Eksyinpä kiekko-osastolle ja kuume iski:muutamia kysymyksiä!

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Eksyinpä kiekko-osastolle ja kuume iski:muutamia kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

No niin,
Nyt se tapahtui. Ensimmäistä kertaa eläessäni rupesin vakavasti ajattelemaan kiekkokalojen hankintaa. Olen viikonloppuna perustanut elämäni tähänasti suurimman eli 312 litraisen akvaarion (125x50x50 cm) ja vaikka kalojen hankinta alkaa vasta tammikuun lopussa käytännön syistä niin onhan sitä kiva suunnitella vai kuinka :mrgreen: ? Nyt keskityn ensin kasvien kasvatukseen ja sisustuksen muotoiluun. Kypsytyksen kyytipoikana ajattelin käyttää uutta Eheimin ulkosuodatintani, jonka olen kytkenyt kalalliseen 222 l:n akvaarioon reiluksi kuukaudeksi eteenpäin.

Alunperin olin ajatellut kalastoksi laittaa komean parven, 10-12, leväbarbeja,
6 lehtikalanpoikasta ja 4 tulisuunpoikasta (joista sitten erottuisi kenties kutuparit)...sekä
16 robertsintetraa + 2 partiskoirasta (jotka minulla jo on, mutta toisessa akvaariossa ja haluan ne sieltä siirtää väljemmille vesille).

Mutta sitten eksyin vahingossa (?) kiekkofoorumille ja minulle selkisi, että tämänkokoiseen akvaarioon voisi ottaa ihan oikeasti kiekkoja, joista olen aina vain haaveillut. Oletin niiden tarvitsevan vähintään 400-500 L vettä. Uskoisin minulta löytyvän kurinalaisuutta ja tarkkuutta kiekkojen hoivaamiseen. Mutta ennen kuin päätän lopullisesti laittaisin muutamia kysymyksiä tähän:

Olisiko 6 kiekkoa liikaa (4 ilmeisesti liian pieni parvi) kun jätän kalastosuunnitelmasta tietysti lehtikalat pois? Kannattaisi varmaan jättää myös tulisuut pois?

Sain sen käsityksen että kiekot kuormittavat runsaasti vettä. Kasvattelin kymmenkunta vuotta sitten "köyhänmiehen kiekkoja" ja nekin kyllä tavitsivat sapuskaa oikein olan takaa. Kuormittavatko kiekot vieläkin enemmän vettä kuin samankokoiset vannekirjoahvenet esimerkiksi?

Haluaisin kalat aika pieninä (hinta ja kalojen kasvun seuraamisen ilo), ovatko 5 cm pituiset erityisen vaikeita hoivata?

Kestävätkö kalat 2 viikkoa (loma aika) automaattiruokkijan avulla?

Onko Ph 7 liian korkea (vaikea saada lasketuksi muissa akvaarioissani vaikka KH =1, GH =3) kiekoille?

Kiekot kuulostavat olevan herkkiä monille eri loisille. Kuinka yleisiä loistartunnat ovat viljellyillä kiekoilla? Kuinka paljon mahdollisia loisongelmia pystyy pitämään kurissa 30 C:n lämpötilalla?

Paikkakunnan parhaassa kaupassa on myynnissä toinen toistaan kamalamman värisiä räikeitä kiekkoja toinen toistaan kamalampaan hintaan :? ...Nämä eivät kyllä silmiäni hivele alkuunkaan. Katsoin kiekkojen eri väreistä tietoa netistä ja mielestäni ruskea ja alenquer red värimuodot olivat sellaiset mitkä ovat kauniita. Onko näitä miten helposti edes enää saatavilla kun ihmiset haluavat vain eksoottisempaa ja eksoottisempaa?

Onko kiekkojen värimuotojen välillä eroa kuinka sairastumisherkkiä ne tulevat olemaan?

Mitkä kasvilajit voi unohtaa kiekkoakvaarioon (=lämmönkestävyys)?

Entäpä valaistus. Onko 4 loisteputkea kiekoille liikaa, minä kun tykkään noista rehuistakin kovasti...?

Tässä nyt alkuun vähän pohdintoja :mrgreen:
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Inia »

Vastaan nyt tähän vaikka kiekkoja minulla on ollut vasta pari kuukautta.
6 kiekkoa todellakin tuntuu olevan minimi, tuon kokoiseen altaaseen ne varmaankin mahtuvat, kunhan suodatusta on runsaasti. Itse olen havainnut parhaaksi 1/3 vedenvaihdot 2x viikossa. 50% vaihdot tuntuvat heilauttavan vesiarvoja liikaa ja näistä seurasi murjotusta ja syömättömyyttä.

Kalasto kiekkojen ympärille voi rakentua lämpimässä viihtyvistä tetroista, partikset menee hyvin, monnisia (helmimonninen) tai muitarauhallisia pohjakaloja on hyvä olla, koska ruokaa tuppaa aina jäämään hiukan yli ja pohjakalat syövät ylimääräiset pois.
Leväbarbit minua hirvittävät, viuhtovat ja "riehuvat" niin kovasti ja saattavat napostella kiekkojen kylkiä. Itse en edes viitsinyt kokeilla yhteiseloa vaan jätin levikset pois. Joillakin yhdistelmä kyllä toimii.

Itse en ole huomannut massiivista kuormitusta. Vedenvaihdoilla on toiminut hyvin. Sisäsuodatin hoitaa kakat.

Luonnonkiekkoja on silloin tällöin markkinoilla mutta hinta on aika kova. Minusta noita ruskeansävyisiä kiekkoja on näkynyt pk seudulla ainakin.

Värimuotojen välillä tuskin kauheasti herkkyyseroja löytyy, mutta enemmän merkitsee se mistä kiekko on kotoisin. Indonesian tuontikiekot ovat tottuneet aika yksipuoliseen ruokaan, eli jos hankit ainoastaan näitä, voi olla etteivät opi kuivaruualle. Jos seassa on kuitenkin muutama suomalainen suursyömäri, niin yleensä tuontikiekotkin oppivat kuivaruualle, etenkin jos ovat pieniä.

Kannattaa hankkia kotimaisia poikasia, ne ovat helpoimpia. Jos miellyt ulkomaisiin, niin hanki sekaan pari kotimaista. Suurempien kiekkojen tottuminen uuteen altaaseen on hitaampaa, poikaset oppivat nopeasti talon tavoille. Poikaset tarvitsevat alussa monta kertaa päivässä ruokaa, joten automaatti on hyvä apu. Kiekot kasvavat kyllä tosi nopeasti.

Loisia kiekoilla on, ainakin omillani. Omat kiekkoni syövät kuitenkin hyvin ja ovat pirteitä, joten tarkkailen vain tilannetta. Näyttää että loiset vaivaavat eniten alussa, kun kalat stressaantuvat paikanvaihdoksesta. Alusta selvittyään kaikki näyttää paremmalta.

Itse olen saanut jokaisen rehun tuolla menestymään, mitä olen vain keksinyt kokeilla. Lämpö on 30 C. Kasveina tällä hetkellä miekkakasvi, jättivesitähdikki, intianvesitähdikki, liuskavesitähdikki, micranthemum, hemianthus micranthemoides, rotala macaranda, eusteralis stellata, ludwigiat, riccia, heteranthera zosterifolia, cryptocoryne, papukaijalehti...

Valoa minulla on 5 putkea ja alussa kiekot pelkäsivät, mutta kasvipöheikköjen kasvettua viihtyvät suurimman osan ajasta valoisimmalla paikalla etulasin vieressä.

Onnea vaan, kiekot ovat kivoja kavereita :D
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eksyinpä kiekko-osastolle ja kuume iski:muutamia kysymyk

Viesti Kirjoittaja sani »

Johannavee kirjoitti: Alunperin olin ajatellut kalastoksi laittaa komean parven, 10-12, leväbarbeja...
Leväbarbit minäkin jättäisin pois kokoelmasta, sillä omassa 325 litraisessa köllöttävää leväbarbi-parivaljakkoa jos katson ja ajattelen että niitä olisi siellä 10-12kpl, niin veisivät koko altaan tilan! Ne kun kasvavat lähemmäs 20 cm pitkiksi jötkäleiksi. Lisäksi täällä on esitetty mielipiteitä, joiden mukaan 300 litrainen on koko lajille liian pieni.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1519
Liittynyt: 20:45, 24.06.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Kyllähän täällä mielipiteitä voi esittää,mutta tuohon kolmisataseen voi aivan hyvin laittaa ainakin nuo 6-8 kiekkoa.Leväbarbeja kanattaa harkita aika tarkoin.Omissa kiekkoaltaissani on kardinaalitetroja ja punapäätetroja kiekkojen kanssa,pohjan pöyhijöinä c.sterbaita ja muita lämpöä kestäviä monnisia.
In numbers of ten the power is in one.
Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Ai että sterbaita :D
No niitähän löytyy minultakin tuosta 222sta. 8 kpl. Eli sieltähän sen kalaston oikeastaan voisi kiekkoaltaaseen kiepauttaa niin ei tule ainakaan mitään uusia tauteja uusien ostosten myötä sitten kiekkojen kiusaksi eikä tarvita karanteeniakaan.

Eli 8 sterbaita ja 2 partista pohjalle, 16 robertsintetraa suojakaloiksi (ovat jo 28 asteessa ja voivat paksusti...lämpö ei vain laske akvaariossa vaikka lämmitin on pois päältä) ja sitten ne leväbarbit? Tuossa niistä jo vähän varoiteltiin. Mutta olen havainnut nuo partikset aika toivottomiksi levänsyöjiksi. Uskaltaisiko leviksiä kokeilla ja harventaa parvea koon kasvaessa/vaihtaa pienempiin, kun kasvavat "ulos akvaariosta"? Vai ovatko muuten haitaksi kiekoille sitten...?

Edit: Kommentti ensimmäiselle vastaajalle: ompa upea akvaario ja jos kasvit noin hyvin menestyvät kiekkojen kanssa niin ei kun kuume vain kasvaa :)! Minulta löytyy nyt osin samoja kasvilajejakin kun sinulla (mm. punalumme, jättiläisvesitähdikki ja liuskavesitähdikki, joita ostin viikonloppuna)
Viimeksi muokannut Johannavee, 21:39, 09.12.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1519
Liittynyt: 20:45, 24.06.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Ainahan voit kokeilla leväbarbeja,ei niistä kiekoille varsinaista haittaa ole,saattavat vain säntäillä päättömästi ympäri allasta pelästyessään jotain.Kannattaa todellakin vaihtaa ne pienempiinkun kasvavat liian suuriksi.
In numbers of ten the power is in one.
Malla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 14:18, 02.10.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Malla »

Nyt on kyllä pakko kommentoida sen verran, että ei 312 litraiseen mahdu 10 leväbarbia. Itsellä on 390 litrainen ja siinä olevat 5 leväbarbia vaikuttavat olevan oikeastaan liian pienessä tilassa. Akva on 130 pitkä ja 60 korkea, mutta yhtä enempää (tulisi yht. 6) en noita mukavia veitikoita tuohon ottaisi.

Vaikka 312 tuntuu 222:n jälkeen huomattavasti suuremmalta, niin loppujen lopuksi kun levikset näkee tuossa 300 litraisen tilassa sen tajuaa, ettei siihen ainakaan pientä parvea enempää niitä voi ottaa. Muistan kun olin niin tyytyväinen vaihtaessani 128 litraista tuohon suurempaan ja kuinka ilolla ajattelin leviksien saavan vihdoin tarpeeksi tilaa. Tulevaisuuden suunnitelmissa on väh. 500-600 litrainen allas, johon voisin tuota parvea kasvattaa muutamalla, mutta en vieläkään ottaisi sen enempää. Leväbarbit olen nähnyt oikean kokoisessa tilassaan majiksella, jolla on muistaakseni 1500 litrainen...siinä on jo "ilmaa" ympärillä ja tilaa uida spurtteja.

Ei ole muuten tarkoitus vaikuttaa kärkevältä tai v-mäiseltä, ihan vaan kerron omasta kokemuksesta. :roll:
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Itselläni on ollut ja on vieläkin Leväbarbeja kiekkojen sekä Lehtikalojen kanssa eikä mitään ongelmia ole ollut. Varsinkaan jos on tarpeeksi korkea ja iso allas.

En kylläkään ole vielä törmännyt 20cm Leväbarbiin, vaikka onhan Leväbarbeja ollut sitten monen eri kokoisia itsellänikin. Suurimmat ovat olleet noin 12-15cm pituudeltaan.

:roll:
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minäkin juuri luin leväbarbin keskimääräiseksi pituudeksi 14 cm. Minullakin on kiekkojen kanssa niitä ja ovathan ne välillä saaneet kiekon raidoille meuhkatessaan, mutta pääasiassa eivät kiekkoja kiusaa. Eivät ole hengailleet kyljillä yms. Sehän kiekkoja voi hieman kiusata kun ovat niin vikkeliä ja nopeita esim. ruoakapaikalla. Kokeilla kannattaa. 8-)
Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Juu, pistetään leväbarbit joksikin ajaksi mietintämyssyyn ja keskityn nyt ensisijaisesti niiden pääyksilöiden eli kiekkojen spesiaaliominaisuuksiin tutustuen. Tämä keskustelu taisi jo melkein puoltaa kiekoista sivuraiteelle [;)] . Tuossa ekassa viestissä minulla oli joitain kysymyksiä, joihin kukaan ei vielä ehtinyt vastata, olisi kiva kuulla harrastajien ajatuksia noista jutuista.

Se minulle alkaa tässä olla jo selvää, että jos kiekkoja tulee, minkä värisiä ne suurinpiirtein saavat olla ja että haluaisin edullisia viljeltyjä (ovat tottuneet variaabeliin sapuskaan) pieniä (5-7 cm) "maatiais"kiekkoja samasta paikasta kertarysäyksellä, että ainakin niillä on keskenään samat parasiitit ja bakteerit, ei niin että ostelisin yhden sieltä ja toisen täältä... Ja mielellään haluan myös, että kiekkoparvi olisi mahdollisimman yhtenäisen värinen keskenään. Voin niitä vaikka kauempaakin lähteä sitten noutamaan, kunhan löytyy vain kunnollisia. Kiekkojen kasvatus ei tässävaiheessa kajastele mielessä vaan, että saisin ne viihtymään ja seurata niiden käyttäytymistä kun niistä olen niin kauan haaveillut...ööö...toisin sanoen, pysymään hengissä 8O
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Johannavee kirjoitti:..kiekkoja samasta paikasta kertarysäyksellä, että ainakin niillä on keskenään samat parasiitit ja bakteerit, ei niin että ostelisin yhden sieltä ja toisen täältä... Ja mielellään haluan myös, että kiekkoparvi olisi mahdollisimman yhtenäisen värinen keskenään. Voin niitä vaikka kauempaakin lähteä sitten noutamaan, kunhan löytyy vain kunnollisia. Kiekkojen kasvatus ei tässävaiheessa kajastele mielessä..
Kiekoista minulla ei ole kokemusta, mutta tällainen pisti silmään ..Toivottavasti et kudeta/lisäännytäkkään niitä, sillä jos ostat kalat samasta paikasta, yhdestä parvesta, kalat ovat samankokoisia ja vielä värisiäkin. Ovat mitä ilmeisemmin samasta poikueesta, enkä suosittelisi sisaruksilla kudetusta, sehän on sukurutsaa. Tiedä kuinka monta polvea edelliset harrastajat(Viljelijät tuskin näin tekevät?) ovat tehneet samoin, kun ovat halunneet nätin parven kotiinsa. :roll: ...Jos kiekot viihtyvät, eikö ne muodosta sisarussuhteesta huolimatta parin ja kude sitten vaistonvaraisesti?

Kaikille omantunnon kysmys, johon ei tarvi vastata; Onko teistä tällainen sukurutsa luonnollista ja sallittavaa?
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Inia »

Mihin niitä leväbarbeja edes tarvitsee? Itse luovuin omistani, eikä ongelmia ole ilmennyt. Tällä hetkellä kiekkoakvaariossani ei ole levänsyöjiä, eikä levää. Kun pitää altaan tasapainossa ja lannoittaa kasveja niin eivät levät pääse kukoistamaan. Siitä alussa tapahtuvasta piilevä ja viherleväinvaasiosta ei kannata välittää, kasvit kyllä pääsevät voitolle muutamassa viikossa.
Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Niin Inia,
Voipa olla, että leväbarbit senkuin vain pulskistuvat ja laiskistuvat kiekkoakvaariossa. Luin yhden amerikkalaisen kiekkoharrastajan sivuilta, että hänen leväbarbinsa eivät ole levään koskeneetkaan senjälkeen kun kiekot hankittiin. Kiekkojan ruoka on paljon parempaa niiden mielestä :).

Olen katsellut nettiä ympäriinsä ja kyllähän täältä ruotsista löytyy asiallisen oloisia kiekkokaloihin erikoistuneita myymälöitä/tukkuja, kaksi Karlstadissa ja Malmön lähellä on 3 varteenotettavaa paikkaa, sekä lisäksi kasvattajia siellä sun täällä.

Minulla on juuri ennen kalojen hankintaa työmatka Tanskaan ja menen ja tulen Köpiksen kautta (junallakin menis vain reilu kolmisen tuntia sieltä kalojen kans takasin!). Siellä on kans kiekkomyymälä (www.nybydiscus.dk), tosi halpoja kiekkoja ja vissiin ihan suosittu paikka, innolla kävin sivuilla valikoimaa katsomassa mutta ei, värivaihtoehdot eivät olleet mun mieleen alkuunkaan :cry: . Eli se siitä. Mutta työmatkalta tullessa JOS jää aikaa käyn katsomassa Skånen myymälöitä. Siellä olisi saatavilla mm. ruskeita ja punaista turkoosia, joka lähes ainoana jalostetuista värimuunnoksista tuntuu kohtuulliselta minun makuuni.

Haluan löytää terveet kiekot kohtuuhintaan, mutta en kaihda pientä matkustelua niiden hankkimiseksi. Kun lemmikki hankitaan voin sen hakea kauempaakin. Nimim. kevättalvella koiranpennun haku suunnitelmissa Oulusta =kaikenkaikkiaan neljä täyttä päivää matkustusta junissa, linjureissa ja laivalla ees taas :mrgreen:
FishIt
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 10:56, 01.01.2003

Viesti Kirjoittaja FishIt »

Olen uusi kiekkojen kanssa ja en todellakaan voi puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä, vain pienellä kuiskauksella.
MUTTA 10 punaturkoosin kiekon parvi on varmasti hankinnan arvoinen ja jos sattuisit vielä Espoon suuntaan, vähän matkaa..... niin käy Leppävaariosta hakemassa Suomessa viljeltyjä, 35€ kpl ja varmasti olet tyytyväinen.
Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Mutta kiekkoparat joutuisivat roudautumaan laivalla ja junassa melkein vuorokauden :cry:

Punaturkoosivärimuunnoksista jos on harrastajilla kuvia esim. kotisivuilla niin otan mielellään vastaan tai ihan vaikka sähköitse :) . Onko niiden väreissä paljon variaatiota?

Varmaan kuulostaa vähän omituiselta, että olen näin nirso tuon värin suhteen vaikka en ole päässyt kalojen kanssa edes alkuun, mutta en kestä räikeitä värejä suurina annoksina (esim. 20 kpl kaardinaalitetroja hyvin kasvitetussa akvaariossa on vielä kiva, mutta 100 kpl ei!), ja kun olen ostoksilla vaikkapa Prismassa niin kiirehdin äkkiä pois kun tavarat on kerätty kärryyn. Hyllyjen väriloisto saa minut tuntemaan huonoa oloa ja silmiä häikäisee ikävällä tavalla. Eli älkää loukkaantuko ne joilla on oransseja kiekkoja, minut ne vain saavat voimaan pitemmän päälle pahoin siis jostain fyysisestä (??) syystä...Niiden pinta-ala kun on moninkertainen esim kaardinaalitetraan verrattuna. En voisi pitää niitä akvaariossani.

---------------------
VesiEläin kirjoitti:Kiekoista minulla ei ole kokemusta, mutta tällainen pisti silmään ..Toivottavasti et kudeta/lisäännytäkkään niitä, sillä jos ostat kalat samasta paikasta, yhdestä parvesta, kalat ovat samankokoisia ja vielä värisiäkin. Ovat mitä ilmeisemmin samasta poikueesta, enkä suosittelisi sisaruksilla kudetusta, sehän on sukurutsaa. Tiedä kuinka monta polvea edelliset harrastajat(Viljelijät tuskin näin tekevät?) ovat tehneet samoin, kun ovat halunneet nätin parven kotiinsa. :roll: ...Jos kiekot viihtyvät, eikö ne muodosta sisarussuhteesta huolimatta parin ja kude sitten vaistonvaraisesti?
No, en minä kiekkoja aio rueta viljelemään. Ei ole tiloja sellaiseen eli ei hätää [;)] , siksi tuon kommentin viljelystä laitoinkin että ei sukurutsailla ainakaan tarkoituksella, kenties vahingossa [;)]. (Siis ihan vakavasti ottaen, pessimistisrealistina sanoisin kuitenkin, että pelottaa jo se näiden mystisten otusten hengissäpitämisen onnistuminen !). Ja kiekkojen poikasten menestymiseenhän tarvitaan ihan omat akvaariot. Sitä en kiellä etteikö kirjoahventen kutu- ja poikastenhoivauskäyttäytyminen kiehdo minua suunnattomasti. Mutta tuskin tavallisessa seura-akvaariossa edes parhaalla moukantuurillakaan näillä kaloilla menestyy myynti-ikään montakaan poikasta.

Minulle on iän myötä tullut malttia. Poikasten kasvattaminen aikuiseksi ei enää ole harrastukseni päätarkoitus. 8 v:nä sain ekan akvaarion ja 9 v:nä koin ensimmäisten kalojen lisääntymisen (yli puoli vuotta meni yksistään siihen, että opin miten kalat pidetään hengissä 60 litran akvaariossa :| ), jotka olivat miekkapyrstö ja palettikala, ja siitä saakka aina parikymppiseksi asti akvaarioharrastukseni ainoa tarkoitus mielestäni oli, että hankkimani kalat saadaan akvaariossa lisääntymään (ja mielenkiintoiset lajit valitsin tietty sen perusteella) hinnalla millä hyvänsä (isukin lompakosta kustannettiin monta kutuparia ja artemiapurkkia [;)] ). Ja siksi monia lajeja on tosiaan tullut viljeltyä. Äitini oli aivan ahdistunut teini-ikäisestä tyttärestään, joka yritti ujuttaa akvaarioita jokaiseen vapaaseen nurkkaan, varsinkin kun omaa rahaa rupesi kertymään taskuun kesätöiden yms. myötä. Minulla oli yksi seura-akvaario ja 3 viljelyallasta. Enempään ei perhe suostunut sopeutumaan 8-).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”