Uusia monneja

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Uusia monneja

Viesti Kirjoittaja prboy »

Poikkesin eilen illalla Suomen Akvaariotukussa. Löysin sieltä muun ohella (tiedot tulevat lähipäivinä kotisivulleni) pari hyvin kiintoisaa monnilajia. Molemmat olivat ns. "odballeja" eli vahingossa muiden kalojen mukana. Ostin ne mukaani.

Toinen kaloista oli pikkarainen Pimelodella, joka löytyi kääpiömonnisten joukosta. Sen väritys noudattaa täysin kääpiömonnista. Kyseessä siis voi olla Brachyrhamdia-suvun laji, joka piileskelee monnisten joukossa. En kuitenkaan äkkiseltään keksi, että mikä laji voisi olla kyseessä. Aika näyttää, jääkö se pieneksi ja on siten ilmeisesti kokonaan kuvaamaton laji vai kasvaako siitä normaali "pimelo", joita on muutama kymmenen lajia. Minulla ei ainakaan toistaiseksi ole mahdollisuutta pistää pystyyn kääpiömonnisparvea, joten olen valmis myymään kalan jollekin harrastajalle kunhan nyt olen ensin perinpohjaisesti tutustunut siihen ja kuvannut sen.

Toinen sattumista oli minulle uusi Corydoras-laji ja harvinaisen komea sellainen. Elokuussa oli tullut lähetys pantamonnisia (C. sychri, ei siis pandamonnisia!). Niiden määrityskin oli oikein ja kalat olivat isonkokoisia. Jäljelläolevien kymmenkunnan yksilön joukossa oli kaksi todella suurta vannemonnista C. pastazensis, jota en muista koskaan aiemmin nähneeni. Nämäkin monniset tulevat viimeistään ensikevään suurhuutokauppaan, jollei tuoni tai joku harrastaja ole niitä aiemmin korjannut.

Muistelen jonkun monnisharrastajan maininnee hänellä olevan pantamonnisia. Kannattaa käydä liikkeissä katsomassa, jos näitä vanteita olisi ollut joukossa enemmänkin. Laji on helppo tuntea selkäevästä miltei vatsaan saakka ulottuvasta mustasta vanteesta. Se on myös todella pitkä- ja hieman lovikuonoinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”