Veden kovuus, nitriitti ja pH

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimalainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 21:04, 03.02.2005

Veden kovuus, nitriitti ja pH

Viesti Kirjoittaja Kimalainen »

Siis kertokaapa nyt jotain vedenkovuus testejen, pH ja nitriitti testien nimiä jotkas olette hommanneet kaupasta. ostin viikko sitten molemmat eikä toiminu ollekkaa! Ei siis selvinny yhtää mitään siinä :/
kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, video kertoo enemmän kuin 1000 kuvaa
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

Minulla on JBL:n 5 in 1 -liuskatesti, ei kuulemma erityisen hyvä mutta kertoo kyllä ihan riittävästi kaltaiselleni aloittelijalle. Selvittää kerralla nitraatin, nitriirin, pH:n, KH:n ja GH:n.

Ihan uteliaisuudesta, miten testi voi olla toimimatta? Antaako perättäisillä mittauksilla eri tuloksia, ei anna tuloksia ollenkaan tms? Ehkä kannattaisi valittaa myyjälle/kaupalle asiasta, jos on vaikka sattunut virheellinen erä?
Kimalainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 21:04, 03.02.2005

Viesti Kirjoittaja Kimalainen »

OK!
Voisko joku kertoa mulle vielä että mitä noi kaikki "arvot" kertovat.. En oo oikeen älynny

pH on vissiin jtn. vedenkovuus vai?
Entäs mitäs on esim: nitriitti, nitraatti, GH, KH?? Entäs ne kaikki muutki?
KITOOS :D:D
kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, video kertoo enemmän kuin 1000 kuvaa
NannaJ
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 15:30, 26.04.2004

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Nuo liuskatestit minun kokemuksen mukaan kyllä toimivat siinä mielessä, että ne antavat jotain arvoja ja arvot ovat samat perättäisillä mittauksilla. Mutta arvot eivät ole samat, joita saa tarkemmilla tippatesteillä. Esim. liuskatestissä pH 7.2, indikaattoriväriin perustuvissa tippatesteissä pH 7.6.

Minä olen käyttänyt Seran ja JBL:n tippatestejä ja ne ovat ainakin mielestäni olleet luotettavia. Ph-testeissä (tippa) olen verrannut keskenään Seraa, JBL:ää ja Waterlifea ja kaikilla tulee sama tulos :)
NannaJ
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 15:30, 26.04.2004

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Kimalainen kirjoitti:OK!
Voisko joku kertoa mulle vielä että mitä noi kaikki "arvot" kertovat.. En oo oikeen älynny

pH on vissiin jtn. vedenkovuus vai?
Entäs mitäs on esim: nitriitti, nitraatti, GH, KH?? Entäs ne kaikki muutki?
KITOOS :D:D
pH tarkoittaa veden happamuutta. Käytännössä akvaarioveden happamuuteen vaikuttaa eniten veteen liuenneen hiilidioksidin CO2 määrä. Mitä enemmän hiilidioksidia (joka muuttuu vedessä osittain hiilihapoksi) veteen on liuenneena, sitä happamampaa vesi on. Kun pH on alle 7, vesi on hapanta. pH tasan 7 kertoo että vesi on neutraalia. pH yli 7 tarkoittaa että vesi on emäksistä. Valtaosalle yleisimmistä akvaariokaloista pH on sopiva kun se liikkuu välillä 6,8 - 7,2.

Nitriitti on kalan virtsasta syntyvä myrkyllinen hajoitustuote, joka hajoaa edelleen vaarattomaksi nitraatiksi, kunhan sitä työtä tekeviä bakteereita on riittävästi akvaariossa.

Nitraatti ei hajoa enää eteenpäin akvaariossa, vaan sitä kertyy pikkuhiljaa yhä enemmän veteen. Suurissa pitoisuuksissa sekin on haitallista kaloille, siksi vettä täytyy vaihtaa säännöllisesti.

GH ilmaisee veden kokonaiskovuuden eli veteen liuonneiden suolojen kokonaismäärän.

KH ilmaisee veden karbonaattikovuuden eli puskurointikyvyn pH:n (happamuuden) muutoksia vastaan. Mitä alhaisempi KH, sitä helpommin pH heilahtelee suuntaan tai toiseen.

Tämä oli erittäin pelkistetty ja tiivistetty esitys!
Tarkempaa tietoa löydät Jukka Järven www-sivuilta
http://www.aquahoito.info/suomi/
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

Kimalainen kirjoitti: Voisko joku kertoa mulle vielä että mitä noi kaikki "arvot" kertovat.. En oo oikeen älynny
http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/vesi.php

Mainio sivu, joka kertoo akvaarion kannalta oleellisimman vesikemian riittävän kansankielisesti, kannattaa perehtyä! (linkitys nimenomaan vesisivulle, muutkin hyödyllisiä toki)

pH ei ole veden kovuus vaan happamuus, vaihtelee välillä 1-14. Yhden pykälän muutos tarkoittaa happamuuden kymmenkertaista muutosta!

Kovuudet ovat KH ja GH; KH karbonaattikovuus ja GH ns. kokonaiskovuus. Kun puhutaan vain kovuudesta, tarkoitetaan yleensä ilmeisestikin kokonaiskovuutta(?)

Aina joku ehtii ensin :D

Mutta niistä testeistä vielä.

Ainakin minun testipurkkini kyljessä, siinä tulkintaosastolla on ilmoitettu mikä on kaloille hyväksi ja mikä ei. Koska kaikki kalat eivät kuitenkaan elä samanlaisessa vedessä, on katsottava millaiset arvot ovat kalalle ne oikeat, ei se testi sitä aina tiedä vaan tulkinta jää testaajalle!
Kimalainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 21:04, 03.02.2005

Viesti Kirjoittaja Kimalainen »

Kiitti ihan hirmusti :D Mitäs noi tippa testit? voiko niiski olla niitä esim "5 in 1" tms juttuja?
kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, video kertoo enemmän kuin 1000 kuvaa
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tavallaan kyllä eli on myynnissä pakkauksia, joissa on eri testejä esimerkiksi muovisalkussa tms. Tosin kukin testi on tehtävä erikseen. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kimalainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 21:04, 03.02.2005

Viesti Kirjoittaja Kimalainen »

Oki. kiits :P
kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, video kertoo enemmän kuin 1000 kuvaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”