Kalasto 40l akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
Kalasto 40l akvaarioon?
Kävisikö tälläinen kalasto 40l akvaariooni,(akvaario on siskoni ja kysyn hänen puolestaan). Eli 6-8 kiilakylkeä, 1 taistelukala ukko, 3 täplämonnia pohjalle? Ehdotuksia? Rapuja eikä kotiloita hän ei missään nimessä halua.
Nyt on akvaario "kypsymässä". 5 kasvia ja yksi muovikasvi + florena kasvien ravinne ainetta. Pohjalla ruukun puolikas ja hiekkaa/soraa (0.2-1.2mm) + isompia kiviä. Kasvien mukana muuten tuli asukki jo akvaarioon suurinpiirtein tuon viivan - pituinen kotilo
. Tarviiko muuten hapettimen/ilmapumpun olla yölläkin päällä (eikö se ole hapetin/ilmapumppu mikä tekee niitä kuplia akvaarioon)? Muuten en kysyisi mutta kun yöllä pitäisi yrittää nukkuakin, se hapetin pitää aika kovaa ääntä.
Ja toinen asia: Kun eilen kävin siellä akvaario liikkeessä, niin kysyin sitten myyjältä että minkä verran kaloja voisi 40L akvaarioon ottaa? Sanoin että onko 1 taistelukala ja 8 neontetraa liikaa. Myyjän vastaus: Tuossa on kaloja aivan liian vähän, Meillä on kotona 40l akvaario ja siellä on 1 taistelukala ja 10 neontetraa ja 8 kiilakylkeä ja 3 täplämonnia + kolme jotakin muuta monnia nimeä en nyt muista. Tuollainen satsi sinunkin kannattaa vähintään ottaa ettei kalat tylsisty. No mie sit sanoin et mitäs ku mie oon käyny internetis lukuisil sivuil ja joka paikas on ollu ettei kannata ottaa ku taistelu kala ja ehkä korkeintaan lisäksi 8 neon tetraa. No myyjä sanoi: Joo internetissä lukee vaikka mitä, ei niihin juttuihin ole uskomista, Luotat nyt vaan meihin, mehän olemme ammattilaisia.
Myyjäl tais olla pelkästään euron kuvat mieles ku oli mulle kalastoa myymässä. Enkä todellakaan uskonut myyjän juttuihin.

Ja toinen asia: Kun eilen kävin siellä akvaario liikkeessä, niin kysyin sitten myyjältä että minkä verran kaloja voisi 40L akvaarioon ottaa? Sanoin että onko 1 taistelukala ja 8 neontetraa liikaa. Myyjän vastaus: Tuossa on kaloja aivan liian vähän, Meillä on kotona 40l akvaario ja siellä on 1 taistelukala ja 10 neontetraa ja 8 kiilakylkeä ja 3 täplämonnia + kolme jotakin muuta monnia nimeä en nyt muista. Tuollainen satsi sinunkin kannattaa vähintään ottaa ettei kalat tylsisty. No mie sit sanoin et mitäs ku mie oon käyny internetis lukuisil sivuil ja joka paikas on ollu ettei kannata ottaa ku taistelu kala ja ehkä korkeintaan lisäksi 8 neon tetraa. No myyjä sanoi: Joo internetissä lukee vaikka mitä, ei niihin juttuihin ole uskomista, Luotat nyt vaan meihin, mehän olemme ammattilaisia.

Myyjäl tais olla pelkästään euron kuvat mieles ku oli mulle kalastoa myymässä. Enkä todellakaan uskonut myyjän juttuihin.
Kyllä voi, koska eihän se tee muuta kuin pulppaa ilmakuplia. Onhan akvaariossa myös suodatin ilmapumpun lisäksi?-Ville- kirjoitti:Tarviiko muuten hapettimen/ilmapumpun olla yölläkin päällä (eikö se ole hapetin/ilmapumppu mikä tekee niitä kuplia akvaarioon)?
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hankalaa... Itse en kyllä ottaisi taistelukalaukon kaveriksi 40 litraan muita kuin piikkisilmiä, jotka eivät vie tilaa niin paljon. Neontetraa mieluummin ottaisin kardinaalitetroja, koska sopivat paremmin samoihin lämpötiloihin taistelukalan kanssa.
Siispä:
1 taistelukala
6 kardinaalitetraa
2 - 3 piikkisilmää
Eikä muuta.
Siispä:
1 taistelukala
6 kardinaalitetraa
2 - 3 piikkisilmää
Eikä muuta.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
No, taitaa jokaisella kauppiaalla eurot kiilua silmissä. Mutta kalojen hyvinvointi pitäisi silti mennä etusijalle.
Mielestäni akvaarioon akvaarioon sopisi hyvinkin 8 kardinaali/neontetroja ja se taistoukko. Olen kuullut että kardinaali-/neontetrat saattavat näykkiä taistojen eviä...?Viisaammat auttakoon.
Mielestäni akvaarioon akvaarioon sopisi hyvinkin 8 kardinaali/neontetroja ja se taistoukko. Olen kuullut että kardinaali-/neontetrat saattavat näykkiä taistojen eviä...?Viisaammat auttakoon.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minun on sanottava yksi asian: neontetra pitää viileämmästä vedestä ja taistelukala lämpimämmästä, joten ei laiteta niitä samaan altaaseen, jookos?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Kävisikö sitruunatetra (pieni parvi) taistelukalan kanssa tuohon akvaarioon?
-----------
Joo, elikkä eipä taida sitruunatetra käydä, altaan minimi koko taitaa olla sitruunatetralle n.100l. Mutta entäs Sinineontetra tai Mustaneontetra? Ainakin lämpötilojen suhteen nuo kävisivät.
Sini-ja mustaneontetrojen lämpösuositus 23-27 astetta
Taistelukala 24-30 astetta
-----------
Joo, elikkä eipä taida sitruunatetra käydä, altaan minimi koko taitaa olla sitruunatetralle n.100l. Mutta entäs Sinineontetra tai Mustaneontetra? Ainakin lämpötilojen suhteen nuo kävisivät.
Sini-ja mustaneontetrojen lämpösuositus 23-27 astetta
Taistelukala 24-30 astetta
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mustaneontetra ei ainakaan mahdu
Katselee omia möllyköitään satalitraisessa
Sinineontetra on suhteellisen vaativa kala ja tarvitsee hapanta vettä. Mahdoton ei kuitenkaan ole, mutta tila on kyllä pieni ja vesiarvoissa saattaa tapahtua helposti heittelyjä.. Näiden saatavuus on kanssa niin ja näin.
Yksi vaihtoehto on myös safiirirasbora (ent. tulirasbora) Sundadanio axelrodi. Tämä viipottaja jää kyllä pieneksi, mutta mieluummin pelkästään näitä. (Tai katsotaan mitä viisaammat sanoo
)
Helpointa olisi tietenkin ostaa isompi allas, mutta jos tämä 40 l on jo olemassa niin... Taistelukalalle allas periaatteessa sopisi, mutta tuskin se isommastakaan pahakseen pistää.
Jos allas olisi minun niin tekisin siitä kodin katkaravuille, joita on markkinoilla monenlaisia. Cherryshrimp on kauniin punertava ja siinäkin riittää seurattavaa. Beeshrimp muistuttaa hieman ampiaista. jne jne Toinen vaihtoehto olisi isommat kotilot (jotka tarvitsevat kovempaa vettä!) Omenakotilo, seepra(levä)kotilo ja niin edelleen. Tutustumisen arvoisia nämäkin! Ja niistä lisää täällä.
Mites nämä?

Sinineontetra on suhteellisen vaativa kala ja tarvitsee hapanta vettä. Mahdoton ei kuitenkaan ole, mutta tila on kyllä pieni ja vesiarvoissa saattaa tapahtua helposti heittelyjä.. Näiden saatavuus on kanssa niin ja näin.
Yksi vaihtoehto on myös safiirirasbora (ent. tulirasbora) Sundadanio axelrodi. Tämä viipottaja jää kyllä pieneksi, mutta mieluummin pelkästään näitä. (Tai katsotaan mitä viisaammat sanoo
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Helpointa olisi tietenkin ostaa isompi allas, mutta jos tämä 40 l on jo olemassa niin... Taistelukalalle allas periaatteessa sopisi, mutta tuskin se isommastakaan pahakseen pistää.
Jos allas olisi minun niin tekisin siitä kodin katkaravuille, joita on markkinoilla monenlaisia. Cherryshrimp on kauniin punertava ja siinäkin riittää seurattavaa. Beeshrimp muistuttaa hieman ampiaista. jne jne Toinen vaihtoehto olisi isommat kotilot (jotka tarvitsevat kovempaa vettä!) Omenakotilo, seepra(levä)kotilo ja niin edelleen. Tutustumisen arvoisia nämäkin! Ja niistä lisää täällä.
Mites nämä?
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Safiirirasbora ja muut saman kokoluokan rasborat, kuten kääpiörasbora, ovat mainioita 40-litraiseen. Lisäksi esim. imunuoliaiset, pienet Betta-lajit, korurihmat, jopa murisijarihmat ja suklaarihmat, useat kutevat hammaskarpit ja ne katkaravut ovat sopivia mutta vaativat aloittelijatasoa parempaa tietämystä akvaarion hoidosta. Pienen akvaarion kunnolliseen sisustamiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, kalalla on paljon kivempaa huolella mietityssä, pintaan asti ulottuvia puita ja rehevää kasvistoa sisältävässä pienessä altaassa kuin isommassa mälsässä altaassa. Koko ei siis ole se rajoittavin tekijä tässäkään vaan harrastajan taidot.
Jos kyse on aloittelijasta niin pienet kardinaali- tai neontetrat ovat sopivampia kuin mikään luettelemistani lajeista.
Emme muuten ole vastausautomaatteja eikä tuollainen naurettava silmien pyörittely ja mankuminen paranna ollenkaan mahdollisuuksiasi saada nopeita vastauksia. Jätäthän sen ensi kerralla pois?
Jos kyse on aloittelijasta niin pienet kardinaali- tai neontetrat ovat sopivampia kuin mikään luettelemistani lajeista.
Emme muuten ole vastausautomaatteja eikä tuollainen naurettava silmien pyörittely ja mankuminen paranna ollenkaan mahdollisuuksiasi saada nopeita vastauksia. Jätäthän sen ensi kerralla pois?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Menee OT, mutta kaikki eivät välttämättä käsitämaisu kirjoitti:Emme muuten ole vastausautomaatteja eikä tuollainen naurettava silmien pyörittely ja mankuminen paranna ollenkaan mahdollisuuksiasi saada nopeita vastauksia. Jätäthän sen ensi kerralla pois?

Mankumiseen en ota kantaa.

Kalastona taisto ja kardinaalit kuulostavat kivalta yhdistelmältä. Ja kauppiaan jutut aika hurjilta.
-
- Junior Member
Miksi vedenparannusainetta? Eihän se vesi sitä tarvitse vaan ne kalat sitten joskus..jos nekään..-Ville- kirjoitti:Kuinka pitkä suurinpiirtein toi kypsytys aika on 40l akvaariossa? se on nyt pulputellut noin 6 päivää, lisäksi siinä on käytetty kasvienravinne ainetta ja vedenparannus ainetta.

Akvaario ei muuten kypsy sitten pelkällä kasviravinteella. Laitappa hakuun kypsytys tms. ja lueskele ammoniakki kypsytyksestä.
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.
Tiina_ kirjoitti:Jos allas olisi minun niin tekisin siitä kodin katkaravuille, joita on markkinoilla monenlaisia. Cherryshrimp on kauniin punertava ja siinäkin riittää seurattavaa. Beeshrimp muistuttaa hieman ampiaista. jne jne
Mulle ei kauppias suostunu myymään Cherryä 120 litraseen, sanoi sen kasvavan liian isoksi, jotain 15 cm...
Isotooppi? Niin tietty joo, mullakin on pari platya ja monni..
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kauppiaasi pasmat ovat aika pirun sekaisin - http://www.fish2u.com/nechaleashar.html.Mikämikä kirjoitti:Tiina_ kirjoitti:Jos allas olisi minun niin tekisin siitä kodin katkaravuille, joita on markkinoilla monenlaisia. Cherryshrimp on kauniin punertava ja siinäkin riittää seurattavaa. Beeshrimp muistuttaa hieman ampiaista. jne jne
Mulle ei kauppias suostunu myymään Cherryä 120 litraseen, sanoi sen kasvavan liian isoksi, jotain 15 cm...

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Re: Eih....
OT: Se oli hänen mielipiteensä. Se perusteella ei kannata ruveta sanomaan toisia oudoiksi.jaba kirjoitti:Miten voi noinki pikku juttu ärsyttää????!!!!!![]()
ootte aika outoo porukkaa jios noin pieni juttu ärsyttää.....
Ja sitten asiaan... Kypsytysaika? Mikäli se olisi minun akvaarioni, pitäisin sitä n. viikko- puolitoista. Ehtii ainakin kypsyä kunnolla, ettei jää "raa'aksi".