Evärutto? (kuvatuksia)

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Evärutto? (kuvatuksia)

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Hankin kalat kertarysäyksellä akvaarioon maanantaina. Mä ihan isse diagnosoin tänään eväruton. Muista mainittakoon että yksi kiila kuoli heti ensimmäisenä yönä, ei ulkoisia merkkejä aiheuttajasta ja yhdellä kiiloista oli sellanen valkonen patti "otsassa", on saattanu syntyä nahistelussa, en jäänyt ihmettelemään vaan siltä kalalta lähti henki eilen heti kun huomasin. Nämä kaksi otin kuitenkin tänään erilleen isosta akvaariosta pienempään, kalattomaan akvaarioon tarkkailun alle. Kuvassa toisena jossain mainittu Rudolf, jolla myös on vissiin uimarakon tulehdus, koska se on kellahdellut (eli humpsahtanut selälleen ja sitten taas normaaliasentoon) ajoittain nyt parin päivän aikana. Nyt kun siirsin pienempään, kellahtelua ei ole tapahtunut ja aiemminkin se liittyi siihen jos joutui jahdatuksi. Olin myös huomaavinani, että kellahtelua esiintyi ruokailun perään. Se on ollut myös vaisu ja eristäytynyt, joskin piristynyt heti kun olen akvaarion lähelle mennyt, kun on luullu saavansa ruokaa.

Kuvissa (otettu nyt pikku akvasta) huomaa evien olevan valkoiset, Rudolfilla takaevät ja tuolla toisella oikea (katsojasta käsin vasen) etuevä vai sivueväksikö sitä sanotaan. Näin livenä kun katsoo ne näyttää enemmän luilta, kuin eviltä. Ne ei liiku, vaan tököttää/törröttää. Pahoittelut kuvien laadusta.

Vesiarvoja kysytään kuitenkin ja ne on: NO3 10, NO2 0, GH 10-18, KH jossain kahden ja viiden välillä (GH ja KH ei kumpikaan ole selkeä ensin mainittu luku eikä viimetteeks mainittu), pH 7.0. Nämä siis ison (250 ltr) akvaarion arvot, tuossa pienemmässä (54 ltr) ne on samat joskin pH on himppasen alempi, noin 6.0-6.5 kun se sävy on niiiiin hienoiseltaan vaaleampi. Ja käytössä JBL:n liuskatestit.

Edittiä: Niin että onko tuo eväruttoa?

KuvaKuva
"Mä luin jostain..."
jape
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jape »

akvaariolikkeistä saa varmaankin hyviä lääkkeitä jotka tehoaa moniin tauteihin,voi varmaankin käyttää vaikka ei olis ihan varma taudistakaan,tuskin ne kalat lääkkeisiin kuolee
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Evät ovat repaleiset ja lyhenevät, jos eväruton olen oikein käsittänyt. (Mutta en todellakaan osaa sanoa mikä kaloja vaivaa.)

Vesiarvojen muutokset voivat laukaista monia ongelmia kalojen istutuksessa, alkaen lämpötilan muutoksesta. Ostoaltaan olot unohtuvat useilta tarkistaa, kuten hidas totuttaminen uuteen veteen.
Mandinka kirjoitti: pH 7.0. Nämä siis ison (250 ltr) akvaarion arvot, tuossa pienemmässä (54 ltr) ne on samat joskin pH on himppasen alempi, noin 6.0-6.5 kun se sävy on niiiiin hienoiseltaan vaaleampi.
Tämä pH:n muutos on myös valtava yht'äkkiä.
Mandinka
Member
Member

Molemmat akvaariot on lääkitty. Isossa kaikki hyvin, mutta tuonne pienempään siirretyt voi aina vaan huonommin. Toiselta lähti henki eilen ja toinen on nyt kyllä sen näkönen ettei taida aamua nähdä. Pintaan on ilmaantunut harmaata samentumista (samettitauti?). Mä olen tullut tulokseen, että tuossa itse akvaariossa on joku tauti! Nyt olen aikeissa aloittaa alusta tuon kanssa. Tyhjennän koko roskan ja viskaan kaikki muut kasvit roskiin paitsi anubiakset, jotka desinfioin alunalla. Myös kookospähkinä ja mangrove saa aluna-käsittelyn. Hiekat saa lähtöpassin myös, vaihdan jokisoraan tms. MUTTA!

Miten mä desinfioin tuon suodattimen? Uitan kloriitissa?
"Mä luin jostain..."
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Mandinka kirjoitti: Tyhjennän koko roskan ja viskaan kaikki muut kasvit roskiin paitsi anubiakset, jotka desinfioin alunalla. Myös kookospähkinä ja mangrove saa aluna-käsittelyn.
Alunallahan poistetaan kotiloita - jos jotain tautia epäilet, ei vissiinkään auta pelkkä alunalla käsittely.

Pitäisköhän nuo vaikka keittää, että kuolisi pöpöt? Kasvia ei toki keittämään voi alkaa, mutta kookos ja juurakko.
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

alias90
Junior Member
Junior Member
Viesti:

evärutto

Viesti Kirjoittaja alias90 »

Munkin edellisessä akvaariossa oli eväruttoa, ensiks luulin et sillä kalalla oli toi selkäevä jo valmiiks repaleinen kun toin sen kotiin kaupasta, mutta sitten huomasin kun se rupesi leviämään toisiin kaloihin, laitoin lääkkeen tarpeeksi ajoissa, niin kukaan ei onneksi kuollut....Toivottavasti loputkin kaloistasi paranevat.,.. :P
Mandinka
Member
Member

Oishan mun pitäny tietää miltä sivulta ne ohjeet löytyy kaikenlaiseen desinfiointiin! :D
"Mä luin jostain..."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”