Miten sisustaa sokkotetrojen akva?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lammaskala
Starting Member
Starting Member

Miten sisustaa sokkotetrojen akva?

Viesti Kirjoittaja lammaskala »

Mitä kasveja, pohjamateriaalia, laitteistoa, somisteita jne.?
Partamonni89
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Partamonni89 »

Ei tartte sen kummemmin, perus sisustus. Sokkotetra ei näe sisustusta eli sen on hankala tietää oma elin ympäristö :)
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Eikös nämä tetrat elä luonnossa luolissa? Ainakin niin olen joskus lukenut. Joten sen mukaisesti sitten varmaan.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Hämärä muistaminen on mulla näköjään näinä päivinä yleistä :roll: (itseironiaa) mutta olen tainnut joskus jostain lukea, että valoisassa akvaariossa noille sokkotetroille saattaa kehittyä silmät. Noh, yritin etsiä nopeasti jotain totta/tarua-vahvistusta tälle netistä, mutta höh... Astyanax mexicanus-nimellä jopa FishBasessa oli vain silmällisiä kaloja - eikä mainintaakaan siitä, että kala eläisi luolissa ja olisi silmätön!
(Onko Astyanax fasciatus mexicanus muuten siis vanhentunut nimi? Ku FishBasessa näytti siltä.)

Google images varmisti, etten ihan olen toisen kalan kimpussa, mutta silmällisten kalojen olettaisin sitten näkevän sen sisustuksenkin. Ellei sitten silmällinenkin sokkotetra ole sokea?

Täysin OT: syy sokkotetran sokeuteen näyttää olevan perisynnissä. Jaa.
(Ja ei, ei ole tarkoitus loukata mahdollisia tuon saitin kanssa samoin ajattelevia.)
Aniliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aniliini »

Hmm, olikos se niin että sokkotetroilla _on_ silmät aivan aluksi mutta surkastuvat pois kun niitä ei siellä pimeässä tarvita? Tai sitten muistan väärin. Joka tapauksessa, tutulla on näitä sokkotetroja ihan seura-akvaariossa, missä "normaali" sisustus. Ja täytyy sanoa, että ovat erityisen sitkeitä sissejä, ainoita tuon akvaarion kaloja mitkä ovat alusta asti selvinneet (varmaan lähemmäs 10 vuotiaita jo). Kummasti löytävät ruokaakin, vaikka samassa akvassa mm. vikkeliä kiilakylkiä 8O Lajiakvaariohan noille olisi se paras vaihtoehto kuitenkin... [;)]
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Minä olen ainakin ollut siinä uskossa että sokkotetra on tämän näköinen:
http://www.akwarium.prx.pl/Foto/malkows ... canus1.jpg

Ja silmiä ei ole tarvittu koska elävät pimeissä maanalaisissa järvissä ja luolissa.

Ja näinollen tämänkaltainen sisustus lienee luonnonmukaisin?:
http://akwarium.cdi.pl/walls2/slepce_jaskiniowe.jpg
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Tuon silmähommelin osalta alan uskoa muistavani jotain täysin puuta heinää, mutt jotain muuta muistin oikein: Today's Fishkeeper -lehden syyskuun numerossa 2002 oli juttu sokkotetroista. Ei mitenkään huisin syvällinen, mutta juttu mikä juttu. Kyseisessä artikkelissa esitettiin sisustusajatuksena liuske- ja muista kivistä rakennettua luolamaisemaa ja hämärää valaistusta. Kaloillehan luonnollinen olisi pilkkopimeä, mutta siitä ei katselijalle ole mitään iloa. Härällä valaistuksella saisi kuitenkin luotua hieman erilaista tunnelmaa. Kasveiksi jutussa suositellaan muovikasveja, kun oikeita voi olla vaikea saada kasvamaan hämärässä - itse jättäisin ehkä mieluummin kasvit kokonaan pois.

Artikkelin mukaan kala sietää 16-30 C vettä, mutta kirjoittaja arvelee 22C olevan aika passeli. Mutta siis periaatteessa menisivät kai lämmittämättömässäkin akvaariossa. Today's Fishkeeperissä on joskus tosin näkynyt hieman omistuisia aatoksia, joten tuo lämpötila on syytä tarkistaa.
Susamka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Cory kirjoitti:Härällä valaistuksella saisi kuitenkin luotua hieman erilaista tunnelmaa.
Totta [;)]

Sokkotetra on Astyanax fasciatus mexicanus ja sen näkevä silmällinen serkku on kiiltotetra Astyanax fasciatus fasciatus.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

En ole koskaan omistanut sokkotetroja, mutta minun logiikkani mukaan akvaarion saa sisustaa aikalailla oman maun mukaan kun kalat kerran ovat sokeita, vai olenko nyt ihan väärässä? :mrgreen:
Tottakai kivikko ja hämärä valaistus ovat luonnonmukaisimpia, mutta nyt ero taitaa olla enemmän akvaristin silmässä kuin kalojen viihtyvyydessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”