Hankin kalat kertarysäyksellä akvaarioon maanantaina. Mä ihan isse diagnosoin tänään eväruton. Muista mainittakoon että yksi kiila kuoli heti ensimmäisenä yönä, ei ulkoisia merkkejä aiheuttajasta ja yhdellä kiiloista oli sellanen valkonen patti "otsassa", on saattanu syntyä nahistelussa, en jäänyt ihmettelemään vaan siltä kalalta lähti henki eilen heti kun huomasin. Nämä kaksi otin kuitenkin tänään erilleen isosta akvaariosta pienempään, kalattomaan akvaarioon tarkkailun alle. Kuvassa toisena jossain mainittu Rudolf, jolla myös on vissiin uimarakon tulehdus, koska se on kellahdellut (eli humpsahtanut selälleen ja sitten taas normaaliasentoon) ajoittain nyt parin päivän aikana. Nyt kun siirsin pienempään, kellahtelua ei ole tapahtunut ja aiemminkin se liittyi siihen jos joutui jahdatuksi. Olin myös huomaavinani, että kellahtelua esiintyi ruokailun perään. Se on ollut myös vaisu ja eristäytynyt, joskin piristynyt heti kun olen akvaarion lähelle mennyt, kun on luullu saavansa ruokaa.
Kuvissa (otettu nyt pikku akvasta) huomaa evien olevan valkoiset, Rudolfilla takaevät ja tuolla toisella oikea (katsojasta käsin vasen) etuevä vai sivueväksikö sitä sanotaan. Näin livenä kun katsoo ne näyttää enemmän luilta, kuin eviltä. Ne ei liiku, vaan tököttää/törröttää. Pahoittelut kuvien laadusta.
Vesiarvoja kysytään kuitenkin ja ne on: NO3 10, NO2 0, GH 10-18, KH jossain kahden ja viiden välillä (GH ja KH ei kumpikaan ole selkeä ensin mainittu luku eikä viimetteeks mainittu), pH 7.0. Nämä siis ison (250 ltr) akvaarion arvot, tuossa pienemmässä (54 ltr) ne on samat joskin pH on himppasen alempi, noin 6.0-6.5 kun se sävy on niiiiin hienoiseltaan vaaleampi. Ja käytössä JBL:n liuskatestit.
Edittiä: Niin että onko tuo eväruttoa?