Suodatin Juweliin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marru
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Suodatin Juweliin

Viesti Kirjoittaja marru »

Lueskelin näiltä sivuilta, että Juwelin 180 litraiseen pitäisi hommata lisäsuodatin oman lisäksi. Miten siihen 2 suodatinta tällätään, tuntuu kummalta. Miksei oma yksin riittäisi? Missä ongelmat näkyy? Mistä tietää ettei suodatin riitä? Mulla tosin on ollu vasta 2 viikkoa allas, ei vielä ihmeempiä ongelmia näkynyt :mrgreen:
suo siellä vetelä täällä
henene
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henene »

Sen oma sisäsuodatin ei ole tarpeeksi tehokas joten vedessä todennäköisesti tulee leijumaan roskaa.
Minulla on samanlaisessa altaassa eheimin 2026 prof2 ulkosuodatin.
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Ei kuulemma tosiaan riitä Juwelin omassa sisäsuodattimessa teho. Lisäksi ne vaihdettavat vaahtomuovipalaset tulee ajan kanssa maksamaan mukavasti...

Täällä on samassa altaassa ulkosuodatin Eheim 2226 sekä Aquaball 1212 powerhead.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kolli kirjoitti:Lisäksi ne vaihdettavat vaahtomuovipalaset tulee ajan kanssa maksamaan mukavasti...
Siis mitkä? Miksi vaahtomuovinpaloja pitäisi vaihtaa?
Kolli
Member
Member

maisu kirjoitti: Siis mitkä? Miksi vaahtomuovinpaloja pitäisi vaihtaa?
Eikös siellä suodatinpömpelissä ole neliön muotoisia vaahtomuovipalasia? 2 sinistä (2 eri karkeutta), 1 vihreä, 1 hienosuodatin (valkoinen) ja sitten se musta (aktiivihiili).

Saatan olla väärässäkin mutta ajan kuluessa vaahtomuovit menettävät kimmoisuutensa ja on siksi vaihdettava...ja oliko Juwelin ohjeissa vaihtoväliksi suositus peräti 2 viikkoo - kuukausi? Tätä ei tietenkään välttämättä tarvitse noudattaa (paitsi hienosuodattimen osalta).

Näin tällaisen vaihtosuodatinpaketin läheisessä akvaliikkeessä, 13 e. Kitos.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olen sanaton. 8-)
marru
Junior Member
Junior Member

lisää juwelin suodatuksesta

Viesti Kirjoittaja marru »

haa siis ulkosuodatin pitäs vaihtaa juweliin. no katselen kyllä ensin jonku aikaa..mut hyvä tietää.
niistä vaahtomuovipaloista sano mulle myyjä ettei niitä tartte lähimainkaan niin usein vaihtaa kuin mitä siinä juwelin omas ojees oli.
kestävät useemman kuukauen, pesee vaan välillä. sen kyllä kuulemma sitte näkee, kun se ei enää palaudu vaan jää lyttyyn.
onko ne ulkosuodattimet kalliita?ikinä nähnykään sellasia. mikä siinä on idea? siis että se on ulkopuolella akvan? 8O
suo siellä vetelä täällä
Kolli
Member
Member

Kai ulkosuodattimen "idea" on hyvä biologinen suodattuvuus. Eli bakteereilla on runsaasti tilaa elää ja yrittää.

Ulkosuodattimia on monen hintaisia, parhaimmat (Eheim?) maksanee +200 euroa.

Tässä nyt yksi Googlella löydetty kuva ulkosuodattimesta...

http://www.eheim.com/db_img/zubehoer/2226.gif
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Minulla on ollut Juwelin akvaario ja suodatin noin vuoden verran enkä ole koskaan vaihtanut yhtäkään vaahtomuovineliötä. Päälimmäisen "pumpulinpalan" pesen aina veden vaihdon yhteydessä ja muut huuhtelen kun siltä tuntuu. Aktiivihiili palanen on vissiin aika turha, että sen voisi korvata jollain muulla massalla. Juwelin ohjeiden vaihtovälit on vaan ihan sen takia, että saisi niitä myytyä, eli huijausta suoraan sanoen. Mistä muusta suodattimesta vaihdetaan suodatusmassa parin viikon välein?
Raymondo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raymondo »

Juu... Suosittelen vaihtamaan. Mulla on samankokoinen juweli. Sen suodattimen ja lasin väliin kertyy älyttömät määrät paskaa ja on muutenkin liian tehoton. Ne kaksi vuotta jotka se mulla oli, oli melkoista lasien puunausta levistä. En suosittele itseasiassa ketään pitämään sitä akvaariossaan vaan vaihtaisin hyvän sään aikana. Tällähetkellä siellä pulputtaa aquaball 2212 jonka ostin viisaiden neuvoista huolimatta... Hyvin on toistaiseksi toiminut.
Siis maailma olkoon osteri jonk' avaan miekallain

-William Shakespeare-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”