Kestävät kalat!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dori
Junior Member
Junior Member

Kestävät kalat!

Viesti Kirjoittaja Dori »

Mitkä hyvin kestävät kalat sopisivat 60-litraiseen? Haluaisin nimittäin sellaisia, jotka kestäisivät aloittelijan mokat....en nimittäin halua ruumiita akvaariossani! :cry: Korurihmoja olen ajatellut, mutta taitavat olla aika herkkiä...? Kävisikö ainakin leväkatkat? Mutta mitä muuta? :o
Kiitoksia kaikista ehdotuksista! :D
"Just keep swimming." -Dori-
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Neontetra on aina klassikko, selviää hyvin kunhan vettä vaihtaa säännöllisesti.
Tai rubiinitetra.
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Siltikään ei sitten saa laiminlyödä akvaarion hoitoa vaikka hankkisit kuinka kestäviä kaloja. [;)]
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
Santtura
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Santtura »

Itse olen ollut varsin ihastunut "inkkareihin", eivät meidän vihersamennus kriisistäkään olleet moksiskaan. [;)]
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Leväkatkoilla on sitten se pieni haittaominaisuus joka ei tavallaan kestä aloittelijan mokia, eli ne eivät kestä lääkitystä vaan useimmiten kuolevat siihen.
Ex-nick: Cofeingirl
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Pehmeään, hiukan happamaan/neutraaliin veteen sopisi hyvin neontetra, taistelukala tai rubiinitetra. Emäksiseen, keskikovaan/kovaan veteen taasen miljoonakala. Millaista vettä sinulla on käytössäsi?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Dori
Junior Member
Junior Member

Vedestä en vielä tiedä...olen vasta alkanut pesemään hienon hienoa akvaariohiekkaa, joka muuten kestää paljon kauemmin kuin luulin. Mutta minkähänlaista Helsingin vesi on?
Onko mitään kestäviä monnisia, jotka mahtuisivat altaaseeni? Vai pitäisikö alakerta jättää leväkatkoille? [;)]
ps.Ovatko korurihmat liian herkkiä aloittelijalle?
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Cofeingirl kirjoitti:Leväkatkoilla on sitten se pieni haittaominaisuus joka ei tavallaan kestä aloittelijan mokia, eli ne eivät kestä lääkitystä vaan useimmiten kuolevat siihen.
Ja kiipeevät akvasta ulos...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Dori kirjoitti:Mutta minkähänlaista Helsingin vesi on?
Minulla on ainakin täällä 00720-alueella pehmeää ja suunnilleen neutraalia vettä. Altaassa tuo pH painuu hiukan happaman puolelle.
Dori kirjoitti:Onko mitään kestäviä monnisia, jotka mahtuisivat altaaseeni?
Esimerkiksi parvi kääpiömonnisia sopisi mainiosti. Tuo sana kestävyys on vähän pelottava - siis pitääkö kalan sietää huonoa hoitoa vai mitä?
Dori kirjoitti:ps.Ovatko korurihmat liian herkkiä aloittelijalle?
Täältä löytyy jotain korurihmoista. Ja eikös täällä jo vaihdettu sanoja kyseisestä fisusta? Mutta kertauksena: minusta korurihmat sopivat myös aloittelijoille, kunhan olosuhteet ovat hyvät eikä hoitoa laiminlyödä.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itse suosittelisin kardinaalikalaa. Erityisen kestävä on kerritetra (tuntuvat elävän 4 - 7 vuotta keskimäärin!). :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Totta, sävyisä kardinaalikala on mukavan helppohoitoinen ja reipas fisu, joka lisääntyykin aika helposti. Ainut vaan, että sille pitäisi olla viileää vettä (18-22°C) ja sellaista voi olla hiukan vaikea järjestää.
Dori
Junior Member
Junior Member

Juu...en tarkoita sanalla "kestävä" sitä, että kalat joutuisivat huonolle hoidolle, vaan yksinkertaisesti sitä, että minulla ei ole vielä kokemuksia akvaarion hoidosta ja kaikkihan varoittelevat, että pienessä altaassa vesiarvoja on vaikea pitää kurissa. Se vaan pelottaa, että korurihmat kuolla kupsahtaisivat. :( Sitä minä en kestäisi! En ole kuitenkaan vielä poistanut korurihmua listalta... vaikuttavat aika persoonallisiltakin! 8-)
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Vesiarvot pysyvät vakaina jos vaihdat viikoittain 1/3 tai 1/2 vedestä ja sinulla on kaksi sisäsuodatinta, joita puhdistat kevyesti vuorotellen kun vaikuttavat likaisilta. Puhdistus eri aikana kuin vedenvaihto. Hiekkapohja tasoittaa myös oloja, koska siihen ei tarvitse koskea jos on kierteissarvikotiloita. Kaikki ylisiivous on pahasta, kasvejakin tulisi karsia vain vähän kerrallaan jotta levät eivät pääse kukoistamaan.

Helsingin vesi on neutraalia ja hapanta, eli mm. Amazonin kalat sopivat hyvin. Uskon että saat korurihmankin menestymään kun toimit säännöllisesti hoidon kannalta.
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Neontetrat vaativat ehdottomasti alhaista lämpötilaa (24 astetta). Itse sain karvaasti kokea kun pidin liian lämpimässä niitä vuoden mitkä ovat seuraukset. :|
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Pienessä pytyssä vesiarvot pysyvät mukavan tasaisina, kun vettä vaihdetaan kahdesti viikossa n. 1/3.
Ei pidä arastella, vaikka kala olisikin vaikean tapauksen maineessa - sopivalla hoidolla, ympäristöllä on kovasti vaikutusta fisun menestymiseen ;)
Dori
Junior Member
Junior Member

Ai, pitäisikö minun hankkia kaksi sisäsuodatinta? Tulisi varmaan aika ruuhkaa...? Pitääkö muuten suodatinpatruuna pestä kypsytyksen aikana? Ehkä on tyhmä kysymys, mutta jos ei tiedä, niin sitten ei :mrgreen: .
Suodattimessa on muuten toinenkin patruuna...sellainen pikkuinen joka pitäisi vaihtaa ensimmäisen viikon jälkeen. Mihin se kannattaisi vaihtaa? Voiko sen vaihtaa "sintroituun lasirouheeseen", häh? Pitääkö sitäkin pestä säännöllisesti? Toinen tyhmä kysymys...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Itse en laittaisi noin pieneen pyttyyn kahta sisäsuodatinta. Vievät reippaasti ainakin tilaa jos ei muuta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”