovat vain nöyrä tarkoitus tehdä sivustoa käytettävämmäksi - en mitään pahaa tarkoita.
En sitä missään vaiheessa sanonutkaan, kuten jo sanoinkin niin kaikki ehdotukset ovat tervetulleita!


- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Ihmeellistä, itse käytän pyöreesti 20 eri konetta ja silti näkyy kaikki niin kuin pitää (?) Koulussa tulee pyörittyä monella eri koneella, kotosalla ja töissä jopa lomamatkalla kaikki toimi niin kuin pitää.
Tämän ongelman syyt olivat osaksi täällä käyttäjänkin päässä. Tuosta monen koneen aktiivikäytöstä johtuen, olen asettanut selaimet hylkäämään kaikki evästeet. Säädettyäni selainasetuksia niin, että evästeet vastaanotetaan tältä palvelimelta, ei kuvaamiani ongelmia enää ole ollut.
En sitä missään vaiheessa sanonutkaan, kuten jo sanoinkin niin kaikki ehdotukset ovat tervetulleita!
Hyvä näin. Käytänpä tässä nyt sitten tilaisuutta hyväkseni ja ehdotan Linkkimanageriin uutta yläotsikkoa: "Tee-se-itse", jonka alle kerättäisiin siis sivustoja, joilla esitellään akvaarion, suodattimien jne vekottimien tekemistä itse.


--
Tapio
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Hyvä näin. Käytänpä tässä nyt sitten tilaisuutta hyväkseni ja ehdotan Linkkimanageriin uutta yläotsikkoa: "Tee-se-itse", jonka alle kerättäisiin siis sivustoja, joilla esitellään akvaarion, suodattimien jne vekottimien tekemistä itse.
Puoltava lausunto.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

jusa kirjoitti:
Hyvä näin. Käytänpä tässä nyt sitten tilaisuutta hyväkseni ja ehdotan Linkkimanageriin uutta yläotsikkoa: "Tee-se-itse", jonka alle kerättäisiin siis sivustoja, joilla esitellään akvaarion, suodattimien jne vekottimien tekemistä itse.
Puoltava lausunto.
Kuullostaa ihan hyvältä ajatukselta, tuon "te-se-itse" voisi vaikka sijoittaa "muut" kohdan alle ? Niin Tapioa ei häiritsisi enää muut-muut systeemi


- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Kuullostaa ihan hyvältä ajatukselta, tuon "te-se-itse" voisi vaikka sijoittaa "muut" kohdan alle ? Niin Tapioa ei häiritsisi enää muut-muut systeemi
Kannatetaan. Tuolla keinoin lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla.



--
Tapio
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Kannatetaan. Tuolla keinoin lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Asia päätetty! Kohdan "muut" alle te-se-itse otsikko.
Sinne vaan linkkejä sitten


- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Uutisaiheet, artikkelit ja kommentit”